ADSL og delefilter
Fra : Palle B

Dato : 04-02-02 02:40

For en del måneder siden prøvede at jeg få oprettet en ADSL-forbindelse hos
Tiscali/Worldonline. Efter noegn tid meldte de tilbage at de, selv om de var
repræsenteret på den lokale central, ikke kunne udføre bestillingen. Iflg.
TDC var der ikke nok ledigt råt kobber. For at dette skulle lade sig kunne
gøre, skulle der opsættes et delefilter. Det havde - og har stadigvæk ikke -
TDC ikke lov til at gøre. Det var (er?) TDC's egne kunder der kunne få opsat
dette.

Nu til spørgsmålet. Er denne praksis fra TDC's side overhovedet lovlig?. Nok
ejer de kobberet, men skal de ikke stille kapacitet til rådighed for de
øvrige udbydere? Personlig synes jeg at det lugter langt væk af
konkurrenceforvridning og monopollignende tilstande.

Palle

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-02-02 03:53

In article <a3kod2$sr3$1@news.cybercity.dk>,
"Palle B" <bruselius@email.dk> wrote:

> Nu til spørgsmålet. Er denne praksis fra TDC's side overhovedet lovlig?. Nok
> ejer de kobberet, men skal de ikke stille kapacitet til rådighed for de
> øvrige udbydere?

TDC har kun forsyningspligt på telefoni, så det må det er lovligt.

Dine muligheder for en anden udbyder end TDC er i øvrigt ikke så
begrænsede som du tror, men det hører en anden gruppe til, fx
dk.internet.udbydere.xdsl.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-02-02 15:55

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> skrev:

> TDC har kun forsyningspligt på telefoni, så det må det er lovligt.

TDC skal stille sit kobber mv. til rådighed for andre udbydere men TDC
har samtidg ret til at holde noget kobber frit til evt. udvidelser af
telenettet som Ebbesen også omtaler.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 04-02-02 05:12

In article <a3kod2$sr3$1@news.cybercity.dk>,
Palle B claimed the following:
> [...]
> TDC ikke lov til at gøre. Det var (er?) TDC's egne kunder der kunne få opsat

Der er mange kunder som får beskeden, at der ikke er nok rå kobber, hvis de
bestiller ved WOL eller Cc. TDC skal naturligvis tage hensyn til det primære,
telefondriften, og hvis de vurderer at en adsl-linie til dit hus ikke kan lade
sig gøre nogenlunde fornuftigt, får du svaret med det manglende rå kobber. Hvis
du er ihærdig, kan du bestille et par gange, og være heldig at din bestilling
lander på en anden medarbejders bord ved TDC, så er linien pludseligt helt fin.

> [...]
> øvrige udbydere? Personlig synes jeg at det lugter langt væk af
> konkurrenceforvridning og monopollignende tilstande.

Ved Cc har du også mulighed for at få en forbindelse på såkaldt "delt-rå-
kobber", og det fungerer ganske fint. ADSL-markedet er ret gennemreguleret af
Telestyrelsen, og du kan læse de retningslinier der gælder på www.tst.dk

I øvrigt lugter dit indlæg lidt af galde skråstreg politik, så det vil muligvis
være hensigtsmæssigt at futte et sted hen.

--
Anders Vind Ebbesen
"Not all drugs are good, now. Okay? Some of em are great. Just gotta know your

Fra : Palle B

Dato : 08-02-02 02:00

"Anders Vind Ebbesen" <spam@boomer.dk> skrev i en meddelelse
> In article <a3kod2$sr3$1@news.cybercity.dk>,
>
> I øvrigt lugter dit indlæg lidt af galde skråstreg politik, så det vil
muligvis
> være hensigtsmæssigt at futte et sted hen.

Tak for svaret. Jeg har i øvrigt netop fået oplyst fra WOL at de om ca. tre
måneder skulle være klar med anden løsning/en ny måde at gøre det på.
Det er muligt at mit indlæg lugtede lidt af galde. Jeg bryder mig ikke om
monopoler i forretningsverdenen og da slet ikke, når vi taler om
kommunikation. At det så også skulle være en politisk holdning, det går lidt
over min forstand.

Palle

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-02-02 11:37

Palle B <bruselius@email.dk> skrev i artiklen
<a3kod2$sr3$1@news.cybercity.dk>...
> Nu til spørgsmålet. Er denne praksis fra TDC's side overhovedet lovlig?

Prøv at høre hos Cc eller WOL igen. Jeg har prøvet at bestille hos både Cc
og WOL, og hos den ene meldte TDC, at der ikke var kobber nok. Hos den
anden VAR der kobber nok.

Fra : Palle B

Dato : 08-02-02 02:00

> Prøv at høre hos Cc eller WOL igen. Jeg har prøvet at bestille hos både Cc
> og WOL, og hos den ene meldte TDC, at der ikke var kobber nok. Hos den
> anden VAR der kobber nok.

Jeg tror næsten, at jeg prøver igen.

Palle

Fra : Palle B