Champignon igen
Fra : Seaker22

Dato : 02-02-02 15:01

Jeg har tidligere læst i gruppen om dyrkning af champignon. I den
forbindelse skulle man bruge noget der hed Myselium...

Jeg har spurgt i forskellige havecentre efter dette men ingen kender til
det.

Hvad er det egentlig for noget ?

Henrik fra Køge

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-02-02 16:26

On Sat, 2 Feb 2002 15:01:05 +0100, "Seaker22" <Oland@pc.dk> wrote:

> [...]
>forbindelse skulle man bruge noget der hed Myselium...
>
>Jeg har spurgt i forskellige havecentre efter dette men ingen kender til

Sådan nogle amatører...
Langt de fleste leverandører af havefrø kan også levere mycelium til i
hvert fald champignon. Den slags burde de vide i et havecenter.

>Hvad er det egentlig for noget ?

Mycelium, det kan vel sammenlignes med frø.

Hmm.. nærmere undersøgelse viser at det _ikke_ kan sammenlignes med frø.
Mycelie er nærmere en slags rødder for svampene (ja, jeg fattede ikke
helt hvad der stod i min bog).

Men i praksis skal du 'så' mycelium hvis du vil have svampe, det være
sig champignon eller andre af de spiselige svampe.

http://www.gartneriet.dk

Fra : BeDa

Dato : 02-02-02 16:51
Fra : Bo Ramsing

Dato : 02-02-02 19:49

Myselium er selve planten der lever underjordisk. Den kan blive ganske stor,
op til flere kvadratmeter. Det er denne del af planten der optager næring.
Den del vi spiser (svampen), er den del af planten der bruges til at sprede
de nye sporre. Kan vel sammenlignes med blomsten på en alm. plante.

Seaker22 <Oland@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c5bf0e2$0$242$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Bo Ramsing

Dato : 02-02-02 19:51

Hvis du søger under yahoo.dk, finder du hurtigt et par netbutikker der
sælger myselium.
Mvh
Bo

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 02-02-02 22:17

> [...]
> forbindelse skulle man bruge noget der hed Myselium...
>
> Jeg har spurgt i forskellige havecentre efter dette men ingen kender til

Det er en slags plantesporer, som afgives af modersvampen og danner de nye
champignon. Jeg har engang lånt en bog på biblioteket, hvor der er en lang
teknisk forklaring på, hvordan svampe formeres. Bogen er ikke speciel god,
men er stort set det eneste der findes her i Danmark om emnet. Dens titel :
"Dyrkning af spisesvampe på træ" af Joy Boutrup 1983.

Iøvrigt er jeg enig med Mads om, at det burde de kunne give dig et ordentlig
svar på i et havecenter.

Hvis du køber mycelie, så plejer der at følge en god brugervejledning med.
Det gjorde i hvertfald for nogle år siden da jeg forsøgte at dyrke
Østershat.

Klaus Eriksen
www.aigis.dk

Fra : Hans Martin Hansen

Dato : 03-02-02 01:59

"Seaker22" <Oland@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbindelse skulle man bruge noget der hed Myselium...
>
> Jeg har spurgt i forskellige havecentre efter dette men ingen kender til

Så vidt jeg husker fra min skoletid for længe siden er det underjordiske
mycelie egentlig selve svampen - individet, om du vil - og den overjordiske
del, som vores børn kalder paddehatte, er blot dennes forplantningsorganer.
Hvis du til efteråret kan være heldig at finde en moden støvbold i
skovbunden, kan du stampe på den og se de fine, støvlignende sporer drive
for vinden - hvilket er svampens metode til at lave et nyt individ et andet
sted.
En svamp, som får lov til at udvikle sig i en græsplæne, danner jo en
heksering (en ring af paddehatte), som bliver større for hvert år, og som
viser, hvor langt svampens underjordiske del - myceliet - har bredt sig.

Lidt mere praktisk: søg på champignonmuld (som bruges til jordforbedring i
haven) og følg sporet via vognmanden baglæns til champignonfarmen. Der ved
man noget om mycelier.

hilsen og god fornøjelse
Hans Martin Hansen

Fra : Seaker22

Dato : 03-02-02 20:10

Tak for de gode svar

Henrik fra Køge

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-02-02 00:14

> [...]
> skovbunden, kan du stampe på den og se de fine, støvlignende sporer drive
> for vinden - hvilket er svampens metode til at lave et nyt individ et

'Købechampignon' danner ikke støvbold, men drysser sporerne, som de hedder,
ud fra lamellerne, som udvikler sig når svampen får lov til at blive ca. 10
cm bred. Kan iøvrigt spises i betydelig større størrelse end handelsvaren,
uden kvalitetstab.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen