magt i grundejerforeninger ??
Fra : Claus Olsen

Dato : 04-02-02 18:35

Jeg er den lykkelige ejer af et rækkehus, som støder op til et såkaldet
fælles areal
meget stort ( oprindeligt en brandvej ) som er græsbelagt

Området varetages af vores grundejerforening, som passer og plejer disse
fællesarealer
( der ansat mandskab til dette ) hvilket opkræves hver måned.

Nu er sagen så denne at der har været klager over kørsel med knallerter og
biler på disse
fællesarealer, hvorfor grundejerforening har valgt at sætte bom op, og
spærre det øvrige
areal med store sten. så kun gående personer kan passere

Det er stadig tilladt at gå på fællesarealerne, cykle, luft hund, og der
står igen steder
at det ikke er tilladt at køre med bil / knallert på fællesområderne.

Dette forhindre umildbart knallereter og biler i at passere, men desværre
også små børn
til anlagte legeplads, gangbesværede og kørestolsbrugere i at benytte vor
fællesareal.

Jeg har kikket i vedtægterne for grundejerforeningen og kun kunne finde
følge paragraffer:

Stk. 1
foreningens formål er at administrere udstyknings hørende fællesarealer, og
fællesanlæg herunder gårde og stier
Stk. 2
Foreningen varetager den nødvendige drift, vedligholdese og renholdelse af
alle fælles arealer og anlæg

Kan en grundejerbestyrelse blot træffe en så vital afgørelse uden om en
generalforsamling ? ( som er højeste myndighed i henhold til vedtægterne )
Området som har været åbent i over 30 år - kan det blot lukke uden videre?
Er der ikke tale om en begræssning af fællesarealer, når små, børn,
gangbesværede og kørestolsbrugere udelukkes fra et fælles areal. ?
Er det tilladt at have en legeplads på et lukket område, hvor evt.
ambulancer skal gå flere hundrede meter for at nå frem ?
Hvad vil i råde mig til at gøre for at få omstødt denne beslutning !

Jeg har med vilje forsøgt at skære dette indlæg ned til et minimum, skulle
der være spørgsmål, har jeg alle papirer, vedtægter med klar.

På forhånd tak
M.v.h.
Claus

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-02-02 20:11

"Claus Olsen" <claus-@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget stort ( oprindeligt en brandvej ) som er græsbelagt

> Hvad vil i råde mig til at gøre for at få omstødt denne beslutning !

Generalforsamlingen kan naturligvis bestemme, at spærringerne skal fjernes.
Imidlertid kan sager af denne art (hvor nogen synes, at andre af deres
naboer beslutter noget hen over hovedet på dem) hurtigt udvikle sig til
nabostridigheder, der kan forplumre samværet i lang tid fremover.

Mit råd vil derfor være ganske simpelt:
Find på en bedre løsning, der tager højde for alle forhold, og få samlet
stor opbakning til den. Det er utroligt som gode argumenter kan samle
stemmer...

Det lyder måske lidt hovski-snovski, men der er jo en god del praktik i det
her, og de ting du ridser op som problemer, er der fundet løsninger på andet
steds.

/Per

Fra : Claus Olsen

Dato : 04-02-02 20:05

> [...]
det
> her, og de ting du ridser op som problemer, er der fundet løsninger på

Tak for din besvarelse, og jeg kan ikke være mere enig, men problematikken
er af en karrakter så når
vi nu klipper hæk er vi tvunget til at tage have affaldet ind gennem vores
hus, for at slippe af med det,
det er uholdbar løsning i længden !

Vi små 500 rækkehuse herude, så vi er mange, og bestyrelsen har også sit at
se til !

Men problemet er at det er grundejerbestyrelsen der har lukket arrealet uden
det har været oppe på en geralforsamling.
og det er det jeg søger råd om ?

Dernæst er jeg som ikke hundeejer S.... irriteret over hundeejernes
efterladensskaber, deres gøen kl. 6.00 om morgenen
men ville ALDRIG finde på at klage over det til bestyrelsen. - vi skal jo
alle være her.

M.v.h.
Claus