Hvor tæt må man gå ?
Fra : TRW

Dato : 31-01-02 21:27

Hvis jeg ejer et domæne eks www.peterscykler.dk ( forudsætter jeg har haft det i eks 3 år og firmaet i eks 10 år) og handler med
cykler kan en anden så oprette www.peterscykle.dk og også sælge cykler.
Er det nok med kun et bogstav til forskel.
Begge domæner er blot nogle jeg har fundet på.

MVH
TRW

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-01-02 21:26

Scripsit "TRW" <trw@pc.nospam.dk>

> Hvis jeg ejer et domæne eks www.peterscykler.dk ( forudsætter jeg
> har haft det i eks 3 år og firmaet i eks 10 år) og handler med
> cykler kan en anden så oprette www.peterscykle.dk og også sælge cykler.

Nej - i den forstand at du med meget stor sandsynlighed vil få medhold
i domæneklagenævnet hvis du klager over konkurrenten.

Men du kan ikke få nogen skudsikker definition af præcis hvor grænsen
går. Det er en skønssag i hvert enkelt tilfælde.

--
Henning Makholm "I Guds Faders namn, och Sonens, och den Helige
Andes! Bevara oss från djävulens verk och från Muhammeds,

Fra : TRW

Dato : 31-01-02 21:54

> [...]
>
> Men du kan ikke få nogen skudsikker definition af præcis hvor grænsen
> går. Det er en skønssag i hvert enkelt tilfælde.

Jeg fandt lige den her.
Den er vel klar nok i mit eksempel også når det gælder som firma navn (uden for nette) eller hvad ?

Bekendtgørelse af varemærkeloven

LBK nr 782 af 30/08/2001 (Gældende)

§ 4. Indehaveren af en varemærkeret kan forbyde andre, der ikke har dennes samtykke, at gøre erhvervsmæssig brug af tegn, hvis

1) tegnet er identisk med varemærket, og de varer eller tjenesteydelser, for hvilke tegnet er taget i brug, er af samme art som de
varer eller tjenesteydelser, for hvilke varemærket er beskyttet, eller

2) tegnet er identisk med eller ligner varemærket, og varerne eller tjenesteydelserne er af samme eller lignende art, såfremt der er
risiko for forveksling, herunder at det antages, at der er en forbindelse med varemærket.

Mvh
TRW

Fra : Daniel Birch

Dato : 01-02-02 07:33

> [...]
tjenesteydelserne er af samme eller lignende art, såfremt der er
> risiko for forveksling, herunder at det antages, at der er en forbindelse

Problemet er bare, at et domænenavn ikke er et varemærke. Ovenstående er
derfor kun relevant, hvis du har registreret "Peters Cykler" som varemærke.

- Daniel

Fra : Jesper M. Larsen

Dato : 01-02-02 09:35

"Daniel Birch" <danielbirch@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Problemet er bare, at et domænenavn ikke er et varemærke. Ovenstående er
> derfor kun relevant, hvis du har registreret "Peters Cykler" som
varemærke.

Eller hvis det via brug er så indarbejdet, at det er beskyttet. Hvis
domænebeskyttelse forudsætter landsdækkende indarbejdning, så afhænger det
en del af, om det er en cykelforhandler eller en lille, men landskendt
nichevirksomhed.

Hilsen

Jesper V. Larsen - jesper-m@larsen.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-02-02 16:31

Scripsit "Daniel Birch" <danielbirch@hotmail.com>

> Problemet er bare, at et domænenavn ikke er et varemærke. Ovenstående er
> derfor kun relevant, hvis du har registreret "Peters Cykler" som varemærke.

Mig bekendt indtræder varemærkebeskyttelse allerede når man tager
mærket i brug til markedsføring af varer eller tjenesteydelser.
Registrering er ikke nødvendig (men den kan træde i stedet for
ibrugtagning, er lettere at bevise, og vil måske gøre det lettere at
statuere ond tro hos en konkurrent der bruger samme mærke).

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."

Fra : Jesper M. Larsen

Dato : 01-02-02 09:57

"TRW" <trw@pc.nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sælge cykler.
> Er det nok med kun et bogstav til forskel.
> Begge domæner er blot nogle jeg har fundet på.

Undrer mig til stadighed over, hvorfor folk ikke vil ud med de konkrete
eksempler. Hvilken skade skulle det kunne gøre, men responsen ville blive
meget mere præcis og brugbar. Man kunne jo sagtens tænke sig eksempler, hvor
ét bogstav til forskel gav en helt anden mening, f.eks. www.hus.dk og
www.husk.dk, eller hvor de nok er tæt på men alligevel meningsforskellige,
f.eks. www.fisker.dk og www.fiskeri.dk. Og hvis det er et problem, de er i
samme branche, vil du så virkelig mene, at det at Gerd har en frisørsalon,
gør at Gerda ikke også må blive frisør, jvnf. www.salongerd.dk og
www.salongerda.dk. Her må man jo finde et mere distinkt navn, hvis man ikke
vil forveksles. Men er det til gengæld et forsøg på at fange stavefejl som
ovenfor, så står din sag en hel del bedre.

Fra : TRW

Dato : 01-02-02 12:20

> Undrer mig til stadighed over, hvorfor folk ikke vil ud med de konkrete
> eksempler.

I det her tilfælde skyldes det at jeg ikke har noget at gøre med nogen af parterne.

"Offeret" er kommet i kontakt med mig gennem en fælles bekendt.

Da jeg ikke er kyndig indenfor jura kan jeg kun sige at efter det jeg har kunne finde på nette ( bla google) så går den ikke.
Så tilbyder jeg at sende sagen gennem dk.videnskab.jura.
Det måtte jeg gerne blot jeg ændret firma navnene da han ville tale med en advokat først.
Men jeg håber at for lov til at kunne sende fakta videre her på et tidspunkt.

Jeg har også sagt at det ville være en god ide at kontakte Dk Hostmaster.

Så det er ikke for jeg ikke vil komme med fakta, han vil blot helst klare sagde i "god ro og orden".

Jeg håber at det forklare hvor jeg står.