Andet multimedie
bentjuul 3670
3D ting
Fra : LR

Dato : 03-02-02 18:19

hej

Hvordan ser man 3D effekten i dette billede ?

http://www.dpreview.com/learn/Image_Techniques/In_depth_01.htm (sky
billedet)

på siden står der under billedet:

[ These two images are prepared so the image meant for your right eye is on
the left and vice versa. You will have to steer your right eye over to the
left while steering your left eye over to the right to see the effect. I
chose this picture because when you do get the effect into your brain, most
people go, "Wow!" ]

Hvad er det lige man skal gøre ???

/LR

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-02-02 18:46

"LR" <No.Sp@m.2.Me.to> wrote in message
> [...]
> left while steering your left eye over to the right to see the effect. I
> chose this picture because when you do get the effect into your brain,

En af de nemmeste måder at opnå dette (som begynder), er sådan her:
Sæt en finger el. lign. mellem de to billeder. Bevæg fingeren langsom mod
din næse, mens du kigger på den. De to billeder bliver til fire billeder. På
et tidspunkt vil to af de fire billeder smelte sammen til ét, og du vil nu
se tre billeder (hvor de to yderste ser mærkelige ud, men det er heller ikke
dem, du skal se på).

Nu kommer det svære: Flyt fingere, og fokuser på det midterste billede. Det
er lettere sagt, end gjort. :)

Det står også beskrevet her:
http://www.3dexpo.com/crosseye.htm

Når først man er blevet vant til det, kan man efterhånd undvære at bruge en
finger. Man kan enda opnå, at se disse billeder næsten lige så let, som
almindelige 2D billeder.

Teknikken kaldes bla. "cross-eye view". Som der står, så er billedet til
højre øje til venstre, og billedet til venstre er til højre. Dvs. for at se
3D-effekten skal dit syn "krydses".

Et alternativ er "parallel view". Her er billedet til venstre øje i venstre
side, og billedet til højre øje i højre side. Disse billeder ses ca. ligesom
stereogrammer. Normalt pejer de to øjne på et fælles punkt. Ved cross-eye
view ligger dette punkt foran det, man ser på. Ved parallel view ligger
punktet langt bag ved det man ser på, de to syns-retninger kan enda være
parallelle.
Personligt synes jeg dette er langt nemmere og behageligere, men jeg tror de
fleste foretrækker cross-eye, af de to muligheder.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-02-02 18:48

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> [...]

Jeg ser nu, at der på den side står ca. det samme, som jeg skrev, under
overskriften "Here's how you do it".
Det er dog forklaret lidt mere detaljeret, så det er nok en god ide, at læse
det.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : LR

Dato : 03-02-02 22:07

Wow hvor sejt ! TAK !...

(man skal bare gøre sig skiløjet og så "snyde" øjet til at tro der er 3
billeder... og så ellers bare kikke på det mitterste som sagt ! .. vildt
fedt !

/LR

Fra : LR

Dato : 03-02-02 22:12

Nu fik jeg ik lige spurt før.. men hvor finder flere billeder af den type ?

/LR