Befordring under uddannelse.
Fra : BB

Dato : 03-02-02 09:44

Da jeg er under uddannelse køre jeg, frem og tilbage, ca. 35 km. om dagen.
Under tiden er jeg ude på min læreplads og der er ca. 30 km. om dage.
Begge steder betaler jeg skat af de penge jeg får. Også arbejdsmarked
bidrag.

Kan jeg trække begge kørsler fra i skat (-24)??

VH
BB.

Remove NOSPAM in my mail adress for personal mail.

Fra : Henrik

Dato : 03-02-02 09:53

"BB" <bb@tdcnospamadsl.dk> wrote in message
> [...]
> bidrag.
>
> Kan jeg trække begge kørsler fra i skat (-24)??

Se Told & Skats hjemmeside:
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=87640

Henrik

Fra : BB

Dato : 03-02-02 09:59

> http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=87640
>

> Henrik

Er en læreplads en arbejdsplads??
Og hvis uddannelsesstedet giver kørselsfradrag, som er mindre end skattefar,
skal jeg så tage det??

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-02-02 10:04

In article <3c5cf839$0$99627$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"BB" <bb@tdcnospamadsl.dk> wrote:

> Kan jeg trække begge kørsler fra i skat (-24)?

Hvis du får løn (ikke SU) for at være begge steder, så ja.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-02-02 15:38

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote in news:newsspam3-
BD46FE.10034203022002@dtext.news.tele.dk:

> Hvis du får løn (ikke SU) for at være begge steder, så ja.

man kan da godt få kørselsfradrag selvom man kun får SU ikke ? - det
kan vi da i hvert fald på HTX...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Henrik

Dato : 03-02-02 15:59

> man kan da godt få kørselsfradrag selvom man kun får SU ikke ? - det
> kan vi da i hvert fald på HTX...

Måske hvis du kører i egen bil - men hvis du tager offentlige
transportmidler, får du jo billigere billetter med et SU-kort... så er det
da ikke rimeligt at man både får billig transport og befordringsfradrag?

Henrik

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-02-02 16:41

"Henrik" <h@enr.ik> skrev:

> Måske hvis du kører i egen bil

Nej.

> - men hvis du tager offentlige
> transportmidler, får du jo billigere billetter med et SU-kort...

Hvis man læser på en videregående uddannelse.

> så er det da ikke rimeligt at man både får billig transport og
> befordringsfradrag?

For det første får man ikke billig transport som studerende rabatten er
til at overse specielt sammenlignet med den rabat efterlønnere får og
tildels pensionister men her er sammenligningen ikke nær så enkel da
betingelserne for brugen af månedskortene ihvertfald i HT området ikke
er ens. Dem, der har langt mellem hjem og uddannelsessted ville i de
fleste tilfælde få mere ud af at kunne trække transporten fra i skat.
Til gengæld giver den nuværende ordning lidt rabat til alle studerende
på videregående uddannelser uanset om de har langt eller kort mellem
hjem og uddannelsessted.

Hvis man som studerende på en videregående uddannelse har månedkort med
rabatkort kan transport mellem hjem og arbejdspads ikke
uddannelsesplads godt trækkes fra. Dette er der intet urimeligt i.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 03-02-02 20:48

On Sun, 3 Feb 2002 15:41:08 +0000 (UTC),
Morten Bjergstrøm <nospam@dafnie.dk> wrote:

> Til gengæld giver den nuværende ordning lidt rabat til alle studerende
> på videregående uddannelser uanset om de har langt eller kort mellem
> hjem og uddannelsessted.

Ikke hvis der er kort nok. I HT-området koster 2 og 3-zonersmånedskort
det samme om man får SU-rabat eller ej.
(http://www.ht.dk/priser/prisliste/default.htm)
Desuden skal uddannelsen være SU-beretiget.

--
Like a rat in a maze Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
The path before me lies Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-02-02 20:55

fuzz01@spamfilter.dk (Anders Bo Rasmussen) skrev:

> Ikke hvis der er kort nok.

Du kan jo godt købe et kort til flere zoner end det antal zoner, der er
mellem hjem og uddannelsessted, hvis du skulle have brug for det. Det
var dette jeg tænkte på, da jeg skrev ovenstående.

> I HT-området koster 2 og
> 3-zonersmånedskort det samme om man får SU-rabat eller ej.

Det er rigtigt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-02-02 21:17

"Henrik" <h@enr.ik> wrote in

> [...]
> transportmidler, får du jo billigere billetter med et SU-kort...
> så er det da ikke rimeligt at man både får billig transport og

ja ja, selvfølgelig kun hvis man kører i bil (eller på knallert)
SU kort er kun til videregående uddannelser og altså ikke til HTX
(ungdomsuddannelse), det er det godt nok ikke alle DSB folk der ved,
så nogen gange kan man være heldig at få det alligevel

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-02-02 23:38

Henrik Stidsen <s-p-a-m@spammer.dk> skrev:

> ja ja, selvfølgelig kun hvis man kører i bil (eller på knallert)

Det er stadig ikke korrekt. Du kan kun få befordringsfradrag, hvis der
er tale om egentligt lønnet arbejde og der derved er tale om et
ansættelsesforhold. Det du kan få på en ungdomsuddannelse er et mindre
tilskud fra amtet og dette uanset, hvilken transportform, der benyttes
da det ligesom med det skattemæssige transportfradrag er afhængig af
antal km mellem hjem og uddannelsessted.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-02-02 16:01

In article <Xns91AA9F0722493hstidsen@212.54.64.135>,
Henrik Stidsen <s-p-a-m@spammer.dk> wrote:

> man kan da godt få kørselsfradrag selvom man kun får SU ikke ? - det
> kan vi da i hvert fald på HTX...

Ahva? Er du 100% sikker på det?

Kørselsfradraget er et lønmodtagerfradrag og SU er ikke løn.

Du forveksler ikke kørselsfradrag med kørselstilskud, som man kan få på
ungdomsuddannelser?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-02-02 21:16

> Ahva? Er du 100% sikker på det?

ja der hænger i hvert fald sedler om det på opslagstavlen ind i
mellem...

> Kørselsfradraget er et lønmodtagerfradrag og SU er ikke løn.
>
> Du forveksler ikke kørselsfradrag med kørselstilskud, som man
> kan få på ungdomsuddannelser?

nej, der står nemlig at man kan få fradrag, svjv er der også nogen
fra min klasse der får det!

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-02-02 23:40

> nej,

Det gør du nu.

> der står nemlig at man kan få fradrag, svjv er der også nogen
> fra min klasse der får det!

Ja, de kan få fra amtet som jeg allerede skrev i eftermiddags.

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-02-02 00:32

In article <Xns91AAD7E5077F3hstidsen@212.54.64.134>,
Henrik Stidsen <s-p-a-m@spammer.dk> wrote:

> nej, der står nemlig at man kan få fradrag, svjv er der også nogen
> fra min klasse der får det!

Du må simpelthen have fat i en af de sedler og se hvad der står så vi
kan få det afklaret.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-02-02 16:37

Henrik Stidsen <s-p-a-m@spammer.dk> skrev:

> man kan da godt få kørselsfradrag selvom man kun får SU ikke ?

Jo i forbindelse med kørsel til og fra evt. erhvervsarbejde men ikke i
forbindelse med transport mellem hjem og skole.
Til transporten mellem hjem og skole kan man få tilskud fra amtet. SU
rabat til månedskort gives kun til studerende på videregående
uddannelser.

Fra : Jørgen Larsen

Dato : 07-02-02 23:10

> [...]

> VH
> BB.
>

> Remove NOSPAM in my mail adress for personal mail.
Hi BB,
Det er sådan at studerende og soldater bliver forskelsbehandlet i DK.

Se under www.skatteborgeren.dk under debat under "studerende"

hilsen Jørgen Larsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-02-02 13:05

"Jørgen Larsen" <optimal@ishoejby.dk> skrev:

> Det er sådan at studerende og soldater bliver forskelsbehandlet i DK.

Der er ingen forskelsbehandling. Som soldat/værnepligtig er man ansat
af Forsvarsministeriet. Som værnepligtig kan man vælge mellem enten at
få fri befordring med bus og tog eller man kan takke nej til fri
befordring og trække befordring fra i skat.

Som studerende er man ikke ansat af undervisningsinstiututionen eller
Undervisningsministeriet.