Hjælp ang. sygdom.
Fra : Sofie

Dato : 02-02-02 18:08

Hejsa.

Jeg har anskaffet mig et par dværggouramier
og hunnen er blevet syg.
Hun står opppe under overfladen, helst ovre i et hjørne
så hun er væk fra alle de andre.
Ud af gatten hænger der tynde, hvide "ekskrementer", og
hendes bug er meget opsvulmet.
Kan det være tarmflagellater eller orm hun har ?
Jeg har fået lovning på em ny hun fra akvariepusherens side
da den må have været, da jeg købte den.
Hvad skal jeg gøre for at forhindre at de andre fisk evt. får det også?

Mvh.
Sofie

Fra : Elisabeth Bull

Dato : 03-02-02 11:05

"Sofie" <villerup@paradis.tdcadsl.dk> skrev i melding
> [...]
> så hun er væk fra alle de andre.
> Ud af gatten hænger der tynde, hvide "ekskrementer", og

Avføringen avhenger av hva hun har spist, jeg har ofte sett mine guramier ha
tynn, gjennomsiktig avføring uten at det har vært noe sykdomstegn. En rund
buk kan bety at hun bærer rogn/er gravid.

> [...]
> da den må have været, da jeg købte den.
> Hvad skal jeg gøre for at forhindre at de andre fisk evt. får det også?

Hvis du fremdeles tror hun er syk, isoler henne i et eget kar og skift en
del av vannet i hovedkaret. Medisinering vet jeg ikke mye om, men det gjør
kanskje noen andre?

Lykke til!
Elisabeth

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-02-02 14:02

Sofie <villerup@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c5c1e5d$0$251$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> da den må have været, da jeg købte den.
> Hvad skal jeg gøre for at forhindre at de andre fisk evt. får det også?

Hej Sofie!

Håber at du har fået isoleret fisken fra de andre!
Det er sandsynligvis flagelatter som den har fået.
Hvis du skal ned til pusheren og hente en anden hun, så stå meget længe
og kig på de
andre, og hvis du kan få lov til at give dem en smule foder, vil det være
godt, fordi
fisk der har sygdommen, spiser ikke, og kasterde sig over fodret, så er
de sandsynligvis raske.
Når du står og kigger på fiskene i akvariet, så må de ikke være hverken
magre eller "fede", og kig
også meget efter der opførsel, for en syg fisk , vil ikke være så aktiv
som en rask.

Husk lige at skifte en masse vand, over et par dage, for at få evt,
sygdom kim ud af vandet.

Carsten