Import af iMac fra USA (uden moms)
Fra : David Heinemeier Han~

Dato : 01-02-02 12:41

Min lillebror er ved at dø for at få fat i en iMac. Men eftersom
omstændighederne ved det danske markede gør, at den kommer til at koste
4.000 kr. mere herhjemme og først lander i slutningen af marts/starten
af april, har han overvejet at importere fra USA.

Er der nogen, som har erfaringer med den slags? Helt specifikt, hvordan
man (hvor amoralsk det end måtte være for nogen) kan slippe for at få
den stoppet i tolden?

Jeg har hørt en del historier om, at man "bare" skal kalde den en
"product sample", eller blot få en privat amerikaner til at sende den
pakket som gave. Men når "bøden" for at få stoppet en 16k maskine er 4k
i moms, ville jeg helst være noget mere sikker inden jeg hjælper ham med
at importere.
--
David Heinemeier Hansson <david@loudthinking.com>
http://www.LoudThinking.com/ -- Broadcasting Brain

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-02-02 13:12

Husk på at det er med US tastatur, og at de bruger 110v "over there".

Martin

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-02-02 13:12

In article <MPG.16c49d4519bddc86989684@news.tele.dk>, David Heinemeier Hansson wrote:
> [...]
> 4.000 kr. mere herhjemme og først lander i slutningen af marts/starten
> af april, har han overvejet at importere fra USA.

Hvor får han service og support hvis der går noget galt med den ??
Skal han så sende den til USA for at få den repareret ??

> Er der nogen, som har erfaringer med den slags? Helt specifikt, hvordan
> man (hvor amoralsk det end måtte være for nogen) kan slippe for at få
> den stoppet i tolden?

Mig bekendt bliver alle pakker fortoldet nu om dage. Der er
ivertfald mange der bliver overrasket af toldbehandlings begyr.

> [...]
> pakket som gave. Men når "bøden" for at få stoppet en 16k maskine er 4k
> i moms, ville jeg helst være noget mere sikker inden jeg hjælper ham med

Potentielt kunne han jo rent fysisk selv tage der over på ferie
og have en med hjem, og så ellers ikke blive stoppet i tolden.

JonB

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-02-02 15:31

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvor får han service og support hvis der går noget galt med den ?? Skal
> han så sende den til USA for at få den repareret ??

Apple har da en world wide service. Det er da hamrende ligegyldigt om du
har købt din Mac i DK eller USA. Jeg har da overvejet at købe en iPod et
sted hvor den er billigere end i DK.

> Mig bekendt bliver alle pakker fortoldet nu om dage. Der er ivertfald
> mange der bliver overrasket af toldbehandlings begyr.

Nej det gør ikke - det kommer an på hvordan det sendes.

> Potentielt kunne han jo rent fysisk selv tage der over på ferie og have en
> med hjem, og så ellers ikke blive stoppet i tolden.

Hvordan skal tolderen kunne vurdere om du havde den med hjemmefra eller
har købr den på turen ?

> JonB

-- Ciao Jesper ) http://www.gylling.net/
How do you tell a communist? Well, it's someone who reads Marx and
Lenin. And how do you tell an anti-communist ? Someone who understands
Marx and Lenin !! Citat: Ronald Reagan

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-02 15:38

> Apple har da en world wide service. Det er da hamrende ligegyldigt om du
> har købt din Mac i DK eller USA. Jeg har da overvejet at købe en iPod et
> sted hvor den er billigere end i DK.

worldwide service blev for et par år siden begrænset til kun at omfatte
bærbare produkter (ved ikke om det omfatter iPod)

<icq:131382336>

Fra : Mikael Kern

Dato : 01-02-02 15:51

> Hvordan skal tolderen kunne vurdere om du havde den med hjemmefra eller
> har købr den på turen ?

Det er let: Tolderen siger: Betal told nu eller jeg beholder iMac - kom igen
med kvittering på at den er købt i EU, og derefter betaler vi pænt tilbage...

--
Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman - EFP/OB/SNG
Rentals

Fra : Thorfinn

Dato : 01-02-02 15:05

David Heinemeier Hansson <david@loudthinking.com> wrote in message news:<MPG.16c49d4519bddc86989684@news.tele.dk>...
> [...]
> af april, har han overvejet at importere fra USA.
>
> Er der nogen, som har erfaringer med den slags?
[...]

Dette emnet blev diskuteret mange gange i denne gruppe. Jeg forslår du
søger i http://www.groups.google.com .

Jeg vil ikke give dig tips i at snyde told og skat. Men allerede
shipping af sådan en tung kasse til Good old Europe kan æde
prisfordelen op.

Men det indre marked i EU gør det muligt for enhver at "importere" til
Danmark fra andre EU lande uden at der skal betales en afgifter. Jeg
købte min Mac i Tyskland (moms: 16 %) i en UK international version
(der kom altså en UK tastatur og international english software med).
Det funkede bare. Du kan se de aktuelle Mac priser i Tyskland på
http://www.macpreise.de. Det kræver selvfølgelig at man kan læse lidt
tysk, at leverandøren tilbyder at sende den til DK og at man er villig
til at betale lidt mere i fragt. Send-a-mac sender f.x. til Danmark og
tilbyder en iMac G4 CDRW til EUR 1698 - udlevering sent i marts -
superdrive versionen skulle være klar til shipping sent i februar (EUR
2349).

http://www.novodrom.com/shop/hardware/apple/imac/apple_imac_g4_700_128_sd_40gb_cd-rw_tft/

hilsen
Sebastian Thorfinn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-02 15:36

> [...]

> 4.000 kr. mere herhjemme og først lander i slutningen af marts/starten
> af april, har han overvejet at importere fra USA.

overvej at købe fra tyskland så slipper du for bøvl med 110V og told
osv. - Du kan sågar få den med engelsk eller dansk keybord/OS.

kig hos <http://novodrom.de>

vær opmærksom på at det kun er på bærbare Apple computere at garantien
dækker uden for det land hvor mac'en er købt.

<icq:131382336>

Fra : David Heinemeier Han~

Dato : 03-02-02 13:58

> overvej at købe fra tyskland så slipper du for bøvl med 110V og told
> osv. - Du kan sågar få den med engelsk eller dansk keybord/OS.
>
> kig hos <http://novodrom.de>

Wow. Det er jo faktisk temmelig billigt dernede fra. Den midterste af
maskinerne koster ca. 14.200 inkl. forsendelse fra Novodrom. I
modsætning til 16.500 herhjemme (uden forsendelse).

Så er det bestemt ikke besværet værd at bestille fra USA.

Har du specifikt snakket med dem om dansk/engelsk keyboard/OS?

> vær opmærksom på at det kun er på bærbare Apple computere at garantien
> dækker uden for det land hvor mac'en er købt.

Hvis der går noget galt, så kan man jo altid sende den tilbage til
Tyskland. Det er selvfølgelig lidt mere besværligt end hvis det var i
DK, men ikke på samme skala, som havde man bestilt fra USA.

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 06-02-02 20:19

Hvordan bestiller man med dansk keyboard/OS? Jeg kan ikke finde det på
siden.

> Wow. Det er jo faktisk temmelig billigt dernede fra. Den midterste af
> maskinerne koster ca. 14.200 inkl. forsendelse fra Novodrom. I
> modsætning til 16.500 herhjemme (uden forsendelse).

Det ser da for fedt ud.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-02-02 20:36

Carsten Ortmann <vousortmann@oncable.dk> wrote:

> Hvordan bestiller man med dansk keyboard/OS? Jeg kan ikke finde det på
> siden.

Skriv en email eller løft knoglen... (Jesper Fink's far købte før jul en
iBook med dk keybord/OS i Tyskland - såvidt jeg ved hos novodrom)

<icq:131382336>