Problemer med peugeot-motor...
Fra : Allan Johansen

Dato : 02-02-02 12:48

Hej NG!

Min Peugeot Buxy scooter "skyder" stadigvæk... det sker når den har fået
fuld gas i ca .2 - 3 min (for det meste), så skal motoren nærmest lige
"puste ud".. når den gør det kan jeg ikke give gas, kun når den er færdig
med at "puste ud" (=når farten kommer ned på 40 - 50 km/t). Derefter kører
den normalt igen, indtil et stykke tid efter hvor den gør det samme igen.
Sådan bliver det ved.

Hvis jeg kun kører med 3/4 gas hele tiden gør den det slet ikke - men hvem
kan nøjes med det? Jeg har indtil nu prøvet/tjekket følgende:

- Der er ingen utætheder mellem motorblok/cylinder/topstykke. Nye pakninger.
- Tændrørhætte sidder ordentlig fast.
- Blanding ok. Tændrør pænt brunt. Ved ikke om luftskruen står korrekt,
hvordan tjekker jeg det?
- Stempelringe m.v. fejler ikke noget.

Udover standardtingene, er scooteren monteret med:
Technigs Next Udstødning.
70 ccm. Sport Polini Cylinderkit.
Polini membran.
Begrænsning i vario fjernet.

.... og nu kan det godt være der kommer et dumt spørgsmål (og måske
løsningen?): Til cylinderkittet fulgte et lille rundt aflangt (1 cm.)
messingrør med, men hvad kan det bruges til? Jeg kan ikke finde nogle steder
hvor det passer ind??

Jeg har forresten en lille teori, om at det med den skal puste ud, skyldes
for højt/lavt tryk i krumtaphuset, men kan det passe? og hvis je, hvad kan
man så gøre ved det?

Jeg haber virkelig på at der er en/flere der kan hjælpe mig med mit
problem.. kom gerne med idéer/facts eller lignende der kan være til hjælp,
tak.

Jeg har det snart dårligt med at skrive så mange gange, men jeg håber i kan
bære over med mig!

Mvh. Allan johansen

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 02-02-02 13:45

"Allan Johansen" <AllanJ@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> løsningen?): Til cylinderkittet fulgte et lille rundt aflangt (1 cm.)
> messingrør med, men hvad kan det bruges til? Jeg kan ikke finde nogle

hehe.. det er nok en dyse til din kaburator..
er du helt sikker på den er dysset ordenligt ind?

ellers kunne det evt. være dæmperulden i udstødningen der brænder af??

> [...]
> tak.
>
> Jeg har det snart dårligt med at skrive så mange gange, men jeg håber i

Det helt ok.. Det er jo det man har en NG til ;-P

--
MVH
Michael Frederiksen

Fra : Allan Johansen

Dato : 02-02-02 13:58

> hehe.. det er nok en dyse til din kaburator..
> er du helt sikker på den er dysset ordenligt ind?

Der er jo ikke nogen form for gevind på den, hullet er også alt for stort
til at være en dyse...

> ellers kunne det evt. være dæmperulden i udstødningen der brænder af??

Nej... det tror jeg ikke på... den "pustede også ud" ved min gamle
udstødning, og også nu ved min nye..

> Det helt ok.. Det er jo det man har en NG til ;-P

Takker:)

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 02-02-02 14:43

> Der er jo ikke nogen form for gevind på den, hullet er også alt for stort
> til at være en dyse...

Hmm så har jeg ikk nogen ide, har aldrig haft et sport kit... har hørt om
kit's der var bor med til at bore dysen op med =)

> Nej... det tror jeg ikke på... den "pustede også ud" ved min gamle
> udstødning, og også nu ved min nye..

Nå ja, en basic, ikk? det kan jeg godt huske.. hvad med tændingen??? jeg
havde en gammel plæne klipper til at ræse lidt på da jeg var mindre, den
stod så højt i tændingen at den knaldede og bragede når man kæppede til
den.. men det er selvf. oz en 4 tagger (havde også en snor i regulatoren så
den kunne tage de sidste omdrejninger 8-O)

--
MVH
Michael Frederiksen

Fra : Allan Johansen

Dato : 02-02-02 15:04

Det er også ligesom at motoren knalder når man kører med for "meget gas"...
men kan en CDI-enhed det??? Hvordan kan jeg tjekke om det er noget med
tændingen?

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 02-02-02 16:18

> Det er også ligesom at motoren knalder når man kører med for "meget
gas"...
> men kan en CDI-enhed det??? Hvordan kan jeg tjekke om det er noget med
> tændingen?

ehh.. med mindre du har pillet ved den pickup der sidder bag svinghjulet
*burde* det ikke være tændingen..
Er en Peugeot motor CDI begrænset? Brian??
ellers hvis du kender en der har samme maskine du måske kunne låne CDI
boksen til en test tur, bare for i det mindste at udelukke det...
Har du snakket med en mekaniker om det? de plejer at være flinke til at
hjælpe.. for en håndfuld af de grønne!

Fra : Rune Larsen

Dato : 03-02-02 21:34

Allan Johansen wrote:

> [...]
> den normalt igen, indtil et stykke tid efter hvor den gør det samme igen.

Min buxy gjorde det samme indtil jeg skiftede til en anden karburator.
Inspireret af dette, undersøgte jeg hvad der gik galt med den orginale
karb. Problemet er at der ikke kommer nok benzin igennem nåleventilen, når
man kører med tunsæt (jeg havde en 70cc cylinder på) og derfor løber
svømmerhuset tør.
En omgang med et lille-bitte bor løste problemet.

/Rune

Fra : Allan Johansen

Dato : 04-02-02 20:41

> [...]
> svømmerhuset tør.
> En omgang med et lille-bitte bor løste problemet.

Efter at have sendt en e-mail til scooter-racing.dk (hvor jeg købte sættet),
svarede de tilbage at jeg skulle prøve at sætte mit messingrør i
karburatorren, lige ved siden af dysen skulle der være et hul hvor denne
passer.
Det stemmer jo også overens med det du skriver (ikk?), så det glæder jeg mig
meget til at få afprøvet. Jeg er næsten overbevist om at det er det, der er
problemet.... hvorfor havde jeg ikke tænkt på det noget før???

Jeg er meget taknemlig overfor alle jeres svar, og om ikke andet så har det
da været med til at give mig noget mere viden omkring min scooter, og det er
jo guld vær... når man er "sådan en pilfinger"...

Mvh. Allan Johansen
(www.datmek.dk)

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 04-02-02 21:46

"Allan Johansen" <allaSPAMMIGIKKEnj@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> problemet.... hvorfor havde jeg ikke tænkt på det noget før???

så havde jeg lidt ret i at det var en dyse af en art ;-P

> [...]
er
> jo guld vær... når man er "sådan en pilfinger"...

Hehe. noget af det første jeg gjorde var at skille min ad.. bare ind til
vario'en.. det gav en del indsigt! senere købte jeg en der var blevet
stjålet -> kommet retur -> ingen kasko -> bil indkøbt imens af en meget
flink mand der nærmest bare ville af med den fordi den fyldte.. 500,- og
vupti, jeg havde en scooter der stort set ikke havde et helt stykke plastik
men en sjat gode reservedele + en del motor med ledningsnet der bare ventede
på at blive udforsket! den står omme bagved i værkstedet, helt "nøgen" kun
iført ledninger, hjul og motor! men den starter sq hver dag, når bare deb
får lidt strøm fra et batterie med guf på... så jeg kan kun anbefalde at man
køber en scooter mage til ens egen hvis ikke man er så meget for at skille
sit dyrebare transport middel ad i starten.. i starten vel og mærke, min
egen har snart været stumpet ud og ind igen.. skal snart have en tur til..
efter et lille styrt manglede jeg lidt helt plastik, så jeg fandt noget
billigt, ridset i forkert farve.. så hele dyret får den store tur med spray
dåser til foråret/sommer.. nu skal jeg bare ha caio'en til at køre lidt
stærkt så jeg har noget transport mens den anden holder stille..... jow, der
er nok at lave i det lille værksted!

--
Michael Frederiksen
Honda SFX :,-/ mig ha' MC