Kundeklausul efter funkt.lovens §18
Fra : Michael Andersen

Dato : 04-02-02 12:31

Min arbejdsgiver har efter at jeg har sagt op, valgt at opretholde
kundeklausul
i 3 mdr. Dette berettiger mig jf. Funktionærlovens §18, en kompensation på
50% af min tidligere optjente løn.
Dog kan det jeg tjener i andet job modregnes i kompensationen.

Imidlertid er jeg startet for mig selv, og har siden jeg stoppede ikke haft
en
indtægt. Jeg har indgået aftaler med forskellige kunder, men betaling fra
disse kommer først senere på året.

En advokat har nu bedt mig sende opgørelse for optjent honorar til senere
afregning. Skal det jeg eksempelvis får i honorar om 6 eller 10 måneder
modregnes
i den godtgørelse jeg skal have fra min tidl. arbejdsgiver, hvis jeg kender
det beløb jeg får til den tid ?

Mvh
Mick

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-02-02 20:28

"Michael Andersen" <doggy@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> modregnes
> i den godtgørelse jeg skal have fra min tidl. arbejdsgiver, hvis jeg

§18 omhandler konkurrenceklausuler, mens 18a omhandler kundeklausuler, så
mon ikke det er 18a, der er tale om.

Modregningen er beskrevet således i stk. 3
Stk. 3. Såfremt funktionæren får andet passende arbejde, kan lønnen fra
dette arbejde modregnes i funktionærens krav på kompensation efter stk. 2
for tiden efter ansættelsen.

Det er jo tydeligt, at der ikke er taget højde for din situation (som i
mange andre tilfælde regner man helst ikke med den situation, at folk vil
være selvstændige...). Men det er samtidig tydeligt, at modregningen gælder
for arbejde der er udført og betalt inden for den periode kompensationen
dækker.

Det samme ville jeg så umiddelbart tage som udgangspunkt i din situation.
Altså, at arbejde/ydelser der er udført/leveret til kunde skal modregnes.
Aftaler om arbejde/ydelser som er indgået til levering/udførelse efter
periodens udløb skal så ifølge den betragtning ikke medtages.
Ganske som en aftale om at starte på et nyt arbejde efter perioodens udløb
heller ikke ville føre til modregning.

Og hvad så hvis der er indgået aftaler om levering af ydelser, som er delvis
leveret?
Så ville jeg dele efter hvor stor en del af arbejdet, der rent faktisk er
leveret inden for den gældende periode.

Men andre har måske mere præcise bud, eller ligefrem henvisninger til
praksis?

/Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-02-02 21:55

On Mon, 4 Feb 2002 12:30:41 +0100,
Michael Andersen <doggy@tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> en
> indtægt. Jeg har indgået aftaler med forskellige kunder, men betaling fra

Jeg går ikke ud fra, at du har cigarkasseøkonomi, men har/laver et rigtigt
regnskab ?

I så fald vil jeg periodisere de igangværende projekter, og regne de
brugte timer som indgår i projekter med fast pris forholdsmæssigt ind.

Men hvis du f.eks. kun har været på salgsmøder, og ikke har brugt en
eneste times arbejde på de solgte ydelser, så er der intet for den
tidligere arbejdsgiver at komme efter.

> [...]
> modregnes
> i den godtgørelse jeg skal have fra min tidl. arbejdsgiver, hvis jeg kender

Ja. Men alle disse fremtidige honorarer er vel for projekter der
strækker sig over en periode, og så må man vurdere det brugte timetal
i forhold til projekternes vurderede samlede timetal, og regne det som
en indtægt.

Hvorvidt du får forudbetaling, sender regninger ud hver måned, får aconto
beløb, eller kun sender en slutregning har ikke indflydelse på hvornår
du har tjent pengene.

En forsikring der dækker fra juli -> juni vil man jo også periodisere
over de 2 år den dækker.