Domæneret.
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 04-02-02 22:23

Lige et spørgsmål om ret til domæner.

Jeg har et domæne i kikkerten som ikke er optaget, jeg kan heller ikke lige
se nogle virksomheder der hedder det her i landet.

Hvis jeg nu registrerer det, og der senere er et firma der brugsregistrer
som varemærke, kan jeg så få ballade over at jeg har registreret det først.

Det skal siges at jeg ikke forestiller mig at bruge det i
erhvervssammenhæng, måske som lidt hygge webdesign.

Gode råd, eller skal jeg bare køre los?

Mvh.

Kim Jørgensen

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-02-02 22:44

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.dk> writes:

> Hvis jeg nu registrerer det, og der senere er et firma der brugsregistrer
> som varemærke, kan jeg så få ballade over at jeg har registreret det først.

Kun hvis du begynder at udnytte domænet til at krænke firmaets
varemærke.

Man kan ikke krænke et varemærke alene ved domænets eksistens, der
skal ses på om domænet bruges til noget, der kan give anledning til at
folk forveksler domænet med varemærket.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-02-02 23:52

Scripsit Peter Makholm <peter@makholm.net>

> Kun hvis du begynder at udnytte domænet til at krænke firmaets
> varemærke.

Og en brug der allerede er begyndt før firmaet begyndte at bruge
varemærket kan ikke være i strid med varemærkeretten, jf
varemærkeloven §10. Der kan evt opstå et problem hvis Kim *efter*
firmaet har taget samme varemærke i brug, udvider sine egne
aktiviteter ind på et område der konkurrerer med firmaet.

--
Henning Makholm "De er da bare dumme. Det skal du bare sige til dem."

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-02-02 23:51

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
først.

> Det skal siges at jeg ikke forestiller mig at bruge det i
> erhvervssammenhæng, måske som lidt hygge webdesign.

Et indregistreret varemærke giver ikke automatisk ret til det 'tilhørende'
domænenavn.
Sålænge du ikke anvender domænenavnet til noget der snylter på varemærket er
du på helt sikker grund.

Selvom du skulle anvende det til erhvervsmæssige formål vil der heller ikke
umddelbart være problemer.

Det teoretiske problem opstår hvis du bruger domænenavnet erhvervsmæssigt og
herved kommer til at snylte på et varemærke* som har været i brug (men ikke
nødvendigvis registreret) inden du oprettede websitet.

For at snylte skal der være branchemæssigt og geografisk overlap i markedet.

* Et mærke der har været anvendt men ikke registreret har samme rettigehder
som et registreret, hvis anvendelsen kan dokumenteres.

Såå, klø på du!

/Per