Mos i græsplænen
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 02-02-02 14:14

Det er sikkert en klassiker, men jeg kan ikke finde noget om emnet i
gruppen. Hvad gør jeg ved mos i en skygget del af græsplænen? Jeg vil ikke
bruge gift, men har hørt noget om en speciel rive. Er der ikke også noget
med at kalk og sand fremmer græsset på bekostning af moset? Hvornår på året
er det bedst at gøre noget ved problemet?

mvh

Lars Thomsen Nielsen

This emails is made by 100% recycled electrons

Fra : Madsen

Dato : 02-02-02 16:23

On Sat, 2 Feb 2002 14:14:15 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@flexcom.dk> wrote:

> [...]
>med at kalk og sand fremmer græsset på bekostning af moset? Hvornår på året
>er det bedst at gøre noget ved problemet?

Du kan også gøde mosset ihjel. Køb en spand jernvitriol og vand plænen
med det ( en håndfuld pr 10 L vand ) En 5 L spand koster ca 40 kr i
Silvan.

Mosset bliver sort, tørrer ind og dør, men græsset gror som bare
pokker. Det er også effektivt til mos på garagetaget og andre steder,
men kan dog give rustpletter på betonfliser

Mvh Madsen

Fra : Henning Lund

Dato : 02-02-02 20:10

Madsen skrev:

> [...]
>pokker. Det er også effektivt til mos på garagetaget og andre steder,
>men kan dog give rustpletter på betonfliser

Hej, du kan hos de fleste plæneklipperforhandlere købe en specialkniv
som du monterer under din plæneklipper istedet for den originale kniv,
den er suveræn til at snuppe mosset, det eneste du skal gøre er at
køre mosset væk på en trailer eller lign.
Hvis du ikke kan finde kniven nogen steder, så giv mig et praj, så
skal du få et link til en lokal forhandler.

--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Peder Kjær Laustsen

Dato : 02-02-02 23:46

Først kan du fjerne det meste af mosset med en plænelufter/mosfjerner som
kan lejes i de fleste havecentre. Men først til marts eller April hvor der
er ved at komme gang i græsset.
Derefter skal du bruge en god gødning uden alt for meget kvælstof (f.eks.
16-4-12 ell. 14-3-18) og gøde 2 eller 3 gange på en sæson afhængig af
jordbundsforhold med ca. 2 kg. pr 100 M2 pr. gang.
Derefter kan du hæve klippehøjden på plæneklipperen til ca. 3 cm.eller lidt
mere. Græsplænen vil fremstå lidt langhåret hele tiden, men græsset vil være
med til at skygge mosset væk.
Ved at klippe plænen meget tæt som de fleste gør, klipper man alt for meget
af græsstråene væk og mosset får alt det lys som græsset skulle haft, og
trives derfor ofte bedre end græsset.

Peder

Fra : Aa. Worm

Dato : 03-02-02 09:21

> Det er sikkert en klassiker, men jeg kan ikke finde noget om emnet i
> gruppen. Hvad gør jeg ved mos i en skygget del af græsplænen?

Jeg er helt enig i de svar der allerede er kommet ang mos i græs, -især at
det er vigtigt med gødning.
MEN: uanset hvad du gør, så ´vil mosset komme igen, hvis stedet ligger i
skygge.

Hilsen
Aase

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 03-02-02 15:35

Tak for alle tips'ne.

Jeg vil gå i mos-krig engang i april...

Lars

Fra : Michael Andersen

Dato : 05-02-02 20:26

Lars Thomsen Nielsen <lars@flexcom.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c5d4a39$0$267$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Tak for alle tips'ne.
>
> Jeg vil gå i mos-krig engang i april...
>
> Lars

Jeg siger også tak! Jeg skulle lige til at poste samme svar som Lars.

Pokker stå i at man skulle få sig 500m2 græsplane

/michael