Ung og dum, og forsikring :-(
Fra : NN

Dato : 01-02-02 18:29

Æv æv æv hvor er det surt at være 23 år med en sportscykel der skal
forsikres. Især når man lige skulle låne den ud til en der lagde den ned
sidste år, så syntes mit selskab lige at jeg skulle stige til 6.000,- I
KVARTALET for en R6. Hmm så skal man godt nok i tænketank, for at finde ud
af hvad man så gør?

Mvh Martin Sjøstrand
(Som håber han alligevel finder ud af at komme på vejen her til foråret)

Fra : jacob Stegelmann

Dato : 02-02-02 01:00

"NN" <ec-odense@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Æv æv æv hvor er det surt at være 23 år med en sportscykel der skal
> forsikres.

det er nu kun galt når den skal kasko forsikres

Især når man lige skulle låne den ud til en der lagde den ned
> sidste år, så syntes mit selskab lige at jeg skulle stige til 6.000,- I
> KVARTALET for en R6.

Det må vel også være hans hovedpine, han kendte vel risikoen da han lånte
den. det kan ikke passe at du skal have problemer fordi din kammerat
åbenbart ikke kan finde ud af at køre på cykel

Hmm så skal man godt nok i tænketank, for at finde ud
> af hvad man så gør?

dropper kaskoen

Har du forresten vundet i lotto eller sådan noget, for at have råd til sådan
en i den alder?

--
Jacob

Fra : RpR

Dato : 02-02-02 08:03

> Har du forresten vundet i lotto eller sådan noget, for at have råd til
sådan
> en i den alder?

Har man råd til en R6 har man også råd til at køre på den (og få den
forsikret)

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-02-02 21:35

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> Har man råd til en R6 har man også råd til at køre på den (og få den
> forsikret)

DET er altså ikke den mest intelligente kommentar jeg nogensinde har læst.

Rittig

Fra : Søren Lindholt

Dato : 03-02-02 00:13

> "RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> DET er altså ikke den mest intelligente kommentar jeg nogensinde har læst.

Deraf måske headeren på indlægget??

S.

Fra : RpR

Dato : 03-02-02 13:20

> DET er altså ikke den mest intelligente kommentar jeg nogensinde har læst.

Seriøst, hvis man køber en MC til 165.998,- har man også råd til at forsikre
den.
Men det er måske bare mig..

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : origo@earthling.net

Dato : 03-02-02 13:37

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message
> Seriøst, hvis man køber en MC til 165.998,- har man også råd til at
forsikre
> den.
166.000 er ikke spesielt mange penge, ihvertfall ikke hvis man har til
utbetaling og ellers fordeler nedbetalingen over noen år. Men en
forsikringspremie oveni på 24.000 om året merkes godt, og medfører nettopp
at mange ikke har råd.

Dermed ikke sagt at premiens størrelse er dypt urimelig i forhold til
førerens alder og antall skadefrie år.

JS

Fra : Brian Lænø

Dato : 03-02-02 13:56

"RpR" skrev

> Seriøst, hvis man køber en MC til 165.998,- har man også råd til at
forsikre
> den.
> Men det er måske bare mig..

Når man køber mc, så forventer man ikke at få en skade, alt så heller ikke
at stige i forsikrings præmie.
Rent økonomisk er det ikke så smart at købe en R6 så tidligt i ens mc
karriere, for mange penge spildt på forsikrings præmie.
Men hvis det er en R6 man vil ha, så køber man den nok hvis man har råd.

--
Brian
Cagiva Elefant 750 som blev luftet i det gode vejr

Fra : Pein

Dato : 03-02-02 19:19

"RpR" wrote ...

> Seriøst, hvis man køber en MC til 165.998,- har man også råd til at
> forsikre den.
> Men det er måske bare mig..

Det lyder lidt som om du er meget langt fra blot at kunne overveje en MC til
166.000 og derfor udtaler dig om noget du ikke har forstand på.

Prisen på en ting og så de løbende udgifter er jo ikke helt det samme.
Man kan jo godt spare sammen til at købe en lækker ting selvom man ikke
tjener nok til at håndtere de løbende udgifter som denne ting medfører.
Mange unge mennesker, her iblandt jeg selv, har måttet lære den lektie "the
hard way".

/Pein

Fra : RpR

Dato : 04-02-02 15:45

> Det lyder lidt som om du er meget langt fra blot at kunne overveje en MC
til
> 166.000 og derfor udtaler dig om noget du ikke har forstand på.

Helt korrekt, synes 166.000 er lige i overkanten for en MC, eller hvilket
som helst andet transport middel for den sags skyld.
Klart, der er underholdning i mange timer, men hvorfor ikke bare gå efter en
brugt?

> [...]
> tjener nok til at håndtere de løbende udgifter som denne ting medfører.
> Mange unge mennesker, her iblandt jeg selv, har måttet lære den lektie

Heh, ja, det gør de fleste af mine kammerater der har købt bil nu. De køber
en stor slæde der bruger en masse benzin, og skal cykle på arbejde /
skole... Se dét fatter jeg ikke ideen i. Så hellere noget mindre som man har
rød til at køre på hele tiden.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Pein

Dato : 04-02-02 19:16

"RpR" wrote ...

> Helt korrekt, synes 166.000 er lige i overkanten for en MC, eller
> hvilket som helst andet transport middel for den sags skyld.

Det synes jeg sådan set også, men hvis man kunne få en BMW R 1150 RT til
166.000, så var den godt nok købt.
Men bevares, min gamle TransAlp er ikke færdig med at skulle leve op til sit
navn.

/Pein

Fra : RpR

Dato : 04-02-02 19:39

> Det synes jeg sådan set også, men hvis man kunne få en BMW R 1150 RT til
> 166.000, så var den godt nok købt.

Hvem kunne så finde på at bruge 166.000 på en BIL?

> Men bevares, min gamle TransAlp er ikke færdig med at skulle leve op til
sit
> navn.

Jov, efterhånden som jeg har fulgt med her lader de til at være nogle
slidstærke gamle lokummer ;-]

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : origo@earthling.net

Dato : 04-02-02 19:45

> Hvem kunne så finde på at bruge 166.000 på en BIL?

Næh, du har rett. Man får ikke meget bil for de penge, det skal legges
vesentlig mere før det blir interessant.

JS

Fra : RpR

Dato : 04-02-02 22:29

> Næh, du har rett. Man får ikke meget bil for de penge, det skal legges
> vesentlig mere før det blir interessant.

Synes så slet ikke biler er spændende.
De kan fragte min computer fra a -> b, det er taknemmelig for, men de
2-hjulede er nu sjovere..

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Pein

Dato : 04-02-02 22:46

"RpR" wrote ...

> Hvem kunne så finde på at bruge 166.000 på en BIL?

Sidst jeg købte bil gav jeg 156.000 for den mindste Mitsubishi i
modelprogrammet (+ lidt udstyr). Kunne jeg have fået nummeret større til
166.000 havde jeg købt den, men den kostede 181.000 og jeg synes ikke den
var prisforskellen værd. Og vi taler så om den næstmindste i
modelprogrammet. En lille konebil.
Som Jørum skriver - man får jo ikke meget bil for de penge.
Men så havde jeg også til et par motorcykler og råd til at farte land og
rige rundt med den ene på traileren for at køre enduro.

Fordel ved at købe nyt spørger du? Tja, ingen reparationer i årevis,
fordelagtig finansiering (hvis man vil det) og der går lang tid før den
begynder at skulle til regelmæssige syn.
Og så er jeg bare typen der kan lide at købe nyt, med mindre det er en
offroader, som man alligevel bare skal ud at smide hen ad den første og
bedste grusvej.

> Jov, efterhånden som jeg har fulgt med her lader de til at være nogle
> slidstærke gamle lokummer ;-]

Specielt når man næsten lige har skiftet motoren på den, he he
Den var færdig allerede efter 134.000 km.

/Pein

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 04-02-02 23:58

RpR <rpr@mopedgallery.com> wrote in article
<3c5ed549$0$231$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Hvem kunne så finde på at bruge 166.000 på en BIL?

Mig... Jeg er pisse træt af at køre rundt i gamle møgspande, og knokle hver
anden dag på at holde den og motorcyklen kørende. Eller det vil sige
konstatere at der er et problem, kigge på det i en 5 timer, ødelægge det
endnu mere ad og så ringe til PerP

Fårk jeg glæder mig til den dag hvor man bare trykker på knappen og så
starter l*rtet.
Men først skal jeg lige være færdig med at købe motorcykler

--
Mikkel

Fra : Morten Dahl

Dato : 05-02-02 09:49

"Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> skrev i en meddelelse
> RpR <rpr@mopedgallery.com> wrote in article
> <3c5ed549$0$231$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Men først skal jeg lige være færdig med at købe motorcykler

Med den omgangskreds du holder dig bliver du aldrig færdig, og med den
kørestil jeg har hørt omtalt undgår du da vist heller ikke at skrue i dine
cykler

-
MOrten Dahl

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-02-02 20:29

"Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> skrev i en meddelelse

> Mig... Jeg er pisse træt af at køre rundt i gamle møgspande, og knokle
hver
> anden dag på at holde den og motorcyklen kørende.

Ha, sådan en øse har jeg også. Jeg var ude at kigge Chrysler Stratus her i
weekenden til 150.000 brugt, og jeg er blevet lidt forelsket. Men
kvindfolket vil hellere have helt nyt (billigere service, længere
rustgaranti og den slags), så måske lægger jeg bare de 220.000 for en ny
lille stationcar. Man vil jo gerne sidde komfortabelt når man fragter
racerne rundt mellem banerne...

Rittig

Fra : NN

Dato : 02-02-02 10:59

> Det må vel også være hans hovedpine, han kendte vel risikoen da han lånte
> den. det kan ikke passe at du skal have problemer fordi din kammerat
> åbenbart ikke kan finde ud af at køre på cykel

Sagen var den, at jeg ikke selv har det helt store styr på min forsikring,
det ordner de gamle derhjemme (burde jeg nok selv have styr på) og min mor
regnede ud at med selvrisiko og præmiestigning, beløb det sig i cirka
10.000,- og han betalte "glædeligt" hvad det kom til at koste, der var han
fair nok, men det blev meget mere, fordi det har været lidt svært at regne
helt med, fordi det har været noget rodet noget med, at jeg byttede fra en
Yamaha Dragstar, til R6 hen mod slutningen af sæsonen

> Har du forresten vundet i lotto eller sådan noget, for at have råd til
sådan
> en i den alder?

Nej jeg har bare taget et røvstort lån, som jeg skal betale af på i 100 år,
og så bor jeg derhjemme for at spare de penge. Hvad man ikke gør for en mc

Martin Sjøstrand

Fra : Søren Lindholt

Dato : 03-02-02 00:13

års "NN" <ec-odense@pc.dk> skrev i en meddelelse > det ordner de gamle
> [...]
> helt med, fordi det har været noget rodet noget med, at jeg byttede fra en
> Yamaha Dragstar, til R6 hen mod slutningen af sæsonen

Ja præmiestigningen skal jo regnes indtil du er på billigste trin, dvs. hvis
du sættes to år tilbage i anciennitet præmieforhøjelse, fra. f.eks. 4 til 6
år er det ekstraregninen i alle de år der skal afregnes. Stygt!

S.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 03-02-02 18:00

> [...]
6
> år er det ekstraregninen i alle de år der skal afregnes. Stygt!

Præcis - no such thing as a free lunch!

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 04-02-02 16:29

> no such thing as a free lunch!

Det skulle da lige være gratis frokost....

Rasmus

Fra : Armand

Dato : 04-02-02 18:36

Rasmus Rosenquist <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en
> Det skulle da lige være gratis frokost....

Uhmmm!
Lige netop min yndlingsret!
Og allerbedst med min favorit-vin: "ad libitum"

--
Armand.

Fra : Pein

Dato : 04-02-02 19:18

"Armand" wrote ...

> Rasmus Rosenquist skrev ...
>
> Uhmmm!
> Lige netop min yndlingsret!
> Og allerbedst med min favorit-vin: "ad libitum"

Er det ikke den fra Chateau Migraene?

/Pein

Fra : Neser

Dato : 04-02-02 19:51

> Uhmmm!
> Lige netop min yndlingsret!
> Og allerbedst med min favorit-vin: "ad libitum"

Jeps..!! Men den slår også hårdt i større mængder...

--
- Neser
Neser@neser.dk

Fra : Armand

Dato : 02-02-02 00:23

NN <ec-odense@pc.dk> skrev i en
> [...]
ned
> sidste år, så syntes mit selskab lige at jeg skulle stige til 6.000,-

Hvem er så den dumme?

Min ydmyge mening er at en R6'er absolut ikke er i låne ud -klassen; men
der kán jo være tusindvis af faktorer jeg ikke kender til i denne sag
!!!

Enhver der låner noget SKAL aflevere det i samme stand - Læs: det er din
makkers ansvar at holde dig skadesløs uanset hvem hvad og hvordan. Det
var ham der kom hjem med bulerne, ikke?
En af mine kammerater har måttet føle det på sin baglomme:
Han testede et potentielt købsemne for en kammerat uden kørekort, men
væltede da modellen pludselig wobblede da han tog farten af efter en
overhaling af en lastbil.
Af sælger, mulige køber og testkører var der kun én til at betale,
selvom man kunne tale om en mulig fejl på køretøjet
Hvordan jeg kan være så sikker? Der er dom i sagen!!!

--
Armand.
(der aldrig låner noget ud uden at gøre låner opmærksom på at "hvad der

Fra : Pernille

Dato : 02-02-02 09:37

> Armand.
> (der aldrig låner noget ud uden at gøre låner opmærksom på at "hvad der
> er ridset = købt!" )

Hej.

Og det er det der gør at jeg aldrig siger "ja tak" til en prøvetur.

Claus

Fra : NN

Dato : 02-02-02 11:01

> Hvem er så den dumme?

Der tror jeg det er mig der er vinderen

Jeg har bare den åndsvage vane, at jeg vil altid så gerne glæden med andre,
syntes også LIGE de skal prøve hvor sjovt det er. Men det har jeg så lært
hurtigt kan komme til at koste

Mvh Martin Sjøstrand

Fra : boe

Dato : 04-02-02 10:29

> Min ydmyge mening er at en R6'er absolut ikke er i låne ud -klassen;

Det kan jeg vist godt være enig i

> Enhver der låner noget SKAL aflevere det i samme stand - Læs: det er din
> makkers ansvar at holde dig skadesløs uanset hvem hvad og hvordan. Det
> var ham der kom hjem med bulerne, ikke?

Der er en sandhed med modifikationer, jf. nedenstående.

> [...]
> selvom man kunne tale om en mulig fejl på køretøjet
> Hvordan jeg kan være så sikker? Der er dom i sagen!!!

Hvis man prøvekører et køretøj med henblik på køb, sker kørslen ikke kun i
egen interesse, men også i sælgers, og derfor skal man have handlet uagtsomt
(culpøst) for at pådrage sig erstatningsansvar! Så i dit eksempel har
køretøjet formentligt ikke været kaskokforsikret *og* retten har bedømt
kørslen til at være uagtsom, f.eks. på grund af for høj fart.

Har man derimod lånt køretøjet for at køre en hyggetur i egen interesse, så
hæfter man ganske rigtigt principielt for alle skader. MEN - ikke hvis
køretøjet er kaskoforsikret, så hæfter man kun for selvrisikoen (ikke
bonustabet).

> (der aldrig låner noget ud uden at gøre låner opmærksom på at "hvad der
> er ridset = købt!" )

Som du kan se af min forklaring, så holder den ikke i en salgssituation
medmindre den potientielle køber har handlet uagtsomt.

Bo, VF1000F

Fra : Armand

Dato : 04-02-02 17:54

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en
> [...]
bedømt
> kørslen til at være uagtsom, f.eks. på grund af for høj fart.

Jeg mener overhovedet ikke at det culpøse kom ind i sagen (jeg var selv
tilstede i retten).

> [...]
> hæfter man ganske rigtigt principielt for alle skader. MEN - ikke hvis
> køretøjet er kaskoforsikret, så hæfter man kun for selvrisikoen (ikke

Beløbet sagen drejede sig om vár sælgers 20% selvrisiko!

Tjaeh :-/

--
Armand.