Hjælp søges til køb af brugt motorcykel :-~
Fra : Peter Jakobsen

Dato : 02-02-02 17:08

Nu har jeg fulgt jeres indlæg her i en måneds tid (for hvis man ikke selv
har en mc, kan man da ihvertfald læse om dem der har) *g*.
Men nu er det for meget, jeg MÅ eje en motorcykel her til sommer....
Spørgsmålet er bare hvilken ???
Jeg er 32 og (mener jeg selv) ret fornuftig, derfor har jeg set mig
forelsket i en cbr-1000 (sc24)...
Den kan jeg få til ca. 100000, fra 94-95, så det er vel ok...
Er der noget ved denne cykel man specielt skal se efter ??
Det jeg har læst om den er, at den er meget civiliseret og tilgivende, og
det er vel det jeg har brug for indtil man lærer den at kende.
Grunden til at jeg vil have en så stor cykel er, at den ikke skal skiftes ud
foreløbig, og jeg kender mig selv, når jeg først får den, vil jeg bruge for
mange penge på alt muligt til den, som jeg ikke får noget for når den sælges
igen...

Lad mig høre lidt fra folk med cbr-1000 erfaring

P.S. Jeg er "solgt", så i kan ikke få mig til at købe en 125cc "til at
starte på" *g*

--
MVH

Peter Jakobsen
pjakob@stofanet.dk

Fra : buller

Dato : 02-02-02 17:22

Er det dig broooooor;)

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 02-02-02 18:11

Yes, din bror har ombestemt sig, en cbr-1000 SKAL det være *g*

--
MVH

Peter Jakobsen
pjakob@stofanet.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-02-02 18:49

Blå øgler fra Mars tvang Peter Jakobsen til at skrive:

> Jeg er 32 og (mener jeg selv) ret fornuftig, derfor har jeg set mig
> forelsket i en cbr-1000 (sc24)...

Hvad er dit behov? Medmindre du vil foretage dig en masse seriøs
langturstouring med høj fart, så er der da ingen grund til at købe sådan et
stort skrummel! (no offence, alle i cbr1k-mennesker: ) 235 kg er bare
en hel del, så hvis du godt kan lide at more dig lidt på nogle snoede veje,
så tror jeg at du vil få en hel del mere sjov ud af f.eks. en 600'er som jo
typisk har omkring 100 hk og kun vejer mellem 170 og 190 kg. Nåja, jeg har
jo lige købt mig en Yamaha Fazer, som jo netop er sådan en dejlig 600'er
Indtil videre kan jeg kun anbefale sådan en, men om den egner sig til
dig kommer jo helt an på hvad du vil med den Den kan ihvertfald rende
0-100 inden du når at sige *røvfuld* :)
Jeg kender godt fra mig selv at man let kommer til at forelske sig i de
mc'er med flest hk, efterhånden som man bladrer rundt i mc-revyen, men det
er altså bare tal. Hvad føles f.eks. vildest, en 1cyl 6½'er eller en
rs125'er?
Well, det jeg lige vil sige er du du ikke kun(!) skal fokusere på hk'ene,
selvom det er svært. Som begynder (og senere nok også nemt som erfaren) er
det irriterende med en tung og uhåndterlig mc, men det kan Armand jo
fortælle mere om

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-02-02 21:03

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Blå øgler fra Mars tvang Peter Jakobsen til at skrive:

.. Som begynder (og senere nok også nemt som erfaren) er
> det irriterende med en tung og uhåndterlig mc, men det kan Armand jo
> fortælle mere om

Beret, beret...det lyder spændende!...

....og til Peter:

Kør dig nu ikke ihjel og slå ikke dig selv til lirekassemand!!!
Hans
....som har været nede og ligge de obligatoriske 3+1 gang

Fra : jacob Stegelmann

Dato : 03-02-02 00:50

"Hans Paulin" <iluap@NO-SPAMworldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Med venlig hilsen
> Hans
> ...som har været nede og ligge de obligatoriske 3+1 gang

øøøhhhh, det indgik ikke i min kørekortsundervisning

hvad har du da lavet?
3 små og 1 ordentligt?
3 gode og 1 der ikke helt tæller?

--
Jacob -der endnu ikke har prøvet de "obligatoriske" ture i asfalten

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 03-02-02 01:39

> hvad har du da lavet?
> 3 små og 1 ordentligt?

Det må være de 3 obligatoriske(?), og en ekstra gang.....

Rasmus
(der ikke vil mere end den ene gang....)

Fra : Hans Paulin

Dato : 03-02-02 01:52

"jacob Stegelmann" <stegelmann(@)privat.dk> skrev i en meddelelse

> hvad har du da lavet?
> 3 små og 1 ordentligt?
> 3 gode og 1 der ikke helt tæller?

Det er faktisk ikke løgn, selv om det ikke var den måde, jeg mente det på...

Altså, da jeg begyndte at køre 'cykel for 28 år siden, sagde "de store
drenge", at man skulle ned at ligge tre gange, før man havde lært at tumle
en cykel eller noget i den retning...

....jeg ved egentlig ikke, hvor det kommer fra?!

Anyway: i kronologisk rækkefølge...Suzuki 350 totakt på våd asfalt - trækker
forbremsen (tromle), hjulet blokerer, forsvinder og jeg går i asfalten med
knæ osv....

Næste cykel: Yamaha XS 650, lige istandsat gennem en hel vinter: holder for
rødt...ved gult får den hele rullen...midt ude i krydset blir jeg ramt af en
spritbillist, der kører over for rødt...

Facit: to forstuvede tommelfingre, asfalteksem og en cykel, der efter
reparationen har 3 forskellige låse, 2 forskellige håndtag og fodhvilere,
dybe ridser i motorblokken m.m.

....samme cykel, nyt sted: "hænger bag på" en hurtigkørende Honda 500 - har
en dame bagpå...kommer ind i en "hundekurve" i regnvejr (en hundekurve er en
kurve, der krummer mere i den sidste del end den første)...kan af en eller
anden grund ikke holde min kurs og snitter en lygtepæl...jeg slår hagen ned
i asfalten og min passager flyver 10 meter hen over hovedet på mig...

Resultat: for mit vedkommende: dobbelt kæbebrud, 8 tænder mere eller mindre
ødelagt og et stort hul i hagen...for hendes: brækket finger & knæskade...

Det var de 3...

....sidste gang, jeg havde et uheld - og det er nu over 20 år siden - var
jeg ikke nede at ligge, men jeg slog mit knæ så f........, at jeg et halvt
år efter ikke kunne komme op fra hugsiddende stilling uden at hale mig op:

Scene: Hans på Honda CB 750 er ved at overhale Kadett City - med sin fætter
bagpå (og 3 øl i maven) - da man opdager en smuk kvinde iført læderjakke og
motorcykel stå i højre vejkant...der skal lige kigges og vinkes og glemt er
overhalingssituationen...indtil vi begge brager knæene ind i den uskyldige
City...aaaav, for s.... i h...... da osse...

....ingen skader på cyklen, men en regning fra Kadetten...
Hans

Fra : futte

Dato : 03-02-02 16:21

> Altså, da jeg begyndte at køre 'cykel for 28 år siden, sagde "de store
> drenge", at man skulle ned at ligge tre gange, før man havde lært at tumle
> en cykel eller noget i den retning...

Sagde de store drenge noget om hvornår det der med at ligge ned skulle være
overstået ?
Jeg købte min den første i 1968, og har ikke været nede.
Skulle måske overveje at stoppe medens legen er god.
Naae, .............hvis jeg nu begyndte at køre pænt slipper jeg måske. Så
kan jeg jo godt køre mig en lille tur når vejret og lysten kommer over mig.
Py-ha, det var lige før jeg fik sved på panden, bare ved tanken.

/ Jørgen
Honda CB550F, den fine årgang 1976

Fra : Casper Hundebøl

Dato : 03-02-02 20:03

"futte" <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en meddelelse

> [...]

mig.
> Py-ha, det var lige før jeg fik sved på panden, bare ved tanken.

Det var da rart at høre at det ikke er et absolut "must" for mc'ister, at
have set asfalten på klods hold. Da skulle købe min første cykel var et af
rådene at jeg skulle købe en cykel hvor det ikke gjorde så meget hvis man
styrtede et par gange eller tre. Jeg mente også den gang at det egentlig var
en noget dårlig statistik. Selvfølgelig kan der ske ting man ikke selv er
herre over. Klassikeren er vist efterhånden billister der overser en når de
kører ud fra sideveje. Men hvis man tager en god portion sund fornuft med
når man skal ud og "ræse", så tror jeg godt man kan undgå en del. Jeg har
7-9-13, heller ikke bidt i asfalten endnu og håber heller aldrig jeg kommer
til det.

Mvh. Casper

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-02-02 00:53

"futte" <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en meddelelse

> Sagde de store drenge noget om hvornår det der med at ligge ned skulle
være
> overstået ?

Undskyld det sene svar, jeg har 39.2...nej, det gjorde de ikke...jeg var
bare naiv og 99% autoritetstro dengang...

> Jeg købte min den første i 1968, og har ikke været nede.

Jeg fik inliners for 8 år siden og har lovet min kiropraktor ikke at falde,
hvilket er lykkedes...

> Skulle måske overveje at stoppe medens legen er god.

Mon...

> / Jørgen
> Honda CB550F, den fine årgang 1976

Ja, de kunne bygge cykler dengang, hva, det var nogen flotte nogen...min
kammerat havde 2 magen til efter hinanden...den første døde, da en (dame)
ikke overholdt sin vigepligt, han fik kraniebrud og hun fik skylden...da han
havde fået sig en ny, overså han - på vej fra Als til Jylland - at Kong
Kristian den 10.'s bros ene broklap var på vej op...spørg mig ikke om bomme
eller noget...manden banker den arme cykel ind i klappen, så ryggen (på
cyklen!) står op i en flitsbue og han selv på knæene i cowboybukser rutcher
hen af asfalten...

....han klippede knæene ud af sine bukser efterfølgende for at kunne være
til, så det...

Hans

Fra : Armand

Dato : 03-02-02 17:23

Hans Paulin <iluap@NO-SPAMworldonline.dk> skrev i en

> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
>
> . Som begynder (og senere nok også nemt som erfaren) er
> Beret, beret...det lyder spændende!...

Jes har åbenbart hæftet sig ved tidligere udtalelser fra mig, der beror
på at jeg personligt vil gå 100% efter vægt og letkørthed ved mit næste
seriøse mc-køb!
Det vildeste jeg har ejer var en GPZ 900 R, der i '87 blev indkøbt som
værende
en af markedets hurtigste superbikes, men alligevel var noget tung. Det
med vægten mærkede man ringe når modellen først kørte, ligesom at vægten
blev en bekendt del af motorcyklen og kørslen - Indtil mit
kørselsmønster
efter ca.100.000km på den faldt betragteligt!!!! - Når Ninja'en havde
stået over en uges tid var den uvant tung at komme op på, og selvom
vægten blev glemt førend at man kom over bygrænsen, så var det en grund
til at man en anden gang lod modellen stå og valgte bilen istedet, og
sådan kom jeg ind i en dødsspiral, som endte med at jeg måtte erkende at
den ligesåvel kunne blive solgt efter at have ståret stille i to
sæson'er

HK og topfart ér forjættende faktorer, som alle knægte åbenbart SKAL
bruge hele deres budget på (hár selv været der, bare rolig!); men det er
ikke(!) det eneste saliggørende, for køreglæde kan ikke defineres
v.h.a. kr. eller HK!!
Min(!) opfattelse af køreglæde går idag langt mere på noget med en let
maskine som man hurtigt bliver dus med, og derfor let kommer til at
vælge alternative sogneveje til sin færd igennem landet. Økonomisk
kommer man også hurtigt over smertegrænsen når større modeller skal
forsikres, og den billigere model vil alt andet lige også kunne
tilfredsstille ejeren anderledes igennem en bedre økonomi (á: Måske kan
man godt opnå stor køreglæde på en given (stor) maskine; men hvis
økonomien strammer kan glæden hurtigt blive noget forkrampet!).

--
Armand.
(gammelt bagklogt røvhul, med sigte på en SV6½'er)

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-02-02 01:41

> Jes har åbenbart hæftet sig ved tidligere udtalelser fra mig, der beror
> på at jeg personligt vil gå 100% efter vægt og letkørthed ved mit næste
> seriøse mc-køb!

Ok...

> ...sådan kom jeg ind i en dødsspiral, som endte med at jeg måtte erkende
at
> den ligesåvel kunne blive solgt efter at have ståret stille i to
> sæson'er

Tjae, jeg havde indtil for nogen år siden - i atten år - en CB 7½, der det
ene år kun havde kørt 100 km... jeg opdagede det, da jeg havde skiftet
olien - men jeg kan da høre, at jeg ikke er i særklasse

> Økonomisk
> kommer man...hurtigt over smertegrænsen når større modeller skal
> forsikres...

....har ikke haft en ærlig kasko i 29 år...(men en del låse)...

> [...]
> man godt opnå stor køreglæde på en given (stor) maskine; men hvis
> økonomien strammer kan glæden hurtigt blive noget forkrampet!).

Ja, føj...

Mindes sommetider min første cykel...en tocylindret Yamaha 125 med
helkåbe...den lignede en million...og hvor var det dog lækkert at ræse rundt
på den i sommervarmen - det var inden, der var noget, der hed hjelmpåbud...

> --
> Armand.
> (gammelt bagklogt røvhul, med sigte på en SV6½'er)

Tja, efter at ha' lånt til et hus i -85 og opdaget, at man skal betale 150%
tilbage, besluttede jeg mig for, at det skulle være det sidste lån i det her
liv, så derfor er min cykel osse derefter: en Suzuki GSX 1100 E(Z)
halv-Katana (for ikke indviede), købt kontant for 25K...

....skulle jeg drømme om noget, ville det nok være en Mad Max (ja, ja...jeg
ved, den ikke styrer for godt)... eller en velholdt 1100 S med streg under
S - hvis pengene passede... bla. fordi jeg hellere vil køre med stangtræk
end kæde...

....forestil jer, at den nye Toyota Corolla kommer på markedet med kædetræk,
hvaba?
Hans

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 03-02-02 10:16

Det er nu ikke så meget pga. hestekræfterne, tror alt over 90 hk. er
rigeligt på en mc... Men da jeg er næsten 2 meter høj og vjer 115 kg., skal
jeg også have en "stor" mc. Cbr 600 er simpelthen for lille, jeg sidder af
h. til på den. Desuden skal det helst være en honda, da jeg kender visse
mennesker indenfor honda-verdenen *g*...
Føler mig også ret overbevist om at den SKAL bruges til lange ture...
--
MVH

Peter Jakobsen
pjakob@stofanet.dk

Fra : bwl

Dato : 03-02-02 13:05

Hørt, jeg har oxo prøvet en bette 600.. Indrømmet det er en fed maskine, men
den er gasnke enkelt for lille til os høje mennesker.

Brian W.

" 203 cm, going on 100 kg"

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 05-02-02 08:56

> " 203 cm, going on 100 kg"
> skal

Hej

Jeg er 196 og de 100kg er længe overstået. Jeg er bygget med lange ben i
forhold til kropslængden. Jeg kører en CBR 600 F2. Jeg kan godt mærke at min
CBR 600 F2 lige er lille nok. Der er simplethen for kort ned til
fodhvilerne, og den vinkel mine ankler bliver bøjet til når jeg sidder med
fodballerne på fodhvilerne er for stram. Det er dog først noget der går mig
på efter en times kørsel. Efter to timer bliver jeg øm i røven. Jeg elsker
dog min cykel helt vildt og overvejer at købe et corbin sæde (
www.corbin.de) for at gøre den mere behagelig til touring. Hvis jeg kører
aktivt på snoede veje passer alt fint og der er ingen ømhed at spore pånær i
lårbasserne af alt den kravlen rundt på CBR'en.

Skal jeg anbefale en sports 600 kunne det være en Yamaha YZF 600 Thundercat.
Den sidder høje mennesker rigtigt godt på, den har 100hk, og den vejer 187kg
altså små 50kg mindre end en CBR 1000. Det er en sportsmaskine med gode
touring og hverdagskvaliteter. Den kan håndteres og kastes rund med på en
måde som en CBR 1000 aldrig kunne. Den vil ikke føles svag kva de 100hk og
er ikke en maskine man bliver træt af lige med det samme. Af grimme ting kan
jeg nævne en klonkende gearkasse (typisk Yamaha), en lidt blød affjedring og
at den ikke har det samme brutale træk ved 3-4000rpm som en 1000'er har.
Køb en velholdt brugt maskine der har gået 15-25.000km med fuld
servicehistorie til 80-90.000kr. Kør på den et stykke tid og find ud af hvor
gode sådan nogle "moderne" 600'er egentlig er.

En SV som armand pippede om er ikke anbefalelsesværdig, da tankudskæringen
ikke passer folk med lange stænger.

Nu skriver du at du er typen der smider mange penge i din kværn. Så lov mig
ikke at bruge de første kroner på tuning, men f.eks på en affjedring der er
lavet til din vægt og kørestil (http://www.racetech.com
http://www.wilbers.de http://www.ohlins.com/ ) Vejer man over 100kg passer
den altid af h****** til.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Carsten

Dato : 03-02-02 09:57

"Peter Jakobsen" <pjakob@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3c5c0f39$0$254$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> forelsket i en cbr-1000 (sc24)...
> Den kan jeg få til ca. 100000, fra 94-95, så det er vel ok...

Hej Peter

Prisen er der vist ikke noget i vejen med. Det er som regel antal km.
der ikke helt følger prisen
Jeg er selv lidt på jagt efter en CBR1K som ikke har gået mere end
ca. 20tkm.

Nå, men prøv du at følge dette link:

http://groups.google.com/groups?q=dk.fritid.motorcykel&hl=da

Skriv da CBR 1000 i søgefeltet og marker "Søg kun i ...." og
tryk på "Søgning...", så vil du få alverdens gl. mails herfra med
emnet.

Nå ja, og så skal du foresten ikke læse de mange "råd" du får
her fra ungersvende om at du da for fanden skal købe en
toptunet 600 model, fordi de bare rykker - 1) det gør en
CBR1K også og 2) en CBR1K kan holde til det - det kan
de andre modeller ikke (i længden).

Carsten

Fra : origo@earthling.net

Dato : 03-02-02 10:20

"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> wrote in message
> Jeg er selv lidt på jagt efter en CBR1K som ikke har gået mere end
> ca. 20tkm.

Mest av nysgjerrighet; hvorfor må den ikke ha kjørt lengre?

JS

Fra : Søren Jim

Dato : 03-02-02 13:00

Hej Peter

Jeg kan godt forstå du gerne vil eje en CBR1k
Det er en fantastisk MC, MEN.... den er virkelig voldsom
jeg har selv fornyligt købt en sc24´er fra 93 med 15000 km på uret til bare
21.000 kr ((hehe jeg bor i Belfast det meste af tiden) se dk.binaer.motor))
og efter at have kørt cx500 i en 10 år's tid fatter jeg slet ikke jeg har
turde køre MC(en cx'er kan jo ikke bremse)

stort skrummel!
Mht vægten så vejer en cx500 jo ligeomkring 200kg så de ekstra 35 kg betød
ikke noget for mig.....

Jeg fik at vide at jeg skulle kigge efter
Udstødning (koster en milliard)
kæde det koster jo alligevel lidt for et nyt kædekit
dæk...
Jeg læste iøvrigt at de anbefaler ikke at købe nyer modeller med dual break
men hvorvit der er noget om det eller ej ved jeg ikke
Jeg har en del goe CBR1k link det kan jeg lige smide her når jeg kommer hjem
til Ireland

ellers er der kun et råd
PAS PÅ RULLEN

MVH Søren
(der måtte bidde i asfalten i Belfast i regnvejr på trods af han stadig ikke
har haft den over 6000 omdr)

Fra : Carsten

Dato : 03-02-02 14:47

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:a3iv92$28h$1@sunsite.dk...

> "Carsten" <carjak@wanadoo.dk> wrote in message
>
> Mest av nysgjerrighet; hvorfor må den ikke ha kjørt lengre?
> JS

Jeg har en CBR6 som har gået 50tkm nu, og jeg ser ingen grund til at skifte
til en MC som har gået det samme - ej heller selvom den er større. Hvis jeg
skal skifte så skal det være til en jeg kan have i en 3-4 år uden at nå tæt

de 100-120tkm.

Carsten

P.S. Havde den gået 25-30tkm så var det heller ikke noget problem, men
jeg skal ikke have en 50-60tkm's maskine nu.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 03-02-02 17:58

> [...]
jeg
> skal skifte så skal det være til en jeg kan have i en 3-4 år uden at nå

Ikke for at lyde som et større fæ end jeg er, men... at have en mc i 3-4 år
uden at køre for stærkt på en motorvej - det lyder sgu noget bizart. Den
eneste undskyldning skulle da være, at mc'en ikke kunne køre hurtigere

Henrik
'89 CBR600 som - hvis man presser den i rigtig lang tid - kan snige sig op
på 225 på speedometret. Og som i øvrigt ikke kører for stærkt i byerne - i
erkendelse af at ting meget hurtigt kan gå meget galt.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-02-02 18:05

> [...]
> uden at køre for stærkt på en motorvej - det lyder sgu noget bizart. Den
> eneste undskyldning skulle da være, at mc'en ikke kunne køre hurtigere

Nu står der 100.000 til 120.000 km og ikke 100-120 km/t.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 03-02-02 18:21

> Nu står der 100.000 til 120.000 km og ikke 100-120 km/t.
>
> signing off.. Martin Sørensen

Ahh - det gør der jo også

Så giver det jo mening alligevel :)

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 03-02-02 14:01

Jeg har haft en SC21, og den var jeg meget glad for. God til 2 pers. God til
touring. God kåbe m.m. Det eneste du skal være meget opmærksom på er
gashåndtaget

Jeg mener du får rigtig meget MC for pengene.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Armand

Dato : 03-02-02 17:21

> [...]
> forelsket i en cbr-1000 (sc24)...
> P.S. Jeg er "solgt", så i kan ikke få mig til at købe en 125cc "til at

Hvis det bliver din første motorcykel er det sgu' godtnok en tung klump
at starte på!
Det behøver ikke ligefrem være en 125'er der er alternativet, for der er
mange mellemklassemotorcykler at vælge imellem i prislejet under
CBR'eren.
CBR 600 er den nærmest foreliggende - Ingen(!) har brug for mere end en
CBR 600, der kan det hele (kører bl.a.ligesåstærkt som den GPZ 900 R jeg
købte for en superbike i '87!) og mange modeller under 100hk's-grænsen
rækker mere end rigeligt til størstedelen.
Kropsbygning:
Generelt, er der ingen motorcykler der er bygget til folk på 200 cm og
derover, det skulle da lige være de store firetakts-offroad'ere (men
sådan én vil du jo alligevel ikke eje, og dermed falder dit eget
argument om kropsbygning :-|)
Jeg tror ikke at der er så meget som én cm's forskel i afstanden imellem
sæde/fodhviler på CBR 600 hhv. 1000 :-/
1000'eren derimod, har nok lidt længere frem til styret, hvilket kan
være en fordel for længere mennesker!

--
Armand.

Fra : Casper Hundebøl

Dato : 03-02-02 19:56

-snip-
> Hvis det bliver din første motorcykel er det sgu' godtnok en tung klump
> at starte på!

Jeg forstår ikke hvorfor det gør noget at starte på en tung cykel. OK, man
kommer selvfølgelig helt så hurtigt rundt i svingene på sådan en, men så
kunne det jo være at man starter med en lidt mere behersket kørsel end man
ellers ville have gjort. Jeg købte min første cykel som 20-årig. En 7½'er
med en tørvægt på 235kg. eller noget i den stil. Og den var jeg faktisk ret
glad for og fik også efterhånden lært at lægge den rimelig godt ned i
svingene.
Men - jeg skal så ærligt indrømme, at jeg fik en prøvetur på en 195 kg
cykel, og da jeg kom tilbage på min egen, var det som at komme ud at køre på
en betonklods. Men jeg var glad for den som begyndercykel

Casper

Fra : Armand

Dato : 03-02-02 22:49

Casper Hundebøl <casper(øh)@malerbutikken.dk> skrev i en

> [...]
> kommer selvfølgelig helt så hurtigt rundt i svingene på sådan en, men

> kunne det jo være at man starter med en lidt mere behersket kørsel end

Jeg kender en knægt der p.g.a. fast arbejde på havnen fra den dag han
kom ud af skolen kunne købe sig en Laverda 1000 da han fik kørekort.
Fedt når han var ved stranden med sine gamle kammerater hvis læreløn
ikke rakte til mere end off-road'ere og en enkelt CB 400F!
Men det skulle vise sig at lærlingene hurtigt blev så fortrolige med
deres
"skravl" at de formedelst kunne køre i cirkler omkring Lars, som gerne
kaldte sig for "Laverda-Lars", men bag ryggen hurtigt kom til at hedde
"Lars-Lodret" ud fra hans kurvestil!
Tiden gik og vennerne fik større mc'er mens Lars holdt stilen og købte
en der var endnu dyrere; men billedet blev aldrig anderledes: Lars havde
svært ved at
holde stilen i forhold til vennernes kåde udnyttelse af deres
motorcykler.
Efter nogle år befandt alle vennerne sig spredt for alle vinde
indenfor mc-genren: Èn er mc-betjent, en motorjournalist, én har begået
sig indenfor Roadracing så mange motorcyklister vil kunne genkende hans
navn, og endnu én arbejder hos en af mc-importørerne.
Hvad angår Lars, så slog han pludselig et krumspring og købte sig en
sprit ny Harley, og alle er i det stille enige om at den passer nok
bedst til hans præstationer på hjul - "Lars-Lodret" er snart blevet et
navn der er kendt i hele byen; men ikke desto mindre er han stadig en
dedikeret motorcyklist der sammenligner sig med alle på to hjul når
diskussionen om motorcykler vender over frokostbordet nede i havnehuset

Men: Hvordan havde motorcyklisten Lars set ud i dag hvis han havde været
lidt mere moderat i sit valg af første motorcykel? :-/

--
Armand.

Fra : Casper Hundebøl

Dato : 04-02-02 17:27

> [...]
>
> Jeg kender en knægt der p.g.a. fast arbejde på havnen fra den dag han
> kom ud af skolen kunne købe sig en Laverda 1000 da han fik kørekort.....

Klippe klippe (en masse snak om den gæve gut Lars Lodret, som i øvrigt
vistnok er gået over til at køre Trike!)

> Men: Hvordan havde motorcyklisten Lars set ud i dag hvis han havde været
> lidt mere moderat i sit valg af første motorcykel? :-/

Godt argument der. Jeg burde have vist at jeg ikke skulle kaste mig ud i en
debat med Armand! :)
Ikke desto mindre er det jo ikke alle der køber motorcykel for at køre
stærkt og komme så langt ned i svingene som muligt. Hvis man mest er til
touring er der ikke noget forkert i at købe en stor cykel. Man skal bare
lade være med at købe den første og bedste cykel man ser. Et godt råd må
være at lade være med at fokusere så meget på drømmecyklen, og så simpelt
hen sørge for at få afprøvet hvad man selv er til. Man burde således, inden
man springer ud i købet af 1. mc, prøve en chopper, en stor touring maskine
som der her er kig på, måske en 600cc sportstourer, off-roader (byg selv
videre). Alt efter temperament selvfølgelig. Så burde man have en idé om
hvad man bedst selv kan lide.

Da jeg havde fået mit kørekort, var drømmen en Harley. En drøm som dog faldt
til jorden med et kæmpe brag efter jeg prøvede en chopper. Så begik jeg min
store brøler. Jeg fik ikke prøvet flere forskellige cykler da jeg købte den
store 1/4 ton touringcykel. For den kørte jo fint, og det var lige den
rigtige pris (og sæsonen startede jo snart! :) )

Efterhånden som jeg fik kørt nogle kilometer fandt jeg ud af at det med at
køre ligeud var der jo ikke så meget sjovt ved i længden, så jeg begyndte at
cykle lidt rundt på de mindre landeveje... og fik blod på tanden.

Så gik det hverken værre eller bedre end at jeg mødte en anden (mc), som jeg
gik hen og forelskede mig i. Og desuden synes kæresten at min gamle mc var
grim. Det er i grunden utroligt hvad man finder sig i! Så jeg måtte jo liste
ind til forhandleren og bede om en prøvetur, og jeg mindede ham selvfølgelig
om at det ikke var i købsøjemed. Jeg skulle bare lige prøve hvad det var for
noget. Og det skal jeg så lige love for det var! En lille smart 600cc
sportstourer, ca. 11 år nyere end den gamle. Forskellen på styreegenskaberne
på de to cykler kan vel nærmest sammenlignes med forskellen på et gammelt
folkevognsrugbrød og en Porshce. Så der var jeg solgt, og det samme var min
trofaste gamle begyndercykel.

Men for nu ikke at modargumentere mig selv fuldstændig, som jeg vist
tilsyneladende er igang med, så er jeg glad for at jeg ikke startede på
600'eren. Den havde nok været lidt for hidsig for mig, og jeg kan godt komme
i tanke om et par situationer det kunne være endt galt, hvis jeg havde kørt
på den det første års tid.

Mvh.
Casper (- og sikke da en svada)

Fra : Armand

Dato : 04-02-02 19:22

> [...]
bare
> lade være med at købe den første og bedste cykel man ser............

Vi er jo alligevel noget nær enige; men jeg vil lige tilføje:
I røverhistorien om Lars Lodret, lod jeg ham fortsætte mc-karrieren á
samme lægnde som kammeraternes; men jeg tror (ved) at han snarere vile
have kørt træt idet på et tidligere tidspunkt end vennerne.
Jeg har ofte givet det råd til nybegyndere at man hellere må skyde lidt
lavere indenfor den økonomiske rammer man har og således købe en mindre
men nyere motorcykel. Dette ud fra egne oplevelser med knægte der skal
have mest muligt for næsten ingen penge og ender med at købe noget
gammelt skrammel, som de ret tidligt bliver trætte af og følgelig
afhænder det til fordel for en gammel Kadett - Og sidenhen går og mukker
i krogene om at motorcykler bare er alt for dyre at køre på
Hvorfor risikere at spænde ben for det der kan gå hen og blive en
livslang hobby (jég for min person regnede nok ikke med at passere 25
som mc'ist da jeg startede som 18-årig)??

--
Armand.

Fra : Neser

Dato : 04-02-02 19:49

> [...]
> gammelt skrammel, som de ret tidligt bliver trætte af og følgelig
> afhænder det til fordel for en gammel Kadett

Jeg vil da gerne bytte Kadetten med en MC, men _ikke_ omvendt..!!

--
- Neser
Neser@neser.dk

Fra : Casper Hundebøl

Dato : 04-02-02 20:20

> Hvorfor risikere at spænde ben for det der kan gå hen og blive en
> livslang hobby (jég for min person regnede nok ikke med at passere 25
> som mc'ist da jeg startede som 18-årig)??

Næh... du har ganske ret!

Casper - der satser på ikke at lægge mc hobbyen på hylden før han
bliver for gammel til at have kørekort :)

Fra : Armand

Dato : 03-02-02 22:50

Casper Hundebøl <casper(øh)@malerbutikken.dk> skrev i en

Og så lige et lille efterskrift til Lars-Lodrets skæbne, her efter at
jeg forhåbentlig har fået vækket et par tanker:
Han er ren fiktion - Men ikke helt uden baggrund

--
Armand.
(altid god for en røverhistorie)