Musikformat
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-02 16:59

Hej

Jeg har jævnlig oplevet noget lidt underligt i flere musikprogrammer,
hvis jeg skal 'stripe' en CD, bånd eller LP/single til brug ved noget
lydmixning, - og skal bruge AIFF format til dette.

Når jeg konverterer eller optager noget, der skal mixes eller blot
overføres fra fx. LP til CD, så skal man jo gemme i AIFF for at den CD,
der kommer ud af det, kan afspilles på en konventionel afspiller. Tit
sker det, at lydfilen, - når den er gemt i AIFF rent faktiks bliver gemt
i et format, der hedder 'AIFC'. Et format, som Toast ikke kan genkende
og derfor heller ikke kan brænde som lydfil. Toast melder en fejl uden
nr. med teksten "Unknown Audio Format".

Hvad er AIFC, og hvor kan man finde noget om det? - Der står intet i
manualerne til de programmer, jeg har brugt... - AMadeus II, BiasPEAK,
SoundEdit 16 II m.fl.

G3/233DT og G3/333AV, OS 9.2.2, 384mb og 768mb RAM, Toast 4.2Pro og 5.x

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The
World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-02-02 16:59

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Hvad er AIFC, og hvor kan man finde noget om det? - Der står intet i
> manualerne til de programmer, jeg har brugt... - AMadeus II, BiasPEAK,
> SoundEdit 16 II m.fl.

http://www.google.com/search?q=AIFC

Det er blot en komprimeret udgave, typisk med de velkendte ALAW, ULAW
og G.722. SoundApp kan klare dem.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-02 05:59

Hej Thomas

Tja, jeg havde en mistanke om, at det er en form for komprimering...
Problemet er ikke at læse / høre filerne. Det kan selv både Amadeus og
SoundEdit, men det at _brænde_ dem - uden at fjerne komprimeringen.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-02-02 11:46

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

[AIFC]

> Tja, jeg havde en mistanke om, at det er en form for komprimering...
> Problemet er ikke at læse / høre filerne. Det kan selv både Amadeus og
> SoundEdit, men det at _brænde_ dem - uden at fjerne komprimeringen.

Enten brænder du AIFC filerne på en datapartition, eller også
konverterer du dem til ikke-komprimeret lyd og brænder dem på en audio
cd. Mig bekendt kan almindelige cd afspillere ikke klare komprimeret
lyd. Jeg er temmelig overbevist om, at Phillips specifikationenen er
ret klar på det område.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-02 16:01

Hej Thomas

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> [AIFC]

> Enten brænder du AIFC filerne på en datapartition,

Ja, men så kan jeg ikke bruge en sådan CD til fx. underlægning til
lysbilledserier, hvor underlægning afspilles på en CD afspiller, - men kun
på en 'putte'..

> eller også konverterer du dem til ikke-komprimeret lyd og brænder dem
> på en audio cd.

Det er også det, jeg hidtil har gjort, men det er bare drønirriterende, at
nogle filer, når de dubleres og skal bruges uændret i mixningerne, at de så
bliver gemt i AIFC format. - Det betyder jo, at man hele tiden skal være
meget opmærksom på hver enkelt fil - og ikke 'bare' kan stripe flere filer
på én gang, - nå, men det må man jo leve med...(-

> Mig bekendt kan almindelige cd afspillere ikke klare komprimeret
> lyd.

Nej, det burde de ikke kunne, men nogle af de CD'er, jeg har taget fra
indeholder tilsyneladende komprimerede filer. Det er numrene med højt
nr.-tal, og som regel kun, hvis der er mere end 25 numre på, og CD'en kører
over 75 min..

Jeg har nemlig opdaget nu, at his man 'klipper' tæt på både begyndelse og
slutning, så bliver de gemt i alm. AIFF og ikke i AIFC, så der er noget,
der tyder på, at der ligger en eller anden form for 'dekomprimeringskode',
der gør at D/A konverterne registreret dem som alm. AIFF filer.

For sjovs skyld har jeg lavet et lille forsøg, hvor jeg har puttet 890mb
'Ten Years After' på en 700mb VivaStar CD medie!! - Det gik ganske
udmærket, når det er lydfiler... Det giver en total spilletid på ca. 81 min
og 40 sek., så der må nødvendigvis ske en eller anden form for komprimering
i selve brændingen. - Så min idé er, at Toast 4.2Pro selv foretager
komprimeringen under selve brændingsprocessen, men at den ikke kan arbejde
med allerede komprimerede filer...

> Jeg er temmelig overbevist om, at Phillips specifikationenen er
> ret klar på det område.

Jeps, her er der ingen vaklen i geledderne. Jeg har netop den reference CD
afspiller, der har sat normen, - en gammel Philips CD960 fra 1989, og den
spiller stadig som den var ny, (...men for h, hvor var den dyr - 9595kr.!).
I starten (1982-83) var det Philips CD100, der blev brugt som ref. model,
men det blev ændret i 1987, da CD960 kom på markedet, og det er selv i dag
stadig den, der bruges som ref., - og jeg købte netop den, fordi, den har
en masse redigeringsfuktioner, der gør den både hurtig og let at bruge til
mixning af lyd.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-02-02 17:34

> Så min idé er, at Toast 4.2Pro selv foretager komprimeringen under selve
> brændingsprocessen, men at den ikke kan arbejde med allerede komprimerede
> filer...

det kaldes for overburning og der komprimeres ikke.

<http://www.techtv.com/screensavers/answerstips/story/0,24330,2351686,00
..html>

Q: What exactly is CD overburning? I was able to burn 74:35 of audio
onto a 74-minute CD-R using Soundforge CD Architect, but not with
Adaptec's EZ CD Creator. I've read on some message boards of others
being able to burn up to 79 minutes on 74 minute CD-Rs.

A: Overburning, also known as oversizing, writes information on parts of
the CD that are not typically written on. This writing occurs on the
lead-out portion of the CD.

The lead out on a CD and the one on a vinyl album are similar. As the
needle on a turntable reaches the center of an album it touches the
lead-out track that separates the grooves from the cardboard center.
When you hear the scraping of the needle in the lead-out track you know
the record's over.

In the same way, a CD lead out tells the CD-ROM that it has reached the
end of the CD. Combine an overburn-capable CD-R, CD-R media, and
software, and you can write into the lead-out space of the CD.

Just as not all CD-Rs can perform overburning, not all CD-ROM/Rs can
read overburned data.

CD-R media is not certified beyond the 650MB mark. You put any data
beyond that mark at risk from lower quality dye and coating at the edge
of the disc.

You can go to several sites for overburning tips. CD-Recordable FAQ
gives a full rundown on overburning. CD Media World offers a great a
page on what hardware and software to use and how to use it.

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-02-02 02:38

Hej Morten

Den var ny - selv for mig -)(-, så den er arkiveret ....

Men.... Når jeg så igen åbner de filer, der så er brændt med 'overburning' og
gemmer dem igen til en mixning eller remixning med crossfading ind i andre
filer, så musikken går over i hinanden, - så bliver de til AIFC og ikke AIFF.
- Det sker ikke med alle filer, men ca. halvdelen og det uanset, om jeg bruger
Amadeus eller PEAK. Her er SoundEdit den eneste, der gemmer i ren AIFF - eller
AudioIF, som det hedder i SE.

Og ja, jeg har prøvet at slette indstillingsfilerne og genopbygge skrivebord
m.v.....