Entourage 9 -> Entourage X
Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 31-01-02 21:45

Jeg forsøger at installere X på min iBook 600 og jeg skal til at
formattere disken da størrelse mv. af mine nuværende partitioner ikke er
specielt praktiske.

Hvordan får jeg så lettest flyttet mine mails, adresser etc. fra
Entourage 9 til Entourage X? Jeg har taget back up af 'Microsoft User
Data'-mappen.

Skal jeg have Office 2001 installeret i classic igen for at jeg kan
importere mails - eller kan det gøres lettere?

--
mojn, Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-02 22:02

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Jeg forsøger at installere X på min iBook 600 og jeg skal til at
> formattere disken da størrelse mv. af mine nuværende partitioner ikke er
> specielt praktiske.

Hvor meget plads skal du bruge til dine dokumenter og dine programmer?

Jeg vil umidelbart anbefale at du laver en 4-5 GB partition til Mac OS
X, 2GB til Mac OS 9 og resten til din ~/ mappe (lav et symbolic link),
hvor du også holder alle dine "selv-installerede" programmer samt en
minimal Mac OS 9 systemmappe til Classic

> Hvordan får jeg så lettest flyttet mine mails, adresser etc. fra
> Entourage 9 til Entourage X? Jeg har taget back up af 'Microsoft User
> Data'-mappen.

Bare læg 'Microsoft User Data' i ~/Documents

> Skal jeg have Office 2001 installeret i classic igen for at jeg kan
> importere mails - eller kan det gøres lettere?

Entourage X importere alt fra Entorage 9 helt problemfrit

<icq:131382336>

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 31-01-02 22:44

> Hvor meget plads skal du bruge til dine dokumenter og dine programmer?

Hmm... Det ved jeg ikke helt. Jeg har i hvert fald en 20 Gb disk i
iBook'en.

> [...]
> hvor du også holder alle dine "selv-installerede" programmer samt en
> minimal Mac OS 9 systemmappe til Classic

Hvad er fordelen ved at have det på den måde? Mener du User-mappen med
"~/ mappe"?

Hvad er fordelen ved at have den på en separat partition?

Hvordan laver man et symbolic link?

Og hvad er idéen i at have classic installeret 2 gange?

Er det ikke lettest at have OS X og 9 på samme partition. F.eks. en på
10-15 gb og resten til f.eks. ~ / mappen?

Jeg beklager de mange spørgsmål - men jeg har lidt svært ved at se
logikken i det... :-|

> Bare læg 'Microsoft User Data' i ~/Documents

Ok - dvs. jeg ikke behøver at have Office 2001 installeret?

--
mojn, Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-02 23:49

> Hmm... Det ved jeg ikke helt. Jeg har i hvert fald en 20 Gb disk i
> iBook'en.

> Hvad er fordelen ved at have det på den måde?

Se længere nede...

> Mener du User-mappen med "~/ mappe"?

Nej, din home mappe (/Users/dit_login)

> Hvad er fordelen ved at have den på en separat partition?
>
> Hvordan laver man et symbolic link?

Enten fra komandolinie, eller med et GUI som SNAX (3.parts filemanager).
Hvis du skulle være i tvivl skal jeg gerne optage en snapz pro film til
dig (jeg tror ikke det er nødvendigt)

> Og hvad er idéen i at have classic installeret 2 gange?

Det er der ingen ide i Nej, det betyder at du vil kunne lave en
absolut minimal systemmappe til Classic og en almindelig systemmappe til
Mac OS 9. Ganske praktisk, hvis du en gang imellem for behov for at
boote i 9 - En minmal systemmappe til Classic kan sagtens holdes på
under 100MB

> Er det ikke lettest at have OS X og 9 på samme partition. F.eks. en på
> 10-15 gb og resten til f.eks. ~ / mappen?

Det kan du også - se nedenstående

> Jeg beklager de mange spørgsmål - men jeg har lidt svært ved at se
> logikken i det... :-|

Logikken er, at hvis du har ødelagt et eller andet i din Mac OS X
installation pga af "pilleri", kan en standart installtion hurtigt
genetableres.

Problemet er, at hvis du genindstallerer Mac OS X oven i en eksisterende
installation, er det ikke alt som bringes tilbage til standart, derfor
bør man fjerne Mac OS X frem for at installere oveni. (desuden tager det
mac OS X installationsprogrammet ca. en halv time at konstatere hvilke
filer der skal overskrives - og den gør ikke som ovenfor nævnt ikke et
videre godt job)

Mac OS X er et "helevede" at fjerne fra en partition - også selv om du
booter i Mac OS 9 - og det er ikke kun pga. af de usynlige filer. Selve
det at tømme papirkurven fyldt med en Mac OS X installation kan tage
over en time, dont ask me why... men sådan er det.

Dvs. de to letteste måder er:

1) Boote fra mac OS X CD'en, slette hele mac OS X partitionen og
installere Mac OS X forfra - Hvis alle programmer og ~/ ligger på en
anden partition, skal man blot oprette et symbolic link for at være
tilbage hvor man kom fra...

2) Boote i singe user mode fra CD, mounte den korrekte partition i
read/write og fjerne mac OS X bibliotekerne manuelt fra komandolinien
med rm -R. ikke just en øvelse som mange mac brugere finder tiltalende.

Hvis man vælger løsning 2, skal man bagefter boote almindeligt fra CD'en
og installere mac OS X.
Hvis man tilmed har lagt sine programmer i /Applications skal man
desuden holde styr på at få slettet de rigtige programmer. Hvis man ikke
har flyttet de emner programmerne installerer i /Library til ~/Library
skal programmerne også genindstaleres.

Se evt. det indlæg jeg skrev for et par uger siden om subj.

> Ok - dvs. jeg ikke behøver at have Office 2001 installeret?

korekt

<icq:131382336>

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 01-02-02 00:04

> Nej, din home mappe (/Users/dit_login)

Ok!

> Enten fra komandolinie, eller med et GUI som SNAX (3.parts filemanager).
> Hvis du skulle være i tvivl skal jeg gerne optage en snapz pro film til
> dig (jeg tror ikke det er nødvendigt)

Ja skal nok vende frygteligt tilbage hvis det bliver! :)

> [...]
> Mac OS 9. Ganske praktisk, hvis du en gang imellem for behov for at
> boote i 9 - En minmal systemmappe til Classic kan sagtens holdes på

Ok. Det er helt smart.

> [...]
> mac OS X installationsprogrammet ca. en halv time at konstatere hvilke
> filer der skal overskrives - og den gør ikke som ovenfor nævnt ikke et

Jamen det er jo logik! Så langt havde jeg slet ikke tænkt endnu. Hmmm...
Jeg må nok hellere vente til i morgen med at 'tage skridtet'. Det kræver
vist at man bare er lidt klar i toppen. ;)

--
mojn, Jesper

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 01-02-02 00:10

> Logikken er, at hvis du har ødelagt et eller andet i din Mac OS X
> installation pga af "pilleri", kan en standart installtion hurtigt
> genetableres.

Lige et tillægs spørgsmål: Hvor installeres programmerne egentlig? Det
er vel i hd/applications, ik'?

Hvorfor er der så også en Applications-mappe i users/mig? Er den til
programmer der kun kan bruges af mig og ikke evt. andre brugere? (og er
det samme tilfældet med library og documents-mappen?)

--
mojn, Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-02 00:24

> Lige et tillægs spørgsmål: Hvor installeres programmerne egentlig? Det
> er vel i hd/applications, ik'?

De fleste programmer instaleres i /Applications, men du kan jo flytte de
programmer du selv installerer over i ~/Applications - Du skal selv
oprette ~/Applications, men det kan selv _du_ finde ud af..

> Hvorfor er der så også en Applications-mappe i users/mig? Er den til
> programmer der kun kan bruges af mig og ikke evt. andre brugere? (og er
> det samme tilfældet med library og documents-mappen?)

ja, ja, ja

/Library og /Applications er for alle brugere, ~/Library og
~/Applications er kun for den enkelte bruger.

<icq:131382336>

Fra : jesper møller-fink

Dato : 01-02-02 15:01

On 1/31/02 11:48 PM, in article 1f6wcpn.cgfc4m197ox7dN%spam@reippuert.dk,
"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> korekt

Nej - det kan jeg åbenbart ikke! Den siger den ikke kan finde entourage 2001
og kan dermed ikke importere mails mv. Ellers er fejlmeddelelsen at denne
'identity' kan ikke bruges med entourage x! Så'n noget forpulet l...!

Så er der vel ikke andet for at skulle installere office 2001 i classic -
importere hvorefter jeg kan trashe office 2001 igen... Oh God. :(

Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-02 15:34

> [...]
> og kan dermed ikke importere mails mv. Ellers er fejlmeddelelsen at denne
> 'identity' kan ikke bruges med entourage x! Så'n noget forpulet l...!

jeg skammer mig - er det tilstrækkelig straf at jeg ligger syg?

<icq:131382336>

Fra : jesper møller-fink

Dato : 01-02-02 15:51

On 2/1/02 3:34 PM, in article 1f6xmb8.1wbsmjhu696frN%spam@reippuert.dk,

> jeg skammer mig - er det tilstrækkelig straf at jeg ligger syg?

Ok så! Men så skal du også lige lave en lille snapz-film der viser hvordan
jeg flytter min users-mappe. Jeg fandt dette på macosxhints.com, men jeg ka'
ik' helt hitte ud af'et...

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010619195610633>

Jeg er i øvrigt lavet 3 partitioner. 6 gb til X, 4 gb til 9 og resten til
arkiv, users-mappe etc...

Jesper (og kan vi så få macsoup til X i stedet for denne %&%(&= entourage!)

Fra : Jesper Ø

Dato : 01-02-02 17:37

in article B88069FA.26C%jmfink@mac.com, jesper møller-fink at jmfink@mac.com
wrote on 01/02/02 15:51:

> [...]
> jeg flytter min users-mappe. Jeg fandt dette på macosxhints.com, men jeg ka'

Du skal en tur i terminalen og udføre de nævnte kommandoer. Husk at slå root
bruger til i Netinfo Manager først,

> Jeg er i øvrigt lavet 3 partitioner. 6 gb til X, 4 gb til 9 og resten til
> arkiv, users-mappe etc...
>
> Jesper (og kan vi så få macsoup til X i stedet for denne %&%(&= entourage!)

AMEN!
--
Jesper
OS X does not crash.. operators do

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 01-02-02 18:36

On 2/1/02 5:37 PM, in article B88082D9.BA40%na@na.na, "Jesper Ø" <na@na.na>
wrote:

> in article B88069FA.26C%jmfink@mac.com, jesper møller-fink at jmfink@mac.com

> Du skal en tur i terminalen og udføre de nævnte kommandoer. Husk at slå root
> bruger til i Netinfo Manager først,

Uha! Hvad skal jeg dog skrive for at vise at jeg er _totalt_ newbie på det
her område? Jeg har fundet ud af åbne Netinfo manager. Hvor slår jeg så root
bruger til henne? Og hvordan logger jeg ind som root?

> AMEN!

Entourage er udmærket (faktisk rigtig god!) til mails, kalender o.lign. -
men ikke news!

/jesper

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 01-02-02 18:10

jesper møller-fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Jesper (og kan vi så få macsoup til X i stedet for denne %&%(&= entourage!)

Hørt!
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-02-02 20:39

> Ok så! Men så skal du også lige lave en lille snapz-film der viser hvordan
> jeg flytter min users-mappe. Jeg fandt dette på macosxhints.com, men jeg ka'
> ik' helt hitte ud af'et...

done...

> og kan vi så få macsoup til X i stedet for denne %&%(&= entourage!)

ja, please (Halime kan bruges, det har en række gode features men er
noget "ufærdig" - udvikleren planlgger øjensynligt grafisk trådning)

<icq:131382336>

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 01-02-02 00:00

> [...]

> Skal jeg have Office 2001 installeret i classic igen for at jeg kan
> importere mails - eller kan det gøres lettere?

Bare sørg for du har Microsoft User Data mappen et eller andet sted.
Office X spørger selv om du vil importere fra en OS 9 version, ingen
grund til at installere Office 2001 under Classic.

Mojn, Thomas

--
A bus station is where a bus stops. A train station is where a train
stops. On my desk I have a work station...