Befordringsfradrag
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-01-02 17:35

Jeg søger lidt informationer om de nærmere regler for befordringsfradraget.
Jeg har kigget på Told & Skats hjemmeside, men har ikke fået svar på mine
spørgsmål.

På hjemmesiden står der, at der regnes med "den normale transportvej ved
bilkørsel, uanset hvilket transportmiddel De rent faktisk bruger".

Men er det den KORTESTE vej i bil, der menes, eller er det den HURTIGSTE?

Fra : Carl Lorberg

Dato : 31-01-02 18:25

> Men er det den KORTESTE vej i bil, der menes, eller er det den HURTIGSTE?

Jeg ved at der er faldet en dom om den hurtigste og den korteste vej.
Retten fandt at hvis den hurtigste er nemmere og betydlig hurtigere, kunne
dette fradrag godkendes.
Jeg mener det var et kvater der blev talt om.

m.v.h
Carl

Fra : Kl

Dato : 31-01-02 18:49

Hvis du vil vide km. taksterne er der forskel på, om det er betalt transport
i forbindelse med uddannelse, f.eks. kørselsgodgørelse.
der ligger taksten på ca mellem 1.49 og 2.50 kr.pr, km´, hvis ikke du kan
bruge svaret, kunne du jo prøve at ringe eller maile til told & skat, og
stille dem det samme spørgsmå,l. Held og lykke-
MVH

Hanne

Fra : Erik G Christensen

Dato : 31-01-02 19:16

"Christian R. Larsen" wrote:

> [...]
> bilkørsel, uanset hvilket transportmiddel De rent faktisk bruger".
>
> Men er det den KORTESTE vej i bil, der menes, eller er det den HURTIGSTE?

Forudsat du kan sansynlige årsagen, er det den, du faktisk benytter.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Erik G Christensen

Dato : 31-01-02 21:17

Erik G Christensen wrote:

> Forudsat du kan sansynliggøre årsagen, er det den, du faktisk benytter.

Argumentere for, beskrive årsagen til..

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-01-02 22:02

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

befordringsfradraget.

HURTIGSTE?

> Forudsat du kan sansynlige årsagen, er det den, du faktisk benytter.

Problemet er, at jeg ikke bruger nogen af dem. Jeg kører med S-tog, og det
er både langsommere og længere. Den vej, der skal beregnes efter, er jo den,
jeg normalt ville benytte *i bil*.

Jeg har her valgt at lave en ruteplan hos hhv. Krak, Shell og De gule sider
med det resultat, at to af de tre viser 11,6 km og den tredje viser 13,6 km.
Og det er jo rimelig væsentligt, hvilken en af dem, jeg her vælger.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 31-01-02 22:24

"Christian R. Larsen" wrote:

> [...]
> med det resultat, at to af de tre viser 11,6 km og den tredje viser 13,6 km.
> Og det er jo rimelig væsentligt, hvilken en af dem, jeg her vælger.

Næ, du er i grænseområdet, der er intet krav om, at du skal køre
i bil, så jeg vil tage S'togsvejen i km, og lade den gå til lands-
skatteretten, der til koster det kun arbejde.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-01-02 22:34

> Næ, du er i grænseområdet, der er intet krav om, at du skal køre
> i bil, så jeg vil tage S'togsvejen i km, og lade den gå til lands-
> skatteretten, der til koster det kun arbejde.

Fra Told & Skats hjemmeside:
"Ved beregningen af fradraget skal De regne med den normale transportvej ved
bilkørsel, uanset hvilket transportmiddel De rent faktisk bruger."

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=88714&ov_id=82217&lp=&lvl=4&ot_i
d=62&i=2&top=88711&u=0&o_pth=0/-3/88695/88711/88714&action=vis&o=Skatten+200
1#i88714

Jeg tvivler lidt på, at jeg kan bruge S-togsvejen.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 31-01-02 23:23

"Christian R. Larsen" wrote:

> [...]
klip
> Jeg tvivler lidt på, at jeg kan bruge S-togsvejen.

Og, hvad begrunder du din tvivl i ?

Men som sagt, jeg tror du skal i landskatteretten.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-02-02 01:37

Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev:

> Men som sagt, jeg tror du skal i landskatteretten.

For 5,- pr. dag i fradrag?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-02-02 10:05

Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev i artiklen
<3C59C3AF.9106950D@post1.tele.dk>...

> klip
>
> Og, hvad begrunder du din tvivl i ?

Du kender selvfølgelig ikke mine geografiske forhold, men hvis jeg valgte
S-togsvejen i bil, ville det betyde, at jeg fik en tur ind gennem det
inderste af København hver dag, og det ville jeg naturligvis ikke vælge at
gøre i bil. Her ville jeg i stedet vælge en af omfartsvejene, der går uden
om byen.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-02-02 01:36

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev:

> [...]
> gule sider med det resultat, at to af de tre viser 11,6 km og den
> tredje viser 13,6 km. Og det er jo rimelig væsentligt, hvilken en

Generelt har jeg størst tiltro til Krak efter, at jeg med De Gule Sider
var ude for, at den foreslog, at man i bil skulle dreje af til venstre
på Langebro. Eftersom dette kun er "muligt" via en smal trappe er det
nok lettere problematisk.

En helt anden ting er, at længden af din rute ligger lige på grænsen
til, at du har ret til befordringsfradrag idet der skal være over 12km
mellem hjem og arbejde dvs. over 24km transport pr. dag før der gives
transportfradrag. Selvom du vælger den længste rute på 13,6km vil du
ikke få fradrag for mere end 3,2km pr. dag dvs. et fradrag på ca. 5,-
pr. dag.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-02-02 10:07

Morten Bjergstrøm <nospam@dafnie.dk> skrev i artiklen
<Xns91A8104F5DB6B.miljokemi.dk@130.226.1.34>...

> [...]
> var ude for, at den foreslog, at man i bil skulle dreje af til venstre
> på Langebro. Eftersom dette kun er "muligt" via en smal trappe er det

Men jeg er, som du kan regne ud, mest tilbøjelig til at tro på De gule
sider.

> [...]
> til, at du har ret til befordringsfradrag idet der skal være over 12km
> mellem hjem og arbejde dvs. over 24km transport pr. dag før der gives

Faktisk over 25 km.

> Selvom du vælger den længste rute på 13,6km vil du
> ikke få fradrag for mere end 3,2km pr. dag dvs. et fradrag på ca. 5,-
> pr. dag.

Ja, det er jo desværre ingen formue, jeg går ud af det.

Fra : Mads

Dato : 01-02-02 10:28

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message
> Morten Bjergstrøm <nospam@dafnie.dk> skrev i artiklen
>
> Faktisk over 25 km.

Hvordan kommer du frem til det?

Følgende er sakset fra "Skatten 2000; Vejledning til selvangivelse"

Der er ikke fradrag for de første 24 km (frem og tilbage, dvs. 2 x 12 km) om
dagen mellem hjem og arbejde.
Er Deres samlede daglige kørsel mellem hjem og arbejde 24 km eller derunder,
kan De altså ikke få befordringsfradrag.

og

Satser gældende til og med 19. marts 2000:

De første 24 km intet fradrag
25-100 km 144 øre pr. km
Over 100 km 72 øre pr. km

Mvh Mads

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-02-02 12:49

Mads <madsknudsen@NOSPAMengineer.com> skrev i artiklen
<3c5a5fbd$0$99551$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Hvordan kommer du frem til det?

Fordi der i den piece, du citerer, står, at man først får 1,44 kr./km for
den 25. kilometer, man kører.

Fra dit indlæg:
> De første 24 km intet fradrag
> 25-100 km 144 øre pr. km

Man får således intet fradrag for at have kørt 24,9 km.

Fra : Mads

Dato : 01-02-02 15:53

> [...]
> den 25. kilometer, man kører.
>
> Fra dit indlæg:
>
> Man får således intet fradrag for at have kørt 24,9 km.

Udgangspunktet er hele km. Så hvis der er 24,9 km må man beslutte om det er
24 eller 25.
Hvis der er 24 -> ingen fradrag.
Hvis der er 25 -> 1,44 kr i fradrag pr arbejdsdag med transport.

Mvh Mads

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-02-02 12:25

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev:

> Men jeg er, som du kan regne ud, mest tilbøjelig til at tro på De
> gule sider.

Den rute krak foreslår virker, da meget fornuftigt (hvis jeg da har
"gættet" rigtigt, hvad angår arbejdssted og bopæl). Men vælg da den
rute, hvor du kan få et fradrag. Det kan så være, at du bliver udtaget
til kontrol af kommunens skatteforvaltning, hvor de beder om
"dokumentation" for det antal kørte kilometer men det ligger der ikke
rigtigt noget i. Jeg blev udtaget til en sådan kontrol i efteråret og
skrev, at der var 50km mellem min bopæl og arbejdsplads og at jeg
benyttede offentlig transport uden lange forklaringer og uden en
decideret rutebeskrivelse. Dette blev godtaget uden problemer.

> Faktisk over 25 km.

Nej det er over 24. Den første km man kan trække fra er den 25.

> Ja, det er jo desværre ingen formue, jeg går ud af det.

Men selvfølgelig skal det da trækkes fra når man har muligheden.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-02-02 12:54

Morten Bjergstrøm <nospam@dafnie.dk> skrev i artiklen
<Xns91A87E5D05619.miljokemi.dk@130.226.1.34>...

> Den rute krak foreslår virker, da meget fornuftigt (hvis jeg da har
> "gættet" rigtigt, hvad angår arbejdssted og bopæl). Men vælg da den
> rute, hvor du kan få et fradrag.

Selvfølgelig. Jeg kan jo i hvert fald aldrig blive kaldt til "spankingmøde"
eller hvad nu torskegilder kaldes i dag på grund af ond vilje.

> Men selvfølgelig skal det da trækkes fra når man har muligheden.

Hvis jeg tager udgangspunkt i de 13,6 km, og hvis vi siger, at jeg har
arbejdet 230 dage i 2001, har jeg ret til et fradrag på 3,2 km/dag * 230
dage * 1,44 kr/km = 1060 kr.

Fra : Jørgen Larsen

Dato : 07-02-02 23:17

> [...]

> bilkørsel, uanset hvilket transportmiddel De rent faktisk bruger".
>
> Men er det den KORTESTE vej i bil, der menes, eller er det den HURTIGSTE?

Kære Christian,

Der menes den korteste. Myndighedne er fuldstændig ligeglad med dit
tidsforbrug, det har du selv valgt.
Der er dog nu domme for at respektere en rimelig vej, forstået sådan at
man ikke nødvendigvis skal følge en 40-60 km rute, når der fidnes en
motorvej, der gør det mere sikekrt.
Men T&S skulle slæbes i retten mange gange før dette resultat blev nået.

Myndighederne har altid ret, også når de ikke har det.

Se mere under www.skatteborgerne.dk

hilsen Jørgen Larsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-02-02 13:05

"Jørgen Larsen" <optimal@ishoejby.dk> skrev:

> Der menes den korteste.

Nej der gør ej.

> [...]
> sådan at man ikke nødvendigvis skal følge en 40-60 km rute, når
> der fidnes en motorvej, der gør det mere sikekrt.

Netop.

> Myndighederne har altid ret, også når de ikke har det.

Du modsiger dig selv.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-02-02 16:17

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in

> Du modsiger dig selv.

nej, det er da helt korrekt - når du er oppe mod myndighederne har de
altid ret, også når de ikke har, du skal gennem klager og masser af
bøvl før de ændrer mening (nej, det er ikke juridisk, det er
virkelighed ;)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt