gammeldags gårdpumpe, virker ikke
Fra : jørgen

Dato : 31-01-02 23:51

Hej vi er nogle spejder i Vejle der har en hytte, men vores pumpe til
brønden er gået i stykker.
Vi har nu købt en af de her gamle gårdpumper, der er sat fast i et
betondæksel, og man vipper op og ned med håndtaget, men den virker ikke.

Der er ikke noget indmad i pumpen, måske er der en der ved noget om, hvordan
vi kan få den til at virke.?

Er det noget med at vi skal havde en menbran sat ind, i givet fald, hvor kan
man få dele til en sådan pumpe ?

med venlig hilsen

KFUM- Spejderne i vejle
Jørgen Søklint
bbo3706@vip.cybercity.dk

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 01-02-02 00:19

"jørgen" <bbo3706@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:a3chpb$28mr$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Vi har nu købt en af de her gamle gårdpumper, der er sat fast i et
> betondæksel, og man vipper op og ned med håndtaget, men den virker ikke.

Jeg kan huske at min farmor havde sådan to. Den ene, i udhuset, skulle man
hælde et bæger vand i for at den virkede. Det er nok 40 år siden.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : ...

Dato : 01-02-02 10:19

Jeg har haft sådan en engang, men der var selve pumpen monteret nede i
brønden.
Det var en dobbeltvirkende stempelpumpe, med en lang stang op til
"vippetøjet" som jo står oppe på brøndækslet.
Det var en meget gammel sag, som dog virkede upåklageligt.
Måske har du kun den ene halvdel af pumpen ?

Mvh
Thomas

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 02-02-02 17:49

> [...]
> betondæksel, og man vipper op og ned med håndtaget, men den virker ikke.
>
> Der er ikke noget indmad i pumpen, måske er der en der ved noget om,
Hej
Så er da ikke så sært den ikke virker. På vippetøjet skal der sidde et
stempel der slutter helt tæt til pumpehusets yderside, men dog kan glide op
og ned, i midten er der en klap der ligger løst, sådan at forstå når armen
løftes sænkes stemplet ned i vandet og denne klap lyftes op af vandet så det
er på oversiden af stemplet og klappen, når det så bevæges den anden vej
løftes vandet op og løber ud af tuden. Længere nede i pumper sidder der en
lignende ventil (klap) kaldet bundventil idet den ofte sidder helt nede i
bunden af pumperøret. Når vandet løftes op ved hjælp af stemplet suges der
automatisk mere vand ind i bunden. Det er hvis denne ventil er utæt den skal
speder op, altså have en halv spand vand for at virke, for er der luft i
dette rør virker den ikke. Det er systemet, men stumperne? prøv hos en
jernhandler, en gammel smed eller lign. God jagt.
Gunnar.