5 alpepas
Fra : Henrik

Dato : 31-01-02 18:32

For efterhånden en del tid siden læste jeg en turberetning, hvor man
indenfor 100 km. passerede 5 alpepas. Desværre har jeg glemt både hvor jeg
læste den og hvor det var. Er der nogen der kan hjælpe?
Henrik

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 28-01-02 21:16

Måske det var på min side, MC-info-tips. Men om det lige holder med de 100
km husker jeg ikke

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Pein

Dato : 01-02-02 19:40

Det kan vel rigeligt lade sig gøre i Dolomitterne. Der er nogle steder hvor
pasvejene ligger i tæt formation.

Men den helt fine 5-pas tur er (efter min mening) følgende:
Schweiz. Man kommer vestfra, Martigny, og får en fin tur gennem dalen der
gør mod øst. Efter Brig, i en lille by der hedder Ulrichen, drejer man til
højre, og så slår man over i sving-mode:

1) Nufenen - 2478 m. fed vej, rå natur.
2) St. Gotthard (for guds skyld ikke tunnelen) - 2109 m. Den nye vej er bred
og flot med galleri strækninger. Det er jo fikst hvis det regner. Den gamle
vej har en del brosten, men er dog asfalteret i svingene. Et sted er der 5-6
hårnålesving indenfor et par hundrede meter. Tag den nye vej hvis det
regner, og den gamle vej hvis I har god tid til at opleve.
3) Furka - 2431 m. Noget af den flotteste udsigt man overhovedet kan finde
på asfalt. Går også tæt forbi en gletscher.
4) Grimsel - 2165 m. Et par søer og dæmninger, og et hårnålesving inde i en
tunnel (pas på det). Kanon vej. Ingen grund til at trille op til Oberaarsee,
den er kedelig.
5) Susten - 2224 m. Flot vej, mange tunneler.

Og de 5 pas ligger nok indenfor 100 km. vil jeg tro.

På vej fra Martigny bør man faktisk lige dreje fra til højre i Brig og tage
Simplonpas - 2005 m. og køre tilbage igen. Den fortsætter ind i Italien, og
der er vejen faktisk røv-kedelig, men vejen mellem passet og Brig er min
favorit, med Furka på andenpladsen. Bl.a. kører man under et vandfald på een
af galleri strækningerne. Om efteråret er der dog ikke så meget vand i, men
ellers...

Og inden man drejer op i det femte pas, i byen Innertkirchen, bør man lige
trille et par kilometer mere mod nord, og tage et kig på Aareslugten, men
det fordrer selvfølgelig en lille gåtur.

Efter Susten kunne man dreje ...... (nej, jeg kunne blive ved. Må se at få
lavet den hjemmeside engang.)

Mvh. Niels Pein
TransAlp (bogstavelig talt)

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-02-02 20:11

Lyder næsten som den tur jeg var på. Det er et kanon område.