Lidt om I/S, ApS, A/S og værdien af et sel~
Fra : J. Madsen

Dato : 01-02-02 02:18

Der blev spurgt om noget i en tråd, og da jeg var færdig, havde jeg lavet en
afhandling, som måske kunne interessere nogle.

Bare for en ordens skyld er et I/S ikke det man forstår ved en selskabsform.
Derfor hedder det ikke, som mange tror, et interessentselskab men et
interessentskab. Altså nogle med samme interesser der laver et fællesskab.
Det er principielt 2 eller flere der laver hver deres firma bare sammen, og
de tilkendegiver samtidigt overfor andre, at det de laver står de alle inde
for, og at de hver især vil betale det der købes i firmaet. Deres fordeling
af overskud/underskud kan derimod være helt anderledes, men kommer ikke
andre ved.
Men udadtil fortæller de, at vi er alle for een og een for alle - men kun
med det der er i firmaet. Dog gælder det, at skyldes der mere end der er i
firmaet, kan en kreditor (ham der har penge tilgode) kræve pengene hos den
person der ejer mest privat. Hvis du så, som medejer af et I/S betale det
hele, er det dit problem at prøve at få pengene fra dem du var i I/S sammen
med.
I/S svarer altså til et ægteskab, og bør ved kaution o.lign tænkes igennem
på samme måde. Den mest velstående vil komme til at betale, og må så få
pengene af sine medinteressenter.

Med et ApS fortæller man derimod omverdenen, at man godt vil lave
forretning, men dog højest for en kapital, som de kan finde ved at få fat i
regnskabet hos Erhvervs- & Selskabsstyrelsen. Minimumskapitalen er kr.
125.000 men kan sagtens være langt større, hvis selskabet er gået godt. For
ejerne stiller alt det, de ikke trækker ud af selskabet til sikkerhed for
firmaets gæld, idet ejerne først kan få penge ud, når alle andre er betalt,
hvis det skulle gå galt, hvilket vil sige, at kapitalen ryger under de kr.
125.000. Har man samlet 1 mill. som formue i et ApS, hvor ejerne kunne hæve
alt over kr. 125.000, har de altså stillet hele mill. som sikkerhed for
kreditorerne. Men ejerne stiller derimod kun deres personlige formue til
rådighed, hvis de personligt giver kaution til f.eks. en bank, som ikke er
ualmindeligt, men så kun overfor de kreditorer de direkte gør det med.

Ejerne taber først kapitalen i firmaet til fordel for dem der har penge
tilgode. Har et firma gæld på 625,000 og aktiver på kr. 500.000 får alle
kreditorer deres penge. De sidste kr. 125.000 som er anpartskapitalen taber
ejerne.

Hvis et ApS taber mere end 40% af kapitalen, hvilket svarer til, at der kun
kr. 75.000 tilbage, har de pligt til at sørge for at kapitalen kommer op på
kr. 125.000 ellers bliver de lukket af Erhvervs- & Selskabsstyrelsen.

Et Aktieselskab skal have en kapital på kr. 300.000.
Her gælder samme regler som for ApS, at gæld skal betales før ejere kan
deres indskud retur på de kr. 300.000, men mærkeligt nok, må de godt tabe
hele kapitalen uden det får nogen konsekvenser andet end et krav om en plan
for at skaffe pengene igen, som E&S ikke blander sig normalt.

Vores råd til et firma, som måske ikke er helt sikker på fremtiden er at
lave et A/S, for laver de et ApS kan de kun køre kort tid med et dårligt
resultat, mens de som A/S kan fortsætte meget lang tid. Det er ikke et råd
til dårlige firmaer! Men f.eks. skal et firma afskrive på købt goodwill (et
tvungent tab) selvom der ikke er tab på det, og det kan medføre lukning i et
ApS af et godt kørende firma med store goodwill-indkøb, fordi loven er
striks. (Eks. fra det virkelige liv - for 14 dage siden. En medarbejder vil
købe vores kunde på grund af naturligt generationsskifte. Pris 4 mill. heraf
3 mill som goodwill.. Goodwill skal afskrives, og overstiger firmaets
overskud (men er ikke tabt). Firmaet investerer i goodwill, men vil blive
lukket, da kapitalen mister de 3 mill. som aktiv, selvom beløbet fortsat har
denne værdi.

Husk i øvrigt, at det ikke er i kontanter egenkapitalen ligger hverken i ApS
eller A/S . Det er nemlig forskellen på hvor meget de værdier firmaet og
deres revisor har vurderet aktiverne til, overstiger den gæld firmaet har
totalt, hvor ejernes indskud som selskabskapital holdes udenfor, fordi den
kun tilbagebetales, hvis der er penge til det.

Aktiverne vurderes hvert år af revisor, hvis det er et selskab ellers ikke.
Ser det ud til at gå godt, vurderes de til at holde i flere år, og værdien
sættes altså til et normalt antal år. Går det skidt, og man kan se, at
firmaet nok ikke holder mere end 2 år, sættes de til at holde i 2 år, og er
altså meget mindre værd.
Alligevel kan journalister lave en sensation ud af det, når et selskab
overraskende går konkurs, og regnskabet viser en formue på 100 mill. kr. og
nu pludseligt har en værdi på minus 100. I nogle tilfælde virker det da også
for dumt, men tænk lige på, at sidder du og skal vurdere et firma med fuld
produktion, og nogle ordre på et stort beløb, og masser af likvider,
vurderer du aktiverne (maskiner, biler, ejendomme osv.) på en måde.
Bliver alle ordre så annulleret om 2 måneder, og 12 kunder lægger sag an mod
firmaet for millionkrav på grund af en fejl i produktionen, og firmaet kun
har måske 2 mill. som formue, skal alle aktiverne sælges måske inden for 3
måneder. Så er svaret: hvad ville du mon få for din bil, hus osv. hvis det
skulle ske på et par måneder? Det giver så fabelagtigt store tab, så der er
ikke noget mærkeligt i det - Det skyldes manglende forståelse for, hvordan
man vurderer et regnskab.

Nu håber jeg ikke, det virker som et "skolemester"-indlæg, for jeg hader
selv sådanne.

Mvh. JørgenE

Ps:
For ikke at blive "overfaldet" af andre (Peter G.C.) skal dog nævnes, at
hvis man som ledelse ved, at man nu fortsætter med risiko for ikke at kunne
betale, træder den personlige erstatningsregel ind, så den der gør det,
kommer til af sin egen formue at betale de udgifter, de der har penge
tilgode må tabe - sådan groft sagt - og det gælder alle! Du må ikke vide, du
nok ikke kan betale, og så fortsætter du alligevel, så sætter du din egen
formue på spil, og det skal tages meget bogstaveligt. Domstolene er meget
strikse med det, så det nytter ikke at "lade som om", hvis det kan bevises,
at du ikke var sikker. Pas på her.

Fra : Peter G C

Dato : 01-02-02 07:48

"J. Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip - langt og flot indlæg]

> Bare for en ordens skyld er et I/S ikke det man forstår ved en
selskabsform.

Det bliver vi nok ikke enige om. Der er personselskaberne og
kapitalselskaberne. Et I/S hører til den første kategori. Men jeg er enig i,
at det hedder et interessentskab.

FUT dk.videnskab.jura

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 01-02-02 09:37

[snip]

> Et Aktieselskab skal have en kapital på kr. 300.000.

Er kapitalkravet ikke 500.000?

/Kristian
[snip]

Fra : J. Madsen

Dato : 01-02-02 14:37

"Kristian Mogensen" <kristian@isys.dk> skrev i en meddelelse
> [snip]

> Er kapitalkravet ikke 500.000?
>

> /Kristian
> [snip]

Jo for pokker, det var en tastefejl. Beklager fejlen.

Mvh. JørgenE

Fra : Michael Harboe

Dato : 01-02-02 17:11

> [...]

> afhandling, som måske kunne interessere nogle.

> Nu håber jeg ikke, det virker som et "skolemester"-indlæg, for jeg hader

På mig virker det nu mere som en gang billigt upædagogisk salgsgas.

Jeg gider ikke en gang kommentere de enkelte punkter; men der er godt nok
mange fejlantagelser og huller i indlægget.

De venligste hilsener

Michael

Fra : J. Madsen

Dato : 02-02-02 03:35

"Michael Harboe" <michael-harboe@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg gider ikke en gang kommentere de enkelte punkter; men der er godt nok
> mange fejlantagelser og huller i indlægget.

Øh - salgsgas for hvad? - Helt ærligt forstår jeg ikke hvad du mener. Jeg
mener ikke jeg foretrækker det ene for det andet men fortæller kun, at man
skal passe på den forskel der er på måderne et firma er opbygget som.

Forklar dig venligst nærmere.

Mvh. JørgenE

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-02-02 09:18

Michael Harboe wrote:

> På mig virker det nu mere som en gang billigt upædagogisk salgsgas.
>
> Jeg gider ikke en gang kommentere de enkelte punkter; men der er godt nok
> mange fejlantagelser og huller i indlægget.

Ca. 100 linjer kan næppe uddybe alle aspekter om valg af virksomhedstype, men
når du ikke vil påpege de fejl og mangler, du påstår, kommer dit indlæg i
bedste fald til at fremstå ligegyldigt...

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 04-02-02 12:57

[snip]

> På mig virker det nu mere som en gang billigt upædagogisk salgsgas.
>
> Jeg gider ikke en gang kommentere de enkelte punkter; men der er godt nok
> mange fejlantagelser og huller i indlægget.

Imponerende provokerende indlæg - der ikke kan tilbyde andet end at spilde
læserens tid.
Øs dog af din enorme pædadogiske og nøgterne formidlingsevne - og forklar
alle os andre om de 'mange fejlantagelser og huller'...

Hvad er det lige Jørgen forsøger at sælge med sit indlæg?

/Kristian

Fra : Peter G C

Dato : 01-02-02 17:41

> [...]

> resultat, mens de som A/S kan fortsætte meget lang tid. Det er ikke et råd

Alt taler for at lave et I/S i denne situation.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-02-02 09:14

Peter G C wrote:

> Alt taler for at lave et I/S i denne situation.

- Hvis man altså har fuld tillid til den anden person! Selv om man kun regner
med at have en begrænset omsætning, kan den anden jo godt sætte firmaet i en
situation, hvor man kommer til at hæfte for langt større beløb.
Hvordan er tegningsreglerne for et I/S?

M.v.h.

Jonathan

Fra : Peter G C

Dato : 02-02-02 10:42

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
en
> situation, hvor man kommer til at hæfte for langt større beløb.

Mener du, at der er et alternativ? I så fald hvilket? Og hvorfor? (Den, der
etablerer en lille nystartet virksomhed slipper ikke for at kautionere eller
ligende over for en bank.)

> Hvordan er tegningsreglerne for et I/S?

Her gælder de almindelige fuldmagtsregler - ldit groft sagt. Man kan
indskrænke tegningsretten i det omfang man vil - det skal blot meddelelse
omverdenen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Karsten Jensen

Dato : 02-02-02 17:25

> [...]
>
> Her gælder de almindelige fuldmagtsregler - ldit groft sagt. Man kan
> indskrænke tegningsretten i det omfang man vil - det skal blot meddelelse

Tegningsretten har da ikke noget at gøre med hæftelsesforpligtelserne.

Summa-summarum: I et I/S hæfter alle interessenter in solidum, som der
tidligere på udmærket måde er redegjort for.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Peter G C

Dato : 02-02-02 17:46

"Karsten Jensen" <bito@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Tegningsretten har da ikke noget at gøre med hæftelsesforpligtelserne.

Jeg har aldrig antydet noget sådant. Stein stillede to spørgsmål, som jeg
svarede på.

> Summa-summarum: I et I/S hæfter alle interessenter in solidum, som der
> tidligere på udmærket måde er redegjort for.

Ja.

Men selskabsdeltagerne kan jo bare lave en anden form forselskab. Der er jo
aftalefrihed.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Karsten Jensen

Dato : 02-02-02 22:32

> [...]
> svarede på.

> Ja.
>
> Men selskabsdeltagerne kan jo bare lave en anden form forselskab. Der er

Nej - det var bare mere i forbifarten, jeg fandt, at forholdet kunne
præsiceres.

Det sidste, du skriver, vil vel nok være at foretrække - specielt hvor
virksomhedens vareomsætning eller produktion kan være
produktansvarspådragende. Med de tendenser, der er slået an fra det store
land hinsides er prduktansvarssager jo blevet en helt industri for sig selv.
Så det gælder at beskytte sig så effektivt som muligt, så længe virksomheden
kan blive hængt op på, at lillePeter på 2 år var ved at blive kvalt i hætten
til den tube fiskelim, du ige havde spenderet millioner på at udvikle
giftfri, så han kunne drikke den uden at dø af den. Hvem sagde nemesis?

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Peter G C

Dato : 02-02-02 22:52

"Karsten Jensen" <bito@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> til den tube fiskelim, du ige havde spenderet millioner på at udvikle
> giftfri, så han kunne drikke den uden at dø af den. Hvem sagde nemesis?

Amerikans produktansvar har intet med retsstillingen i Danmark at gøre. Det
er nu meget få produktansvarssager i Danmark.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-02-02 13:35

> [...]
Det
> er nu meget få produktansvarssager i Danmark.

Det har jeg heller ikke påstået - blot fremtaget som et eksempel på, hvad
vej vindene blæser, og de blæser desværre inden for industrien stadigt mere
og mere i den retning - også med mulige udløbere til Danmark.

Og...

Ja - endnu. Jeg betragter det som uansvarligt, ikke at have det med i
tankerne inden endelige beslutninger desangående træffes. At det så ved
nærmere eftertanke viser sig, foreløbig at være insignifikant, skal jo
følgelig ikke afholde en fra at disponere i overensstemmelse hermed.

Herhjemme har vi jo da altid trusler om miljøforureninger og deslige -
skyldig eller uskyldig, forwarende eller uforvarende, selv om tendensen
herfor virker knapt så sandlynlig længere som før valget.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Peter G C

Dato : 03-02-02 17:18

"Karsten Jensen" <bito@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
mere
> og mere i den retning - også med mulige udløbere til Danmark.

Det er ikke en tendens der gælder i Danmark.

> [...]
> nærmere eftertanke viser sig, foreløbig at være insignifikant, skal jo
> følgelig ikke afholde en fra at disponere i overensstemmelse hermed.

Det er klart, at det skal med i betragtningerne. Men det er næppe relevant.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-02-02 20:56

Peter G C wrote:

> [...]
> etablerer en lille nystartet virksomhed slipper ikke for at kautionere eller

Man kunne jo skrabe den fornødne kapital sammen til at ApS - eller køre to
selvstændige personlige firmaer, der arbejder tæt sammen.
Skal man i banken, kommer man nok til at kautionere personligt, men laver den
ene part i et I/S noget, der pådrager firmaet et stort erstatningsansvar, kan
den anden komme til at hæfte for meget store beløb, som han/hun slet ikke har
haft indflydelse på.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Peter G C

Dato : 02-02-02 22:33

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Skal man i banken, kommer man nok til at kautionere personligt

Og så er der jo ikke rigtig grund til at lave et Aps.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-02-02 22:46

KLIP

> Og så er der jo ikke rigtig grund til at lave et Aps.

Hr. Bjørn

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-02-02 13:28

> [...]
>
> [klip]

> Og så er der jo ikke rigtig grund til at lave et Aps.

Jo da, afgjort. Der er jo andre ansvarspådragende forhold, det kunne være
ønskeligt at begrænse inden for rammerne af et ApS eller A/S.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-02-02 23:21

Peter G C wrote:

> Og så er der jo ikke rigtig grund til at lave et Aps.

Banken er jo ikke den eneste kreditor. Har en eller flere andre
deltagere i I/S'et oprettet (og udnyttet) en række små kreditter, og er
man så uheldig at være den person, som kreditorerne anser som nemmest at
trække penge ud af, kan man hurtigt komme til at sidde med en stor gæld.
Hvis de andre ikke kan betale, kommer man jo ikke langt med en aftale
om, at ansvaret internt skal fordeles anderledes.
Produktansvar har også været nævnt flere gange.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Peter G C

Dato : 03-02-02 17:20

[klip]

> Og så er der jo ikke rigtig grund til at lave et Aps.

Jeg vil anbefale bogen "Valg af selskabsform" af Carsten Fode og Noe Munck.
Små 750 sider om emnet. Den er anbefalelsesværdig - og nødvendig for den,
der skal forestille at rådgive om emnet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com