hvor går grænsen?
Fra : Buck

Dato : 01-02-02 11:52

Hvor stor en motor i ccm svarer til 7kW ?

--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Martin

Dato : 01-02-02 12:27

"Buck" <_buck@sol.dk> wrote in message news:a3ds4s$qt4$1@sunsite.dk...
> Hvor stor en motor i ccm svarer til 7kW ?
>
> --
> /Buck
> CB 550 F1 ´75

Jeg vil da antage at man kan nøjes med 50 ccm eller 80 ccm
alt afhængig af tuning

Fra : Freddy Lang

Dato : 01-02-02 18:27

"Buck" <_buck@sol.dk> wrote in message news:a3ds4s$qt4$1@sunsite.dk...
> Hvor stor en motor i ccm svarer til 7kW ?

> [...]

Det kommer vist an på en hel del andre ting end blot motorens volumen. Et
givet antal kW er jo betegnende for effekten, altså ydelsen. Men to
forskellige motorer med den samme volumen behøver ikke nødvendigvis have den
samme ydelse. Tag f.eks en GSX-R 750... den er opgivet til at have 141 hk
(svarer til omkring 99 kW), og så en HD Fat Boy, som er opgivet til 63 hk.
Og det vel at mærke med en motor på 1449 ccm. De to motorer er konstrueret
vidt forskelligt, med vidt forskellig karburering, udstødning o.s.v.

Så det er nok lidt svært direkte at omregne ydelse til volumen. Det kommer
vel helt an på, hvad det er for en motor, og hvad den er sat sammen med af
"perifert" udstyr.

Men det lyder da lidt som en halvvoksen knallert- eller havefræser-motor. Så
det er måske et sted i omegnen af en 50-100 ccm?

Undskyld det meget ufyldestgørende svar.

Mvh

Freddy

Fra : Moller

Dato : 01-02-02 21:00

> Men det lyder da lidt som en halvvoksen knallert- eller havefræser-motor.

> det er måske et sted i omegnen af en 50-100 ccm?

Så vidt jeg husker, så havde MZ 125 modellerne omkring 10-11kW eller var
det HK... men ihvertfald var de over de 7kW , og hvis der er over utunet, så
kan en 50/80ccm tunes til det også.

Men så er det bare ved hvilken omdr. i forhold til hvilken moment ved
hvilken omdr...... bare se data for begge mine 2 taktere.... især momenten
ser underlig ud, men man mærker tydeligt sammenhængen når man køre, eftersom
GT'en langt stærkere i høje omdrejninger, hvormod MZ'en er en smule bedre
til at sejtrække... især MZ'ens sejtrækken er jeg glad for nu, jeg mangler
mit 3'je gear.

Men husk begge maskiner er 2 taktere, med den forskel at den ene har 1
cyl. og den anden 3 cyl.... 130ccm ekstra og så lige den ene er en trækhest,
mod den anden dengang var en racer i den lille ende :) (årgang 75)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 (15,4kW / 21HP ved 5500omdr. og 27,4Nm ved 5200omdr.)
Suzuki GT 380 (27,8kW / 38HP ved 7500omdr. og 28,4Nm ved 6000omdr.)

Fra : Armand

Dato : 02-02-02 01:20

Tyskerne kører med en 7kW-grænse for såkaldte "leichtkraftrad", som
typisk er 80-kubikkere!
Det er vist dét svar du søger :-/

--
Armand.

Fra : Buck

Dato : 18-02-02 11:54

Jo tak,
det var lige præcis tyskland jeg tænkte på, for man må indføre knallerter
(mc?) til danmark uden at skulle betale dansk moms hvis de holder sig på
maks 7kW,
og så var der jo penge at spare ved at købe i tyskland.
Jeg overvejer nemlig at købe enten en scooter eller en off-roader til næste
vinter, for jeg nægter at køre endnu en vinter i sådan en rullende container
(bus).

--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-02-02 12:42

> det var lige præcis tyskland jeg tænkte på, for man må indføre knallerter
> (mc?) til danmark uden at skulle betale dansk moms hvis de holder sig på
> maks 7kW,

Men der skal stadig betales registreringsafgift ... Og momsen er kun aktuel
ved køb af en ny knallert. På brugte er momsen allerede betalt i tyskland og
den får man ikke refunderet ved eksport....

/A

Fra : Jens Jessen

Dato : 03-02-02 13:27

1kW= 1,360 hk og 7 af dem er 9,52 hk.

Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : Pein

Dato : 03-02-02 19:28

"Jens Jessen" wrote ...
> 1kW= 1,360 hk og 7 af dem er 9,52 hk.

Men prøv så at sætte en formel op hvor du omregner det til ccm
At dømme ud fra min DT'er skal der f.eks. kun 40 ccm til at opnå de 7 kW. Og
den er endda ikke særligt "high-strung".

/Pein
Honda TransAlp, 583 ccm, 50 hk = 11,7 ccm/hk
Yamaha DT125R, 124 ccm, 29 hk = 4,3 ccm/hk
Hmmm....

Fra : Armand

Dato : 03-02-02 22:53

Pein <niels@pein.dk> skrev i en
> [...]
kW. Og
> den er endda ikke særligt "high-strung".

Men:
Hvis man således går ud fra en 9½ hk's knallert på 50 cc's, ér
yderligere 30 ccm sikkert lige det der skal til for at have noget bund
til at gøre motoren lidt mere anvendelig, og så ender man på de 80 ccm,
som tilsyneladende er grænsen for de tyske leichtkrafträder (7KW/80ccm)!
Og det er vel derved at den nedre grænse for dine lodrette omregninger
opstår :-/

--
Armand.

Fra : Pein

Dato : 04-02-02 00:47

"Armand" wrote ...

> Og det er vel derved at den nedre grænse for dine lodrette
> omregninger opstår :-/

Hvad er en lodret omregning?
Det må være noget negativt at dømme ud fra din smiley.

Jeg har såmænd bare udregnet 2 værdier med det formål at demonstrere at
sådanne udregninger ikke viser noget brugbart.

Mvh. Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R

Fra : Armand

Dato : 04-02-02 17:44

Pein <niels@pein.dk> skrev i en
> [...]
at
> sådanne udregninger ikke viser noget brugbart.

Nårh ja!
Jeg opfattede det som en lidt for kontant (=lodret) omregning, der ikke
udviste skepsis til tallene. Og derfor var det at jeg forsøgte at glatte
lidt ud på det!

> Det må være noget negativt at dømme ud fra din smiley.

Næh nej!
Det er blot min (eftertænksomme) "I Wonder"-smiley!

--
Armand.

Fra : Pein

Dato : 04-02-02 19:24

"Armand" wrote ...

> Det er blot min (eftertænksomme) "I Wonder"-smiley!

Vi må have fat i en smiley-ordbog.
Jeg mener en :-/ betyder noget i retning af "ikke så godt", but I don't know
for sure.

/Pein

Fra : Michael K.S.

Dato : 04-02-02 19:32

On Mon, 4 Feb 2002 19:24:07 +0100, "Pein" <niels@pein.fjerndette.dk>
wrote:

>Vi må have fat i en smiley-ordbog.

Her er to :
http://members.aol.com/bearpage/smileys.htm
http://www.netlingo.com/smiley.cfm

>Jeg mener en :-/ betyder noget i retning af "ikke så godt", but I don't know
>for sure.

Sædvanligvis skepsis,men smileys (emoticons) er jo ikke helt entydige
såååå....

-M

Fra : Armand

Dato : 05-02-02 17:07

Pein <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en
> "Armand" wrote ...

> Vi må have fat i en smiley-ordbog.
> Jeg mener en :-/ betyder noget i retning af "ikke så godt", but I
> don't know for sure.

Nå!
Så må jeg hellere se at moderere min brug deraf :-/

--
Armand

Fra : Pein

Dato : 05-02-02 22:36

"Armand" wrote ...

> [Armand]
> Nå!
> Så må jeg hellere se at moderere min brug deraf :-/

Ikke specielt nødvendigt. Du havde mest ret. Ifølge diverse smiley sider
betyder den "skepsis".

/Pein
( )
/-------(oo)
/ |@\--|| \ /
* ^^ ^^

(den slags mega-smileys ser som regel elendige ud med arial men jeg prøver
alligevel)

Fra : Armand

Dato : 06-02-02 19:13

> "Armand" wrote ...

> Ikke specielt nødvendigt. Du havde mest ret. Ifølge diverse smiley
> sider betyder den "skepsis".

Pyh!
Det var også lige ved at jeg var ved at få abstinenser

--
Armand.
(der godt kunne genkende Transalp-smiley'en)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-02-02 21:13

Jens Jessen wrote:

> 1kW= 1,360 hk og 7 af dem er 9,52 hk.

Prøv lige at se hvad han spørger om. Du ganger pærer med æbler. Det lærte jeg i
første klasse at det kan man altså ikke.

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn