Golf og handicap
Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 31-01-02 18:58

Golf er sikkert en dejlig sport, men dog en sport, jeg har til gode at
opleve i praksis (min døgn har desværre kun 24 timer...). Men en
sport, jeg af og til følger på TV. Ikke mindst da Thomas Bjørn gik
banen i Dubai rundt med Tiger Woods. Virkelig spændende turnering at
følge. Og Thomas vandt jo som bekendt!

Noget, jeg ganske vist har fået forklaret tidligere, er, hvordan man
udregner en persons handicap. Handicap er så vidt jeg ved indført, så
begyndere kan spille med mere erfarne spillere på noget i retning af
lige fod. Hvordan tildeles handicap egentlig? Og hvor længe
"forfølger" et tildelt handicap én?

--
Bedste hilsner / Mes meilleures amitiés / Best regards
Grethe

Fra : Henrik H. A.

Dato : 01-02-02 10:38

"Grethe / Sportslex" <grethe_anaeus@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]
> [...]
> begyndere kan spille med mere erfarne spillere på noget i retning af
> lige fod. Hvordan tildeles handicap egentlig? Og hvor længe

Det er egentlig ret simpelt. Ethvert hul har en "idealscore" - dvs. et
antal slag en dygtig spiller bør kunne spille hullet i - det er hullets
"par". Hullets par regnes ud fra hullets længde og så to putt oveni.
F.eks. på et par 3 hul, skal den dygtige spiller nå green i eet slag og
så bruge to putt - i alt tre slag. Ligeså med et par 4 hul - to slag til
at nå green og så to putt - fire slag. Osv.
Når så vi andre går ud og spiller kan vi måske ikke altid nå hullerne i
det ideelle antal slag - dvs. vi bruger flere slag end hullets par - det
er handicappet. Har man handicap 18 svarer det til at man bruger et
ekstra slag per hul på de 18 huller en golfrunde er på.
Når man starter med at spille golf tildeles man et handicap, der kan
variere fra klub til klub - enten 36, 48 eller 54 normalt. Når man så
går en golfrunde bedre end sit handicap, så har man pligt til at
aflevere denne score i klubben og man bliver så reguleret ned i
handicap.
Handicappet forfølger dig altså til tid og evighed, men er en variabel
størrelse, afhængigt af om du bliver bedre til at spille golf.

--
Henrik (hcp. 9 komma noget)

Fra : M@rk

Dato : 01-02-02 14:52

Fri, 1 Feb 2002 10:38:20 +0100, berigede "Henrik H. A."
<henrikNOSPAM@hove-andersen.com> dk.sport med:

>Har man handicap 18 svarer det til at man bruger et
>ekstra slag per hul på de 18 huller en golfrunde er på.

Og hvis man så kun bruger 1 ekstra slag og spiller i gennem på f.eks. 28
slag (3 gange 9 plus 1 (på en par-3 bane, naturligvis), så har man
handicap 1?

Hmmmm, det kan jeg ikke få til at hænge sammen, for så må Tigeren og TB
jo have et handicap på _minus_ en millard-million )

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Henrik H. A.

Dato : 01-02-02 16:04

"M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]
> Og hvis man så kun bruger 1 ekstra slag og spiller i gennem på f.eks.
28
> slag (3 gange 9 plus 1 (på en par-3 bane, naturligvis), så har man
> handicap 1?

Nu tænkte jeg det i store forhold - altså en fuld-længde par 72 bane.
Men hvis du nu går 18 huller på din par 3 bane så er den samlede par jo
54 (3 x 18) - kan du gå den i 28 slag så er jeg imponeret ! Man regner
altid handicappet efter en 18-hullers runde (og så liiiige undtagelsen -
hvis man har hcp. 37 eller derover, så kan man godt blive reguleret i
handicap på en 9-hullers runde).

Når man går din runde på 9x3+1 slag så har man - teoretisk - gået til
handicap 3.....Regn lige på den )

> Hmmmm, det kan jeg ikke få til at hænge sammen, for så må Tigeren og
TB
> jo have et handicap på _minus_ en millard-million )

Pro'erne spiller uden handicap - altid........her er det den dygtigste
spiller, der vinder - brutto. Derudover kan man godt have et handicap
under nul - dvs. du skal gå 18 huller _under_ par !

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 01-02-02 15:59

Tusind tak for dit svar, Henrik, jeg har lige et par tillægsspørgsmål:

"Henrik H. A." skrev i en meddelelse...
>Ethvert hul har en "idealscore"

Denne idealscore er så fastlagt af én eller anden. Og det er vel ikke
hvem-som-helst. Er der "officials" fra Golf Unionen, der fx tager ud
til nyanlagte eller omlagte baner og bestemmer denne idealscore?

> [...]
variabel
>størrelse, afhængigt af om du bliver bedre til at spille golf.

Bare lige for at få det skåret helt ud i pap: Dvs. at ens handicap kun
kan blive mindre, aldrig større?

Er disse handicap's internationale, altså rejser jeg til Malaga og
spiller på banerne ved Marbella, så følger min score med derned (i
form af ét eller andet officielt bevis)?

Det må da i øvrigt være møjirriterende for personer med lavt handicap
at gå en bane rundt efter nogle personer med højt handicap. Må man
"overhale" på en golfbane? Eller er banerne på visse tidspunkter
forbudt at betræde for personer med handicap over en vis værdi?

Fra : Henrik H. A.

Dato : 01-02-02 16:11

> Tusind tak for dit svar, Henrik, jeg har lige et par tillægsspørgsmål:

Velbekomme.......mine svar er indsat efter spørgsmålene:

> Denne idealscore er så fastlagt af én eller anden. Og det er vel ikke
> hvem-som-helst. Er der "officials" fra Golf Unionen, der fx tager ud
> til nyanlagte eller omlagte baner og bestemmer denne idealscore?

Idealscoren på hullet er fastlagt efter hullets længde. Nu kan jeg ikke
huske de helt nøjagtige tal, men sådan cirka: Op til 210 meter = par 3,
211 til 440 meter = par 4 og derover par 5. Der findes enkelte
undtagelser fra denne regel, men lad os gemme dem til en anden gang

> reguleret
> variabel
>
> Bare lige for at få det skåret helt ud i pap: Dvs. at ens handicap kun
> kan blive mindre, aldrig større?

Det _kan_ godt blive større. Men aldrig mere end 0,1 ad gangen. Og kun
hvis man har deltaget i en "tællende turnering".

> Er disse handicap's internationale, altså rejser jeg til Malaga og
> spiller på banerne ved Marbella, så følger min score med derned (i
> form af ét eller andet officielt bevis)?

Jep.

> [...]
> "overhale" på en golfbane? Eller er banerne på visse tidspunkter
> forbudt at betræde for personer med handicap over en vis værdi?

Det kommer vel an på ens temperament. Lav-handicapspillerne kan så til
gengæld finde på at bruge uendelig lang tid om hvert slag,
så............Typisk har klubberne hcp. restriktioner på i weekenderne,
hvor der er mange ude at spille. Og jo, man må godt "overhale", men ikke
før man får lov af dem man vil igennem.

Fra : Henrik H. A.

Dato : 01-02-02 17:08

"Henrik H. A." skrev i en meddelelse
> Idealscoren på hullet er fastlagt efter hullets længde. Nu kan jeg
ikke
> huske de helt nøjagtige tal,

De nøjagtige tal er fra gul tee (fra dame-tee i parentes): Par 3 = op
til 228 (201) meter, par 4 = 229 til 434 (202 - 382) meter, par 5 = over
435 (383) meter.

Kunne i øvrigt ikke dy mig for at kigge på Sportslex hjemmesiden - meget
flot ! I golfafsnittet bruger I dog udtrykket "bogey" for det, der i
dag hedder "par". "Bogey" blev ganske rigtigt benyttet tidligere (før
1960 tror jeg), men nu betyder det 1 slag _over_ par. Udtrykket "par"
kommer vist fra USA.

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 03-02-02 13:07

"Henrik H. A." skrev i en meddelelse...
> Par 3 = op til 228 (201) meter, par 4 = 229 til 434
>(202 - 382) meter, par 5 = over 435 (383) meter.

Tusind tak for endnu et informerende svar. Jeg har altid troet, at
hullers par foruden længden også tog udgangspunkt i om fx banen
kurvede eller der var træer i vejen (banen!).

> [...]
>det, der i dag hedder "par". "Bogey" blev ganske rigtigt benyttet
>tidligere (før 1960 tror jeg), men nu betyder det 1 slag _over_ par.

Tak for også denne særdeles velkomne kommentar. Det vil blive rettet
snarest muligt.