To måske meget infantile spørgsmål
Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 31-01-02 16:35

Dette her er måske to meget tåbelige spørgsmål, men jeg vover pelsen
alligevel.

1. Kan en SMP version af OS/2 /ECS køre på en PC med kun 1 processor,
eller går den i spagat af det?

2. Kan ECS'en umiddelbart installeres på en maskine og have fuld
kontakt med omverdenen (se lokale netværksdrev og -printere, TCP/IP),
hvis netværket ellers normalt er gearet til at have NT/Win2000
maskiner koblet på sig? Eller skal der eventuelt ekstra software til?
(Jeg bruger selv Warp 3, som ikke i sig selv har
netværks-faciliteter).

Jeg ville være meget taknemmelig hvis nogen kunne uddybe min
(mangelfulde) viden på disse punkter.

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 31-01-02 17:47

On Thu, 31 Jan 2002 15:34:37, swc@soton.ac.uk (Stefan W. Christensen)
wrote:

> Dette her er måske to meget tåbelige spørgsmål, men jeg vover pelsen
> alligevel.

Tja, der findes jo pr. definition ikke tåbelige spørgsmål. Jeg vil
nærmere sige, det ville være tåbeligt, hvis du ikke havde spurgt, for
så ville du jo ikke blive klogere.

> 1. Kan en SMP version af OS/2 /ECS køre på en PC med kun 1 processor,

Det er jeg temmeligt sikker på, at den kan, selvom jeg aldrig selv har
prøvet. Så kører den bare alle ressourcer på en processor.

> [...]
> kontakt med omverdenen (se lokale netværksdrev og -printere, TCP/IP),
> hvis netværket ellers normalt er gearet til at have NT/Win2000

Det kan den godt, men der er vist nogle ting man lige skal tage højde
for - bl.a. skal de helst være samme workgroup, så vidt jeg husker,
for at man kan se de andre maskiner uden problemer. Ellers skal man
kende de enkelte maskiners navne for at tilgå dem.

Det er længe siden, jeg har rodet med det, så der er sikkert andre her
i gruppen, der kan give nogle mere fyldestgørende svar. TCP/IP bruger
jeg dog hver dag via nettet, og det fungere upåklageligt.

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

Replace servername in address with subetha<dot>dk

Fra : Peter Jespersen

Dato : 31-01-02 21:43

Stefan W. Christensen wrote:

> Dette her er måske to meget tåbelige spørgsmål, men jeg vover pelsen
> alligevel.
>
> 1. Kan en SMP version af OS/2 /ECS køre på en PC med kun 1 processor,
> eller går den i spagat af det?

Intet problem, den indeholder både en Uniprocessor og en SMP kernel.
Ved boot ser den lige efter om der er mere end en processor, hvis ikke
loader den UNI-processor kernen.

> [...]
> maskiner koblet på sig? Eller skal der eventuelt ekstra software til?
> (Jeg bruger selv Warp 3, som ikke i sig selv har

Det skulle kunne lykkes og fungere udemærket, jeg har dog aldrig været gode
venner med Requesteren i OS/2, så jeg benytter NetDrive til de fleste
kontakter (Bruger den til at mappe FTP ressourcer til virtuelle drev).

Benytter selv TCP/IP uden problemer istedetfor NetBIOS benytter jeg så
NetDrive til at mappe intranettets FTP-servere til virtuelle drev....lidt
lang accesstid, men når først en overførsel er kommet op i omdrejninger går
det hurtigere end med Samba.

--
Live long and prosper...

Fra : Thomas Lersey

Dato : 01-02-02 18:19

"Stefan W. Christensen" wrote:

> Dette her er måske to meget tåbelige spørgsmål, men jeg vover pelsen
> alligevel.
>
> 1. Kan en SMP version af OS/2 /ECS køre på en PC med kun 1 processor,
> eller går den i spagat af det?

Det kan man godt, men der er et overhead. Så har man kun 1 processor bør
man kun installere uni processor kernen, man kan bagefter installere smp
kernen hvis man finder pengene til en ekstra processor. Dette gælder for
OS/2 4.5 så det gælder nok også for OS/2 ECS.