Her er chancen for at give dansktopmusikke~
Fra : John K

Dato : 01-02-02 15:55

Skriv sange til det nye Kandis album:

Nu har du muligheden for at være med til at præge det kommende "Kandis 9"
album.
- Vi er interesserede i helt nye sange og melodier, fortæller forsangeren
Johnny Hansen. - Vi tror på, at der findes masser af fremragende, måske
ukendte sangskrivere derude, som vi gerne vil give en chance. Derfor er vi
interesserede i at få så mange forslag som muligt, inden vi sammen med vores
pladeselskab vælger de 14 sange, der skal indspilles til det kommende album.

Så har du altid drømt om at blive sangskriver, så klik ind på hjemmesiden
www.kandis.dk og send dit forslag.

Fra : Kong Finland

Dato : 01-02-02 16:17

"John K" <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> www.kandis.dk og send dit forslag.
>

> Vidner måske om Johnny's manglende fantasi,
at han må ha andre til at skrive for sig.
Og får man overhovedet royalties pr. solgte albums?
Men her er et bud

C F#
Jeg var ude at gå.
Ab D
da jeg mødte en eller anden.
Fm Eb
Hun sagde et et eller andet til mig
E Gm
Men jeg gjorde noget tredje
C#m H6
Og hun sagde noget fjerde

Digt selv noget femte

Fra : Xylofonius

Dato : 01-02-02 19:48

> C F#
> Jeg var ude at gå.
> Ab D
> da jeg mødte en eller anden.
> Fm Eb
> Hun sagde et et eller andet til mig
> E Gm
> Men jeg gjorde noget tredje
> C#m H6
> Og hun sagde noget fjerde
>
> Digt selv noget femte

Lidt utraditionelle harmonier - i hvert fald i dansktop øjemed.
Ellers meget god

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-02-02 21:21

Kong Finland <tulREMOVEMEE@tdc.adsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c5ab1d6$0$62853$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg var ude at gå.
> da jeg mødte en eller anden.
> Hun sagde et et eller andet til mig
Og hun sagde noget fjerde
> Digt selv noget femte
__________

Det pladderværk rimer da overhovedet ikke. Typisk ring-i-næsen-tekst. Lad
mig prøve med noget helt femte:

Da jeg var ude at gå
da gík jeg helt i stå
Den pige skal jeg få
Helt sikkert det jeg må

Hun var en dejlig steg
Jeg vinke`d og sagde hej
Hun sagde hun elske`d mig
så sagde jeg jeg hed Kaj
men hun skred ba`r sin vej
selv om jeg ret højt skreg

Hun var på vej i byen
men ej med mig fra Fyn
Hun troede John jeg hed
og så hun bare skred
____________________________

Jeg ved ikke liiige om den er helt typisk. Den ender jo ikke lykkeligt.
Eller gjorde den nu ikke det alligevel.

Fra : Xylofonius

Dato : 01-02-02 22:45

> Det pladderværk rimer da overhovedet ikke. Typisk ring-i-næsen-tekst. Lad
> [...]
[To pladder rim, som "Digteren Jensen" fra
dk.kultur.sprog kunne have gjort bedre]

Det er i hvert fald sådan noget lalleglad fis, som de fleste
dansktop numre er kendt for.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-02-02 23:09

Xylofonius <xylofonius@hotpop.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c5b0c65$0$260$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Det er i hvert fald sådan noget lalleglad fis, som de fleste
> dansktop numre er kendt for.
_________

SÅDAN ! - Du har helt ret - så´n noget plævver. Bwadr.... Men det kan jo
ikke være lige godt hver gang.
Jeg kan godt se at den ikke endte helt lykkeligt, men du hedder da ikke John
og er fra Fyn.

Fra : Xylofonius

Dato : 02-02-02 00:33

> [...]
> ikke være lige godt hver gang.
> Jeg kan godt se at den ikke endte helt lykkeligt, men du hedder da ikke
Nej, det kan jeg ikke just påstå.

Fra : Christian Joergensen

Dato : 02-02-02 11:27

On Fri, 01 Feb 2002 22:44:49 +0100, Xylofonius wrote:

> Det er i hvert fald sådan noget lalleglad fis, som de fleste dansktop
> numre er kendt for.

Uden at tage noget parti vil jeg påpege at meget af den popmusik man
hører i radioen, hvis man hurtigt lige oversætter fra engelsk til dansk,
ikke vil være meget bedre.

Nok derfor jeg holder mig langt væk fra begge genrer.

--
Christian Jørgensen | The knack of flying is learning how to throw
http://www.razor.dk | yourself at the ground and miss.

Fra : Xylofonius

Dato : 02-02-02 11:51

> Uden at tage noget parti vil jeg påpege at meget af den popmusik man
> hører i radioen, hvis man hurtigt lige oversætter fra engelsk til dansk,
> ikke vil være meget bedre.
Ja, det har du ret i.

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 01-02-02 23:35

> Da jeg var ude at gå
> da gík jeg helt i stå
> Den pige skal jeg få
> Helt sikkert det jeg må
>
> Hun var en dejlig steg
> Jeg vinke`d og sagde hej
> Hun sagde hun elske`d mig
> så sagde jeg jeg hed Kaj
> men hun skred ba`r sin vej
> selv om jeg ret højt skreg
>
> Hun var på vej i byen
> men ej med mig fra Fyn
> Hun troede John jeg hed
> og så hun bare skred
> ____________________________

Hvis jeg var en rig mand, fik du en pladekontrakt med det samme, Åge. Jeg
synes det er helt fantastisk Især din overbevisende brug af omvendt
ordstilling, når det kniber lidt med at få de rigtige ord i enden af
sætningerne... Fabelagtigt. Send det til Kandis med det samme.

/Ulrik

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-02-02 00:19

Ulrik Lauritzen <allrecords@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a3f585$a9h$1@sunsite.dk...

> [...]
> ordstilling, når det kniber lidt med at få de rigtige ord i enden af
> sætningerne... Fabelagtigt. Send det til Kandis med det samme.

__________

Jo Ulrik, det var pænt sagt. tak skal du have. Nu ved jeg altså ikke lige om
du tager gas på mig, for jeg er altså ikke selv helt tilfreds med teksten.
Jeg blev jo bare så ivrig da jeg så denne her lille konkurrence, så jeg
måtte deltage. Teksten skrev jeg på et øjeblik mens kaffemaskinen snurrede
færdigt, så derfor har jeg opdaget et hav af fejl i teksten. Du ved nok at
dansktoptekster normalt skrives på et par minutter. Jeg brugte kun 1 minut.

Jeg glemte at skrive hvad pigen hedder. Det er uhøfligt. Senere skrev jeg
at hun skred da han sagde at han hed Kaj, men senere skrev jeg gud hjælpe
mig at hun også skred fordi han hed John. Det tyder sgu da godt nok på at
hun er noget løs på tråden eller at tekstforfatteren absolut ville have John
blandet ind i sangen, selv om hele teksten ville bryde sammen. Ja, min
ivrighed løb nok af med mig. Men ih hvor jeg fryder mig over at han er
blevet blandet ind i sådan noget forvrøvlet sludder som det hele endte med.
Kan du ikke godt forestille dig når den kommer på en 1. plads på
Dansktoppen og Leif Wivelsted siger: Så er vi nået til toppen af
kransekagen - her på1. pladsen har vi Kandis som synger årets største
succes, nemlig sangen om John fra SydfynsFm, som bliver svigtet af hende som
jeg glemte at give et navn. Sangen har fået
9478575857696574594575957509574905764504768478327535789 point.

Men o.k., du er altså selv godt tilfreds, så det er jo fint. Det er jeg
glad ved. Bare den rammer kernelytteren og han (skråstreg) hun sidder vel og
er skidefuld mens vedkommende lytter til teksten. Du tror altså ikke at de
opdager det? Opdagede du det ikke selv ? - Fattede du hvorfor jeg absolut
skulle have John blandet ind i sangen ?

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 02-02-02 00:41

> [...]
> opdager det? Opdagede du det ikke selv ? - Fattede du hvorfor jeg absolut

Jeg valgte at ignorere jeres ( du og John) diskussioner af personlig
karakter, men frydede mig over din sammenblanding af sprog fra de sidste par
århundrede. Omvendt ordstilling er temmelig fjernt fra det danske sprog i
dag, men med din hjælp kan det være, det kommer tilbage... Hvis man har
noget på hjertet, behøves det vel ikke tage lang tid at skrive en lille
tekst... At pigen både er efter John og Kaj er helt i orden med mig, men
dansktoppens modellytter vil nok synes, at hun er lige lovlig frimodig, den
unge dame. Måske man kunne skrive lidt til:

Pigen, den søde, var i hovedet rød
Og i sine knæ hun blev lidt blød
Ved navnefejl hun mistede John
Og Kaj, det kvaj, skred til Lisabon

hmmmm... holder måske ikke helt (-:

/Ulrik

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-02-02 02:06

Ulrik Lauritzen <allrecords@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a3f930$lqv$1@sunsite.dk...

> Pigen, den søde, var i hovedet rød
> Og i sine knæ hun blev lidt blød
> Ved navnefejl hun mistede John
> Og Kaj, det kvaj, skred til Lisabon

Med telefonen hun til Kaj tog kontakt
Hun havde hele sin arm fremstrakt
Ohhh Kaj Ohh Kaj - kom igen til mig
Jeg er ulykkelig - jeg miste`d dig

Kaj han græd og tog hjem igen
Ohhh skal vi kalde dig Maren min ven
Med dig vil jeg leve hele mit liv
Nu tror jeg sørme at den er .......... øhhhh. vrøvl, om igen
Nu tror jeg sørme at du bli`r min viv

uhhh wop wop - uhhh wow wop
Nu siger sangen stop stop
ahaha århhh jahhh wop stop

______________

> hmmmm... holder måske ikke helt (-:

SV: Haha - Den holder lige så meget vand som et helt vandværk. Jeg synes den
er helt fin. Bare en skam at du ikke byttede om på Kaj og John, men så rimer
det jo ikke. Den er i hvert fald bedre end min. Nu er det altså ikke fordi
jeg vil spinde mere uld fra det får, men skal vi ikke lige prøve at mixe
vores sange sammen ? - og hvis der kommer flere forslag så kan vi bare bygge
på. Her er mit forslag. Prøv lige at læs teksten. Den passer jo fint. Vi
skal bare lige have den til at ende lidt lykkeligt. Hvad synes du ? - Tror
du at den kører lidt for meget i det 70-er-sentimentale ?

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 02-02-02 12:07

> [...]
> skal bare lige have den til at ende lidt lykkeligt. Hvad synes du ? - Tror
> du at den kører lidt for meget i det 70-er-sentimentale ?

Nej, nej - den kører helt rigtigt nu. Pigen ved ikke hvem hun vli ha',
forveksler deres navne, fyrerne skrider, hun vinder Kaj tilbage fra Lisabon
og de lever lykkeligt til deres dages ende. Det bliver ikke bedre.

/Ulrik

Fra : John K

Dato : 02-02-02 00:14

> Det pladderværk rimer da overhovedet ikke. Typisk ring-i-næsen-tekst. Lad
> mig prøve med noget helt femte:

Ja det kunne sku' næsten gå hen og blive et typisk dansktophit tÅge.

Teksten er lige så åndsvag som det meste andet dansktop der udgives.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-02-02 00:37

John K <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c5b214f$0$210$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 02-02-02 09:07

> Men her er et bud
>
> C F#
> Jeg var ude at gå.
> Ab D
> da jeg mødte en eller anden.
> Fm Eb
> Hun sagde et et eller andet til mig
> E Gm
> Men jeg gjorde noget tredje
> C#m H6
> Og hun sagde noget fjerde

Teksten er nok OK men becifringen er nok ikke så god til dansktop
(den er i det hele taget ikke særlig iørefaldende , så jeg har
tilladt mig at skrive en ny melodi til din sang:

C G7
Jeg var ude at gå.
C G7
da jeg mødte en eller anden.
C G7
Hun sagde et et eller andet til mig
C G
Men jeg gjorde noget tredje
F C
Og hun sagde noget fjerde

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Mikster

Dato : 04-02-02 22:50

Sådan Bjørn. 4 akkorder er absolut maksimum i en "dansemelodi". Så er det jo
også meget
nemmere at forstå. "No Offence, Åge" (og så måske alligevel).

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 04-02-02 22:57

Mikster <mikkel-sif@ofir.dk> wrote in message
> Sådan Bjørn. 4 akkorder er absolut maksimum i en "dansemelodi". Så er det
jo
> også meget
> nemmere at forstå. "No Offence, Åge" (og så måske alligevel).

Jeg forstår ikke det voldsomme fokus på akkorder. Der findes masser af gode
sange med få akkorder, ligesom mange genrer gør brug af simple akkorder. Jeg
har tidligere nævnt eksemplet, men skal igen pege på en sang som "Creep" med
Radiohead, som jo er en ret nyskabende sang, ikke pga. akkorder, men lyd.
Jeg har ikke talt akkorderne i sangen, men der kan ikke være ret mange, og
hvorfor fokusere på det?

/Ulrik

Fra : Christian Joergensen

Dato : 05-02-02 11:08

On Mon, 04 Feb 2002 22:56:51 +0100, Ulrik Lauritzen wrote:

> men skal igen pege på en sang som "Creep" med Radiohead, som jo er en
> ret nyskabende sang, ikke pga. akkorder, men lyd.

Der er vel en række faktorer der spiller ind når man skal vurdere en
sang. Hvis en af faktorene vægter meget højt, kan den jo være med til at
trække de andre op. I bl.a. "Creep" må man sige at vokalen er helt unik
og trækker enormt op. Det gør så at resten af faktorene godt kan være
simple og alligevel få et godt nummer ud af det.

Man kan også argumentere for at det simple er lavet for at man skal lægge
endnu mere mærke til Thom Yorke's stemme.

--
Christian Jørgensen | The difference between theory and practice is that in
http://www.razor.dk | theory there is no difference between theory and

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 05-02-02 11:28

> [...]
> og trækker enormt op. Det gør så at resten af faktorene godt kan være
> simple og alligevel få et godt nummer ud af det.

Ja, det kan jeg jo kun erklære mig enig i. Jeg mener stadig at kun i ganske
enkelte tilfælde, er det interessant at analysere og fokusere på akkorder. I
en sang som "Against all odds" af og med Phil Collins synes jeg akkorderne
bliver ret interessante i starten af omkvædet, hvor bassen bliver på samme
tone under de tre første akkordskift (tre eller fire akkordskift). Der kan
man jo tale om at bassen påvirker ved ikke at skifte og således skabes en
spændende intensitet.

Ulrik

Fra : Peter Kaas

Dato : 01-02-02 17:52

> Nu har du muligheden for at være med til at præge det kommende "Kandis 9"
> album.

Så /nu/ må jeg endelig få taget mig sammen til at skrive den sang,
"Tandpine", som jeg har tumlet med i mange år (ok, så fem sekunder...). Hvor
gjorde jeg nu af mit keyboard... jeg må finde schlagerlydsporet.

Mvh
Peter

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 02-02-02 02:47

"John K" <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev i

> Skriv sange til det nye Kandis album:

Hmmmmmm.... det kunne da være sjovt.... Åge ville dø hvis jeg fik
en sang med

Fra : John K

Dato : 02-02-02 15:51

> Hmmmmmm.... det kunne da være sjovt.... Åge ville dø hvis jeg fik
> en sang med

Så er det bare med at komme igang - jeg gi'r en flaske god rødvin

Mvh

John K