/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Woobling = fejl på udstyr ?
Fra : Lasse Madsen


Dato : 04-02-02 12:29

Hej gruppe

Jeg var nær blevet kastet af mc'eren da jeg kom ud af en lige vej med 70 og
en gammel nar med sin mobiltelefon satte ud foran mig fra en side vej ... i
lidt halv panik trak jeg forbremsen temmeligt kraftigt og styret begyndte at
wooble (hedder det ik det når det ryster fra side til side?) efter et sek
eller to slap jeg bremsen og det stoppede, jeg var heldigvis 2 meter fra
hans bagageklap ...

Så er spørgsmålet så:

Begyndte min mc at "wooble" pga. dårlig styr osv.. eller er det naturligt
ved sådanne "deaccelleringer"

Hvis det er pga. dårligt styr er det sjovt at synshallen som jeg kom fra
ikke bemærkede det da de rykkede i det.

M.v.h.
L. Madsen



 
 
Flemming Petersen (04-02-2002)
Kommentar
Fra : Flemming Petersen


Dato : 04-02-02 13:12

[pletvis snip]
> Jeg var nær blevet kastet af mc'eren da jeg kom ud af en lige vej med 70
og
> en gammel nar med sin mobiltelefon satte ud foran mig fra en side vej ...
i
> lidt halv panik trak jeg forbremsen temmeligt kraftigt og styret begyndte
at
> wooble (hedder det ik det når det ryster fra side til side?) efter et sek
> eller to slap jeg bremsen og det stoppede, jeg var heldigvis 2 meter fra
> hans bagageklap ...
>

Jeg ville nu nærmere kalde det for en "head shaker" eller "tank slapper" i
en blød version.

> Så er spørgsmålet så:
>
> Begyndte min mc at "wooble" pga. dårlig styr osv.. eller er det naturligt
> ved sådanne "deaccelleringer"

Jeg vil gætte på dårligt fordæk og eller dårlig afdejdring i forenden.

Mvh
Flemming J Petersen
CBR 900 RR i 900 stykker... cirka




Henrik Nielsen - Rap~ (04-02-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 04-02-02 14:02

Eller måske løse kronrørslejer.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk/

Fjern x i mailadr. ved svar på mail



Tomas Linnet (04-02-2002)
Kommentar
Fra : Tomas Linnet


Dato : 04-02-02 20:13


Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
news:a3m0ns$l2o$1@sunsite.dk...
> Eller måske løse kronrørslejer.
>
> --
> Mvh.
> Henrik
> http://RaptorMC.dk/
>
> Fjern x i mailadr. ved svar på mail
>
>
Slidte bøsninger i forgaflen?

-Tomas
RS250 m.m.





Armand (04-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-02-02 18:37


Flemming Petersen <fjp@gimp.dk> skrev i en
news:bUu78.90$UB.2371@news.get2net.dk...
> [pletvis snip]
> > Begyndte min mc at "wooble" pga. dårlig styr osv.. eller er det
naturligt
> > ved sådanne "deaccelleringer"
> Jeg vil gætte på dårligt fordæk og eller dårlig afdejdring i forenden.

Jup!
Check lige dækket om ikke at det er "spidst", á mest slidt umiddelbart

begge sider af midterrillen; imens at selve midterillen står uslidt
tilbage!
Skulle det være tilfældet så har du fundet fejlen, som kun kan rettes
ved at skifte fordækket ud!
Årsag dertil: For lavt lufttryk i dækket

--
Armand.





Casper Hundebøl (04-02-2002)
Kommentar
Fra : Casper Hundebøl


Dato : 04-02-02 20:28


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a3mgtq$c3s$9@news.cybercity.dk...
>
> Flemming Petersen <fjp@gimp.dk> skrev i en
> news:bUu78.90$UB.2371@news.get2net.dk...
> > [pletvis snip]
> > > Begyndte min mc at "wooble" pga. dårlig styr osv.. eller er det
> naturligt
> > > ved sådanne "deaccelleringer"
> > Jeg vil gætte på dårligt fordæk og eller dårlig afdejdring i forenden.
>
> Jup!
> Check lige dækket om ikke at det er "spidst", á mest slidt umiddelbart
> på
> begge sider af midterrillen; imens at selve midterillen står uslidt
> tilbage!
> Skulle det være tilfældet så har du fundet fejlen, som kun kan rettes
> ved at skifte fordækket ud!
> Årsag dertil: For lavt lufttryk i dækket

Er der egentlig et sted, hvor man kan se hvad det korrekte lufttryk til ens
cykel er?



Martin Sørensen (04-02-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 04-02-02 20:52

> Er der egentlig et sted, hvor man kan se hvad det korrekte lufttryk til
ens
> cykel er?

F.eks. en værkstedshåndbog.

Ellers er der http://www.louis.de/_75/motobase/index.php3 (louis.de svarer
ikke lige nu, så jeg er ikke helt sikker).

Prøv evt. også at søge efter modellen på google.com. Man finder ofte flere
sider om modellen hvorpå man kan finde sådanne informationer.

signing off.. Martin Sørensen



Armand (05-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-02-02 17:15


Martin Sørensen <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en
news:a3moq6$ol5$1@news.cybercity.dk...
> > Er der egentlig et sted, hvor man kan se hvad det korrekte lufttryk
til
> > ens cykel er?
> ..........http://www.louis.de/_75/motobase/index.php3 (louis.de svarer
> ikke lige nu, så jeg er ikke helt sikker).

Nu er det svært at "gå i byen" for dig, Lasse. For du nævner ikke
hvilken model at det drejer sig om!
Men en almindelig moderne model med 17" forhjul skal have mindst 2,5
Bar's tryk i fordækket!

Dit værksted/dækleverandør, skulle ellers også have svaret lige på
hånden!
Men ellers er der jo ens egen opfattelse af især dæksliddet:
Bliver dækket slidt spidst, som af mig beskrevet tidligere, så ér det
fordi at det brugte dæktryk er for lavt, uanset hvad en given tabel
siger!
Hvis du synes at dækket slides lige rigeligt alene på midten, er der
sandsynligvis for højt dæktryk på; men i tilfælde af at man sænker
trykket skal man være meget opmærksom på om fortsat nedslidning bliver á
"spidst"!!

--
Armand.







Rune Larsen (04-02-2002)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 04-02-02 19:57

Lasse Madsen wrote:

> Hej gruppe
>
> Jeg var nær blevet kastet af mc'eren da jeg kom ud af en lige vej med 70
> og en gammel nar med sin mobiltelefon satte ud foran mig fra en side vej
> ... i lidt halv panik trak jeg forbremsen temmeligt kraftigt og styret
> begyndte at wooble (hedder det ik det når det ryster fra side til side?)
> efter et sek eller to slap jeg bremsen og det stoppede, jeg var heldigvis
> 2 meter fra hans bagageklap ...

Mon ikke der er noget galt med dine bremser? Måske en skæv skive eller
sådan noget?

Det er ihvertfald mit gæt, hvis det kun optræder mens du bremser.

Kontroller at kaliperne/ stemplerne kan bevæge sig som de skal, og / eller
at den flydende ophængte skive (??) kan bevæge sig en smule i nitterne.

/Rune

Armand (05-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-02-02 16:07


Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en
news:YPA78.11286$m6.1272384@news000.worldonline.dk...
>
> Mon ikke der er noget galt med dine bremser? Måske en skæv skive eller
> sådan noget?

"Tankslappers" opstår oftest ved 60-70 km/t og under faldende hastighed,
hvilket udkobling, nedgasning og griben efter bremsegrebet fint kan
komme ind under!

--
Armand.



Rune Larsen (05-02-2002)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 05-02-02 19:26

Armand wrote:

> "Tankslappers" opstår oftest ved 60-70 km/t og under faldende hastighed,
> hvilket udkobling, nedgasning og griben efter bremsegrebet fint kan
> komme ind under!
>

Vi må lige ha ejeren ind i debatten igen med en bedre "fejlbeskrivelse"
Han skrev, at det begyndte da han begyndte at bremse, og holdt op, da han
stoppede med at bremse.
Han nævnte ikke noget om at det sædvanligvis forekom under motorbremsning
eller lign.

/Rune

Lasse Madsen (05-02-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Madsen


Dato : 05-02-02 19:37

Hej Igen

Jeg har ikke opdaget ligende ved alm eller lidt "akut" nedbremsninger kun
den ene gang jeg har lige fået ny skive og renoveret hele forbremse systemet
hos mekaniker plus skiftet forgaffel så jeg regner ikke med at det er
problemet

Men som sagt problemet gik i sig selv igen da jeg "enten" slap bremsen eller
farten kom nok ned jeg kan ikke helt huske hvad der skete da jeg var i panik
men det var enten eller .... en ting var ihvertfal sikkert det så ud og
føltes som om forhjulet hoppede fra side til side ....

M.v.h.
L. Madsen

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote in message
news:qtV78.180$5L3.19809@news010.worldonline.dk...
> Armand wrote:
>
> > "Tankslappers" opstår oftest ved 60-70 km/t og under faldende hastighed,
> > hvilket udkobling, nedgasning og griben efter bremsegrebet fint kan
> > komme ind under!
> >
>
> Vi må lige ha ejeren ind i debatten igen med en bedre "fejlbeskrivelse"
> Han skrev, at det begyndte da han begyndte at bremse, og holdt op, da han
> stoppede med at bremse.
> Han nævnte ikke noget om at det sædvanligvis forekom under motorbremsning
> eller lign.
>
> /Rune



origo@earthling.net (05-02-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 05-02-02 19:48


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:a3p0df$nrk$1@news.cybercity.dk...
> "Tankslappers" opstår oftest ved 60-70 km/t og under faldende hastighed,
> hvilket udkobling, nedgasning og griben efter bremsegrebet fint kan
> komme ind under!

De ganger jeg har opplevet tendenese til det, har det vært ved høyere
hastigheter, og snarere ved hastighetsøkning enn reduksjon.


JS



Steen Schmidt (05-02-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 05-02-02 19:58

> De ganger jeg har opplevet tendenese til det, har det vært ved høyere
> hastigheter, og snarere ved hastighetsøkning enn reduksjon.

Jeg har også kun oplevet det ved gasgivning - og dette har været på vej ud
af sving. grunden er givetvist at jeg har været et fjols.

Mvh
Steen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste