Dæk...
Fra : Tobias Nawrocki

Dato : 04-02-02 20:14

Hej med Jer,

Jeg regner med at skulle have nye dæk på min ZXR400 her til den nye sæson -
men hvad skal jeg vælge?

Det er min 2. sæson, så jeg er ikke superrutineret - og søger ikke nogle
ultimative sportsorienterede dæk, men vil sætte pris på så sikker kørsel som
muligt

Pris og levetid er absolut også relevant...

Størrelsen er 120/60 17" og 160/60 17"

--
/Tobias
ICQ#: 3558390

Fra : Bo Thomsen

Dato : 04-02-02 21:56

> Jeg regner med at skulle have nye dæk på min ZXR400 her til den nye
sæson -
> men hvad skal jeg vælge?
pilot sport ( "mizjeling" )
bo thomsen

Fra : Bo Thomsen

Dato : 04-02-02 21:59

men så skal de også bruges til sportslig kørsel med sving,
for bykørsel ødelægger dækkene. så hvis du kun
"ræser" rundt i kbh ell.l. så kan mindre bestemt klare det også.
by og motorvej gør dækkene flade på ingen tid
bo thomsen

Fra : Allan Wisborg

Dato : 05-02-02 07:50

> Jeg regner med at skulle have nye dæk på min ZXR400 her til den nye
sæson -
> men hvad skal jeg vælge?

Ja, der er altid nogen herinde der straks siger Pilot Sport eller også kunne
du jo vælge Pilot Sport eller måske Pilot Sport....

Alt er et kompromis, og hvis du ikke ligger og skraber fodhvilere, så kan
mindre gøre det. Mindre betyder her længere levetid og billigere.
Jeg kører med "Misjelæn Macadam" og det er et holdbart dæk som rækker til de
fleste behov. Med fare for at ligge mig ud med dækguruerne ville jeg måske
også vove den påstand at de står bedre fast under visse forhold end et
sportsdæk gør. Når der er flere riller i dækket bevæger gummiet sig mere, og
den samme kørsel vil derfor resultere i en højere temperatur i dækket =
bedre grip. Hvis du ikke kører ræs, men bare fyrer den lidt af som vi alle
gør, så mener jeg det er et godt valg.

....og til jer andre: slagt mig så

Allan
TRX850

Fra : origo@earthling.net

Dato : 04-02-02 22:59

"Allan Wisborg" <awXXX@teamuniuqe.dk> wrote in message
> ...og til jer andre: slagt mig så
Næh, det er egentlig et godt poeng. Man får liten glede av et rent
sportsdekk med mindre man nettop kjører sportlig på snoede veier. Kjører man
ikke bakdekket helt ut til kanten, kan mindre sagtens gjøre det. Vil man
derimot ha et dekk som står godt fast på snoede veier og kanskje også kan
benyttes på bane en gang imellom, er dekk som MacAdam inkonsistente, og
grepet for dårlig.

JS

Fra : Mads Lund

Dato : 05-02-02 12:18

> [...]
> bedre grip. Hvis du ikke kører ræs, men bare fyrer den lidt af som vi alle

Tjo, jeg synes at kunne erindre at 70% af den varme der tilføres dækket
kommer fra hysteresetab i dæksiden, og hvis jeg husker rigtigt har vrid pga
mønsteret ikke den store betydning. Desuden vil dette vrid altid medføre at
cyklen føles ustabil. Min værste oplevelse af den slags var med Dragon GTS,
med 240 i kurverne på motorvejene sejlede bagenden rundt som jeg aldrig
havde oplevet det før. Det blev bedre efterhånden som dækket blev slidt.

Jeg vil under alle omstændigheder anbefale dæk med silica ibalandet til gade
kørsel. Situationen er jo ofte den, at kan har kørt et par km, og så kommer
der et sving. Og riller eller ej, så han man jo ikke mulighed for at køre
varme i dækket før man er midt i svinget, og egentlig skulle bruge
vejgrebet. Så sagen må være den, at dækket skal have bedst mulig greb ved
den temperatur der har ved indgangen til svinget, og altså i middelvarm
tilstand.

Desuden ar grebet i vådt føre absolut heller ikke uden betydning. Her er
dæktemperaturen oftest tæt på omgivelsernes temperatur (15-20°) og her
påstår dækfirmaerne jo også at silica har en positiv indflydelse.

Om dækkene så koster 1400 eller 1600 stykket og holder 8 eller 10 kkm batter
altså ikke sammenlignet med et styrt eller mc økonomien i det hele taget.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Rune Larsen

Dato : 05-02-02 14:45

Mads Lund wrote:

> Tjo, jeg synes at kunne erindre at 70% af den varme der tilføres dækket
> kommer fra hysteresetab i dæksiden, og hvis jeg husker rigtigt har vrid
> pga mønsteret ikke den store betydning.

Der har jeg netop hørt det modsatte! Dæksiderne må _ikke_ gi sig. Bl.a.
derfor man kører med et minimums-dæktryk så siderne ikke kollabser totalt.

Varmen i dækket kommer deformationen der hvor dækket bliver fladt når det
trykkes mod vejbanen, hvilket giver en deformation med to gange hjulets
omdrejningsfrekvens (etryk hhv. ind og derefter ud igen)

> Jeg vil under alle omstændigheder anbefale dæk med silica ibalandet til
> gade kørsel. Situationen er jo ofte den, at kan har kørt et par km, og så

Det har jeg også gode erfaringer med.

> Desuden ar grebet i vådt føre absolut heller ikke uden betydning. Her er
> dæktemperaturen oftest tæt på omgivelsernes temperatur (15-20°) og her
> påstår dækfirmaerne jo også at silica har en positiv indflydelse.

Jeg har et BT45 fordæk på min knallert, og med det kan jeg lave stoppies på
våd vej... Det er et silica-dæk...

--
/Rune

Fra : origo@earthling.net

Dato : 05-02-02 14:49

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote in message
> Jeg har et BT45 fordæk på min knallert, og med det kan jeg lave stoppies

> våd vej... Det er et silica-dæk...

Benyttes det ikke silica i de fleste (alle?) av dagens radialdekk? Trodde
mere det var et spørsmål om mengde vs. levetid.

JS

Fra : Rune Larsen

Dato : 05-02-02 14:51

origo@earthling.net wrote:

> Benyttes det ikke silica i de fleste (alle?) av dagens radialdekk? Trodde
> mere det var et spørsmål om mengde vs. levetid.

Muligvis, det er ihvertfald ikke alle der direkte reklamerer med det. OM
det så skal tages for udtryk for at "alle kører med det og derfor gider vi
ikke skrive det" eller hvad, ved jeg ikke.

Bridgestone har ihvertfald engang skrevet at silica-gummiet hjalp til greb
ved lavere temperaturer, og derved naturligvis også i regnvejr.

--
/Rune

Fra : Mads Lund

Dato : 05-02-02 15:05

> Der har jeg netop hørt det modsatte! Dæksiderne må _ikke_ gi sig. Bl.a.
> derfor man kører med et minimums-dæktryk så siderne ikke kollabser totalt.

Øhh, jo lavere dæktryk jo mere vil dækket deformere, incl dæk siderne.

Men jeg må hellere give dig ret i at der også er en del hysterese tab i
dækbanen. Og dæksidernes fleksen kommer jo også 2 gange pr omgang.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Rune Larsen

Dato : 05-02-02 15:17

Mads Lund wrote:

> Øhh, jo lavere dæktryk jo mere vil dækket deformere, incl dæk siderne.

Teknisk set kan de vel godt laves så stive de kan bære den vægt motorcyklen
nu lægger på dem. Om der så er noget man gerne vil ha, er en anden side af
sagen. Jeg mener bestemt at jeg har læst dæksiderne ikke deformeres (ret
meget) Tænker man over det, er det jo heller ikke her man ønsker varmen.
Det er netop nede ved vejen.

> Men jeg må hellere give dig ret i at der også er en del hysterese tab i
> dækbanen. Og dæksidernes fleksen kommer jo også 2 gange pr omgang.

Det er klart, det er ens.

--
/Rune

Fra : Mads Lund

Dato : 05-02-02 16:37

> [...]
> sagen. Jeg mener bestemt at jeg har læst dæksiderne ikke deformeres (ret
> meget) Tænker man over det, er det jo heller ikke her man ønsker varmen.

Njarhrh, sådan lidt forsimplet vil et snit ned gennem fælg og dæk nærmest
afsløre et parallelogram (hold da op et svært ord), hvor man måske
tilnærmelsesvis for forståelsen kan antage at fælg, hver dækside og dækbanen
er stive og hængslet i de 4 hjørner. Ved kørsel i sving vil den buede
trædeflade flekse op og ned, men pga de sidevers kræfter der virker på
dækbanen, vil man påvirke parallelogramet, så de 2 dæksider flekser.

Efter jeg lige lavede en lille tegning er jeg faktisk kommet i tvivl om man
kan lave en situation ala touring nedlægnig, hvor tyngdepunktet er
sammenfaldende med cyklens center linie eller alt sammenfaldende med
kontaktpunktets linie, og derved få en kraft på dækket som er sammenfaldende
med denne centerlinie.

Om ikke andet så vil trykket på dæksiden stige ret kraftigt, og udpærget
brug af hangout vil bevirke at disse Center linier ikke længere vil være
sammenfaldende.

Men mon ikke også dæksiderne flekser som resultat af at den buede dækbane
trykkes flad, og dæksiderne dermed bliver trykket udaf, samtidig med at
trykket på dækket stiger ved kørsel i sving.

Egentlig en ret interassant teoretisk diskussion, når man ikke kender
dækprofilets egentlige opførsel

Mads Lund, ingeniør hvis I er i tvivl
Ninja9RT, som bærer præg derefter

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 04-02-02 23:02

> [...]
sæson -
> men hvad skal jeg vælge?
> Pris og levetid er absolut også relevant...

Hej Tobias

Jeg ville vælge et så kaldt sportstouring dæk som Michelin Macadam 100 eller
Bridgestone BT020. Det er et dæk der holder glimrende og står godt nok fast
når det er varmet godt op (15-20 minutterskørsel på tør vej) til at kunne
slides helt ud på kanten.

Det burde holde minimum 12.000km. De penge du sparer ved at handle i
tyskland kan du bruge på at melde dig til et broncekursus i foråret. Det
koster 500Kr og hjælper en masse på rutinen. Kan voldsomt anbefales!. Se
her: www.dmc-org.dk under kørekurser.

Hos www.reifenversand.com koster et sæt 1629kr og et Macadam 100 og 1832kr
for et sæt BT020. Du vi opdage det er meget billige at handle over nettet
end købe det hos en forhandler. Hvis du kommer med fælgene og dækkene monter
de dem for en 150kr pr fælg hos f.eks Scan-X på artellerivej på Amager.
Bemærk københavnerriet ved med det samme at forvent du også bor i
storkøbenhavnsområdet.

--
Mojn
Jens Bager Jensen