Frugtbusk
Fra : Jes Eriksen

Dato : 04-02-02 17:53

Hej NG

Jeg købte sidste forår en Solstik der skulle være en krydsning mellem en
solbær busk og en stikkelsbær busk. Den gav dog ikke nogle bær sidste år.
Mit spørgsmål er hvordan jeg skal passe den for at få den til at give et
udbytte. Jeg tænker specielt på klipning og gødning. Skal den klippes som en
solbærbusk eller som en stikkelsbær busk og det samme med gødning?
Er der forøvrigt andre der har erfaring med denne type busk?

mvh/Jes

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-02-02 23:27

Jes Eriksen <jes_mette@privat.dk> skrev i en
> [...]
> solbærbusk eller som en stikkelsbær busk og det samme med gødning?
> Er der forøvrigt andre der har erfaring med denne type busk?

Ja, den giver bær til den fortrinligste saft. Jostabær er et andet navn for
busken. Den er langsom i starten, men efter et par år giver den rimeligt.
Jeg beskærer ikke udover at fjerne de skud der går nedad eller er for tæt på
jorden. Senere bliver der nok tale om at fjerne en gammel stamme i ny og næ.
Gødning ved jeg ikke, men den stiller vist nærmest ingen krav.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen