Word autotext forsvinder i MacLink
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-02-02 22:54

Jeg skulle skrive et brev i Word til udsendelse som vedhæftet fil. I
brevet havde jeg brug for et navn og en adresse fra adressebogen. Navnet
popper op, mens man skriver og sættes ind med Enter. Bagefter kan man
klikke på navnet med ctr. nede. Så hentes adresse mm. også. Fint nok til
print. Men brevet skulle konverteres til windows-format i MacLink inden
afsendelse. Og i denne proces ser det ud til, at den slags
autotext-elementer forsvinder. Ihvertfald var de væk, da jeg
konverterede tilbage.
Er der mulighed for at undgå dette?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 03-02-02 23:01

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> Jeg skulle skrive et brev i Word til udsendelse som vedhæftet fil.

Hvilken version af Word?

> Men brevet skulle konverteres til windows-format i MacLink inden
> afsendelse.

Hvorfor? Word fra og med version 6 bruger samme dokumentformat på Mac og
Windows. Husk kun af give navnet endelsen ".doc" (uden gåseøjnene).

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-02-02 20:18

Thorkil Olesen <thorkil.spam-block@pip.dknet.dk> wrote:

> Hvilken version af Word?

Jeg oversætter fra Mac Word 98 til Win Word 95.

> Hvorfor? Word fra og med version 6 bruger samme dokumentformat på Mac og
> Windows. Husk kun af give navnet endelsen ".doc" (uden gåseøjnene).

Nu vil jeg jo gerne være så imødekommende som muligt over for mine
stakkels Win-venner. Og når oversættelsesmuligheden rent faktisk findes
i MacLink, må man vel også tro, at der er noget at oversætte. Man ser jo
også i MacLink, at der foreligger en skelnen mellem Mac-RTF og Win-RTF.
Hvad nu, hvis modtageren har en ældre Win-Word?

Men alt det forklarer ikke, at MacLink ikke medtager adresser indsat fra
adressebogen.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 04-02-02 21:50

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> Jeg oversætter fra Mac Word 98 til Win Word 95.

Så skal du i Word 98 vælge "Save As..." og i listen allernederst i
dialogen vælge "Word 6.0/95".

> Nu vil jeg jo gerne være så imødekommende som muligt over for mine
> stakkels Win-venner.

Ja, sådan er vi jo!

> Og når oversættelsesmuligheden rent faktisk findes
> i MacLink, må man vel også tro, at der er noget at oversætte.

Der er der også. Word 97/98/2000/2001/X/XP bruger samme format. Word
6.0/7.0/95 bruger samme format. Der skal oversættes mellem de to
formater.

> Man ser jo
> også i MacLink, at der foreligger en skelnen mellem Mac-RTF og Win-RTF.

RTF er noget rod. Undgå det! (Der er p.t. en anden tråd her i gruppen
som beskriver problemet.)

> Hvad nu, hvis modtageren har en ældre Win-Word?

Ældre end Word 6.0? Næppe. Faktisk er Word 6.0/95 sjælden efterhånden.
Hvis der endelig skulle sidde en stakkels Windows-bruger med en gammel
Word 2.0, så har Microsoft udgivet oversættere, så den kan læse de nyere
formater.

> Men alt det forklarer ikke, at MacLink ikke medtager adresser indsat fra
> adressebogen.

MacLinks oversættelser er mangelfulde. Jeg tror, den oversætter via et
eller andet internt standard-format, og det understøtter sikkert ikke
links. Hvis du skal oversætte Word-Word, så brug hellere Words
indbyggede oversættere.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-02-02 22:36

> [...]

> Hvis der endelig skulle sidde en stakkels Windows-bruger med en gammel
> Word 2.0, så har Microsoft udgivet oversættere, så den kan læse de nyere

Det gælder også oversættere 8/9/10 oversættere til Word 5 og 6 på mac.

<icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-02-02 22:50

thorkil.spam-block@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) writes:

> Hvis der endelig skulle sidde en stakkels Windows-bruger med en gammel
> Word 2.0, så har Microsoft udgivet oversættere, så den kan læse de nyere
> formater.

Saadan en har jeg set (for cirka 3 aar siden) - i en god gammel
tekstbaseret version. Han overgav sig foerst da han maatte indse at
det var en hel del nemmere at faa farveladegrafik ud paa printeren,
hvis han skiftede til en nyere version.

ELlers en sand powerbruger.

Men saadan er der saa meget.
--