Energiforbrug... mere mad?
Fra : Puk

Dato : 31-01-02 21:14

Hej alle sammen

I forbindelse med et forsøg på at tabe mig er jeg igang med at
lægge mine spisevaner om. Det går efter min egen mening ganske
godt.

Ifølge webstedet for TV-serien "Livet er fedt" bør jeg dagligt
indtage 2100 Kcal (2087 for at være præcis). Jeg er 173 og vil
gerne veje 68 kg (BMI 22,72). Jeg har et stillesiddende job
(programmør mere stillesiddende kan det næsten ikke blive).

Mit problem er, at jeg ikke mener, jeg indtager så mange Kcal som
jeg skal, men jeg føler mig absolut ikke sulten. Faktisk kæmper
jeg lidt med overhovedt at spise det jeg gør.

Jeg er begyndt at stå en halv time tidligere op for at lære mig
selv at spise morgenmad. Her forsøger jeg mig i starten med en
kop letmælks youghurt (Cheasy 0,1% 200g i en kop) og en bolle
(Levebrød fiberbolle). Jeg burde faktisk oven i det spise et
æble, men jeg kan altså ikke få mere ned. Jeg må i forvejen
kæmpe for blot at spise det jeg gør nu, men måske det kommer.

I løbet af min arbejdsdag spiser jeg kun frugt, grønt og
fiberboller. Min frugt og grønt pose vejer som regel lige
omkring 1 kg (give or take 100g). En typisk dag byder på 4-5
gulerødder (alt efter størrelse), 2 clemmentiner, en æble, 2
pærer og så altså bollerne uden noget på. Jeg skal hele tiden
minde mig selv om at spise for at sætte alt dette til livs, men
jeg gør det.

Aftensmaden er som regel 100 gr kød (det kan være hvad som helst
men jeg holder mig til det magre) mest med ris eller kartofler
(men af og til pasta) og blandet grønt. Altid kun hvad der kan
være på en enkelt frokosttallerken (jeg kan simpelthen ikke
mere). Jeg forsøger at spise tæt på kl.18. Jeg spiser ikke
efter det tidspunkt men drikker tit noget the om aftenen. Jeg
får omkring 3-4 liter vand i løbet af dagen og drikker intet
andet (jeg har reelt ikke lyst til andet).

Hver aften cykler jeg på min motionscykel i ca.50 minutter (af og
til lidt mindre 40-45 min, hvis jeg har en "tung" dag). Hvor
intenst det er ved jeg ikke rigtig (computeren er gået i
stykker), men jeg er da gennemblødt af sved, når jeg står af og
har da også lidt ømme balder *G*. Derudover får jeg ikke ret
meget andet motion end at cykle ned og handle og gå med hunden
hver dag i en halv til en hel time.

Mit problem er at frugt og grønt jo ikke indeholder helt vildt
mange Kcal og når jeg forsøger at regne mit forbrug sammen, så
spiser jeg altså for lidt. Men jeg er som sagt ikke mere sulten
(hvis jeg er, så spiser jeg bare noget mere). Jeg kan godt se,
at jeg jo bare kunne skifte et æble og en pære ud med en bolle
mere eller lægge noget pålæg på bollerne for at få nogle flere
kalorier, men det virker bare helt forkert på mig.

Kan det være rigtigt, at jeg skal skrue ned for mit forbrug af
frugt og grønt for at få plads i min mave til noget med flere
Kcal? Eller skal jeg blot fortsætte som jeg gør nu?

Det virker jo helt omvendt, at skulle holde igen med frugt og
grønt, når man nu alle vegne hører om, hvordan folk ikke spiser
nok af den slags.

Ser det helt tosset ud, det jeg gør her? Det føles godt kan jeg
sige. Har i nogle yderligere fif?

På forhånd tak
Mange hilsner
Puk

Fra : Christina K

Dato : 01-02-02 08:11

Hejsa

Prøv at gå på biblioteket og lån Forbrugerstyrelsens hæfte "Tyk og
Tynd". I dette hæfte står der at de fleste kvinder skal for at tabe et
halvt til et helt kilo om ugen kun spise 1200 kcal om dagen. Det kan man
også sagtens blive mæt af. Mænd må spise mere. I hæftet er der gode råd
og opskrifter. Der er også gode opskrifter på TV2's "livet er fedt"
hjemmeside.

Pøj pøj

Mvh Christina

Puk <powder@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Uxh68.5160$m6.365216@news000.worldonline.dk...

Fra : Christian Vandsø

Dato : 01-02-02 09:51

On Thu, 31 Jan 2002 21:14:27 +0100, "Puk" <powder@worldonline.dk>
wrote:

[...]

>Kan det være rigtigt, at jeg skal skrue ned for mit forbrug af
>frugt og grønt for at få plads i min mave til noget med flere
>Kcal? Eller skal jeg blot fortsætte som jeg gør nu?

Du skal blot fortsætte som du gør nu. Det ser fornuftigt ud.

[...]
>Ser det helt tosset ud, det jeg gør her? Det føles godt kan jeg
>sige. Har i nogle yderligere fif?

Så længe du har det godt er der ingen grund til at forsøge at øge dit
energiindtag. Det lyder ikke til at du sulter dig. Hvis du begynder at
blive træt og sløv, er der plads nok i din kur til at øge mængen af
kulhydrater.

/Christian
--
[ http://vis.mig.et.geekshow.dk ]
[ Non semper ea sunt quae videntur. ]

Fra : Mette Frederksen

Dato : 01-02-02 20:11

Hejsa!!! prøv at tage et kig på http://www.kostzonen.dk

her er der en online beregning af din fedtprocent.. den fortæller også hvor
meget du behøver at spiser om dagen... og under faq fortæller siden hvorfor
du ikke behøves at spise mere.... jeg tror du vil få svar på mange af dine
spørgsmål på denne side! *S*

Mette

--
\!/
(@ @)

Fra : jeanett

Dato : 02-02-02 23:39

"Puk" skrev d. 31-01-02 21:14 dette indlæg :
> [...]
> nok af den slags.
>
> Ser det helt tosset ud, det jeg gør her? Det føles godt kan jeg

Det du spiser er lidt forkert...

som regel spiser man

30 gram cornflaks + 30 gram brød og 1 stk. frugt = morgen

500 gram råkost ell.andet salat og 100 gram fisk el. kød. = frokost

500 gram råkost eller salat + 120 gram kød. 2spsk ris el. pasta.
kartofler f.eks 100gram erstatter 100 gram salat , så skal du kun havde
400 gram.

spis 3 stk frugt og drik 2 ltr vand om dagen
spis 2 1/2 dl cheasy youghurt om aften eller morgen med frugt....

detter er lidt vejledning fra vægtkonsulenternes kogebog men ellers kan
du hente gratis opskrifter på deres hjemmeside, de skrifter hver uge....

held og lykke med kuren jeg har selv tabt 4 kilo på 3 uger, så det kan
lade sig gøre...for øvrigt, flot at du kan tage dig sammen til at cykle
hver dag.... det kniber for mig..

http://www.kandu.dk/

Fra : jeanett

Dato : 02-02-02 23:40

> [...]

held og lykke med kuren jeg har selv tabt 4 kilo på 3 uger, så det kan
lade sig gøre...for øvrigt, flot at du kan tage dig sammen til at cykle

mvh jeanett

http://www.kandu.dk/

Fra : Helga

Dato : 03-02-02 14:28

> [...]
>
> held og lykke med kuren jeg har selv tabt 4 kilo på 3 uger, så det kan
> lade sig gøre...for øvrigt, flot at du kan tage dig sammen til at cykle

Når nu du refererer til Vægtkonsulenterne, så var det måske en god idé at
"citere" dem korrekt.
De anbefaler IKKE 500 gram grønt til frokost eller middag, men 300 gram. Det
er immervæk en stor forskel. Derudover erstatter ris/pasta/kartofler ikke
100 gram grønt, men 1 stk. frugt. De anbefaler også 4 stk. frugt om dagen.
Cornfakes eller andre morgenmadsprodukter anbefales kun 3 gange om ugen.

Når det så er nævnt, så kan du ikke sige at Puks kost er forkert. Tværtimod
synes jeg den lyder fornuftig. Især fordi Puk ikke spiser mere end hun kan
og fordi hun dyrker motion. Derved bliver hendes fremtidige vægttab meget
nemmere at holde.
Man skal huske på, at selvom noget virker godt for en person, er det ikke
ensbetydende med at det er godt for en anden. Det vigtigste er at finde sin
egen rytme, lytte til hvad ens krop fortæller. Det tager selvfølgelig sin
tid at komme ind i en god rytme, men det er besværet værd.

mvh Helga

Fra : Puk

Dato : 04-02-02 07:00

"Helga" <heldigehelga@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Først og fremmest lige tak for responsen til jer alle *S*.

> Når nu du refererer til Vægtkonsulenterne, så var det måske en
god idé at
> "citere" dem korrekt.

Joo det kan der jo være noget om . Men jeg ledte heller ikke
så meget efter specifikke menuer. Mest fordi vi jo alle sammen
langt fra kan lide de samme ting, og en forudsætning for at det
lykkedes, må vel være at man har det godt og for mig indbefatter
det, at jeg også spiser noget, jeg kan lide.

> [...]
end hun kan
> og fordi hun dyrker motion. Derved bliver hendes fremtidige

Ja det håber jeg da på, og det går faktisk også ganske godt.
Vægten bevæger sig langsomt men støt ned af, og jeg føler
egentlig ikke, at jeg lider nogle afsavn.

> [...]
selvfølgelig sin
> tid at komme ind i en god rytme, men det er besværet værd.

Det tror jeg bestemt også (om end jeg ikke kan underbygge det
rent videnskabeligt).
Jeg kom bare til at fundere lidt over det med mængden af Kcal,
fordi der jo også fokuseres en del på at man taber sig "på den
rigtige måde" og i hvert fald ikke sulter sig.

Igen tak for alle kommentarerne. Jeg tror jeg fortsætter som
hidtil, da det lader til at virke ganske godt for mig.

Mange hilsner
Puk