Pant i bil / Bilbogen
Fra : Claus MC

Dato : 03-02-02 22:58

Et lille teoretisk spørgsmål, som har spøgt i mit lille paranoide hoved et
stykke tid :

Hvordan sikrer man sig 100 % mod restgæld i en brugt bil købt privat ? Check
bilbogen er svaret!

Men hvad hvis jeg f.eks. checker bilbogen mandag formiddag og får oplyst, at
der ikke er tinglyst gæld i bilen og derfor køber den, hvorefter det viser
sig, at sælger har optaget et lån med pant i bilen fredag eftermiddag (som
endnu ikke er tinglyst om mandagen) ?

Bliver mit opkald / forespørgsel til bilbogen registreret, så jeg kan
påberåbe mig at have været i god tro ?

/Claus

Fra : Per Tolbøll

Dato : 04-02-02 11:29

Jeg overvejer selv at købe brugt bil privat.
Findes der en FAQ eller en anden oversigt over faldgruber m.m. i den
forbindelse ?
Eller kan en behjertet sjæl fortælle mig lidt mere ?

På forhånd tak

//Per

Fra : Gevaldi

Dato : 04-02-02 12:38

http://www.stevns.net/dkfritidbil/diverse/garanti.htm

Fra : Morten

Dato : 04-02-02 13:11

> Jeg overvejer selv at købe brugt bil privat.
> Findes der en FAQ eller en anden oversigt over faldgruber m.m. i den
> forbindelse ?

Se denne pjece hos Forbrugerstyrelsen:
http://www.fs.dk/pj/bil1.htm

Den er fra 1998, så jeg ved ikke om alle regler er de samme længere.

Husk at tjekke Bilbogen, og få evt. sælger til at indestå for, at der ikke
er restgæld i bilen.

Hos FDM kan du få bilen undersøgt på et af deres værksteder for en
billig penge (set i relation til prisen for senere overraskelser).
Få evt. indført i købekontrakter, at det er en betingelse for at gennemføre
handelen, at bilen går fejlfrit (eller hvad du nu kan acceptere) gennem
FDM's test.

Husk, at når du køber hos en privat, har du ingen reklamationsret, med
mindre det er aftalt. Få alle sælgers lovprisninger og løfter indført i kontrakten.

Mvh.
Morten

Fra : Peter G C

Dato : 04-02-02 18:13

"Morten" <morten789@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Husk, at når du køber hos en privat, har du ingen reklamationsret, med
> mindre det er aftalt.

Det er forkert. Se http://www.stevns.net/dkfritidbil/diverse/garanti.htm

Mere om biler og bilkøb generelt: http://www.stevns.net/dkfritidbil/

/Peter

--
http://www.grauslund.com
FAQ: http://www.diku.dk/~makholm/dk.videnskab.jura.html

Fra : Peter G C

Dato : 04-02-02 18:11

"Claus MC" <clausmc@ofir.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvordan sikrer man sig 100 % mod restgæld i en brugt bil købt privat ?
Check
> bilbogen er svaret!

Jeps.

> [...]
> sig, at sælger har optaget et lån med pant i bilen fredag eftermiddag (som

Hvis du køber bilen på samme tidspunkt, hvor du får oplysningerne fra
bilbogen så er du i god tro og så kan en senere panthaver ikke få pant i
bilen. Det må dog måske nok forudsætte, at du får bilen og bilnøgler mv. med
det samme - det er dog tvivlsomt.

Som udgangspunkt er du sikret fra aftalens indgåelse.

/Peter

Fra : Claus MC

Dato : 05-02-02 00:16

> [...]
med
> det samme - det er dog tvivlsomt.
>
> Som udgangspunkt er du sikret fra aftalens indgåelse.

Jo, men hvordan beviser jeg, at jeg faktisk *har* kontaktet bilbogen ?

/Claus

Fra : Peter G C

Dato : 05-02-02 08:26

"Claus MC" <clausmc@ofir.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jo, men hvordan beviser jeg, at jeg faktisk *har* kontaktet bilbogen ?

Spørgsmålet er, om det rent faktisk er nødvendigt at kontakte bilbogen. Man
siger generelt, at man ikke er forpligtet til at kende
tinglysningsoplysninger - mon ikke det samme gælder her...?

/Peter

Fra : ab

Dato : 05-02-02 14:58

> Man siger generelt, at man ikke er forpligtet til at kende
> tinglysningsoplysninger - mon ikke det samme gælder her...?
>
> /Peter

Så kunne det da være rart i denne sammenhæng at vide, hvem "man" er. Hvordan
mener du en køber er stillet, hvis en anden samtidig køber kommer først med
sin tinglysning ?

Du er ude på tynd is - eller mener du måske, at en køber heller ikke er
"forpligtet" til at få den ejendom, vedkommende har købt ?

ab

Fra : Peter G C

Dato : 05-02-02 15:24

"ab" <abc_ab@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Så kunne det da være rart i denne sammenhæng at vide, hvem "man" er.

Køber.

> Hvordan
> mener du en køber er stillet, hvis en anden samtidig køber kommer først
med
> sin tinglysning ?

Har du kigget på Tinglysninglovens § 1 og § 27?

> Du er ude på tynd is

Nej det er du - du ved formentlig intet om tinglysning. Det tyder dit svar i
hvert fald på.

>- eller mener du måske, at en køber heller ikke er
> "forpligtet" til at få den ejendom, vedkommende har købt ?

Du vrøvler.

/Peter

Fra : Claus MC

Dato : 05-02-02 15:18

> [...]
> siger generelt, at man ikke er forpligtet til at kende
> tinglysningsoplysninger - mon ikke det samme gælder her...?

Selvfølgelig er det frivilligt, om man vil kontakte bilbogen. Men hvis der
er tinglyst gæld i bilen kan man jo lade være med at købe den. Hvis man ikke
undersøger det, men blot køber bilen, er panthaveren i sin gode ret til at
få sine penge!

/Claus

Fra : Peter G C

Dato : 05-02-02 15:25

"Claus MC" <clausmc@ofir.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
ikke
> undersøger det, men blot køber bilen, er panthaveren i sin gode ret til at

Panthaver få altid sine penge.

/Peter

Fra : Claus MC

Dato : 05-02-02 16:31

> Panthaver få altid sine penge.

Ja, men det var ikke det udtryk du gav tidligere: Spørgsmålet er, om det

Fra : Peter G C

Dato : 05-02-02 16:39

"Claus MC" <clausmc@ofir.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> siger generelt, at man ikke er forpligtet til at kende
> tinglysningsoplysninger - mon ikke det samme gælder her...?

Jo. Det er jo uden betydning om du har kendskab til pantegælden. Panthaver
skal nok få sine penge.

/Peter

Fra : Claus MC

Dato : 05-02-02 16:45

> Jo. Det er jo uden betydning om du har kendskab til pantegælden. Panthaver
> skal nok få sine penge.

*suk.wav*

Ja, det ved jeg godt.......

Jeg tror, at hele diskussionen er kørt af sporet. Jeg har i hvert fald ikke
fået svar på det oprindelige indlæg, som kort kan beskrives:

Hvordan sikrer jeg mig mod restgæld, hvis sælger tager et lån i bilen og
dette lån ikke er tinglyst når jeg ringer til bilbogen !

/Claus

Fra : Peter G C

Dato : 05-02-02 16:46

"Claus MC" <clausmc@ofir.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvordan sikrer jeg mig mod restgæld, hvis sælger tager et lån i bilen og
> dette lån ikke er tinglyst når jeg ringer til bilbogen !

Du får lavet en skriftlig aftale med klokkeslet. Så er du sikret mod en
*senere* pantsætning.

/Peter

Fra : Claus MC

Dato : 05-02-02 20:00

> Du får lavet en skriftlig aftale med klokkeslet. Så er du sikret mod en
> *senere* pantsætning.

Gælder det også for handel mellem private ?

/Claus

Fra : Peter G C

Dato : 05-02-02 20:09

"Claus MC" <clausmc@ofir.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Gælder det også for handel mellem private ?

Ja.

- vent lige et par dage, og se om nogen er uenig med mig. Der må da være
andre, der ved noget om pant!?

/Peter

Fra : Peter Hansson

Dato : 05-02-02 20:41

> [...]
>
> Hvordan sikrer jeg mig mod restgæld, hvis sælger tager et lån i bilen og
> dette lån ikke er tinglyst når jeg ringer til bilbogen !

Ved at ringe til bilbogen. Såfremt der er afleveret en anmodning om
tinglysning får du det at vide. Er dette ikke tilfældet køber du bilen under
den forudsætning at du straks får udleveret den originale
indregisreringsattest. Sig til sælger at du ikke betaler før omregisteringen
er foretaget.
Kør herefter ned på motorkontoret og omregistrer bilen i dit navn. Ring igen
til bilbogen. Får du her at vide at der er noget på vej er du ikke
forpligtet til at købe, da omregistreringen var en betingelse. Omregistrer
bilen.
Nu er du ejer og der kan ikke tinglyses noget som helst uden dit
vidende/accept.
Er sælgeren af den bedrageriske natur, får du ham ikke til at udlevere
registeringsattesten.
Dette er den praktiske løsning. Jeg leder lidt videre efter den mere
"juridiske" forklaring.

PH

Fra : Claus MC

Dato : 05-02-02 22:11

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Dette er den praktiske løsning. Jeg leder lidt videre efter den mere
> "juridiske" forklaring.

Fantastisk......tak skal du ha´ !

/Claus

Fra : Peter Hansson

Dato : 05-02-02 23:14

> [...]
>
> /Claus
>
> Ved at ringe til bilbogen. Er der ikke anmeldt noget til tinglysning eller
er der anmeldt noget samme dag (se dommen nedenfor) kan du roligt gå videre.
Du køber nu bilen under den forudsætning at du straks får udleveret den
originale indregisreringsattest. Sig til sælger at du ikke betaler før
omregisteringener foretaget.
Kør herefter ned på motorkontoret (evt. sammen med sælger) Omregistrer
bilen.
Nu er du ejer og der kan ikke tinglyses noget som helst gyldigt imod dig
uden dit vidende/accept.
Er sælgeren af den bedrageriske natur, får du ham ikke til at udlevere
registeringsattesten.
Dette er den praktiske løsning.

Her er lidt af juraen:

TL §42f stk.2 andet led:

.. Er køretøjet ikke registreret i Centralregisteret for Motorkøretøjer, er
den registrerede ejer en anden end den på dokumentet angivne, eller er det
til stelnummeret svarende registreringsnummer et andet end det på dokumentet
angivne, skal der gives anmærkning herom

Forsøger sælger at tinglyse noget efter du har omregistreret får det som det
mindste en anmærkning.

Desuden findes der en højesteretsdom fra 2000 der siger at tinglysning i
bilbogen først har virkning overfor godtroende erhverver efter normal
kontortids ophør.
..
Dvs. Selvom sælger skulle have anmeldt tinglysning om formiddagen, kan denne
ikke gøres gældende overfor dig, selvom du køber senere samme dag, dog før
kontortids ophør.

Dette sikrer netop dig i den konkrete sag. Eller som flere har sagt: Ring
til bilbogen

Hvis det er for sent at ringe til bilbogen, så vent med at købe indtil næste
dag.
Betal aldrig før du har omregistreret.

PH