Opsætning af fuglekasser
Fra : Peter Andersen

Dato : 01-02-02 10:54

Hvordan er den bedste måde at sætte fuglekasser op på træer? Dvs tingesten
skal jo sidde fast og IKKE ødelægge mine træer + at træet fortsat skal kunne
vokse uden at få beskadiget sit bark.

---
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : ...

Dato : 01-02-02 13:16

Peter Andersen <peterandersen@e-box.dk> skrev i news:a3dov9$h22$1@sunsite.dk
> Hvordan er den bedste måde at sætte fuglekasser op på træer? Dvs tingesten
> skal jo sidde fast og IKKE ødelægge mine træer + at træet fortsat skal
> [...]

Lav nogen kraftige gummibånd af gamle slanger fra f.eks. bildæk, men husk at
vedligeholde dem, så de ikke rådner i stykker.

Mvh
Thomas

Fra : Peter Andersen

Dato : 01-02-02 18:26

> kunne

> Lav nogen kraftige gummibånd af gamle slanger fra f.eks. bildæk, men husk
at
> vedligeholde dem, så de ikke rådner i stykker.

hmm.. det har jeg lige afprøvet og selvom iddeen er god så syntes jeg det
fungerer dårligt..

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-02-02 18:59

On Fri, 1 Feb 2002 10:54:17 +0100, "Peter Andersen"
<peterandersen@e-box.dk> wrote:

>Hvordan er den bedste måde at sætte fuglekasser op på træer? Dvs tingesten
>skal jo sidde fast og IKKE ødelægge mine træer + at træet fortsat skal kunne
>vokse uden at få beskadiget sit bark.

Jeg slår en krampe i hver side af kasserne og bruger så snor
(polykordel) til at hænge dem op i: Snoren ligges 4-dobbelt og bindes
fast i kramperne og så rundt om stammerne. De sidder udemærket - endnu i
hvert fald

http://www.gartneriet.dk

Fra : rick

Dato : 02-02-02 14:59

> [...]
> (polykordel) til at hænge dem op i: Snoren ligges 4-dobbelt og bindes
> fast i kramperne og så rundt om stammerne. De sidder udemærket - endnu i

Det har jeg også altid gjort. Og det virker ret fint. Bare husk at flytte
snorene lidt fra år til år, da de ellers nager sig ind i træet...

Hilsen rick...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-02-02 16:20

On Sat, 2 Feb 2002 14:59:18 +0100, "rick" <rick@_DELETE_surfpost.dk>
wrote:

>Det har jeg også altid gjort. Og det virker ret fint. Bare husk at flytte
>snorene lidt fra år til år, da de ellers nager sig ind i træet...

Det går vist helt automatisk her hos mig - jeg tror ikke de snore holder
mere end 2 år. Og 2 år mellem hver gang de bliver flyttet ser ud til at
være fint.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 01-02-02 20:43

Peter Andersen skrev:

> Hvordan er den bedste måde at sætte fuglekasser op på træer?

Her er så min version på ophængning af fuglekasser: Jeg bruger
aflagte fladremme fra maskiner. De er ca. 2-3 cm. brede og vel
omkring 3 m.m. tykke.

Afklip et passende stykke rem, og lav nogle huller, med en hultang,
for fastgørelse på kassen. Meningen er så, at remmen først skrues
fast i den ene side af kassen. Så op på sin plads, remmen rundt
om træet og skru fast i den anden side af kassen. Brug rustfrie
træskruer og gerne med spændeskiver også.

Kasserne hænger godt på denne måde, og er jo lette at tage ned,
når der skal rengøres eller flyttes til et andet ophængningssted.

Jeg har også prøvet med de plastikremme, som man bruger ved
opbinding af træer - dem synes jeg nu ikke om.

--
Venlig hilsen
Svend Erik