Dijondressing og grøntsagsterrin
Fra : Kat

Dato : 03-02-02 20:04

Er der nogle der har opskrifterne op subj.?
Har søgt på google, men der er intet at hente....

--
/kat
---

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 04-02-02 05:56

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> skrev följande i meddelandet...
> Er der nogle der har opskrifterne op subj.?
> Har søgt på google, men der er intet at hente....

Sennepsdressing:
2-3 spsk fx esdragon el. dijonsennep
2-3 spsk olie
1-2 spsk vineddike

Alle tre dele piskes sammen med en gaffel. Større portioner rystes
sammen.

-oo-

Karolines Køkken har en del enkle opskrifter på forskellige typer
grøntsagssupper..

Fx: Grønsagssuppe (m. gratineret ostebrød):
4 pers.

25 g smør
1 pose frosne suppeurter (ca. 400 g)
5 dl grønsagsbouillon
5 dl mælk
1 porre i meget tynde ringe (ca. 100 g)
1½ tsk groft havsalt
friskkværnet peber

Smelt smørret i en tykbundet gryde. Tilsæt suppeurterne og svits dem 1
min. Hæld bouillon og mælk ved, og bring suppen i kog. Kog den ved svag
varme under låg i ca. 10 min. Findel grønsagerne i en blender sammen med
lidt af suppen ad 2-3 gange. Hæld pureen tilbage i gryden. Tilsæt
porreringene og varm suppen igennem. Smag til med salt og friskkværnet
peber.

NB: mht. ostebrød se evt..
www.karolines-kokken.dk/default.asp

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Livet er fuldt af elendighed, ensomhed og lidelse -
og så slutter det alt for tidligt.
-Woody Allen

Fra : Flemming

Dato : 04-02-02 20:50

øhhhhh Peter suppen lyder da ok men nu var det hvis grønsagsterrin Kat søgte
:0)

Gitte

Fra : Kat

Dato : 04-02-02 22:00

Gitte skrev:
> øhhhhh Peter suppen lyder da ok men nu var det hvis
grønsagsterrin Kat søgte
> :0)
Dijondressing-opskriften ser god ud!
Suppen er da sikkert fino, men det var nu noget andet, som jeg
søgte
En slags kold tilbehør til f.eks. skinke. Jeg har før fået det
serveret, men kan ikke lige huske udseendet - mener det var noget
man slog ud af en aluform...???
Andre opskriftsforeslag??
--
/kat
---

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 05-02-02 07:56

> [...]

> En slags kold tilbehør til f.eks. skinke. Jeg har før fået det
> serveret, men kan ikke lige huske udseendet - mener det var noget

Angående suppe og terriner - så tænkte jeg på min musselmalede
suppe-terrin m. låg og underfad - (derfor -skulle det være suppe!)

Terrin el. terrine (fransk) betyder egentligt 'lerskåle'. Så en
Römertorpf må lige være sagen, hvis ikke den bliver for stor til
formålet.

*Grøntsagsterrin* har jeg ikke stødt på i min kogebogssamling, - men
masser af opskrifter på vildt, altså terrin af fasan, hare og kanin mv.
I alle opskrifter skal kødet først marineres, derefter koges i en suppe,
derefter op i terrinen og ind i ovnen og koge indtil al væsken er
fordampet. Når terrinen er færdig skal den stå under pres og blive kold.

I gamle dage opbevarede man de afkølede terriner i dertil indrettede
blikdåser, der ikke skulle være større end de lige kunne tage
terrinerne. Derefter blev dåserne loddet til.
På den måde kunne man opbevare terriner i 6-8 måneder.

--

Terrin el. postej?
Mogen Brandt (madskribent) fortæller i sin bog 'Det gode bord', at

> Andre opskriftsforeslag??

Hvad med en grøntsagsgelérand?

Hüttemeyers den bedste..
(4 pers.)

Grøntsagsgelérand med flødepeberrod:
1 lille kogt blomkålshoved
3 kogte gulerødder
kogte grønærter
rå agurker skåret i terninger
-
Gelé:
½ liter urtevand
kødekstrakt, salt, peber
8 blade husblas
-
Flødepeberrod:
1½ dl piskefløde
sukker
eddike efter smag
revet peberrod efter smag
-
Pynt:
tomatsnitter, persille

En randform, der rummer 7 dl, skylles med koldt vand. Heri lægges lagvis
de kogte grøntsager, husk de grøntsager, der kommer i bunden af formen,
vender opad, når randen serveres. Læg fx, først grønærter, derpå små
blomkålsbuketter, gulerødder, ærter, blomkål osv.. Til sidst hældes
suppen med den smeltede husblas over. Læg først husblasen 5-10 minutter
i blød i kold vand, tryk vandet af og lad husblasen smelte i suppen, der
smages til med krydderier og kødekstrakt. Sørg for, at suppen kommer ned
imellem alle de kogte grøntsager - evt. må du bore små huller med en
kniv. Randen stilles koldt, vendes når den er stiv ved, at randen sænkes
få sekunder ned i varmt vand, efter at den er løsnet hele vejen rundt
med en kniv.
Indeni randen serveres flødeskum, der er smagt til med sukker, eddike og
reven peberrod.
Randen pyntes med tomatsnitter og persille.

Better than nothing!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

»Mit Liv er aldeles meningsløst. Naar jeg betragter dets
forskjellige Epocher, da gaaer det med mit Liv som med
det Ord: Schnur i Lexikonnet, der for det første betyder
en Snor, for det andet en Sønnekone. Det manglede blot,
at det Ord: Schnur for det tredie skulde betyde en Kameel,
for det fjerde en Støvekost.«
-Søren Kierkegaard

Fra : Kat

Dato : 05-02-02 10:50

"Peter W. Bosse" skrev:

> Hvad med en grøntsagsgelérand?

Uha, det giver mig desværre kvalme at se på, og når jeg endelig
tager mod til mig og putter det i munden, så får jeg lyst til
at.....
Men ellers tak for den fine forklaring og opskrift!
--
/kat
---

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 06-02-02 06:25

> Uha, det giver mig desværre .......

Åh jah, - så kunne du jo bare ha' sagt, at det var en 'æggestand med
grøntsager' du efterlyste..

Æggestand med grønsager:

200 g kålrabi eller persillerod
200 g gulerod
200 g broccoli
1/2 stk rød peber
1/2 stk appelsin
1 bdt persille
1 spsk smør
6 æg
2 dl mælk
1 spsk maizena
muskat
salt og peber

Kålrabi ( persillerod ) og gulerødder skæres i tern. Broccoli deles i
buketter - stilke i mindre stykker og rød peber i strimler. rodfrugterne
dampes let møre i 2 - 3 min med lidt vand og saft af 1/2 appelsin. Kom
broccoli i tilsidst. Mælk, maizena og persille blandes sammen. Æggene
røres sammen, og ( mælke - persillen ) tilsættes, smages til med salt,
peber og reven muskat. En bageform ca 1 1/2 l fores med bagepapir,
grønsagerne placeres ned med rimelig farvefordeling - broccoli øverst -
æggemassen hældes over, dæk med bagepapir. Bages ved 200 grader
i knap en time, skæres i skiver som kold forret eller som pålæg.
--

PS: evt. se også en spændende opskrift på "Terrin af jutlandia kartofler
med gulfinnet tun og jomfruhummer serveret med sprød rødbede i

*Danmarksmesterskabet i kartoffelretter for professionelle kokke:
www.kartoffelraad.landbrug.dk/Aktiviteter/Kartoffelprisen/2000/Stig%20Je
nsen/SJopskrift.htm (hele linket skal med)

--
Mvh.
Peter W. Bosse

I'm not afraid to die. I just don't want to be there when it happens.
- Woody Allen

Fra : Kat

Dato : 06-02-02 12:26

"Peter W. Bosse" skrev:
> Åh jah, - så kunne du jo bare ha' sagt, at det var en
'æggestand med
> grøntsager' du efterlyste..

Jamen jamen.....men tak for den endelige opskrift!
--
/kat
---

Fra : Emil

Dato : 05-02-02 16:46

On Mon, 4 Feb 2002 22:00:20 +0100, Kat wrote:

>En slags kold tilbehør til f.eks. skinke. Jeg har før fået det
>serveret, men kan ikke lige huske udseendet - mener det var noget
>man slog ud af en aluform...???
>Andre opskriftsforeslag??

Hvad med en gratin? Det gør ikke noget hvis gratinen falder lidt
sammen, hvis den skal bruges som koldt tilbehør.

Du kan også bruge opskriften på æggekage. Så bliver det mere
kompakt. Den kan udmærket bages i en brødform i ovnen, så der kan
laves smukke skiver.

I begge tilfælde vil jeg nok tage ca 750 gr letkogte eller
smørdampede grøntsager som fyld pr 4-5 æg (normalt regnes med 500
gr). Tænk på farvesammensætningen, så det ser lækkert ud.

Til skinkekød med sennepsdressing vil jeg bruge gulerodstern og
grønne ærter som fyld. Det må gerne smage af noget, så kom godt
med persille i dejen, som også krydres med lidt reven muskat.

Som fyld kan også bruges rosenkål, men ikke alle bryder sig om
smagen. Der er frit slag. Også blomkål, brocoli, majs o.s.v. kan
fint bruges.

I alle tilfælde synes jeg at det smager godt hvis der også
tilsættes letkogte eller smørdampede hakkede løg.
Skal smagen være kraftigere, føjes også peberfrugter til listen
over grøntsager. De røde er velegnede, da de lige giver et fint
farvepift.

Serveres med skiver af tomat og agurk samt evt. purløg.
Det er også fint som pålæg med dijondressingen eller evt.
tomatketsjup, eller som pynt på andet smørrebrød.

m.v.h. Emil

Fra : Kat

Dato : 06-02-02 12:27

"Emil" skrev:
> Hvad med en gratin? Det gør ikke noget hvis gratinen falder
lidt
> sammen, hvis den skal bruges som koldt tilbehør.

Det var da noget derhen af - og et godt bud, som jeg vil prøve af

--
/kat
---

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 07-02-02 06:06

"Emil" <emilsen@image.dk> skrev följande i meddelandet...

> Tak til Casper.
> Det er altså en opskrift på æggekage du har sendt.
> Gider du i stedet sende den på grøntsagsterrinen?
>
> m.v.h. Emil

Her er den rigtige grøntsagsterrine (blot på engelsk) )

Vegetable Terrine:
(Servings 8)

1 lb. large carrots (peeled and diced)
1/2 lb. mushrooms (coarsely chopped)
1 lb. fresh spinach (cleaned well)
2 Tbs. shallot (minced)
1 Tbs. olive oil
1 tsp. nutmeg
1/2 tsp. salt
1/4 tsp. fresh ground black pepper
1/8 tsp. ground coriander
5 egg whites
2 egg yolks
1/2 lb. low fat swiss cheese (grated)

Preheat oven to 450°F. Line a 10 inch loaf pan with foil and grease
lightly with butter.

Heat 1 tsp. oil in large pan. Add carrots to skillet and sauté until
tender, stirring occasionally. Remove to mixing bowl.

Heat 1 tsp. oil in the same skillet and add the mushrooms. Sauté until
tender and add to mixing bowl with carrots. Combine the spices with the
carrot and mushroom mixture. Stir to mix well. Add the cheese and mix
well.

Heat the remaining oil in the skillet and add the cleaned spinach
cooking until it has wilted and most of the water has evaporated. Remove
to a paper towel to cool and drain.

In a separate bowl lightly beat 4 of the egg whites with 1 egg yolk. Add
the carrot and mushroom mixture to the eggs and combine well.

In another bowl lightly beat the last egg white with 1 egg yolk. After
wringing any remaining water from the spinach combine it with the eggs
stirring well so that it is completely coated.

In the loaf pan make one layer of carrot and mushroom mixture using 1/2
of that mixture. Then make a layer using all of the spinach mixture. Top
with the remaining carrot and mushroom mixture.

Bake in a bain marie 1 hour to 1 hour 15 minutes until a knife inserted
comes out clean.
--

Nutrition Facts:
Serving size = 1 1/2 inch slice

Amount Per Serving:
Calories 193 Calories from Fat 72

"% Daily Value*"

Total Fat 8g 12%
Saturated Fat 4g 20%
Cholesterol 80mg 27%
Sodium 466mg 19%
Total Carbohydrates 11g 4%
Dietary Fiber 4g 16%
Sugars 0g
Protein 14g

Vitamin A 582% Vitamin C 50%
Calcium 44% Iron 24%

--
Mvh.
Peter W. Bosse

»Denne dvaske Mængde, som Intet selv forstaaer og Intet selv vil gjøre,
dette Gallerie-Publikum søger nu Tidsfordriv, og hengiver sig da til den
Indbildning, at Alt hvad Nogen gjør, skeer, for at det kan faae Noget at
snakke om. Dvaskheden sidder fornemt med Benene overkors, og Enhver, der
vil arbeide, Kongen, Dronningen og Embedsmanden og Folkets Lærer og den
dygtige Journalist og Digteren og Kunstneren, Alle blive ligesom spændte
for, for at slæbe denne Dvaskhed frem, der fornemt troer, at de andre
ere Hestene.« -Søren Kierkegaard

Fra : Casper

Dato : 05-02-02 21:03

Hej..
Nå, men når nu der ikke er andre, der vil give dig den opskrift på
grøntsagsterrine. Denne findes i næsten samme form i "Grove grønsager
fra Brugsen" og er afprøvet til stor tilfredshed.

Grøntsagsterrine med æg (ca. 16 skiver)

250 gram porrer (eller selleri)
1-2 gulerødder
250 gram broccoli
1 lille blomkål
vabd, salt

7 æg
1,5 dl fløde
1,5 dl mælk
1 spsk. maizena
4-5 spsk. klippet purløg
salt

Porrer og gulerødder deles på langs (skæres ikke i tern) og koges ca.
10 minutter i saltet vand. Broccoli og blomkål koges med de sidste 3-4
minutter. Grøntsagerne hældes i en sigte og afkøles. Æg, fløde, mælk,
maizena og purløg piskes sammen. En form (ca. 2 dl.) fores med
bagepapir. Grøntsagerne fordeles i formen, æggemassen hældes over.
Stilles i ovnen 50-60 minutter ved 200 grader, til æggemassen er
stivnet.
Terrinen afkøles og stilles i køleskab til næste dag.
Hvis man skærer terrinen ordentligt ud med en skarp kniv, får man et
meget nydeligt mønster i skiverne.
Serveres som forret eller frokostret, med brød til.

Mvh
Casper

Fra : Emil

Dato : 06-02-02 01:01

Fra : Kat

Dato : 06-02-02 12:29

"Casper" skrev:
> Nå, men når nu der ikke er andre, der vil give dig den opskrift

> grøntsagsterrine.

Du havde lige siddet og luret på, hvad det var jeg bævlede om?!!

Det var lige den...tak!
--
/kat
---