god side
Fra : Ole Madsen

Dato : 05-02-02 09:33

Hvis i vil vide noget om sekter, og forkerte ledelsesformer, så se denne
side
http://www.kronberg.dk/domilex/

Den er virkelig god og saglig

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.creationdays.dk - Creation Days - Masseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard
http://move.to/getright - prædikanter, vækkelse
http://www.geocities.com/bread_nee - Watchman Nee's Brød i ørkenen

--
\ \\ // /
( @ @ )

Fra : E.Dalgas

Dato : 05-02-02 11:34

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c5f98a3$0$62856$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvis i vil vide noget om sekter, og forkerte ledelsesformer, så se denne
> side
> http://www.kronberg.dk/domilex/
>
> Den er virkelig god og saglig

Ja, bestemt da, Ole. Spørgsmålet er så hvor "befriende" det så i
virkeligheden er at få placeret skyldsspørgsmålet for den enkelte kristnes
vanskeligheder.

--

E.Dalgas

Fra : Ole Madsen

Dato : 05-02-02 11:52

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> Ja, bestemt da, Ole. Spørgsmålet er så hvor "befriende" det så i
> virkeligheden er at få placeret skyldsspørgsmålet for den enkelte kristnes
> vanskeligheder.

Du går forkert i byen, det er da befriende for den som er offer men det kan
godt være det modsatte. Men hvis man ikke kan komme af med den smerte man
har oplevet, så går man i stykker, derfor er det ikke et spørgsmål jeg
syntes har den store betydning. Det er ikke noget særligt problem han
beskriver, men et problem som de sidste 17 år har tiltaget.

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 05-02-02 12:31

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c5fb92d$0$62849$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> Du går forkert i byen, det er da befriende for den som er offer men det
kan
> godt være det modsatte.

Så spørgsmålet er måske ikke så forkert som først antaget ??

>Men hvis man ikke kan komme af med den smerte man
> har oplevet, så går man i stykker, derfor er det ikke et spørgsmål jeg
> syntes har den store betydning.

Ikke det, hvorfor så poste linket til siden ?? Der findes efterhånden en hel
del sider af denne art på nettet, men hvad deres reelle værdi er når skaden
først er sket på et menneskes sind ?? Advarsel mod sekter m.fl som
manipulere med mennesker er iorden, men de psykologiske mekanismer som
træder i kraft når religiøse overgreb finder sted er ikke noget man bør
gennerellisere med, fordi der ALTID er to sider af samme sag.

>Det er ikke noget særligt problem han
> beskriver, men et problem som de sidste 17 år har tiltaget.

Indenfor kristendommen har problemet vel eksisteret lige siden menighedens
fødsel. Men at der i de sidste 20 år er kommet mere fokus på
problemstillingen skyldes sikkert det væld af åndelige tilbud, som udnytter
det frafald, der er i kristendommen og dermed søger at udkonkurere troen på
Bibelens Gud. Det bedste forsvar der findes mod den manipulation der foregår
er at leve i tæt samfund med Jesus og holde sit sind fokuseret på skriften
selv.*Selvfølger* der burde eleminere problemet blandt kristne, men som
desvære ikke tages særligt alvorligt, iblandt samme. Næh, så er det langt
nemmere at skyde skylden fra sig og bebrejde alle andre end sig selv at man
har lidt skibsbrud på troens vej, ja nogle vælger jo ligefrem den løsning at
placere skylden hos Gud selv. At erkende et problem, løgn, falskhed....osv
er ingen kunst, men at søge løsningen selv (J.K) og personligt tage de
konsekvenser som måtte drages at en given situation, se det er kunsten Ole.

--

E.Dalgas

Fra : Ole Madsen

Dato : 05-02-02 13:11

> kan
>
> Så spørgsmålet er måske ikke så forkert som først antaget ??

Det kommer jo an på hvad jeg ville, er det ikke?

> [...]
> træder i kraft når religiøse overgreb finder sted er ikke noget man bør
> gennerellisere med, fordi der ALTID er to sider af samme sag.

Men det kan være med til at forstå det der reelt er sket, og det mener jeg
har stor værdi, at mennesker får den hjælp de har brug for

> [...]

> selv.*Selvfølger* der burde eleminere problemet blandt kristne, men som
> desvære ikke tages særligt alvorligt, iblandt samme.

Nu generaliser du vist selv.

Problemet med pres fra en gruppe er, at man nu engang har sværer ved at
holde stand i mod magter og myndigheder, når der er et overvældende pres fra
mange, og man har oplevet det mange gange, så skal der ikke så meget til før
man mister fæstet.

Jesus gik, og ingen kunne få fat i ham fordi hans time endnu ikke var før
den tid faderen havde bestemt. Men som du selv siger, der er mange aspekter
af dette med den enkelte kristne, som man kan komme ind på.

> [...]
> er ingen kunst, men at søge løsningen selv (J.K) og personligt tage de
> konsekvenser som måtte drages at en given situation, se det er kunsten

Lægger du ikke skylden over på den som har brug for hjælp på den måde?

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 05-02-02 17:06

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c5fcbbd$0$235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> Det kommer jo an på hvad jeg ville, er det ikke?

Muligt, men var det så ikke en ide at fortælle hvad det er du vil med
linket. Jeg mener, vil du drage paraleller mellem f.eks jehovas vidner og
dele af kristendommen og på den måde, bidrage til den underminering der i
stor stil foregår, af den ledelses form, Gud har forordnet i sin menighed.
Eller vil du blot advare om "falsk religion", herunder tro`s bevægelsen ??

> hel
> skaden
>
> Men det kan være med til at forstå det der reelt er sket, og det mener jeg
> har stor værdi, at mennesker får den hjælp de har brug for

Så når et menneske forstår at de har været udsat for manipulerende
mennesker, så hjælper det dem ?? Tjah, det er muligt at nogle få kan hjælpes
på denne måde, men jeg tror nu at det store flertal IKKE bliver hjulpet det
mindste af en sådan opdagelse (tværtimod).

> Nu generaliser du vist selv.

Se bare, det jeg nævnte er ikke noget at regne med, vel Ole. Hvis jeg
generellisere her kan det kun være fordi problemet ER gennerelt.

> [...]
fra
> mange, og man har oplevet det mange gange, så skal der ikke så meget til

Så folk udsætter sig for et pres fra en gruppe, som derved er indirekte
skyld i at troen ikke kan fastholdes. Det lyder da ikke så godt, men
sandheden er vel nærmere den at folk starter i en forsamling, glade og
velfornøjede kommer de der i længere tid, lige indtil et eller andet
begynder at nage dem og den berømte film knækker. Hvor jeg vil hen med dette
er at det såkaldte pres du taler om, først dukker frem, efter i mange
tilfælde, lang tid og ikke har været hverken følt eller oplevet tidligere
(for hvorfor så overhovdet blive i den forsamling ??). Der opstår kriser i
enhver kristens liv og det er i disse kriser menigheden står for skud.
Ligeledes er mange ikke kommet fri af deres tidligere laster eller problemer
og det svækker om noget, i kampen mod magter og myndigheder, ligesom det
skaber grobund for alle mulige vanskeligheder i omgangen med brødre og
søstre. Jeg skal være den sidste til at forsvare manipulerende virksomhed,
men min erfaring på området har vist mig at i det du og jeg regner for
kristendom, eksistere problemet ganske enkelt kun i lille målestok. Hvad der
derimod eksistere, er grundet helt andre ting end gruppepres og manipulation
og som sagt, meget ofte i personlige problemer, der skal have en årsag.

> Næh, så er det langt
> man
> at
> Ole.
>
> Lægger du ikke skylden over på den som har brug for hjælp på den måde?

Det kan du selvfølgelig mene, men nej, det mener jeg bestemt ikke jeg gør.
Jeg taler for at vi først og fremmest er på personlig vandring med Herren og
at dette gælder alle. Dem der behøver hjælp, skal ikke komme anstigende og
KRÆVE den af sine medkristne, under beskyldninger om både det ene og det
andet, men de skal sætte sin lid til Herren og bie på Ham, så VIL hjælpen
også komme.

--

E.Dalgas

Fra : Ole Madsen

Dato : 05-02-02 19:00

> [...]
> stor stil foregår, af den ledelses form, Gud har forordnet i sin menighed.

Jeg fandt det sagligt og godt materiale som var på siden, thats it

> [...]
det
> mindste af en sådan opdagelse (tværtimod).

Så spørg i dialogcenteret

> Se bare, det jeg nævnte er ikke noget at regne med, vel Ole. Hvis jeg
> generellisere her kan det kun være fordi problemet ER gennerelt.

Som det sikkeret også er i det andet tilfælde, som handler om hvorvidt de er
gået forkert eller ikke

> [...]
> andet, men de skal sætte sin lid til Herren og bie på Ham, så VIL hjælpen

Man kan ikke kræve noget af nogen, om ikke andet at man viser hensyn og ikke
træder over hinnanden med vilje

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 05-02-02 22:50

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c601d9a$0$213$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> Jeg fandt det sagligt og godt materiale som var på siden, thats it

Ja ja, er det materialet om de falske religioner eller er det materialet som
blander kristendommen ind i disse religioners dårligdomme, du finder sagligt
og godt ??

--

E.Dalgas

Fra : Ole Madsen

Dato : 06-02-02 10:47

> [...]
som
> blander kristendommen ind i disse religioners dårligdomme, du finder

Begge dele, men nu ville jeg nu ikke sige det på den måde, det bliver jo
brugt for at anskueliggøre

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 06-02-02 13:29

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c60fb7b$0$229$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> som
> sagligt
>
> Begge dele, men nu ville jeg nu ikke sige det på den måde, det bliver jo

Anskueliggøre hvad Ole ?? At fundamentalistisk kristendom er af lave, fyldt
med manipulerende, falske og onde ledere, som kun venter på nye uskyldige
ofre at slå kløerne i. Er det hvad DU vil anskueliggøre ??

--

E.Dalgas

Fra : Ole Madsen

Dato : 06-02-02 13:39

> [...]
> med manipulerende, falske og onde ledere, som kun venter på nye uskyldige
> ofre at slå kløerne i. Er det hvad DU vil anskueliggøre ??

Du kører det ud over kanten og ned af skranten med den historie, eller "du
kører af sporet"

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 06-02-02 16:47

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c6123db$0$89071$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> fyldt
>
> Du kører det ud over kanten og ned af skranten med den historie, eller "du
> kører af sporet"

Vil du så godt fortælle mig det saglige og gode i at linke folk til en side
der beskæftigere sig med hjernevask, manipulation, autoritære
ledelsesformer, tankekontrol, psykodynamik.....osv, samtidig med at
kristennavnet nævnes ??

Ligeledes vil jeg godt have et svar på, HVAD du mener siden anskueliggøre, i
forbindelse med kristendom ??

--

E.Dalgas

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-02-02 17:26

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Ligeledes vil jeg godt have et svar på, HVAD du mener siden
> anskueliggøre, i forbindelse med kristendom ??

Siden anskueliggør faren og risikoen der er forbundet med at lade sig
lede på vildspor af vranglære og frafaldne kirker, grupper og
organisationer.

Vi bliver ofte i NT advaret mod falsk lære og frafaldne forkyndere,
hvoraf nogle vil fremstå som Lysets Engle, - altså give sig ud for at
forkynde den sande og sunde lære, selv om det er vranglære de
forkynder.

Dette sagt uden at jeg af den grund siger mig enig i alle
Dialogcentrets konklussioner.

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Ole Madsen

Dato : 06-02-02 18:38

> [...]
> kristennavnet nævnes ??
>
> Ligeledes vil jeg godt have et svar på, HVAD du mener siden anskueliggøre,

1. hvorfor tror du siden er der? er det ikke for at informere?

at du ikke finder siden spændende, er jo ikke mit problem

2. forkert kristendom kontra anden forkert kristendom

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 06-02-02 19:15

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c6169de$0$89115$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> side

> 1. hvorfor tror du siden er der?

Tjah, det er jo et godt spørgsmål.......

>er det ikke for at informere?

Den går efter min mening, langt videre end blot at informere om falsk og
manipulerende religiøsitet.

> at du ikke finder siden spændende, er jo ikke mit problem

Spændende! Nej mildest talt.

> 2. forkert kristendom kontra anden forkert kristendom

Forkert kristendom eksistere ikke, det gør falske ånder og deres religioner
derimod.

--

E.Dalgas

Fra : Ole Madsen

Dato : 06-02-02 20:10

> Forkert kristendom eksistere ikke, det gør falske ånder og deres
religioner
> derimod.

potatoes potaatos

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 06-02-02 13:41

> [...]
> med manipulerende, falske og onde ledere, som kun venter på nye uskyldige
> ofre at slå kløerne i. Er det hvad DU vil anskueliggøre ??

Fundamentalistisk kristendom er funderet på bibelen.

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 06-02-02 16:51

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c612443$0$89120$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> fyldt
>
> Fundamentalistisk kristendom er funderet på bibelen.

Ja og så er det jo godt og sagligt at vi har sider som den du linkede til,
så vi kan lære lidt om, hvad kristendom funderet på Bibelen, er for en
størelse.

--

E.Dalgas

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-02-02 17:26

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Ja og så er det jo godt og sagligt at vi har sider som den du
> linkede til, så vi kan lære lidt om, hvad kristendom funderet
> på Bibelen, er for en størelse.

Hvorfor finder du det nødvendigt at fordreje og forvandske det Ole har
skrevet?

Fra : Ole Madsen

Dato : 06-02-02 18:40

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> wrote in message
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]
>
> Hvorfor finder du det nødvendigt at fordreje og forvandske det Ole har
> skrevet?

Tak andreas, endelig en som forstår

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 06-02-02 19:17

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c616a5f$0$89075$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> wrote in message

> Tak andreas, endelig en som forstår

Forstår hvad ?? Indtil nu har du jo ikke svaret på hvad det er, som du
mener, gør siden relevant i forhold til kristendom ??

--

E.Dalgas

Fra : Ole Madsen

Dato : 06-02-02 20:11

> Forstår hvad ?? Indtil nu har du jo ikke svaret på hvad det er, som du
> mener, gør siden relevant i forhold til kristendom ??

Jesus siger "enhver se til hvordan han lytter" og andre steder i nt hvor der
advares mod falsk lære

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 06-02-02 22:15

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c617fd7$0$89119$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> Jesus siger "enhver se til hvordan han lytter" og andre steder i nt hvor
der
> advares mod falsk lære

Ja, du har fået fat på at Jesus advare mod falske lærer og deres budskaber,
bare synd at du ikke også har fået fat på løsningen som Han giver samtidig
med advarslerne. Men ok, potaaato, psykologi er da også langt mere spændende
at beskæftige sig med, hvis målet er at fremstille hver enkelt fejlslagen
kristen, som et svagt og uskyldigt individ der uheldigvis er blevet
indfanget i nogle ondsindede og ukristelige lederes garn af løgne og
manipulation.

--

E.Dalgas

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-02-02 22:38

> [...]

> Ja, du har fået fat på at Jesus advare mod falske lærer og deres
> budskaber, bare synd at du ikke også har fået fat på løsningen

Det har han da også! Læs dog hvad Ole skriver i stedet for at tillægge
ham en hel masse han slet ikke har ytret sig om!