TV i aften: Sporing af stjålen MC
Fra : Thomas Makro

Dato : 04-02-02 11:16

Da der har været noget snak her på NGen om subj, vil jeg hermed
opfordre jer til at se Station2 i aften. Jeg fandt følgende
beskrivelse af programmet på http://www.tv-guiden.dk:

Tyveriplagede danskere bruger en ny og effektiv form for
tyverisikring: De monterer en radiosender i deres bil eller værktøj.
Ved eventuelt tyveri sendes et fly op, der finder det område, som
tyvene har ført den stjålne genstand hen til. Derefter leder en
pejlevogn politiet frem til tyvens gemmer. Station 2 er med
pejlefolkene ude, da de leder politiet til en stjålen motorcykel, der
viser sig at være gemt i en hælerrede.

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Mads Lund

Dato : 04-02-02 11:28

Kan man sende fan breve et eller andet sted hen ?

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Lasse Madsen

Dato : 04-02-02 12:18

Man skulle ikke ringe efter kagerne med det samme men tilkalde et
"tæskehold" og så bagefter lade politiet hente de ellers nok så retarderede
tyve..

L. Madsen

Fra : origo@earthling.net

Dato : 04-02-02 12:26

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote in message
> Man skulle ikke ringe efter kagerne med det samme men tilkalde et
> "tæskehold" og så bagefter lade politiet hente de ellers nok så
retarderede
> tyve..

Ja, det ville være riktig smart (not).

JS

Fra : Lasse Madsen

Dato : 04-02-02 12:25

> Ja, det ville være riktig smart (not).

Det er også for dårligt at selvtægt straffes :)

L. Madsen

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-02-02 12:41

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man sende fan breve et eller andet sted hen ?
>
> Mads Lund
> Ninja9RT

*fnis*
Hans

Fra : RpR

Dato : 04-02-02 15:47

> [...]
> pejlevogn politiet frem til tyvens gemmer. Station 2 er med
> pejlefolkene ude, da de leder politiet til en stjålen motorcykel, der

Hmm, nice. Den skal optages og digitaliseres =)

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Claus Rolsted

Dato : 04-02-02 23:59

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> Hmm, nice. Den skal optages og digitaliseres =)

Er der nogen, som fik optaget klippet?
Hvis ja, vil jeg gerne se det eller have et link til det.... Tak.

Claus Rolsted

Fra : Michael K.S.

Dato : 05-02-02 08:27

On Mon, 4 Feb 2002 23:59:20 +0100, "Claus Rolsted"
<rolsted@worldonline.dkNOSPAM> wrote:

>Er der nogen, som fik optaget klippet?
>Hvis ja, vil jeg gerne se det eller have et link til det.... Tak.

Tjoh - det skulle vel nok kunne lade sig gøre.Hent det evt. på min
FTP:

ftp://public:public@213.237.66.161/

Ligger i DivX-format 17.6 MB for et 4 min 14 sek klip.FTP'en er dog
kun åben til engang i aften.

-M

Fra : Per Frederiksen

Dato : 04-02-02 19:07

On Mon, 04 Feb 2002 11:15:36 +0100, Thomas Makro
<makro@cyberjunkieFJERN.dk> wrote:

>Tyveriplagede danskere bruger en ny og effektiv form for
>tyverisikring: De monterer en radiosender i deres bil eller værktøj.
[SNIP]

Tak skal i ellers ha', så er der godt nok dømt overvågningssamfund så
det vil noget. Dybt urimeligt at man ikke stjæle en MC uden straks at
risikere flyovervågning og hvad ved jeg.
Og som om det ikke var nok, så bliver man alene knaldet på indicier.
Der en jo ingen der rent faktisk har set at man nu også var den person
der fysisk stjal MC'en.

Sorry, havde bare lige lidt svært ved ikke at se det morsomme i
differensen mellem holdningerne til trafikforseelser og MC tyveri.

--
Per Frederiksen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-02-02 21:40

I et anfald af ekstremt overmod skrev Per Frederiksen:

> On Mon, 04 Feb 2002 11:15:36 +0100, Thomas Makro
> <makro@cyberjunkieFJERN.dk> wrote:

> Sorry, havde bare lige lidt svært ved ikke at se det morsomme i
> differensen mellem holdningerne til trafikforseelser og MC tyveri.

Bare rolig, med det system kan de ikke måle hastighed som det er nu, fordi
det virker vha. krydspejlig. Dvs. at de foretager to målinger (fra flyet)
på to forskellige steder, hvor de så finder ud af hvilken retning dimsen
befinder sig i. Dem og så positionerne kan man jo så bruge til at bestemme
dimsens position Så er det bare galt, hvis de sender to fly i luften

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-02-02 21:47

>Bare rolig, med det system kan de ikke måle hastighed som det er nu, fordi
>det virker vha. krydspejlig. Dvs. at de foretager to målinger (fra flyet)

Ja, hvert fly kan kun koncentrere sig om 1 punkt af gangen, og placeringen
er heller ikke så sikker.
Som i nok så i udsendelsen, så ved de kun ca. hvor senderen er placeret, og
den skal så findes med et pejleapparat fra jorden.
Det kan heldigvis slet ikke lade sig gøre at bruge det til totalovervågning.

Det er ret smart, men desværre også dyrt. Men det er da rart at vide, at de
har sendt et fly i luften for at finde den MC, man lige har fået stjålet.

>på to forskellige steder, hvor de så finder ud af hvilken retning dimsen
>befinder sig i. Dem og så positionerne kan man jo så bruge til at bestemme
>dimsens position Så er det bare galt, hvis de sender to fly i luften

Ja, de risikerer at flyve sammen.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 04-02-02 21:19

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> wrote in message
> [...]
> pejlevogn politiet frem til tyvens gemmer. Station 2 er med
> pejlefolkene ude, da de leder politiet til en stjålen motorcykel, der

Hvis vi nu allesammen skriver en mail til station2 og henleder deres
opmærksomhed på at forsikringsselskaberne i bla. England giver rabat når man
montere sporingsudstyr på sin mc kunne det være der ville komme lidt debat
om emnet?

Henrik
www.gsx.dk

Fra : peterl

Dato : 04-02-02 21:42

Højst interessant. Tak for tippet.

Interesserede kan se mere hér: http://www.guardsikring.dk/
Jeg har allerede bestilt noget materiale...

-PeterL

Fra : Foobar

Dato : 05-02-02 09:51

> Interesserede kan se mere hér: http://www.guardsikring.dk/
> Jeg har allerede bestilt noget materiale...

Ser RIGTIG spændende ud! Vender du tilbage til os når du har fået kigget
materialet?

Claus.

Fra : N/A

Dato : 04-02-02 21:49

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-02-02 21:49

> Men systemet virker til at være tilfredsstillende.. gu' ve' hva'edt
kost'er
> så'en put en bette fkymaskin' i a' luft?? det er nok halvdyrt.. hmm det
kan
> nok ikke svarer sig til knallerten!

Systemet kostede vist iflg. udsendelsen mellem 2000,- og 4000,- om året at
have monteret.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 04-02-02 21:52

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse
> kan
>
> Systemet kostede vist iflg. udsendelsen mellem 2000,- og 4000,- om året at
> have monteret.

hm så hørte jeg vist ikke helt efter...
men det er jo heller ikke dyrt i forhold til så meget andet..

> signing off.. Martin Sørensen

signing off.. Martin Sørensen?? har du ikke oz leget med os andre i DFK??
synes det virker bekendt det der signing off! du kørte yamaha FS-1, ikk??

--
Michael Frederiksen
Honda SFX :,-/ mig ha' MC

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-02-02 22:10

> signing off.. Martin Sørensen?? har du ikke oz leget med os andre i DFK??
> synes det virker bekendt det der signing off! du kørte yamaha FS-1, ikk??

Jo, det er rigtigt, men jeg har så sidenhen solgt de to knallerter jeg
havde, for få råd til en MC.
Jeg prøvede FS-1'eren en måneds tid efter jeg havde købt min XS400 Seca..
Lad være med det! Man kan næsten ikke fatte at man har kunne holde den sløve
motor ud.
Og knallertens fysiske størrelse gør det ikke bedre.

Jeg bliver 100% _ikke_ en af de gamle mænd, der kører rundt på deres lovlige
Maxi med 20km/t og kasse på bagagebæreren.

signing off.. Martin Sørensen
- der vil hente sin mc om en uges tid

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-02-02 22:03

> Men systemet virker til at være tilfredsstillende.. gu' ve' hva'edt
kost'er
> så'en put en bette fkymaskin' i a' luft?? det er nok halvdyrt..

Sådan en gammel cessna kan sikkert holdes i luften for 5-600kr i timen (plus
pilot & navigatør) - men hvad de så tager for det når der også skal være til
afskrivning etc. er nok et goft spørgmål ...

/A

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-02-02 22:51

I et anfald af ekstremt overmod skrev Thomas Makro:

> Da der har været noget snak her på NGen om subj, vil jeg hermed
> opfordre jer til at se Station2 i aften. Jeg fandt følgende
> beskrivelse af programmet på http://www.tv-guiden.dk:

Damn, det koster kun 1200,- om året iflg.
<http://www.guardsikring.dk/html/system.html#2>.
Noget siger mig at jeg fluks vil anskaffe mig sådan en fætter!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-02-02 06:42

>Damn, det koster kun 1200,- om året iflg.
<http://www.guardsikring.dk/html/system.html#2>.
>Noget siger mig at jeg fluks vil anskaffe mig sådan en fætter!

Nej, det er da ikke ret dyrt.. Og hvis forsikringsselskaberne så ville gøre
kaskoen lidt billigere, hvis man har en guardsikring, så ville det jo ikke
gøre det dårligere.

Hvis jeg havde en dyr motorcykel, så ville jeg nok også overveje en
guardsikring.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : PHK

Dato : 05-02-02 10:28

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pejlevogn politiet frem til tyvens gemmer. Station 2 er med
> pejlefolkene ude, da de leder politiet til en stjålen motorcykel, der

Jamen!!! Det må man jo slet ikke, når man er privat!!!

:)))))))))))

--
_
|_|

Fra : peterl

Dato : 05-02-02 10:56

Check station2's website senere. De lægger sikkert indslaget i video
arkivet: http://station2.tv2.dk/

-PeterL

Fra : Brian Olesen

Dato : 06-02-02 23:38

Nu har jeg forgæves prøvet at downloade filmklippet, men jeg skal bruge
RealPlayer for at kunne se klippet. De skriver godt nok at man kan downloade
det gratis, men det ser nu ud til at det koster nogle $. Er der andre steder
det er gratis, eller er det bare mig der ikke kan hit ud af det?

Hilsen Brian

Fra : N/A

Dato : 07-02-02 13:20

Fra : Brian Olesen

Dato : 07-02-02 13:20

Hej Igen!
Det er den samme side som TV2 foreslår. Men det koster 9.95$ eller er det
bare mig der stadig ikke kan hit ud at det.

Hilsen Brian
"Casper Hundebøl" <casperREMOVE@malerbutikken.dk> skrev i en meddelelse

> Brian Olesen <brian-christina@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3c61b094$0$252$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> downloade
> steder

> Prøv her:

http://www.real.com/R/RC.020118r1trialdl.bodymain.txt..R/realguide.real.com/

r/https_.html?url=trial.real.com%2fpt%2forder.html%3fppath%3drodnld120401a%2

6language%3dEN%26country%3dUS%26dc%3d282726%26src%3drealplayer,020201r1choic

Fra : Mads Lund

Dato : 05-02-02 12:08

Er det kun mig, eller er systemet en lille smule håbløst.

Nå nu vi har flere tusinde mobil master i dk, som kan spore mobiltelefoner
inden for (xx, men ikke ret mange) meter på ganske få sekunder, hvorfor
søren bruger man så et oldnordisk systemm med flyvere, pejlevogne osv.

Selvfølgelig kunne man så fragte tyvekosterne til mobildøde områder, men så
kunne fly pejlingen være en sidste mulighed.

Og problematikken med udlandet var jo også løst.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Niels S.

Dato : 05-02-02 13:28

Mads Lund skrev

> [...]
> inden for (xx, men ikke ret mange) meter på ganske få sekunder, hvorfor
> søren bruger man så et oldnordisk systemm med flyvere, pejlevogne osv.

Det er sådan set rigtig nok, men ville vi så ikke få et problem med antallet
af mobillos der skulle deles om samme mast? Desuden er det da ganske smart
at det først er når recogniseringsflyet aktivierer senderen at der kommer
signal fra den. Dermed kan evt. tyve ikke pejle sig frem til enheden på den
udsete genstand og derudover bliver det muligt at indbygge den i udstyr der
er følsomt overfor radiosignaler (en mobillos placeret inde i et fjernsyn er
nok ikke nogen god ide).

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Mads Lund

Dato : 05-02-02 15:12

> Det er sådan set rigtig nok, men ville vi så ikke få et problem med
antallet
> af mobillos der skulle deles om samme mast?

Tjo men Søren L skal jo også have noget at lave

> [...]
> at det først er når recogniseringsflyet aktivierer senderen at der kommer
> signal fra den. Dermed kan evt. tyve ikke pejle sig frem til enheden på

Tjo men lur mig om det ikke også er muligt med en mobiltlf.

Desuden skal "dimsen" jo altid have sin modtager tændt, for at man kan bede
om et svar signal. og så vidt jeg erindre mine erfaringen med pejle vogne så
kan de f.eks godt spore fjernsyn, selv om de kun har en modtager enhed

Så eventuelle tyve vil også kunne spore om udseete genstande har en
pejledims installeret. Situationen er jo nok nærmere den, at 99% af alle
tyverier foretages af "narkomaner" mens den 1% prof tyverier nok kan lade
sig gøre uagtet hvor mange snedige dimser man indstallerer.

> og derudover bliver det muligt at indbygge den i udstyr der
> er følsomt overfor radiosignaler (en mobillos placeret inde i et fjernsyn
er
> nok ikke nogen god ide).

Tjo hvis mobilos ikke sender før den bliver bedt om det. F.eks generer min
mobilos ikke min pc skærm så længe der ikke bliver ringet til mobilen. Når
den bare ligger og hygger sig er der ingen problemer.

Men der må være nogle mere mobil kyndige der kan fordybe sig i teknikken.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Søren Lindholt

Dato : 05-02-02 15:41

Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in article
<oJR78.267$OG1.3212@news.get2net.dk>...
> antallet
>
> Tjo men Søren L skal jo også have noget at lave

Jeg takker for tilliden

Resten er forretningshemmeligheder...

--
Søren

Fra : Morten Dahl

Dato : 05-02-02 15:57

"Søren Lindholt" <lindholt@REMOVETHISperson.dk> skrev i en meddelelse

> Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in article
> <oJR78.267$OG1.3212@news.get2net.dk>...

> Jeg takker for tilliden
>
> Resten er forretningshemmeligheder...

GRILL, såen kan man jo også slippe udenom en laaaang forklaring (hvor man
måske ikke er helt up-to-date) for en flok uvidende der alligevel ikke
fatter en brik

-
MOrten Dahl
- Blandt de uvidende..

Fra : Steen Schmidt

Dato : 05-02-02 19:54

> [...]
> om et svar signal. og så vidt jeg erindre mine erfaringen med pejle vogne

> kan de f.eks godt spore fjernsyn, selv om de kun har en modtager enhed

En pejlevogn sporer et tændt TV på den karakteristiske scanningssfrekvens
billedrøret laver, for at tegne billedet. Den er *ret* ens for alle
fjernsyn, og er forholdsvis let at retningsbestemme. I denne opstilling er
fjernsynet sender og pejlevognen modtager.

> Så eventuelle tyve vil også kunne spore om udseete genstande har en
> pejledims installeret.

Ikke når pejledimsen kun lytter. De vil givetvis kunne spore dimsen når den
tænder sit pejlesignal, men der er masser af muligheder for at skjule et
signal - frekvenshopning er en af dem. Man skal teoretisk set bruge en
komplet frekvensanalyse over et meget bredt frekvensbånd, af den ting man
mistænker for at have sporingsudstyr installeret. Dette kræver en vis
antenneviden, samt enten et hundedyrt oscilloskop eller en halvdyr
frekvensanalysator - under alle omstændigheder en investering på en halv
million eller mere.

> Situationen er jo nok nærmere den, at 99% af alle
> tyverier foretages af "narkomaner" mens den 1% prof tyverier nok kan lade
> sig gøre uagtet hvor mange snedige dimser man indstallerer.

Man kan dog sikkert finde den i alle tilfælde, hvilket kan være ret godt,
næsten ligegyldigt hvilken stand tingen er i bagefter.

> Tjo hvis mobilos ikke sender før den bliver bedt om det. F.eks generer min
> mobilos ikke min pc skærm så længe der ikke bliver ringet til mobilen. Når
> den bare ligger og hygger sig er der ingen problemer.

Det er nok nærmere omvendt. Jeg vil gætte på en mobiltelefon har det ret
ringe med at ligge inde i et tændt TV - afhængigt af hvorhenne den bliver
placeret selvfølgelig. En mobiltelefon er forholdsvis støjfølsom, men noget
andet og mere specialiseret GSM udstyr ville givetvis kunne bruges.
Afstanden er dog et problem ved de frekvenser.

Mvh
Steen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-02-02 20:32

> [...]
> fjernsyn, og er forholdsvis let at retningsbestemme. I denne opstilling er
> fjernsynet sender og pejlevognen modtager.

Det mener jeg nu ikke at de gør. Jeg mener nærmere at det er oscillatoren i
tuneren, der kan måles. Den er også ens for alle fjernsyn. TV-kort til
computeren kan vist også pejles på samme måde.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 05-02-02 21:20

> Det mener jeg nu ikke at de gør. Jeg mener nærmere at det er oscillatoren
> tuneren, der kan måles. Den er også ens for alle fjernsyn. TV-kort til
> computeren kan vist også pejles på samme måde.

Jeg fandt lige mine fysikbøger frem, og et af eksemplerne var en pejlevogn.
Her står at pejlevogne bruger de tidsbaserede scan-frekvenser, til at
detektere et tændt TV.

Nu da du skriver som du gør, gik jeg hele bunken igennem, og jeg fandt to
eksempler mere, med pejlevogne. Begge er i en 10 år nyere bog, og her står
at man detekterer på en "local oscillator" i TV'et - det må være mixeren
(nedblanderen). Dette giver selvfølgelig den fordel at man kan fange alle
TV-tunere, ligegyldig om man har en CRT eller LCD skærm på. Bagdelen er (kan
jeg se ved at gennemregne eksemplerne) at man skal ca. en faktor 10 tættere
på med den nye metode, som med den gamle. Om det betyder noget i praksis,
når man har en liste med ikke-licens-betalende fok på, ved jeg ikke....

Så, du har ret (jeg skulle have svaret for 20 år siden .

Mvh
Steen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-02-02 23:41

"Martin Sørensen" wrote:

> Det mener jeg nu ikke at de gør. Jeg mener nærmere at det er oscillatoren i
> tuneren, der kan måles. Den er også ens for alle fjernsyn. TV-kort til
> computeren kan vist også pejles på samme måde.

En ganske almindelig pc rækker også. Det har en kammerat erfaret. Computeren var
tændt, fjernsynet slukket. Han fik også besøg af pejletjenesten.

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-02-02 07:05

> En ganske almindelig pc rækker også. Det har en kammerat erfaret.
Computeren var
> tændt, fjernsynet slukket. Han fik også besøg af pejletjenesten.

Også uden et tv-tuner kort i computeren?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-02-02 12:22

"Martin Sørensen" wrote:

> Også uden et tv-tuner kort i computeren?

Ja, og de undskyldte ulejligheden. Indtil de så det slukkede fjernsyn ovre
bagved.

Fra : Armand

Dato : 06-02-02 16:07

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> Ja, og de undskyldte ulejligheden. Indtil de så det slukkede fjernsyn
ovre
> bagved.

Jeg tror ikke på den med TV-pejling - Det er en gevaldig
skræmmekampagne, som understøttes af noget tydeligt hardware á antenner
på bil/håndbåren :-|

En hverdags aften omkring tiden for tv-avisen er stort set alle tv's
tændt, og i kan ikke bilde mig ind at en pejlevogn i et kvarter af
boligblokke kan måle nede fra gaden at der kører et fjernsyn inde i
stuen ved nr. xx -st. th.!

Når man besøger naboen i opgangen ved siden af, vil man erfare at
lejligheden er spejlvendt af ens egen og naboens indretning af stuen
omtrent er den samme som ens egen. På denne måde sker det ofte at begge
lejligheders fjernsyn står så at sige ryg mod ryg op af den fælles væg,
og dét kan heller ikke være til at måle forskellen på ude ved hoveddøren
(måler på de dit tv, eller på naboen i næste opgang?)!!

Det vil være ulige sikrere at vurdere tilstedeværelsen af det blålige
skær samt flimerende lys fra en tændt skærm nede fra gaden af; men
antenner er bedre til at skræmme med!!

Jeg er overbevist om at handlingsforløbet er at man bladrer i
licenslisterne og finder de enkelte, som ikke har betalt licens, og
efterfølgende kører ud fot at mobbe vedkommende (som givetvis har tv -
Hvem har ikke det?) med noget antenneværk !!!!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-02-02 19:11

> Jeg tror ikke på den med TV-pejling - Det er en gevaldig
> skræmmekampagne, som understøttes af noget tydeligt hardware á antenner
> på bil/håndbåren :-|

Delvist.

> [...]
> og dét kan heller ikke være til at måle forskellen på ude ved hoveddøren
> (måler på de dit tv, eller på naboen i næste opgang?)!!

Det vil jeg give dig ret i..

Jeg læste engang en udtalelse fra DR, hvor de blev spurgt vedr. pejlevognen.
Svaret var, at de godt kunne pejle med en ret god nøjagtighed, men at de
aldrig gjorde det, fordi det var for dyrt og desuden unødvendigt. De kunne
godt finde ud af, hvem der ikke betalte licens alligevel.

> Det vil være ulige sikrere at vurdere tilstedeværelsen af det blålige
> skær samt flimerende lys fra en tændt skærm nede fra gaden af; men
> antenner er bedre til at skræmme med!!

Absolut.

> [...]
> efterfølgende kører ud fot at mobbe vedkommende (som givetvis har tv -
> Hvem har ikke det?) med noget antenneværk !!!!

Ja, der er garanteret en meget stor del af dem der ikke betaler licens, der
har fjernsyn alligevel. Så hvis licenskontoret bare prøver at bilde folk
ind, at de har pejlet sig frem, så er der en ret stor sandsynlighed for at
de afslører en sortseer.

signing off.. Martin Sørensen
- der rent faktisk betaler licens på trods af at være en fattig studerende.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-02-02 19:42

Armand wrote:

> Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
>

> Jeg tror ikke på den med TV-pejling - Det er en gevaldig
> skræmmekampagne, som understøttes af noget tydeligt hardware á antenner
> på bil/håndbåren :-|

Om du tror på det må du selvfølgelig selv om. Min påstand er lige så god som
din. Men kom med nogle beviser som er holdbare og fejer mine af bordet. Jeg
kan oplyse at han betalt radiolicens.

> Det vil være ulige sikrere at vurdere tilstedeværelsen af det blålige
> skær samt flimerende lys fra en tændt skærm nede fra gaden af; men
> antenner er bedre til at skræmme med!!

Det kunne jo også være en smed der svejser. Ahrggg, vel ikke på fjerde sal?.
Jo, B&W startede i en lille lejlighed.

> Jeg er overbevist om at handlingsforløbet er at man bladrer i
> licenslisterne og finder de enkelte, som ikke har betalt licens, og
> efterfølgende kører ud fot at mobbe vedkommende (som givetvis har tv -

Det gør man også i dag.

> Hvem har ikke det?) med noget antenneværk !!!!

Blandt andet min gamle lærer. Og bare synet af ham kan få folk til at
betale. )

Fra : Steen Schmidt

Dato : 06-02-02 20:56

> Jeg tror ikke på den med TV-pejling - Det er en gevaldig
> skræmmekampagne, som understøttes af noget tydeligt hardware á antenner
> på bil/håndbåren :-|

Sådan skulle det grangiveligt have været engang, og mon ikke det stadig er
sådan - i det mindste nogen gange? Jeg læste et sted at en gammel engelsk
TV-station fortalte, at de i starten udelukkende kørte rundt med antenner på
taget af varevogne - sådan opstod rygtet om pejlevogne lang tid inden de
virkelig kom til. De eksisterer dog nu, men det er sikkert ikke alle sammen
der har det rigtige udstyr indeni.

> [...]
> tændt, og i kan ikke bilde mig ind at en pejlevogn i et kvarter af
> boligblokke kan måle nede fra gaden at der kører et fjernsyn inde i

Man kan måle det på millimeter hvis man vil. Har man først udstyr til at
måle frekvens og styrke så præcist, så kan det også måle retningen indenfor
100-dele grader i 3 plan.

> [...]
> og dét kan heller ikke være til at måle forskellen på ude ved hoveddøren
> (måler på de dit tv, eller på naboen i næste opgang?)!!

Jeg arbejdede indtil for nylig et unavngivent sted omkring Århus, hvor man
laver en del udstyr til F16 fly, men det siger jo ikke nogen noget....man
kan se hvad der vises på en computerskærm, på en lille kilometers afstand.
Dette bliver godtnok et sort/hvidt billede, men der kan sagtens være mure og
alting imellem. I denne øvelse kan man snildt skelne imellem flere computere
der vender samme vej i et kontorlandskab, så det at skelne imellem flere
tætliggende signaler er ikke svært.

Ja, så langt og meget længere løber strålerne fra skærmen....tænk hvis
naboen lige nu sidder og ser på hvad der er på din skærm?...

Spørgsmålet er om de må det?

Mvh
Steen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-02-02 21:10

Steen Schmidt wrote:

> [...]
> der vender samme vej i et kontorlandskab, så det at skelne imellem flere

Og netop det var i min tanker. Det er vel små ti år siden de viste i fjernsynet
en softwarevirksomhed, som scrollede en masse kildetekst ned over en skærm. Nede
på gaden stod nogen med det rette udstyr og snuppede det hele. Om det var sandt
har jeg tvivlet på, men det kan du bekræfte?.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 06-02-02 21:53

> [...]
sandt
> har jeg tvivlet på, men det kan du bekræfte?.

Det kan jeg.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 06-02-02 23:46

Steen Schmidt <sschmidt@nospam.dk> skrev i en

> Man kan måle det på millimeter hvis man vil. Har man først udstyr til
> at måle frekvens og styrke så præcist, så kan det også måle
> retningen indenfor 100-dele grader i 3 plan.

Måske nok :-/
Men derfra og så til at bruge den pejling til at vurdere om det er et
sted inde i pågældende lejlighed, eller ¾ meter derfra, inde på den
anden side af muren, er der et syvmileskridt !!

> [...]
> imellem. ....kan man snildt skelne imellem flere computere der vender
> samme vej i et kontorlandskab, så det at skelne imellem flere

- - - - Med en "taske" og en klodset antenne på en mørk opgang? :-/

> Ja, så langt og meget længere løber strålerne fra skærmen....tænk hvis
> naboen lige nu sidder og ser på hvad der er på din skærm?...

Indtil man gik bort fra højfrekvent signal i fjernbetjeningerne, hændte
det ofte at naboer skiftede kanaler på hinandens TV
Men netop dét er vand på min mølle: Når to TV's står så tæt og væggen
tilsyneladende ikke gør væsentlig forskel at fjernbetjeningen har svært
ved at skelne, så er jobbet også hårdt for manden i parka-coat ude på
opgangen !!

> Spørgsmålet er om de må det?

Selvfølgelig må man gennegå sine egne registre - Også selvom man stakker
efter adresser - og derved kan pille de enkelte fraværende ud!

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 07-02-02 00:05

> [...]
> sted inde i pågældende lejlighed, eller ¾ meter derfra, inde på den
> anden side af muren, er der et syvmileskridt !!

Tjaa, det mener jeg nu ikke (men jeg sidder også og designer et B-felt
(magnetfelt) lige nu, der jo som bekendt har stort set de samme egenskaber
som et E-felt - jeg er måske forblændet).
Det kræver i hvert fald lidt med at man skal vide hvordanlejlighederne ser
ud indvendig, samt en anelse om hvor fjernsynet så står i den lejlighed. Med
noget rutine mener jeg nu ikke at det er umuligt, men jeg tror nok at du har
ret i at det ikke typisk er sådan de kommer frem til døren.

> - - - - Med en "taske" og en klodset antenne på en mørk opgang? :-/

Ja, det ville ikke være sværere med mobilt udstyr end med stationært - det
er mest et spøgsmål om rækkevidde/følsomhed. Med ting som accelerometre
eller eventuelt GPS behøver man ikke engang holde instrumentet stille, for
at kunne få udstukket en retning. Når du står helt henne ved døren til en
lejlighed, og instrumentet stadig peger fremad, ja så må det jo enten være
derinde eller bagved. Det kan en tur over i den bagvedliggende opgang
afsløre, hvis da ikke de to modstående lejligheder begge huser sortseere.

> Indtil man gik bort fra højfrekvent signal i fjernbetjeningerne, hændte
> det ofte at naboer skiftede kanaler på hinandens TV

Nu bruger man normalt IR til fjernbetjeninger - sådan noget lys har det
svært med vægge. B&O er (eller var til for ganske nylig?) faktisk de eneste
der bruger ordentlige forstærkere i deres fjernbetjening, og derfor fungerer
de som regel også selv når de er rettet modsat apperatet der ønskes betjent.
Nogle gange kan man være heldig at få kontakt fra et tilstødende rum, men
det skyldes en uheldig reflekterende tapet.

> [...]
> tilsyneladende ikke gør væsentlig forskel at fjernbetjeningen har svært
> ved at skelne, så er jobbet også hårdt for manden i parka-coat ude på

Forudsat man havde en radio-fjernbetjening (jeg véd ikke om de findes), så
vil udstrålingsmønstret garanteret være lige så tilfældigt (i hvert fald i
forhold til den retning du peger den i) som en vandstråle fra en haveslange,
som man har tommelfingeren for.

> Selvfølgelig må man gennegå sine egne registre - Også selvom man stakker
> efter adresser - og derved kan pille de enkelte fraværende ud!

jeg tænker mere på det med at chikanere folk (mobbe). Også den der med at
"true" folk til at afgive oplysninger - må politiet under en afhøring af en
mistænkt f.eks. godt lyve om, om de har et kompromitterende vidneudsagn,
eller ej?

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 07-02-02 00:52

> [...]
men
> det skyldes en uheldig reflekterende tapet.

- - - - Eller v.h.a. link'en !

> [...]
af en
> mistænkt f.eks. godt lyve om, om de har et kompromitterende

De har ret til at tilkalde politiet hvis ikke at de frivilligt lukkes
ind ved forespørgsel!
Og den med dommerkendelsen man kender fra fjernsynet er lige til at
stikke skråt op - Oftest bruges en passus om at forhindre destruktion af
bevismateriale når politiet VIL ind

Aprospos:
Så var der lige den D.F.M.-historie om nogle brøstige herrer der
tilrettelagde et skuespil á et bord med masser af kolde kontanter, noget
hvidt mel og en enkelt attrap-pistol da de hørte at pejlevognen var i
området - Manden blev lukket meget godvilligt ind, men stivnede totalt
da han kom ind i rummet og var meget forstående da han i udgangen blev
bedt om at glemme hvad han måtte have set! )))))

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 07-02-02 07:22

> De har ret til at tilkalde politiet hvis ikke at de frivilligt lukkes
> ind ved forespørgsel!
Og? Det hjelper dem ikke til å komme inn.

JS

Fra : Armand

Dato : 07-02-02 18:09

<origo@earthling.net> skrev i en news:a3t6a1$dqr$1@sunsite.dk...

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> Og? Det hjelper dem ikke til å komme inn.

Kommer an på ............. (genlæs min efterfølgende sætning der er
klippet af i quoten!)

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 07-02-02 20:32

> Kommer an på ............. (genlæs min efterfølgende sætning der er
> klippet af i quoten!)

Jeg hadde skam lest den. Forhindre destruksjon av bevismateriale??? Ikke for
å virke (alt for) negativ, Armand, men du tror vel ærlig talt ikke at:
A: Politiet gider å bruke ressurser for å bistå en kontrollant, hvis eneste
problem er at han er blitt avvist ved en kontroll?
B: At politiet ville tvinge seg til adgang på en privat bopæl, uten annet
ærende enn å sjekke om man har tv?

Nå betaler jeg lisens, så jeg kan forsåvidt være likeglad. Men, står det en
kontrollant på døren er man fritt stillet til å nekte ham adgang hvis man
ikke synes at det passer. Det har jeg gjort selv tilbake i de glade
kollegiedager, og det enda i en situasjon hvor kontrolløren hadde politiet
med som "beskyttelse" etter at noen av beboerne hadde truet med represalier.
Ikke godt å være fattig studerende med TV )

--
JS

Fra : Armand

Dato : 07-02-02 22:57

<origo@earthling.net> skrev i en news:a3ukj7$a27$1@sunsite.dk...

> [...]
> problem er at han er blitt avvist ved en kontroll?
> B: At politiet ville tvinge seg til adgang på en privat bopæl, uten

Tilsyneladende (jvf. strengen!) har DR's indstilling ændret sig meget på
de sidste,
hvorfor man ligeledes må formode at politiets forhold til DR's
pejle-knægte sikkert også har :-/
Politiets arbejdsbyrde er sikkert også en hæmsko i den sag!
Kommentaren var mere ment for princippets skyld.

--
Armand.

Fra : Søren Lindholt

Dato : 07-02-02 11:05

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
> [...]

> Og den med dommerkendelsen man kender fra fjernsynet er lige til at
> stikke skråt op - Oftest bruges en passus om at forhindre destruktion af

Alt det der skræmmehalløj blev lissom lagt i posen da TV2 kom på banen og
der blev konkurrence om seerenes gunst. Nu går de bare listerne igennem,
99.999% har jo en modtager af en art, og så er det jo bare med at besøge
de adresser der ikke står i betalingskartoteket. Nu kommer der en venlig
herre der sludrer lidt, og deler et girokort ud. F.eks. til min kammerat
der forsøgte at godtgøre at han sandelig ikke havde egen tvmodtager, men så
tv i et fælleshus. Mens han søn på 5 korrigerede højlydt, jamen far vi HAR
da fjernsyn. Eller ham der benægtede tilstedeværelsen af TVmodtager, med
fjernbetjeningen i hånden, og lykkehjulets højlydte tikken inde fra stuen.
hehe.

Jeg vil dog gerne nu vi er inde på emnet fastslå at licensen er ALT for
høj, de sviner med pengene, og kunne i øvrigt ligeså godt trække det over
skatten, det andet er komplet idiotisk og gammeldags. Hvor mange gysser der
mon bruges bare på opkrævninger, kontrol, brochurer, rykning osv osv. Det
er ren før-jerntæppe beskæftigelse.
--
Søren
s@motortosse.dk

Fra : Søren Lindholt

Dato : 07-02-02 11:08

Steen Schmidt <sschmidt@nospam.dk> wrote in article
> [...]

> vil udstrålingsmønstret garanteret være lige så tilfældigt (i hvert fald
> forhold til den retning du peger den i) som en vandstråle fra en

Ihjo det gør der, endda skidesmart. http://www.cyrus.co.uk laver
multirumssystemer, der ikke som B&O s nødvendiggør trækning af
kommunikationskabler link osv osv. Det er en svag radiosender, der er
logisk og med få knapper, i modsætning til B&O nyere modeller der kræver en
stor manual, lang indlæringstid, og ikke er en SKID logiske endsige
ergonomiske...

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-02-02 15:31

> [...]
en
> mistænkt f.eks. godt lyve om, om de har et kompromitterende vidneudsagn,

Jeg tror nu ikke at licens-folkene kunne finde på det særligt ofte. Hvis de
ikke kan finde noget, så går de blot videre til næste mulige person. Tiden
er vel bedre brugt på at finde andre sortseere, der er nemmere at afsløre.

En af mine venner fik besøg af DR-Licens, der kunne konkludere, at han ikke
betalte licens. Han spurgte om han havde et fjernsyn, hvorefter der blev
svaret nej. 'Heller ikke en radio, som f.eks. en clockradio?' - Det svarede
han også nej til, og uden videre bemærkning forsvandt licensmanden igen..
Siden har han vist ikke hørt fra dem.

Det mest utrolige er, at han hverken har fjernsyn eller radio, så helt løgn
var det da ikke.
Han nævnte så ikke noget om hans tv-tunerkort i computeren, så helt rigtigt
var det heller ikke.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 06-02-02 19:04

> [...]

Når man besøger naboen i opgangen ved siden af, vil man erfare at
lejligheden er spejlvendt af ens egen og naboens indretning af stuen
(der ligger ind mod ens egen stue) omtrent er den samme som ens egen.

Fra : peterl

Dato : 05-02-02 15:13

Man kan ikke krydspejle fra de områder der kun er dækket af en antenemast.
Og alt for upræcist fra områder med to. Og så skal flyet alligevel i luften.
Hvis man skal tro hvad der står på TrackGuards/Guardsikrings hjemmeside, så
er det også meget nemt at sløre/skærme/jamme GSM-signaler (Og GPS, for den
sags skyld).

Jeg må indrømme at jeg synes det lyder som noget af det bedste jeg har hørt
om. Specielt hvis man kan få forsikringsselskaberne med på den...

-PeterL

Fra : Mads Lund

Dato : 05-02-02 16:52

> Man kan ikke krydspejle fra de områder der kun er dækket af en antenemast.

Det er rigtigt, men uden at vide alt for meget om sagen, så har jeg da
opfallelsen af at en ganske stor del af dk er dækket af mere end én mast af
gangen.

> Og alt for upræcist fra områder med to.

Hmm, hvorfor så lige det ? Normalt laver man jo pejlingen ved at måle tiden
fra telefonon sender et pakke, til denne ankommer til masten, og derved kan
afstanden beregnes. Har man afstanden til 2 master er der i en 2dimensionel
verden maks 2 mulige punkter hvor telefonen kan være, og da der samtidig er
en vis sandsynlighed for at kunne måle hvilken retning signalet kommer fra,
kan den ene position i mange tilfælde udelukkes.

Men klart med 3 master er den 100%

> Og så skal flyet alligevel i luften.

Jep i visse situationer skal flyet op, men kunne dette nu være 5% istedet
for 100% så ville man i 95% af tilfældende kunne spare tid og penge på
eftersøgningen.

Desuden var det jo ret oplagt at sammenbygge GPS dimsen med en almindelig
alarm, så hvis denne aktiveres, aktiveres GPS senderen. Desuden kunne man jo
sende en SMS til ejerens normale telefon, og jagten kunne gå ind meget
tidligere.

> Hvis man skal tro hvad der står på TrackGuards/Guardsikrings hjemmeside,

> er det også meget nemt at sløre/skærme/jamme GSM-signaler (Og GPS, for den
> sags skyld).

Tjo hvad havde du regnet med. Men mon ikke en kassebil med en tynd blykappe
kan jamme selv deres udstyr (jeg synet ikke man så den helt store antenne)
og uanset hvad man gør, så vil prof tyve kunne slippe afsted med skramlet
hvis de vil.

Eks vil det jo være ret oplagt at købe en dims selv, og melde den stjålen,
når pejlingen så begynder, må det være en smal sag at finde ud af hvilken
bølgelængde dimsen sender på. Når man så ved det, så kan man jo selv bygge
et pejle apparat, og tage det med under armen. Når man så har nappet den
ønskede ferrari, og ens pejle apparat begynder at hyle, så har man ca 1 time
til at lokalisere dimsen i bilen og få den tapet på toget til Hamburg. Så
skulle den sag være fikset. Og så kan man jo lige offentliggøre tricket på
nettet ik'

Pointen er at uanset system, kan det altid omgåes. Og GSM vil virke på måske
99% af alle simple tyverier, mens GSM er væsentligt billigere end dimsens
løsning.

Hvis f.eks det blev lovligt for ejeren af en mobilos at tillade pejling af
hans egen telefon, så ville en tyveri sikring koste et 50kr's taletidskort
om året.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Søren Lindholt

Dato : 05-02-02 19:05

> [...]
fra,
> kan den ene position i mange tilfælde udelukkes.

Problemet er bare at man har kun afstanden til en mast af gangen. Og så
bliver det en noget slatten tilbagskæring som det hedder i fagsproget.
Man har jo en ca. retning fra mast til apparat, men jo længere ude des
større område kan den befinde sig i.

Jeg skal give dig en udførlig forklaring ved lejlighed...

S. Hansen
Cand. Geom.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-02-02 19:34

> [...]
> skulle den sag være fikset. Og så kan man jo lige offentliggøre tricket på

Det vil vel også give et problem, hvis alt for mange begyndte at installere
dem i deres biler/whatever.
Så ville tyvene vide at den var der, og sikkert uden alt for meget besvær
finde den, fjerne den og destruere den.
Pejleapparatet er vel ikke så nødvendigt. Hvor mange steder kan man gemme
sådan en sort boks? - Tyvene lærer vel hurtigt hvor boksen kan være
monteret.

Pointen er at tyvene ikke er klar over at den er der.

> Hvis f.eks det blev lovligt for ejeren af en mobilos at tillade pejling af
> hans egen telefon, så ville en tyveri sikring koste et 50kr's taletidskort
> om året.

Det er så lidt bedre, da telefonen ikke virker, hvis den ikke kan
kommunikere. Så skal man lave tyverisikringen til bilen sådan, at den kun
kan starte, hvis den har fået godkendelse til det fra en hovedcentral.
Det giver så bare en masse andre problemer, bl.a. hvis man kommer ud i et
område uden dækning.

signing off.. Martin Sørensen