Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pol filtre
Fra : Jesper

Dato : 01-02-02 21:33

Hej

Jeg har lige et spørgsmål om polfiltre. Jeg så på et tidspunkt nogle flotte
eksempler (på en hjemmeside) på billeder med/uden pol filtre. Det så ret
fascinerende ud hvor meget forskel det kunne give. (Jeg kan desværre ikke
finde adressen på den - beklager)

Er det noget man skal overveje at investere i? Eller er det for svært/for
lille effekt man kan opnå som amatør - ved at bruge en sådant filter?

mvh
Jesper

Fra : Henri

Dato : 01-02-02 22:00

ALTID polfilter udendørs i solskin...............ALTID........Farvemætningen
bliver meget større.........og ikke mindt bliver himlen BLÅ

Jesper <jesper.hansen3@e-box.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:lZC68.9304$m6.415993@news000.worldonline.dk...

Fra : Bo Jakobsen

Dato : 04-02-02 09:31

Jeg havde også overvejet at anskaffe et sådanne, men hvad hvis man
arbejde med Sort/hvid er det så en god ide, eller er det et andet
filter som bør være først på ønskelisten.

Bo

Bo Jakobsen

e.mail            boj@dirac.ruc.dk
Homepage http://dirac.ruc.dk/~boj/

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-02-02 11:15

"Bo Jakobsen" skrev...

> Jeg havde også overvejet at anskaffe et sådanne, men hvad hvis man
> arbejde med Sort/hvid er det så en god ide, eller er det et andet
> filter som bør være først på ønskelisten.

Du kan godt bruge et pol-filter til sort/hvid også.
Afhængig af effekten du ønsker at opnå, kan et farvet filter
nogle gange gøre et bedre job.
Hvis du bare ønsker mere kontrast i billeder med blå himmel, er et
gul-filter det du skal bruge. Tilsvarende kan et rød-filter gi'
en mere dramatisk effekt med næsten sort himmel.
Farvede filtre virker på den måde at de lysner
genstande med samme farve som filtret og
tilsvarende gøre ting mørkere, hvis tingens farve er
komplementær til filtrets.
--
Best regards
Peter

I'm Danish.
You are what you eat.
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-02-02 00:25

"Jesper" <jesper.hansen3@e-box.dk> wrote in

> Er det noget man skal overveje at investere i? Eller er det for
> svært/for lille effekt man kan opnå som amatør - ved at bruge en sådant
> filter?

Et tillægsspørgmål: Er der lystab ved brug af polariseringfilter og i så
fald hvor meget?

På forhånd tak...

--
Hilsen
Kenneth

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html?bruger=48

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-02-02 01:26

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> Et tillægsspørgmål: Er der lystab ved brug af polariseringfilter og
> i så fald hvor meget?

Ja der er naturligvis et lystab, et pol-filter er jo et fint gitter af
sorte streger, og der hvor den sorte streg dækker, der kommer der ikke
lys ind, lystabet varrierer en smule efter hvordan man drejer filteret.

Du kan muligvis finde den store teoretiske forklaring på Polaroid's
web-site, det var jo Mr. Land som opfandt polariseringfilteret.

Fra : Pete

Dato : 02-02-02 02:39

> Ja der er naturligvis et lystab, et pol-filter er jo et fint gitter af
> sorte streger, og der hvor den sorte streg dækker, der kommer der ikke
> lys ind, lystabet varrierer en smule efter hvordan man drejer filteret.

Hvor stort et lystab er der tale om ???? og varrieres fra hvad til hvad ??

Fra : j.larsen

Dato : 02-02-02 09:38

"Pete" <pete_hanson_jr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Hvor stort et lystab er der tale om ???? og varrieres fra hvad til hvad ??

Typisk én blæde - ind i mellem halvanden. Dette er sagt ud fra erfaring med
et lineær polfilter.

Nu skriver du ikke noget om, hvilket kamera du anvender, men så vidt jeg
husker, kan der opstå problemer med automatisk lysmåling - muligvis kun ved
digitale kameraer, hvorfor man også anbefaler cirkulære polfiltre hertil.
Men - som de øvrige også skriver i tråden - kan du få meget mættede farver,
og du kan delvist kompencere for modlys og reflektioner - for næsten ingen
penge.

mvh
J.Larsen

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-02-02 10:38

"j.larsen" <joachiml@slet.ruc.dk> wrote in message

> [...]
ved
> digitale kameraer, hvorfor man også anbefaler cirkulære polfiltre hertil.

Jeg trænger til noget opdatering på dette punkt - er det ikke kun automatisk
afstandsmåling, der kan blive forstyrret af POLfiltre.

Hvad ER egentligt et cirkulært POLfilter. Er det en form for flerlagsfilter,
hvor det ene filter først spærrer af for bestemte planer (ligesom et alm.
POLfilter, for derefter at have et filter, der så igen 'roder' rundt i
planerne, så lyset herefter ikke er planpolariseret?

Jeg vil være taknemmelig for en kort forklaring eller et link til en sådan.

> Men - som de øvrige også skriver i tråden - kan du få meget mættede
farver,
> og du kan delvist kompencere for modlys og reflektioner - for næsten ingen
> penge.

Næsten alle nævner himmel, glas og vand i denne sammenhæng - men et af de
steder, hvor POLfiltret har en dramatisk effekt, er på hud. Tag en
halvgammel tør og rynket hud og se den gennem et POL-filter - så vil du se
et resultat hele kosmetikindustrien ville ønske den kunne producere.

For folk, der leger med studieoptagelser, kan polarisasionsfiltre foran
lyskilder stærkt anbefales - det kan give en uhørt stor kontrol med
reflekser. Et ledelys til blitzen(e) er så næsten uundværligt.

mvh
Jan

Fra : Ivan Storgaard Vogel~

Dato : 04-02-02 17:37

Hej:
2 ting: Det cirkulære polfilter er et lineært polfilter, med en optisk dims
(kvartbølgeplade) der laver den tilbageværende polarisering (eks. bølger, der
svinger op ned, fremfor højre-venstre) om til et mix. Autofokus udnytter nemlig
en opsplitning i de to polariseringer, så fjernes den ene fungerer skidtet
ikk'. Jeg skrev en forklaring for noget tid siden.

Man må forvente at kvartbølgepladen er så godt som uden lystab, så
erfaringerne om lineære polfiltres lystab kan genbruges direkte (lystabet
opstår fordi en polarisationsretning - og dermed ved tilfældig polarisering
halvdelen(=1 blænde ikk'?), som Larsen skriver - bliver sorteret fra. Det er
IKKE pga sorte striber - de ledende kæder som Ebbesen henviser til sikrer
uigennemsigtighed for en polarisationsretning, den anden "ser" dem simpelthen
ikke. Filtret i ruden af jeres mikrobølgeovn virker på samme måde, omend man
her af oplagte årsager stopper alt lys i mikrobølgeregimet, så tilskuere ikke
bliver stegt)

Mvh Ivan

Jan Boegh wrote:

> [...]
> lyskilder stærkt anbefales - det kan give en uhørt stor kontrol med
> reflekser. Et ledelys til blitzen(e) er så næsten uundværligt.

Ivan Storgaard Vogelius Office 520-621
Institute of Physics and Astronomy Institute Tel: (45) 8942-3667
University of Aarhus Institute FAX: (45) 8612-0740
DK-8000 Aarhus C Private Tel. : (45) 86271316
Denmark.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 05-02-02 14:59

On Mon, 04 Feb 2002 17:37:28 +0100,
Ivan Storgaard Vogelius <ivansv@ifa.au.dk> wrote:

> [...]
> en opsplitning i de to polariseringer, så fjernes den ene fungerer skidtet
> ikk'. Jeg skrev en forklaring for noget tid siden.

Hvorfor hedder det et cirkulært polfilter? Jeg kan ikke lige se
sammenhængen med cirkler.

--
Like a rat in a maze Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
The path before me lies Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Ivan Storgaard Vogel~

Dato : 06-02-02 16:54

> Hvorfor hedder det et cirkulært polfilter? Jeg kan ikke lige se
> sammenhængen med cirkler.

Hej
Det hedder et cirkulært filter, fordi det lys, der kommer ud på den anden side af
"kvartbølgepladen" er cirkulært polariseret, hvilket vil sige, at hvis du kunne se
en bølge ville du se den bevæge sig rundt i cirkler, ligesom et sjippetov (bortset
fra at den også bevæger sig fremad). Dette er imidlertid det samme som lige dele
vandret og lodret polariseret, der er "skubbet" lidt i forhold til hinanden.

Mvh Ivan

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-02-02 19:32

"Ivan Storgaard Vogelius" <ivansv@ifa.au.dk> wrote in message

> [...]
kunne se
> en bølge ville du se den bevæge sig rundt i cirkler, ligesom et sjippetov

Puha - 'visualisering' af elektromagnetiske bølger er ikke helt lige til

mvh
Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-02-02 20:12

Jan Boegh wrote:

> Puha - 'visualisering' af elektromagnetiske bølger er ikke helt
> lige til

En Google søgning på "polarization +light" giver flg. link som det
første bud på søgningen:
http://micro.magnet.fsu.edu/primer/lightandcolor/polarization.html

Men bort set fra det, så er jeg af den opfattelse, at pol- og skylight
filtre og lignende tingel-tangel, er noget opreklameret fis, som bruges
til at tømme fotoamatørernes lommer for penge.

Det er hundrede gange mere effektivt med et kompendie, med en skakt til
løse wratten filtre, de dyre filtre koster kun en 30 - 40 kr. pr. stk.,
wratten filtre kan også fås i sæt, f.eks. 10 gul-filtre med 0,5 D spring
for ca. 100 kr.

Fra : JJ

Dato : 07-02-02 16:30

> Men bort set fra det, så er jeg af den opfattelse, at pol- og skylight
> filtre og lignende tingel-tangel, er noget opreklameret fis, som bruges
> til at tømme fotoamatørernes lommer for penge.

Du har ret. De er alt for dyre.
Jeg kan godt se at du som digital fotograf ikke har brug for filtre, da
Photoshop jo klarer alt dette efter ønske, når man kommer hjem. Men for os,
der i ny og næ laver dias kan det da være meget rart med et pol-filter...
De fleste (ældre) fotolærebøger (og vist da også den nye fra Politiken), har
da også nogle afsnit om fordele ved diverse filtre.
Men som sagt - med et digital kamera er det vist ligegyldigt. (Niels, jeg er
da vist forøvrigt faldet over et par af dine billeder fra dit fotogalleri,
som sagtens kunne have tålt et pol-filter)

> [...]
> løse wratten filtre, de dyre filtre koster kun en 30 - 40 kr. pr. stk.,
> wratten filtre kan også fås i sæt, f.eks. 10 gul-filtre med 0,5 D spring

Er de ikke af plastik, eller husker jeg galt? Jeg ville have det lidt
dårligt med at sætte et stykke plastik foran et objektiv der koster flere
tusinde kr. (Det gør ihvertfald diskussionen om Sigma/Tamron er bedre en
Canon/Nikon ret ligegyldig...)

Mvh
JJ

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-02-02 21:11

"JJ" <nospam@hotmail.com> wrote in message

> Jeg kan godt se at du som digital fotograf ikke har brug for filtre, da
> Photoshop jo klarer alt dette efter ønske, når man kommer hjem. Men for
os,

Hvis du kan fortælle hvordan effekten af et POLfilter kan laves i Photoshop,
tager jeg hatten af for dig. Men jeg tror nu ikke den bliver lettet, for
så skal du da have en gang magi med i spillet.

> der i ny og næ laver dias kan det da være meget rart med et pol-filter...

....og hvorfor dias skulle være specielt 'egnede' til pol-filtrering fatter
jeg heller ikke.
Polfiltre bruges til andet (IMHO langt vigtigere) end at skaffe
postkortblå himmel.
Gør gammel hud ung
Skaber en langt interessantere stoflighed på mange overflader.
Fjerner reflekser fra vand.
Gør planter 'dybere' i farven, så de på billeder ser ud, som vi tror vi ser
dem.

mvh
Jan
- der græder over at have tabt sit alt for dyre 27 mm polfilter

Fra : JJ

Dato : 08-02-02 00:04

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> wrote in message
> [...]
> tager jeg hatten af for dig. Men jeg tror nu ikke den bliver lettet, for
> så skal du da have en gang magi med i spillet.

Nåh, man kan da ihvertfald skrue lidt på farverne i Photoshop, så den blå
himmel fremtræder endnu flottere.... Men ok, at fjerne f.eks. reflekser
bliver måske sin sag. Men jeg har ført set folk lave magi med Photoshop.

> ...og hvorfor dias skulle være specielt 'egnede' til pol-filtrering fatter

Det var ikke det jeg mente. Dias er da ikke specielt egnede. Men på dias har
man jo ikke så mange muligheder for ændre på tingene når man først har taget
billedet. Så derfor er filtre vel en god måde at påvirke sine dias med, når
man ønsker en speciel effekt. Derfor tillod jeg mig at nævne dias.

Mvh
JJ

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-02-02 21:34

JJ wrote:

> [...]
> koster flere tusinde kr. (Det gør ihvertfald diskussionen om
> Sigma/Tamron er bedre en Canon/Nikon ret ligegyldig...)

Det er helt ubegrundet at du rejser tvivl om et wratten filters optiske
egenskaber, de anvendes af alle proff. fotografer, og de sætter wratten
filterne foran kameraer som Hasselblad og Sinar.

http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/b3akic/b3akic.shtml

Fra : JJ

Dato : 08-02-02 00:10

> Det er helt ubegrundet at du rejser tvivl om et wratten filters optiske
> egenskaber, de anvendes af alle proff. fotografer, og de sætter wratten
> filterne foran kameraer som Hasselblad og Sinar.

Tak for den info Niels. Det var skam ikke min mening at rejse tvivl. Jeg har
blot hørt folk snakke dårligt om f.eks. Cokin filtersystem, som jo fungerer
lidt på samme måde. Men det lyder da som om at det må være noget for os
amatører også. Især når det nu er så billigt som du siger.
Mvh
JJ

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-02-02 02:14

JJ wrote:

> [...]
> som jo fungerer lidt på samme måde. Men det lyder da som om at det
> må være noget for os amatører også. Især når det nu er så billigt

Jeg kender ikke Cokin's filtersystem, så jeg kan ikke bedømme om det er
godt eller skidt, men jeg ved, at der ikke findes ret mange proff.
fotografer, der vil drømme om at købe glasfiltre til at påskrue
objektivet, de er dyre og de passer kun til en bestemt diameter.

Brug af Wratten filtre forudsætter et kompedie, et kompendie købes
sammen med et sæt ringe med forskellige gevind diameter, så det kan
monteres på alle ens objektiver.

Kompendiet er en avanceret modlysblænde, der er udformet som en bælg, så
den kan anvendes på næsten alle brændvidder, d.v.s. at man ikke behøver
forskellige modlysblænder, og ens samling af Wratten filtre, kan
anvendes med alle de kameraer og objektiver man har.

Wratten filtre har et standardmål på 75 x 75 mm, de er ganske tynde, og
de passer lige ned i kompendiets filterskakt.

Polarizations filteret skal købes hos Polaroid, det fås i to versioner,
et kvadratisk, og et rundt 75 mm i diameter som kan drejes.

Filterskakten kan også bruges kreativt, man kan klippe masker ud i sort
karton, eller man kan nøjes med at sænke et gul-filter trekvart eller
halvt ned, så det kun filtrerer himlen.

Der kan også eksperimenteres med hjemmelavede filtre, jeg har mange
hjemmelavede filtre, jeg kan f.eks. nævne flg.:

Filteret er lavet af klar plastik fra en plastlomme, der er svagt
struktureret i overfladen, med en skalpet har jeg skåret et ovalt hul
med takket kant, det virker ligesom når man smører vaseline i kanten på
et skylight filter, det er bare ikke nær så fedtet.

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-02-02 21:03

> En Google søgning på "polarization +light" giver flg. link som det
> første bud på søgningen:
> http://micro.magnet.fsu.edu/primer/lightandcolor/polarization.html

Du fangede ikke pointen. Af et tidligere indlæg, hvor du omtalte de 'sorte
striber' fremgår det tydeligt at du ikke er klar over at den viste tegning
kun er en model, der viser nogle begrænsede egenskaber. Derfor begår du den
fejl at opfatte modellen som et billede af virkeligheden - hvilket den IKKE
er.

> Men bort set fra det, så er jeg af den opfattelse, at pol- og skylight
> filtre og lignende tingel-tangel, er noget opreklameret fis, som bruges
> til at tømme fotoamatørernes lommer for penge.

Du er selvfølgeligt i din gode ret til at mene, hvad du vil - men at du,
der benytter enhver given lejlighed til at hævde din professionalisme,
mener at polfiltre er opreklameret fis synes jeg er yderst interessant.

> [...]
> løse wratten filtre, de dyre filtre koster kun en 30 - 40 kr. pr. stk.,
> wratten filtre kan også fås i sæt, f.eks. 10 gul-filtre med 0,5 D spring

Men hold dog op, hvor sådan en svend du uhandy at medbringe ude i vorherres
fri natur.

vh
Jan

Fra : Mogens

Dato : 02-02-02 10:43

On Sat, 2 Feb 2002 02:38:46 +0100, "Pete" <pete_hanson_jr@hotmail.com>
wrote:

>Hvor stort et lystab er der tale om ???? og varrieres fra hvad til hvad ??

Omkring 1½ blænde, men det afhænger også lidt af hvordan polfilteret
er drejet, d.v.s. hvor meget af reflektionerne der frafiltreres. Sådan
virker mit i hvert fald, men det afhænger vel også af filterets
kvalitet, d.v.s. evne til at polarisere.

Mogens

Fra : Jens Kristoffer Niel~

Dato : 02-02-02 12:11

wrote:

>"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

>Hvor stort et lystab er der tale om ???? og varrieres fra hvad til hvad ??

En tommelfingerregel er to blænder. Det varierer p.g.a. at du blokerer
lys, der er polariseret i en retning og lader lys, der er polariseret
i 90 grader til det blokerede, passere. Det betyder, at det afhænger
af, hvor stor en del af det tilgængelige lys, der er polariseret på
hvilken måde. Et eksempel kan være, at du tager et billede med en
masse vand på og en masse reflekser fra vandet. Du kan fjerne
reflekserne med filteret, men det fjerner så størstedelen af det lys,
der kom fra reflekserne. I mange tilfælde er det dog en fordel, da du
ellers kan risikere, at der er underbelyst mange andre steder - dit
kamera måler jo også på det lys. Gå efter et cirkulært filter, så kan
et spejlrefleks med autofokus også hitte ud af det.

/Kristoffer

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-02-02 10:48

> Ja der er naturligvis et lystab, et pol-filter er jo et fint gitter af
> sorte streger, og der hvor den sorte streg dækker, der kommer der ikke
> lys ind, lystabet varrierer en smule efter hvordan man drejer filteret.

Den med de sorte streger holder ikke - det er bare en analogi for alm.
amatører, der dog alligevel godt må deltage i debatten. Men sender du lys
igennem et fint gitter får du nogle helt andre effekter end fjernelse af
polariseret lys.

Men eftersom noget af lyset spærres ude, vil der, som du også nævner, være
et tab.
Og efter mine erfaringer ligger dette tab på mellem 1/2 og 3 blænder
afhængigt af hvordan filtret drejer og hvor meget planpolariseret lys, der
rammer objektivet.

mvh
Jan

Fra : Per Madsen

Dato : 02-02-02 11:58

"Kenneth Darling Soerensen" <kenneth@darlingDOT.dk> wrote in message
> "Jesper" <jesper.hansen3@e-box.dk> wrote in

[..]

> Et tillægsspørgmål: Er der lystab ved brug af polariseringfilter og i så
> fald hvor meget?

Stort set halveres lyset, fordi filtret lukker for alt lys, som svinger
vinkelret på filterets polarisationsretning, og dæmper lys som svinger
i andre vinkler i forhold til hvor meget vinklen afviger fra filterets
polarisationsretning.

Alm lys svinger i alle retninger. Lys som reflekteres fra blanke overflader
polariseres, og bevirker, at den totale lysgennemgang i filtret afviger fra
præcis halvdelen.

Men vi taler vel om en blændes-penge

Netop det fænomen, at lyset polariseres ved reflektion kan give problemer
med lysmålingen i kameraer, som anvender et spejl i strålegangen til
lysmåleren.
Ved en given vinkel på polfileteret snydes lysmåleren dramatisk. Dette
afhjælpes
med såkaldt cirkulære pol-filtre. De kan opfattes som to filtre i et. Det
forreste er
et polfilter. Det næste får lyset til at svinge i alle retninger igen, og
lysmåleren ser
nu lys ved alle filtervinkler.

mvh
-Per

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-02-02 09:12

"Per Madsen" <per_madsen@(slet-parantesen)digital-camera.dk> wrote in
message news:3c5bc6d0$0$221$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Netop det fænomen, at lyset polariseres ved reflektion kan give problemer
> med lysmålingen i kameraer, som anvender et spejl i strålegangen til
> lysmåleren.

Spejle ændrer ikke på polarisationen, da der her er tale om reflektioner fra
en metaloverflade - der i modsætning til næsten alt andet ikke polariserer
lyset.

mvh
Jan

Fra : Per Madsen

Dato : 05-02-02 01:18

> [...]
fra
> en metaloverflade - der i modsætning til næsten alt andet ikke polariserer

Så må det være noget andet end et metalbelagt spejl, som polariserer lyset
til
lysmåleren i kameraer, som kun måler lyset korrekt med et cirkulært
polfilter.

Indrømmet - Jeg har ikke kendskab til komponenterne omkring lysmålerens i
disse kameraer

mvh
-Per

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 07-02-02 00:59

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-02-02 01:54

Thomas Heide Clausen wrote:

> Men det er også hundrede gange mere komplekst og skrøbeligt at bruge
> "i felten" - og det er vel der, hvor mange bruger pol-filtre (og for
> den sags skyld uv- og skylight-filtre til beskyttelse af det forreste
> linseelement).

Jeg mener ikke at jeg udtrykte mig på en måde, der kan udlægges som at
jeg ikke respekterer de effekter, der kan skabes v.h.a. kreativt brug af filtre.

Mit budskab var at de filtre der skrues på objektivet, er urimmelig
dyre, og at deres anvendelsesområde er så begrænset, at de aldrig kan
være 2 - 3 eller 400 kr. værd, og at man kunne få 10 - 20 gange så mange
forskelige filtre, til den samme pris, hvis man anvender wratten filtre,
og de vejer og fylder kun en brøkdel af de filtre som skrues på
objektivet.

Og jeg kan ikke la' være med at smile skævt, når en fotoamatør viser sin
filtermappe frem, for han er jo rent til grin, det er squ som glasperler
til de indfødte.

Jeg har aldrig brugt et skylight- eller UV filter, og jeg har aldrig
oplevet skader på frontlinsen, eller for den sags skyld hørt om andre
fotografer, der har fået skadet en frontlinse.

Jeg har derimod hørt om fotografer, som har tabt et objektiv på jorden,
men i den situation er et filter næppe en beskyttelse.

Jeg er ikke "snæversynet" og jeg bruger også filtre, her lige før jul
brugte jeg en køkkesi som stjernefilter, og skrev om det her i gruppen.

En helt anden snak er så, at kompendiet og de billige wratten filtre,
giver et hav af ekstra muligheder for kreativitet, man kan f.eks. nøjes
med at filtrere himlen, man kan klippe i et wratten filter o.s.v., men
her må jeg hellere stoppe, for nu er vi nok ovre i noget, som du slet
ikke overskuer...:)))

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 07-02-02 09:33

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 07-02-02 22:54

Kære Thomas (og andre)

Du spilder din viden og din velvilje, glem Ebbesen, han forstår ikke et vink
med en vognstang, hmm end ikke en storebæltsfærge.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-02-02 10:19

Thomas Heide Clausen wrote:

> ..........CUT.................... Et eksempel er en god kammerat,
> der bedriver (moderat) bjergklatring, og ofte har et kamera hængende
> om halsen. Han beregner - belært af dyr erfaring - at slide et
> UV-filter per linse per sæson. Og at dømme efter hvordan hans filtre
> ser ud hen på efteråret, så tror jeg at det er en fornuftig investering
> for ham.

Skal fotografering under udøvelsen af exstrem-sport, være argumentation
for at alle fotoamatører, har glæde af skylight filter...

Der er også nogen der dykker og undervandsfotograferer, derfor bør alle
anskaffe sig et vandtæt undervandshus...!

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 07-02-02 10:25

Fra : j

Dato : 07-02-02 21:09

Glemmer i ikke den anden grund til at bruge et polfilter? Nemlig at man med
denne uundværlige gizmo kan styre/fjerne refleksionerne i f.eks vand eller
glas/ruder, og dermed se hvad der befinder sig under eller bagved.

Ellers er jeg iøvrigt enig med Thomas Clausen. Også hvad angår hans mening
om Hr Ebbesen.

John K Hansen

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 08-02-02 10:06

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-02-02 11:41

Thomas Heide Clausen wrote:

> Jeg er nu altid skeptisk mht. at sætte "billig plastik" ind i
> lysgangen på mine objektiver. Som du rigtignok skriver, så gør det
> diskussionen omkring linsekvalitet lidt mindre betydende ;) Og
> faktisk kan man tydeligt se fortegning med et "plastikfilter" hvis
> man bruger det på en linse med lang brændvidde.

Så vidt jeg kan se, så er vi jo rimmelig enige, jeg skrev tidligere i
denne tråd:

"Men bort set fra det, så er jeg af den opfattelse, at pol- og skylight
filtre og lignende tingel-tangel, er noget opreklameret fis, som bruges
til at tømme fotoamatørernes lommer for penge".

Og det var netop ud fra det synspunkt, at man med et filter får nogle
effekter, men at man samtidig giver afkald på noget af den optiske
kvalitet, og derfor må det under alle omstændighedder frarådes, at man
permanent har et UV- eller skylight filter monteret på objektivet.

Filtre skal bruges med omtanke, man skal hver gang overveje, om den
effekt filteret skaber, har en så stor kvalitet for motivet, at det
opvejer det optiske kvalitetstab.