Haveafbrænding.
Fra : Nina Hald

Dato : 03-02-02 12:31

Hej.
Er der nogen der kan fortælle mig om jeg må afbrænde grene og gammelt
juletræ i min egen have. altså tænde et bål hvor jeg brænder det hele af.
Hvem skal jeg have tilladelse fra og hvem skal jeg oplyse om at jeg gør det,
der er jo ingen grund til at naboerne tilkalder brandvæsnet.
Venlige haveforårshilsner Nina Hald.

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 03-02-02 17:40

Nina Hald skriver:

> Hej.
> Er der nogen der kan fortælle mig om jeg må afbrænde grene og gammelt
> juletræ i min egen have. altså tænde et bål hvor jeg brænder det hele af.

Ja, det er der nogen der kan fortælle dig, nemlig teknisk forvaltning i
din kommune. Reglerne er forskellige fra kommune til kommune, men mange
steder har man et regulativ for afbrænding af haveaffald, der regulerer
tid på året, størrelsen på bålet og andre ting. I andre kommuner er det
simpelthen forbudt at brænde haveaffald af.

> der er jo ingen grund til at naboerne tilkalder brandvæsnet.

Det kan de godt gøre alligevel, uden grund

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : AMI

Dato : 03-02-02 22:31

> [...]
> simpelthen forbudt at brænde haveaffald af.

> Det kan de godt gøre alligevel, uden grund

Og husk lige Politivedtægten, som faktisk godt _kan_ være forskellig fra
kommunens vedtægter.

Mvh

Bo

Fra : Emil

Dato : 04-02-02 03:14

On Sun, 3 Feb 2002 12:31:27 +0100, Nina Hald wrote:

>Er der nogen der kan fortælle mig om jeg må afbrænde grene og gammelt
>juletræ i min egen have. altså tænde et bål hvor jeg brænder det hele af.

I min kommune må man ikke brænde affald af. Det skal i
affaldssække.

I stedet saver og klipper jeg gode grene af træer og buske, lader
dem tørre og futter det hele af. Det er jo ikke affald, men
brændsel. Som optænding bruger jeg helt tørt juletræ når det er
på lager. Det er jo også rent brændsel, ikke affald.

Gløderne bruges til at koge kartofler i (indpakkes enkeltvis i
flere lag staniol). De smager himmelsk med salt og smør - spises
med teske direkte fra de overskårne pakker.

Forbudet mod afbrænding af affald er begrundet i beskyttelse af
naboer mod farlige røgpartikler hvis nogen skulle finde på at
afbrænde giftige ting (møbler, plast, spånplader, imprægneret træ
o.s.v.).

Forbudet er fornuftigt nok; men en aftentur gennem kvarteret
afslører, at nogle fylder affald i deres brændeovn. Og det er
skidt for alle. Også for brændeovnen. Men *det* er ikke forbudt.

Ellers må du opføre en udendørs brændeovn (zinkbalje/-spand) til
vinteropvarmning af terrassen. Husk godkendelse fra
skorstensfejermesteren og anmeldelse til kommunen, så din
ejendomsværdi kan hæves med kr. 750,- pr m2 p.gr.a. mulighed for
opvarmning med fast brændsel.

Nå, det er ved at være sent, og der sneg sig lidt politik ind i
teksten; Jeg håber du forstår budskabet - glem resten.

m.v.h. Emil