SCSI- eller IDE- harddiske til webserver
Fra : Unen

Dato : 02-02-02 13:10

Hej!

Jeg har en ældre PC (se specifikation nederst), som jeg gerne vil bruge til
web/ftp/mail - server.

Idet PC er forholdsvis langsom, ville jeg høre hvad der bedst kunne betale
sig (pris/ydelse). SCSI har jo den fordel at det ikke belaster CPUen særlig
meget. Og uanset hvad, så skal jeg ud og købe en ny(brugt) harddisk, da den
jeg har ikke er stor nok (Quantum Fireball 1.2GB). Jeg skal nok bruge
omkring 5GB (min 3GB).

Som jeg ser det har jeg 3 alternativer: (fortæl endelige hvis du har flere)
:0)
1. Købe en IDE- harddisk og lade den køre PIO-mode 4, hvilket er det bedste
motherboardet kan klare.

2. Købe en UltraDMA- controller + IDE- hardisk.

3. Købe en SCSI- controller og harddisk.
Hvis alternativ 3, skal det så være:
*Ultra SCSI (20 MB/s). Tekram controller ca.
250,- kr
*Ultra-wide SCSI (40 MB/s). Tekram
controller ca. 700,- kr
*LVD-wide ultra2 (80 MB/s) Tekram controller
ca. 1.000,- (Prismæssigt måske lidt i overkanten, men hvis det er
ydelsen værd)

På web-siden skal jeg bruge ASP + database, så det må blive IIS den skal
køre (medmindre det er muligt at køre ASP påLinux???). Derved må Operativ
systemmet blive Windows2000.

--- PC Specifikation ---
Pentium 166MHz (uden MMX)
64 MB Edo-ram (skal udvides til 128MB, hvilket er max på motherboardet)
256 KB- cache
PCI- slots
Internet- forbindelse: 384/384 Kbit/s

Håber NG- eksperterne kan guide mig, til at tage det rigtige valg :0)

Med venlig hilsen
/Sune

NB: Beklager hvis den er blevet kryds-postet. Jeg prøvede at sende den til
dk.edb.hardware, men der skete hvis en fejl.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 02-02-02 14:08

"Unen" <**duper@post.tele.dk**> wrote in message
> [...]

> --- PC Specifikation ---
> Pentium 166MHz (uden MMX)
> 64 MB Edo-ram (skal udvides til 128MB, hvilket er max på motherboardet)

Ehm jeg tror at køre Win2k på ovenstående hardware ville være en anelse for
optimistisk.
Du kan godt få asp til at køre på Linux (det hedder vist ChiliASP men jeg
aner intet om hvor stabilt det er..)
Men du skriver ikke noget om hvor mange besøgende du forventer og om det en
database messig tung hjemmeside eller?

/Dennis

Fra : Unen

Dato : 02-02-02 14:53

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message

> [...]
> optimistisk.
> Du kan godt få asp til at køre på Linux (det hedder vist ChiliASP men jeg

Du har nok ret angående Win2k, men hvad så med WindowsNT 4? (Den hører IIS
også med til ikke?) Jeg vil ihvertfald godt undgå at skulle komme til at
bruge PWS (fra win95/98)

> Men du skriver ikke noget om hvor mange besøgende du forventer og om det
en
> database messig tung hjemmeside eller?

Serveren vil få onkring 100 hits pr./dag og alt koden
(XML/HTML/ASP/JavaScript) vil ligge i databasen. Billederne ligger som
separate filer uden for databasen.

MVH
/Sune

Fra : Claus O

Dato : 02-02-02 18:32

"Unen" <**duper@post.tele.dk**> wrote

> Du har nok ret angående Win2k, men hvad så med WindowsNT 4?

Helt klart et meget bedre valg. Eks. en Pentium pro 200 kører efter min
mening rigtigt godt med NT4 med fra 64mb ram.

> Den hører IIS også med til ikke?

Ja, IIS-3, hvor win2k kører IIS-4. Husk, skal du bruge mere end 10 samtidige
connections samt mere end et domæne, skal det være Server versionen.
Claus

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 02-02-02 21:14

"Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> Ja, IIS-3, hvor win2k kører IIS-4. Husk, skal du bruge mere end 10
samtidige
> connections samt mere end et domæne, skal det være Server versionen.

Nej, NT 4.0 kører IIS 3 eller IIS 4, Windows 2000 kører IIS 5

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-02-02 21:06

Unen wrote:

> [...]

Som det ses i min signatur, er jeg ikke helt neutral, men mine egne
erfaringer med Chili!Soft ASP sammenholdt med, at flere meget store sites
anvender det gør, at jeg godt tør anbefale det.
Man skal dog gøre sig klart hvilke komponenter, men evt. har brug for - og
undersøge, om tilsvarende komponenter findes til Chili!Soft ASP. Endelig kan
man heller ikke anvende Access databaser, men det anser jeg ikke som nogen stor
ulempe, da man ofte har adgang til en "rigtig" SQL-server i
Unix/ASP-løsningerne.

> Du har nok ret angående Win2k, men hvad så med WindowsNT 4? (Den hører IIS
> også med til ikke?) Jeg vil ihvertfald godt undgå at skulle komme til at
> bruge PWS (fra win95/98)

Med næsten 15 minutter til at ekspedere hvert hit, bliver performance næppe
et problem. Du kan sagtens installere NT4 på en Pentium-maskine.
Med den belastning, ville jeg i øvrigt gå efter den billigste disk.
ADSL-linjen vil formentlig blive flaskehalsen uanset hvad du sætter på.

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : Anders Hansen

Dato : 05-02-02 12:28

> 1. Købe en IDE- harddisk og lade den køre PIO-mode 4, hvilket er det
bedste
> motherboardet kan klare.

CPU'en er rimeligt belastet når du bruger PIO-mode 4

> 2. Købe en UltraDMA- controller + IDE- hardisk.

Denne løsning ville jeg vælge da controlleren aflaster CPU'en lidt (dog ikke
så meget som en SCSI-controller)

> 3. Købe en SCSI- controller og harddisk.
> Hvis alternativ 3, skal det så være:
> *Ultra SCSI (20 MB/s). Tekram controller
ca.
> 250,- kr

Denne scsi-controller kan du ikke boote fra dvs den kan kun bruge til
cd-rom/brændere/scannere osv.

> [...]
> *LVD-wide ultra2 (80 MB/s) Tekram
controller
> ca. 1.000,- (Prismæssigt måske lidt i overkanten, men hvis det er

For de 700-1000 kan du få en IDE66/100 - controller + en ca 10-20 GB disk

> På web-siden skal jeg bruge ASP + database, så det må blive IIS den skal
> køre (medmindre det er muligt at køre ASP påLinux???). Derved må Operativ
> systemmet blive Windows2000.

Jeg ville nok også som de andre siger vælge NT4 eller Linux/BSD. Men
Linux/BSD kan godt være en tung omgang at komme igang med.

--
Hilsen
Anders Hansen