Nyt firma
Fra : PoPpiN

Dato : 03-02-02 16:56

Hejsa

Vi er 3 firmaer som har arbejdet sammen i et stykke tid efterhånden, nu
synes vi at se optimering af stifte et samlet firma (fx et ApS) De 3 firmaer
er henholdsvis et A/S, et ApS og et I/S. og vil eje 1/3 af det nye firma.

Men Er det klogt, og er der nogen ideer, forslag (jeg ved ikke specielt
meget om sådan noget, de andre 2 firma synes at have det juridiske på plads,
men jeg vil gerne have 3. parts mening.)

Mit firma skal stå for produktionen, dvs at det nye firma køber ydelserne af
mit firma. Men indtil videre arbejder vi bla. uden indtjenning, vi bruger
timesedler, så når der kommer penge ud, kan blive betalt, men har mit firma
rettighederne til det vi har produceret (bestilt af det nye firma) hvis det
aldrig bliver betalt??

Fra : alexbo

Dato : 03-02-02 20:31

PoPpiN <ernst@viz-it.dk> skrev

>men har mit firma
> rettighederne til det vi har produceret (bestilt af det nye firma) hvis
det
> aldrig bliver betalt??

Nej, du er stillet som hvis det var et dig helt uvedkommende firma, hvis
det ikke betaler, har du i princippet samme muligheder som med andre,
inkasso, konkursbegæring osv. men det er selvfølgelig ikke særlig aktuelt
når du
selv er medejer.

Du skal overveje din egen og de andres risiko, ved dette fælles firma, og
sikre at den er nogenlunde ens.
Hvis du har alle omkostninger ved produktionen, skal det sammenholdes med de
andres omkostninger ved markedsføring eller lign.
Hvis forskellen er for stor skal du foreslå at alle udgifter bliver ligeligt
fordelt, sådan rent kontant.

Dette nye firma bør starte med en kapital, I alle bidrager til, hvis ikke
der er penge til det, så lad være.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jakob Paikin

Dato : 03-02-02 21:32

On Sun, 3 Feb 2002 16:56:29 +0100, "PoPpiN" <ernst@viz-it.dk> wrote:

>Men Er det klogt, og er der nogen ideer, forslag

Ja: Få drøftet sagen med en advokat - eller evt. flere, hvis hver
"deltagervirksomhed" vil have deres egen.

Der er adskillige mulige konstruktioner (koncern/holding, joint
venture mv.), der alle har forskellige konsekvenser for hæftelse, skat
mv.

Jeg vil ikke tilråde, at I selv forsøger at strikke en løsning sammen.

--
Jakob Paikin