tiende
Fra : Ole Madsen

Dato : 04-02-02 16:28

Jeg har fundet alle de skriftsteder hvor tiende indgår i teksten

3 Mose 27:30 Al Tiende af Landet, både af Landets Sæd og Træernes Frugt,
tilhører HERREN, det er helliget HERREN.

3 Mose 27:32 Hvad angår al Tiende af Hornkvæg og Småkvæg, alt hvad der går
under Staven, da skal hvert tiende dyr være helliget HERREN.

4Mose 18:26 Tal til Levitterne og sig til dem: Når I af Israelitterne
modtager Tienden, som jeg har givet eder som den Arvelod, I skal have af
dem, så skal I yde HERREN en Offerydelse deraf, Tiende af Tienden;

5Mose 12:17 Men inden dine Porte må du ikke nyde Tienden af dit Korn, din
Most og din Olie eller de førstefødte af dit Hornkvæg og Småkvæg eller noget
af dine Løfteofre og Frivilligofre eller nogen af dine Offerydelser;

5Mose 14:22 ¶ Du skal give Tiende af al din Afgrøde, der vokser på Marken,
År for År;

5Mose 14:23 og for HERREN din Guds Åsyn, på det Sted, han udvælger til Bolig
for sit Navn, skal du nyde Tienden af dit Korn, din Most og din Olie og de
førstefødte af dit Hornkvæg og Småkvæg, for at du kan lære at frygte HERREN
din Gud alle Dage.

5Mose 14:28 Men hver Gang der er gået tre År, skal du tage al Tienden af din
Afgrøde i det År og samle den inden dine Porte,

2 Kronike 31:5 Så snart det Bud kom ud, bragte Israelitterne i rigelig
Mængde Førstegrøde af Korn, Most, Olie og Honning og al Markens Afgrøde, og
de gav Tiende af alt i rigeligt Mål;

2 Kronike 31:6 også de Israelitter, der boede i Judas Byer, gav Tiende af
Hornkvæg og Småkvæg, og de bragte Helliggaverne, der var helliget HERREN
deres Gud, og lagde dem Bunke for Bunke.

Nehemia 10:38 og Præsten, Arons Søn, er til Stede hos Levitterne, når de
indsamler Tienden; og Levitterne bringer Tiende af Tienden til vor Guds Hus,
til Forrådshusets Kamre.

Nehemia 13:12 Så bragte hele Juda Tienden af Kornet, Mosten og Olien til
Forrådskamrene;

Matthæus 23:23 Ve eder, I skriftkloge og Farisæere, I Hyklere! thi I give
Tiende af Mynte og Dild og Kommen og have forsømt de Ting i Loven, der have
større Vægt, Retten og Barmhjertigheden og Troskaben. Disse Ting burde man
gøre og ikke forsømme hine.

Lukas 11:42 Men ve eder, I Farisæere! thi I give Tiende af Mynte og Rude og
alle Hånde Urter og forbigå Retten og Kærligheden til Gud; disse Ting burde
man gøre og ikke forsømme hine.

Betyder sidste at man skal give tiende?

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.creationdays.dk - Creation Days - Masseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard
http://move.to/getright - prædikanter, vækkelse
http://www.geocities.com/bread_nee - Watchman Nee's Brød i ørkenen

--
\ \\ // /
( @ @ )

Fra : Ole Madsen

Dato : 04-02-02 16:39

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
have
> større Vægt, Retten og Barmhjertigheden og Troskaben. Disse Ting burde man

"der have større vægt" ?

Ole

Fra : Live4Him

Dato : 04-02-02 17:14

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in message

> Betyder sidste at man skal give tiende?

Nej.
Som kristne er vi ikke under loven.
Det vi skal gøre er at elske Gud og elske vor næste, det er hvad Gud kræver
af os.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-02-02 17:49

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej.
> Som kristne er vi ikke under loven.
> Det vi skal gøre er at elske Gud og elske vor næste,
> det er hvad Gud kræver af os.

Kan du ikke uddybe lidt mere hvad du mener når du skriver som du gør
her, især under hensyntagen til Matt. 7, 21; Luk. 6, 46 og ikke mindst
Rom. 2, 13; Jak. 1, 22; 2, 17.22 og 1. Joh. 3, 7.

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Niels

Dato : 05-02-02 00:03

> Nej.

Enig med små forbehold..

> Som kristne er vi ikke under loven.

Igen enig

> Det vi skal gøre er at elske Gud og elske vor næste, det er hvad Gud
kræver
> af os.

Også det er jeg ikke uenig med dig i..

Men det er vel kun en lille del af hvad Gud kræver af os når Han gør os til
en helt ny skabning.. Vi overgår jo fra denne verden, til et liv som en
helstøbt kristen i Kristi eget legeme.. INTET har vi med fra vort gamle
liv.. (troede vi)

Vi ser at i de kristnes allerførste tid, at de kristne solgte ALT og gav det
til kirken ¨som så videreformidlede overskudet til dem der intet havde...
hvilket jo så også ville være dem der lige havde givet ALT.

Igen er der en parallel til Jesus der bad den rige unge mand om at sælge alt
og give det til de fattige.. og ligesom os i dag, fandt den rige mand det
uendeligt svært at gøre, for han var meget rig..

Og da kirken i sin uendelige visdom har fundet at den kristne i dag ikke er
bedre end den rige unge mand hvad det angår, nøjes den med at prædike
Malakiases tienden... til alles forvirring..

Så hvad nu..

Hmm.. jo rpmf..

Søg først Guds Rige og Hans retfærdighed.. så skal (o.s.v.)

Og giver vi skal vi gøre det uden bagtanke

Jeg tror personligt, at hvad vi end giver, skal vi give helhjertet, som var
det vi gav, en gave fra Gud, hvad det jo også er idet vi intet selv ejer
mere og alt hvad vi har, har vi fra Gud..

Det Gud giver tilbage, er ofte en større skat end pengene til huslejen,
eller en wienerstang. men tæn´k, nogengange får Han budgettet til at løbe
rundt alligevel uden vi kan finde ud af hvordan..

Niels

Fra : E.Dalgas

Dato : 05-02-02 01:29

Niels <ikke.til@raadighed> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bxE78.243$UB.6786@news.get2net.dk...
> [...]
> en helt ny skabning.. Vi overgår jo fra denne verden, til et liv som en
> helstøbt kristen i Kristi eget legeme.. INTET har vi med fra vort gamle

Hvordan kan du og Jørgen skrive at vi ikke er underlagt diverse lovkrav,
samtidigt med at i begge, i samme åndedræt taler om *krav*, stillet af Gud
til de kristne ?? Enten er i selv, en anelse i vildrede her, eller også
udtrykker i jer bare ikke klart nok.

--

E.Dalgas

Fra : Niels

Dato : 05-02-02 07:48

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til de kristne ?? Enten er i selv, en anelse i vildrede her, eller også

Jeg tror såmænd det blot er en gammel vane, helt tilbge fra Moses )

Gal 5,14
For hele loven er opfyldt i det ene ord: "Du skal elske din næste som dig
selv."

Og opfylder vi dette ene bud, er tienden blot en tiendedel af det vi giver
)

Niels

Fra : E.Dalgas

Dato : 05-02-02 11:38

Niels <ikke.til@raadighed> skrev i en
nyhedsmeddelelseL78.5$OG1.360@news.get2net.dk...
> [...]
> selv."
>
> Og opfylder vi dette ene bud, er tienden blot en tiendedel af det vi giver

Jow Niels, men det jeg var ude efter, var at få dig eller Jørgen til at
definere lidt nærmere om hvad der menes når Paulus taler om NÅDE. Er der
lovkrav eller er der ikke, i den lære Paulus forkynder ??

--

E.Dalgas

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-02-02 13:29

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
> til at definere lidt nærmere om hvad der menes når Paulus taler
> om NÅDE. Er der lovkrav eller er der ikke, i den lære Paulus

Der er ingen lovkrav i det evangelium Paulus forkynder. Frelsen har
aldrig været betinget af lovens opfyldelse. Men evangeliet drejer sig
om lydig efterfølgese af Jesu budskab!

Fra : Niels

Dato : 05-02-02 20:09

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Der er ingen lovkrav i det evangelium Paulus forkynder. Frelsen har
> aldrig været betinget af lovens opfyldelse. Men evangeliet drejer sig

Jesus selv sagde jo, at vi viste Ham at vi elskede Ham ved at lyde Hans
bud.. deri er der intet krav om lydighed... men vender vi den engang på
hovedet-- kan vi bruge den på at fortælle os selv om vi er på rette spor..
Lyder vi Herren fordi vi elskar Ham, eller er kærligheden til Jesus gået
død, og vi derfor lyder verdens lyster el. noget i den retning..

Niels

Fra : E.Dalgas

Dato : 05-02-02 23:03

Niels <ikke.til@raadighed> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aAX78.356$OG1.6417@news.get2net.dk...
> [...]
> Lyder vi Herren fordi vi elskar Ham, eller er kærligheden til Jesus gået
> død, og vi derfor lyder verdens lyster el. noget i den retning..

Så når du, ligesom Jørgen, bruger udtryk som "krav" i forbindelse med det
forhold en kristen står i til Gud, så mener du ikke krav i ordets forstand,
men nærmere at de krav der måtte være fra Gud er opfyldt af Jesus, på en
sådan måde at vi - ved tro, af bare nåde - kan efterleve dem. En realitet
som er gjort mulig ved den ny fødsel hvor vi jo fik et nyt hjerte, et hjerte
som af natur ønsker at lyde Gud ?? Er dette, hvad du i virkeligheden mener
Niels, så er vi enige.

--

E.Dalgas

Fra : Niels

Dato : 05-02-02 23:50

> [...]
forstand,
> men nærmere at de krav der måtte være fra Gud er opfyldt af Jesus, på en

Ja, nej ved ikke.. Jo Gud satte ikke noget krav til mig, da Han gav sin søn
og lod Ham sone bl.a. min synd, fik jeg formuleret det fornuftigt?

Det er vi vist.. er det godt?

Niels

Fra : E.Dalgas

Dato : 06-02-02 07:36

Niels <ikke.til@raadighed> skrev i en
nyhedsmeddelelse:YqZ78.403$OG1.7987@news.get2net.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
[klip]

> forstand,
>
> Ja, nej ved ikke.. Jo Gud satte ikke noget krav til mig, da Han gav sin
søn
> og lod Ham sone bl.a. min synd, fik jeg formuleret det fornuftigt?

Jeg syntes stadig at måden du beskriver dette på er uklar og kan give
andledning til evt misforståelser. Enten er frelsen (ifølge Paulus) af -
bare nåde, ved tro - eller også er den det ikke. Hvad der høre til livet i
Kristus, er efterfølgende selve frelsen og må ikke blandes sammen med det
tro`s krav, som er det eneste krav der er stillet i NT for at et menneske
kan blive frelst.

> hjerte
>
> Det er vi vist.. er det godt?

He he, godt! Kommer an på om du ønsker at blive misforstået eller ej, kære
Niels ??

--

E.Dalgas

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-02-02 23:07

"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i en meddelelse
> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev:

[ ... ]

> Jesus selv sagde jo, at vi viste Ham at vi elskede Ham ved at
> lyde Hans bud.. deri er der intet krav om lydighed... [.. klip .. ]

Næh, vi kan da godt sige at der ikke er noget KRAV eller påbud om
lydighed. Men er lydigheden ikke-eksisterende, er det et ganske
tydeligt bevis for at vi ikke har kærligheden. Dette forklares nærmere
herunder:

"Ikke enhver, der siger til mig: 'Herre, Herre!' skal komme ind i
Himmeriget, men den der gør min himmelske Faders vilje", Matt. 7, 21.
Læs også Luk. 6, 46-49.

Kærlighedens Apostel taler utroligt meget om hvordan kærligheden avler
lydighed. Lydighed er ganske enkelt et bevis for kærligheden. Han
skriver blandt andet: "Og deraf kan vi erkende, at vi kender ham, om
vi holder hans bud (er lydige mod ham)", 1. Joh. 2, 3. Og han
fortsætter med at skrive: "Den, der siger: 'Jeg kender ham', og ikke
holder hans bud, han er en løgner, og i ham er sandheden ikke; men den
der holder hans ord, i ham er sandelig Guds kærlighed blevet
fuldkommen. Derpå kender vi, at vi er i ham. Den, der siger, at han
bliver i ham, han er også skyldig at vandre således, som han
vandrede", 1. Joh. 2, 4-6.

Og igen i 1. Joh. 5, 1-3: "Enhver, som tror, at Jesus er Kristus, er
født af Gud; og enhver, som elsker den, der fødte ham, elsker også
den, som er født af ham. Derpå kender vi, at vi elsker Guds børn; når
vi elsker Gud og gør efter hans bud. Thi dette er kærlighed til Gud,
at vi holder hans bud; og hans bud er ikke byrdefulde".

Og i 2. Joh. 6 læser vi følgende: "Og deri består kærligheden, at vi
vandrer efter hans bud. Dette er budet, at I skal vandre i
kærligheden, således som I har hørt fra begyndelsen".

Og et andet vigtigt vers finder vi i 1. Joh. 3, 18: "Børnlille, lad os
ikke elske med ord, ej heller med tunge, men i gerning og sandhed". Og
i samme kapitel vers 7 står der: "Lad ingen føre jer vild. Den, der
gør retfærdigheden, er retfærdig, ligesom Han er retfærdig".

Det er altså ganske tydeligt, at den kærlighed der er lovens
opfyldelse, er en kærlighed der udøver lydighed. En kærlighed der ikke
medfører handling er en død kærlighed. Ligesom en tro der ikke
medfører handling er en død tro.

Vi læste jo også i 1. Joh. 2, 6 at vi er skyldige at vandre således
som Jesus vandrede. Lydighed, der udspringer af troens kærlighed er
beviset for at vi har "Kristus i os". Ulydighed er beviset på det
modsatte.

Og alt dette skyldes ikke os selv, Guds er gaven, og derfor frelses vi
af tro ved nåde. Og dette frembringer troens kærlighed der avler
lydighed, så vi gør Guds vilje.

Fra : Niels

Dato : 05-02-02 23:52

> [...]

> som Jesus vandrede. Lydighed, der udspringer af troens kærlighed er
> beviset for at vi har "Kristus i os". Ulydighed er beviset på det

Var det ikke det jeg sagde?

Niels

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-02-02 00:07

> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev:

[ ... ]

> Var det ikke det jeg sagde?

Jeg var ikke helt sikker på om vi mente det samme, selv om vi udtrykte
os næsten enslydende

Men der er mange, også i denne gruppe, der vist nok ikke rigtig har
forstået dette. De stopper ved ordet "kærlighed" og glemmer at læse
videre der hvor der står "lydighed". Mange benægter altså faktisk
lydigheden som et resultat og en konsekvens af kærligheden.

Fra : Niels

Dato : 05-02-02 20:10

> [...]

> definere lidt nærmere om hvad der menes når Paulus taler om NÅDE. Er der
> lovkrav eller er der ikke, i den lære Paulus forkynder ??

Nåden fik vi uden at have krav på den.

Niels

Fra : E.Dalgas

Dato : 05-02-02 23:03

Niels <ikke.til@raadighed> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bAX78.357$OG1.6417@news.get2net.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> dig

> giver

> Nåden fik vi uden at have krav på den.

Øh ja..........og ??

--

E.Dalgas

Fra : Niels

Dato : 05-02-02 23:53

> Øh ja..........og ??

Og??

Mere er der vel egentlig ikke..

Niels

Fra : E.Dalgas

Dato : 05-02-02 01:29

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 05-02-02 00:02

> [...]
>
> Nej.
> Som kristne er vi ikke under loven.
> Det vi skal gøre er at elske Gud og elske vor næste, det er hvad Gud

Du siger da elles at vi skal tro???

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-02-02 17:11

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

[ klip ... om tiende ]

> Betyder sidste at man skal give tiende?

NEJ, det betyder ikke at du SKAL betale tiende. Din frelse har intet
med en eventuel betaling af tiende at gøre. Men Gud har lovet særlige
velsignelser til dem der betaler tiende.

MEN det er altså en frivillig foranstaltning, og en sag du selv skal
afgøre med din samvittighed og Gud, om du føler at du vil give tiende
til Ham for de midler Han har betroet dig.

Det er også helt frivilligt om du vil modtage den frelse af tro ved
nåde, som Han har tilvejebragt for dig. Men igen, - din frelse
afhænger IKKE af om du betaler tiende.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 05-02-02 00:01

> [...]
og
> alle Hånde Urter og forbigå Retten og Kærligheden til Gud; disse Ting

Prøv om du kan finde et skriftsted i Ny testamente, der siger du skal betale
Tiende???

Erik L

Fra : Ole Madsen

Dato : 05-02-02 01:13

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message

> Prøv om du kan finde et skriftsted i Ny testamente, der siger du skal
betale
> Tiende???

Jeg tror ikke selv på at vi skal som om det var os påkrævet, vi har jo
heller ikke nogen Levitter, som de i GT gav deres tiende til, og som igen
gav tiende af tiende til Herren, vi er jo også under nåden, og den er liv og
ikke lov

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-02-02 08:32

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:tzE78.244$UB.6823@news.get2net.dk...

[ ... ]
> Prøv om du kan finde et skriftsted i Ny testamente,
> der siger du skal betale Tiende???

Prøv om du kan finde et skriftsted i Ny Testamente, der siger at du
IKKE må betale tiende!

Og prøv også lige at læse lidt på denne:

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 05-02-02 16:50

> [...]
>
> [ ... ]
>
> Prøv om du kan finde et skriftsted i Ny Testamente, der siger at du

Ha-Ha meget morsomt, men jeg kan finde et der siger Abraham har betalt
tiende for mig!

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-02-02 18:03

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:d1U78.304$OG1.4441@news.get2net.dk...

[ ... ]
> Ha-Ha meget morsomt, men jeg kan finde et
> der siger Abraham har betalt tiende for mig!

Kun ved at fordreje teksten, men det svarer stadig ikke på mit
spørgsmål!

Og hvis du ikke kan finde et sådant skriftsted, er det altså ikke spor
forkert at betale tiende.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-02-02 15:02

> [...]
>
> [ ... ]
>
> Kun ved at fordreje teksten, men det svarer stadig ikke på mit

Heb v4 Se dog, hvor stor han er, han som patriarken Abraham gav det bedste
af byttet som tiende. v5 De af Levis sønner, der bliver præster, skal efter
lovens bestemmelse tage tiende af folket, det vil sige af deres brødre,
skønt også de nedstammer fra Abraham. v6 Men han, som ikke er af deres
slægt, har taget tiende af Abraham og velsignet ham, som havde Guds løfter.
v7 Men det kan ikke benægtes, at det er det ringere, som velsignes af det
stærkere. v8 Ellers er det dødelige mennesker, der tager tiende, men her er
det en, om hvem det bevidnes, at han forbliver i live. v9 Og så at sige har
også Levi, som ellers er den, der tager tiende, selv givet tiende gennem
Abraham; v10 for skønt endnu ikke født var han i sin stamfader, da
Melkisedek gik ham i møde.

Jeg behøver ikke "fordreje" teksten for at læse at Abragam har betalt;

> Og hvis du ikke kan finde et sådant skriftsted, er det altså ikke spor
> forkert at betale tiende.

Og derved betale tiende for at få sine velsignelser, som mange frikirker
forkynder idag???

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-02-02 15:59

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:61b88.69$JL2.2655@news.get2net.dk...
> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
> Melkisedek gik ham i møde.
>
> Jeg behøver ikke "fordreje" teksten for at læse at Abragam har

Der står da ikke noget som helst om at Abraham har betalt tiende for
dig, mig eller en hvilken som helst anden kristen.

> Og derved betale tiende for at få sine velsignelser, som mange
frikirker
> forkynder idag???

Hvor ser du at jeg siger det. Jeg kender godt til en del kirkers
pengegriske tiendeforkyndelse, - og en sådan har jeg heller aldrig
gjort mig til talsmand for, har jeg?

Jeg har kun talt om at Gud i Bibelen lover velsignelser til dem der
betaler tiende til Guds sag, og at en sådan tiende er noget hver
enkelt må afgøre som en sag mellem vedkommende og Gud.

Det ville være en stor ting hvis du kunne lade være med at beskylde
mig for at mene noget jeg aldrig har givet udtryk for.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-02-02 17:49

> [...]
>
> Der står da ikke noget som helst om at Abraham har betalt tiende for
> dig, mig eller en hvilken som helst anden kristen.

JO, jeg er Abrahams afkom Gal 3 v 29

> [...]
>
> Hvor ser du at jeg siger det. Jeg kender godt til en del kirkers
> pengegriske tiendeforkyndelse, - og en sådan har jeg heller aldrig

Hvis ikke, så er vi enige, men hvor for siger du mig så imod????

> Jeg har kun talt om at Gud i Bibelen lover velsignelser til dem der
> betaler tiende til Guds sag, og at en sådan tiende er noget hver
> enkelt må afgøre som en sag mellem vedkommende og Gud.

Det er ikke Gud der tager tiende, men Leviterne. (Eller idag
frikirkepræsterne.)

> Det ville være en stor ting hvis du kunne lade være med at beskylde
> mig for at mene noget jeg aldrig har givet udtryk for.

Som hvad???

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-02-02 17:34

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:D4z88.121$9Q3.3026@news.get2net.dk...
> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev:

[ ... ]

> JO, jeg er Abrahams afkom Gal 3 v 29

Der står altså IKKE ET ORD om at Abraham har betalt tiende _*FOR*_
dig, men der står at Levi også så at sige selv har givet tiende gennem
Abraham. Altså ikke reelt har givet tiende, men så at sige har gjort
det.

[ ... ]

> Hvis ikke, så er vi enige, men hvor for siger du mig så imod????

Fordi det lyder som om du skærer stort set alle over den samme kam, og
det kan man altså ikke. Der er nogle forkyndere der har en grisk
tiendeforkyndelse og der er andre der har en ganske fornuftig og
bibelsk tiendeforkyndelse, - og disse to grupper er der altså mega
meget stor forskel på - om DU vil indse det eller ej.

> Det er ikke Gud der tager tiende, men Leviterne. (Eller idag
> frikirkepræsterne.)

Nej, det er Gud der tager tiende, som skal bruges til bl.a.
levitternes underhold og driften af menigheden.

Og der er heller ikke noget som helst forkert i hverken at give eller
modtage tiende, så længe det sker efter Bibelens forskrifter derom.
Tienden skal jo ikke havne i private lommer, men bruges til drift af
menigheden, herunder en rimelig løn til menighedens ansatte.

Og betaling af tiende har stadig intet med frelsen at gøre!