Får jeg mine feriepenge?
Fra : CP

Dato : 01-02-02 16:27

Hej til alle i gruppen.
Jeg har lige et lille problem som jeg håber i kan hjælpe mig med.
Min tidligere arbejdsgiver er nu gået konkurs ( under tvangsopløsning) og
jeg har nu kontaktet feriekonto for at høre om der er blevet indbetalt
feriepenge. Det var der ikke!!.
Problemet er at jeg aldrig fik et ansættelsesbevis og jeg kan desværre ikke
finde alle mine tidligere lønsedler, hvor der forøvrigt stod oplyst hvor
meget jeg havde optjent.

Håber i kan hjælpe.
Mvh.
CP

Fra : Jakob Paikin

Dato : 01-02-02 16:49

On Fri, 1 Feb 2002 16:26:51 +0100, "CP" <cpkok@tiscali.dk> wrote:

>Min tidligere arbejdsgiver er nu gået konkurs ( under tvangsopløsning) og
>jeg har nu kontaktet feriekonto for at høre om der er blevet indbetalt
>feriepenge. Det var der ikke!!.

Prøv at undersøge om Lønmodtagernes Garantifond (www.lg.dk) kan dække
kravet. Der findes på web-sitet beskrivelse af dækningsomfang mv.

--
Jakob Paikin

Fra : Carl Lorberg

Dato : 01-02-02 16:57

> Problemet er at jeg aldrig fik et ansættelsesbevis og jeg kan desværre
ikke
> finde alle mine tidligere lønsedler, hvor der forøvrigt stod oplyst hvor
> meget jeg havde optjent.

Jeg tror du først skal gøre en krav gældene over for boet, vedr. manglende
ansættelsesbevis og kræve 5000,-
Så skal du bede boet om at sende dig, kopier af dine lønsedler og henvemde
dig til LG.

m.v.h.
Carl

Fra : Henrik

Dato : 01-02-02 19:17

Hvor "ansat" skal man have været før man kan kræve 5000,- for manglende
ansættelsesbevis? Jeg har haft fritidsarbejde hos et reklamebureau men jeg
har aldrig fået hverken lønseddel eller ansættelsesbevis - men jeg har fået
betaling (hvidt!).

Er det nok?

Henrik

Fra : Jakob Paikin

Dato : 01-02-02 21:47

On Fri, 1 Feb 2002 19:17:16 +0100, "Henrik" <h@enr.ik> wrote:

> [...]
>har aldrig fået hverken lønseddel eller ansættelsesbevis - men jeg har fået

Har man over 8 timers arbejde pr. uge i gennemsnit, og har man været
ansat mere end 1 måned, er man omfattet ansættelsesbevisloven (og kan
dermed kræve et ansættelsesbevis - eller godtgørelse, hvis et sådant
ikke leveres).

--
Jakob Paikin

Fra : Carl Lorberg

Dato : 01-02-02 21:50

> [...]
> ansættelsesbevis? Jeg har haft fritidsarbejde hos et reklamebureau men jeg
> har aldrig fået hverken lønseddel eller ansættelsesbevis - men jeg har

Du skal have været ansat 1 mdr. og have en ugenlig arbejdstid over 8 timer.
Ansættelsesbeviset skal indeholde:
§ 2. Arbejdsgiveren skal give lønmodtageren oplysninger om de forhold, der
er opregnet i stk. 2, nr. 1-10, senest en måned efter, at
ansættelsesforholdet er påbegyndt. Hvis lønmodtageren ikke fra
ansættelsesforholdets begyndelse har en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid,
der overstiger 8 timer, indtræder arbejdsgiverens oplysningspligt, når
lønmodtageren inden for de seneste 4 uger har haft en gennemsnitlig ugentlig
arbejdstid, der overstiger 8 timer.

Stk. 2. Arbejdsgiverens oplysningspligt omfatter følgende oplysninger:

1) Arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse.
2) Arbejdsstedets beliggenhed eller i mangel af et fast arbejdssted eller et
sted, hvor arbejdet hovedsagelig udføres, oplysning om, at lønmodtageren er
beskæftiget på forskellige steder, og om hovedsæde eller arbejdsgiverens
adresse.
3) Beskrivelse af arbejdet eller angivelse af lønmodtagerens titel, rang,
stilling eller jobkategori.
4) Ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt.
5) Ansættelsesforholdets forventede varighed, hvor der ikke er tale om
tidsubestemt ansættelse.
6) Lønmodtagerens rettigheder med hensyn til betalt ferie, herunder om der
udbetales løn under ferie.
7) Varigheden af lønmodtagerens og arbejdsgiverens opsigelsesvarsler eller
reglerne herom.
8) Den gældende eller aftalte løn, som lønmodtageren har ret til ved
ansættelsesforholdets påbegyndelse, og tillæg og andre løndele, der ikke er
indeholdt heri, f.eks. pensionsbidrag og eventuel kost og logi. Endvidere
skal der oplyses om lønnens udbetalingsterminer.
9) Den normale daglige eller ugentlige arbejdstid.
10) Angivelse af, hvilke kollektive overenskomster eller aftaler der
regulerer arbejdsforholdet. Hvis der er tale om overenskomster eller aftaler
indgået af parter uden for virksomheden, skal det endvidere oplyses, hvem
disse parter er.

Der er dog en forbehold:
.. Arbejdsministeren kan bestemme, at lønmodtagere, som har lejlighedsvist
arbejde eller arbejde af særlig karakter, ikke skal være omfattet af denne
lov

Derudover må der ikke være en overenskomst som har tilsvarene bestemmelser,
som minimum svarer til bestemmelserne i direktiv nr. 91/533 om
arbejdsgiverens pligt til at underrette arbejdstageren om vilkårene for
arbejdskontrakten eller ansættelsesforholdet.

m.v.h.
Carl

Fra : Henrik

Dato : 01-02-02 22:37

Mange tak - så er jeg omfattet. Næste (og forhåbentlig sidste) spørgsmål er
så - hvad gør jeg nu? Jeg er stensikker på at min tidligere arbejdsgiver vil
være fuldstændig ligeglad med mit krav på 5000,- for manglende
ansættelsesbevis. Hvilken vej går jeg så?

På forhånd tak og god weekend!

Fra : Carl Lorberg

Dato : 01-02-02 23:09

"Henrik" <h@enr.ik> skrev i en meddelelse

> [...]
vil
> være fuldstændig ligeglad med mit krav på 5000,- for manglende
> ansættelsesbevis. Hvilken vej går jeg så?

Hvis du bor alene eller jeres husstandsindkomst er under ca. 280000 kr. (år
2000), tager du din årsopgørelse og de lønsedler du har med ned til den
lokale retshjælp og så burde sagen kører sin gang, de skriver til din
arbejdsgiver, og normalt sender arbejdsgiver en check. Eller ender sagen i
retten og jeg vil tro du vinder de 5000 kr. (og de er skattefrie)

Hvis du tjener for meget, skal du selv fører sagen eller lade en advokat
fører den for dig.

m.v.h.
Carl

Fra : Jakob Paikin

Dato : 02-02-02 22:43

On Fri, 1 Feb 2002 22:36:54 +0100, "Henrik" <h@enr.ik> wrote:

> [...]
>være fuldstændig ligeglad med mit krav på 5000,- for manglende
>ansættelsesbevis. Hvilken vej går jeg så?

Du ender nok med et sagsanlæg. Men hvis arbejdsgiveren er under
konkurs, vil dit krav være et såkaldt "simpelt krav", der formentlig
får ingen eller begrænset dækning.

Med andre ord vil du nok være berettiget til 5.000 kr., men reelt får
du måske 500 kr. (eller mindre) udbetalt.

Mit råd vil derfor - under hensyn til konkursen - være at glemme alt
om godtgørelsen.

--
Jakob Paikin

Fra : Jens Juul

Dato : 02-02-02 16:38

> [...]
>retten og jeg vil tro du vinder de 5000 kr. (og de er skattefrie)
>
>Hvis du tjener for meget, skal du selv fører sagen eller lade en advokat

Hvis du er medlem af en fagforening, går du som det første derhen og beder
dem føre sagen for dig .............
Hvis ikke er det uanset hvad en god ide at kontakte LG for at få beskrevet
proceduren, men frister krav osv osv.

Mvh Jens