Efter/kostskole
Fra : Ole Thomsen

Dato : 03-02-02 14:07

Af forskellige årsager ønsker vi at vores datter på
13 år kommer på efterskole.

Da hun lige nu går i 6. klasse, og gerne vil starte her
efter sommerferien viser det sig at være problematisk,
idet efterskoler kun har 8.-10. klassetrin.

Jeg har så fundet ud af at det i stedet hedder kostskole,
og har også fundet en som på "papiret" (nettet) ser
fornuftig ud.

Nu ved jeg ikke meget om kostskoler, derfor håber
jeg der er nogen i dette forum som kan oplyse mig....

- Bliver kostskoler primært brugt som "parkering" for
problembørn eller i visse tilfælde udrugning af det
man kan kalde kommende samfundsspidser?
Eller er der tale om et bredt udsnit af "almindelige"
børn og forældre?

- Hvordan med brugerbetaling, er det på samme niveau
som efterskoler?

Gode og dårlige erfaringer med specifikke kostskoler
hører jeg også gerne om.

Ole Thomsen

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 04-02-02 07:23

Ole Thomsen <ot@networks.dk> wrote:

> Nu ved jeg ikke meget om kostskoler, derfor håber
> jeg der er nogen i dette forum som kan oplyse mig....

Herlufsholm burde være i orden.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 04-02-02 18:31

"Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> wrote

> Herlufsholm burde være i orden.

Lidt langt væk for en vestjyde....

Og mentalt endnu længere væk når man på hjemmesiden tituleres med "De" og
rabat (undskyld min plathed) benævnes moderation

Men bortset fra det lader de til at have styr på sagerne.

Ole Thomsen

Fra : Susanne Jensen

Dato : 05-02-02 15:43

Hej Ole Thomsen

Jeg kan godt forstå at det er svært, og at du gerne vil være helt
sikker på at du gør det rigtige!

Det er en meget ung alder, at skulle væk i!
Jeg går ud fra, at din datters problemer primært ligger i den klasse
hun går i nu ... jeg har nogle kusiner, som også havde behov for
forandring i den alder, og der valgte forældrene, at lade dem flytte
skole, således at de ganske vist fik lidt længere til
klassekammeraterne, men de fik den fornyelse de havde behov for ...
det var i hvert fald en fordel for dem!

Selv har jeg både været på efterskole, samt boet på en kostafdeling i
forbindelse med et gymnasium - og det er bestemt noget jeg vil
anbefale ... når den tid kommer! Men 13 år er en uhyggelig ung alder
at komme på egne ben på. Du må forvente at diverse dagligdags
problemer aldrig vil nå dig, i det øjeblik du lader hende flytte - det
er derfor vigtigt at hun har en stærk ballast inden hun flytter, for
ikke at ende i hashmisbrug m.m. Når først hun er flyttet, vil hun
snakke med kammeraterne om problemerne, og det er ikke altid, at de
som har et par år mere livserfaringer, er de bedste til at give
rådene!

Faktisk tror jeg, at de som kommer afsted i så ung en alder oftest vil
være meget lette ofre for gruppepres ... på min efterskole var vi 130
elever, og ca. 25 af dem gik i 8. klasse. Da de startede var der en
ryger, da de sluttede var der én IKKE-ryger! Og det er det der med, at
man føler sig lidt svag, og måske føler man sig lidt mere inde i
varmen, hvis man kan ryge med de andre (!!??) - der var i hvert fald
slet ikke samme stigning, blandt eleverne i 10. klasse!

Derfor vil jeg anbefale mine kusiners vej - altså finde en anden
skole, også selvom hun måske skal en halv time tidligere op om
morgenen :)
Eller vælge en kostskole med stærk disiplin, som f.eks. Herlufsholm
.... eller kontakt Herlufsholm, og spørg om de kan anbefale en
kostskole, der er tættere på!

Nu kommer jeg lige til at tænke på en anden mulighed ... jeg havde
engang en klassekammerat, som pludselig flyttede ned til hendes farmor
(hun savnede hendes gamle klasse, fra den gang hun boede på de
kanter). Det var også en mulighed, hvis pigen har en faster eller en
moster, eller evt. et sæt bedsteforældre, som hun kunne tænke sig at
bo hos OG som ville synes, at det kunne være allertiders at have hende
boende!

Alternativt kunne du overveje at flytte hele familien for at støtte op
om din datter ... det kunne være en højst overraskende ting at gøre,
og give hende vished for at du virkelig støtter op om hende!

Sikke en masse snak - jeg håber, at du kan bruge noget af det! Jeg
kender ikke den grundlæggende situation, så noget direkte råd kan jeg
ikke give, men det er vigtigt at I støtter op om hende, og at du er
helt sikker på at det du ender op med at gøre, er i hendes interesse
.... nogle gange ønsker pubertetspiger sig bort fra familien, primært
fordi de føler sig som en negativ bombe/en byrde i familien ... der
kan det være katastrofalt bare at acceptere og lade hende gå!

Med håbet om, at I sammen finder den rette løsning!

Knus Susanne

Fra : Annelise Ebbesen

Dato : 05-02-02 18:53

Jeg synes, det er et utroligt godt billede, Susanne giver omkring de
problemstillinger, der kan være, når man er teenagepige-familie.Det kan
være fristende at være positiv over for kostskolemodellen, men det er
svært at styre for forældrene.

Unge teenagere er så åbne for indflydelser udefra, og man kan jo ikke
gribe ind, når man ikke ser, hvad der sker på sådan en skole langt
hjemmefra.Rygning og hashrygning lægger, som du siger, et stort pres på
de unge, fordi det tit er blandt hyggerygerne, det "spændende" (og det
der er værre) sker.

Teenagepiger siger ikke altid ligeud, hvad de oplever og ser rundt
omkring (de har måske på fornemmelsen, at de vil møde et ramaskrig fra
forældrene) - men tingene sker jo lige rundt om dem - både de gode ting,
og de ting, man helst var fri for.

Vi har haft vores datter i 9. kl. på en efterskole, og det var MEGET
kompliceret ikke at være ryger der uden at føle sig udenfor! Også selvom
rygning er forbudt på skolen. Nogle elever blev smidt ud af skolen pga
hashrygning, og det afstedkom utroligt meget (uvedkommende) uro i
skoleforløbet. De unge involverer sig følelsesmæssigt med deres nye
bekendtskaber, og det er meget svært f.eks. at skulle "afhøres" af
lærere i forbindelse med "vennernes" hashrygning (eller andre forbudte
ting), når forældrene ikke samtidig er der til at støtte op. Man angiver
jo ikke kammerater!!! Det var bare en vinkel mere.

Venlig hilsen Annelise

Fra : Ole Thomsen

Dato : 05-02-02 20:35

Kære Susanne og Annelise.

Tak for jeres kommentarer, mange af tingene er jo
noget vi selv har været bekymret for eller tænkt på.

Da jeg af princip ikke skriver "anonymt" på nettet,
vil jeg af hensyn til min datter ikke komme nærmere
ind på årsagen til vore overvejelser. Jeg vil dog sige
så meget at det er ud fra professionel rådgivning at
vi søger denne løsning, og min datter har stort set
ingen problemer med skole eller kammerater. Jeg
vil næsten sige tværtimod.

Ole Thomsen

Fra : Annelise Ebbesen

Dato : 05-02-02 21:28

Det er godt, at I har tænkt på det hele.
Det kunne være interessant at høre fra flere på nettet om kostskoler, er
der flere forskellige typer i Danmark ? Hvor mange unge går på kostskole
m.v. I andre lande er det vist mere almindeligt at bruge kostskoler,
netop for at give børnene et særligt godt tilbud.
Annelise

Fra : Julie Skovgaard

Dato : 09-02-02 22:54

Hej Ole

Jeg har selv gået på Bagsværd Kostskole. Skolen adskiller sig fra andre
kostskoler ved at være lidt mere for "almindelige" børn.... der er ikke så
meget disiplin "på den hårde måde" som man ser på Herluf eller fx Sorø. Det
er en utrolig velanset skole der leverer veluddannede unge til de
vidergående uddannelser i DK.... tag et kig på siden www.bagkost.dk jeg
kan kun anbefale den!!!! og skal jeg være ærlig har jeg allerede tilmeldt
mine ufødte børn til denne skole!

Julie

Fra : Julie Skovgaard

Dato : 09-02-02 23:01

Hej igen

lige en anden ting...

jeg tror umiddelbart ikke at herluf er en god idé hvis grunden til at din
datter vil flytte har noget at gøre med "forældrerespekt" og lign.... jeg
tror at herluf vil gøre det værre.... hvis ovenstående er problemet er det
nok bedre for hende at finde et sted med "frihed under ansvar"