Pasta til 80 mennesker
Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 31-01-02 14:55

Hej

Jeg skal lave en kødsauce til ca. 80 mennesker i alderen 20-30 år, der skal
på hyttetur. Det skal være let og hurtigt at tilberede så derfor noget så
usexet som kødsauce....
- dagen efter har vi hyret en kok der laver ordentlig mad så derfor skal vi
altså have denne klassiske storkøkken gryderet....

Spørgsmålet er hvor meget jeg skal lave?

Her er hvad jeg har regnet med:

20 kg pasta (250 g til hver)

8 kg hakket oksekød (100 g til hver)
2 kg løg
2 hvidløg
2 kg champignon
10 peberfrugter
35 dåser hakket/flået tomat
2 l tomatpuré

Parmesan ost - 1 stor dåse eller 2-3 små

120 miniflute (2 til hver)

15 Iceberghoveder
40 tomater
10 agurger
2 kg sorte oliven
2 kg fetaost
6 flasker dressing af tre forskellig slags

Kåre

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-01-02 15:14

Kåre Weng Madsen skrev:

> Her er hvad jeg har regnet med:

Umiddelbart ser det meget fornuftigt ud, synes jeg - der er kun én
ting der støder mit øje:

> 120 miniflute (2 til hver)

Da jeg gik i skole skulle man have 160 flûtes til 80 mennesker, hvis
alle skulle have 2 flûtes. YMMV.

Og husk salt og peber.

// Klaus

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 31-01-02 15:38

"Klaus Alexander Seistrup" skrev i en meddelelse

> [...]
> ting der støder mit øje:

> 120 miniflute (2 til hver)

> Da jeg gik i skole skulle man have 160 flûtes til 80 mennesker, hvis

Nu har jeg taget hjernen på, og regnet efter......øjeblik....ja sørme du har
ret - 2X80 = 160

hvor svært er det lige det er.....men tak alligevel.

Kåre

Fra : Henning Lund

Dato : 31-01-02 15:31

Kåre Weng Madsen skrev:

> [...]
>altså have denne klassiske storkøkken gryderet....
>
>Spørgsmålet er hvor meget jeg skal lave?

Jeg tør ikke at svare dig men
hvis du får noget i overskud skal du ikke bekymre dig, mail mig og jeg
kommer straks.

--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Niels Henriksen

Dato : 31-01-02 15:59

"Henning Lund" <FJERNhla@tdcspace.dk> wrote in message

> Jeg tør ikke at svare dig men
> hvis du får noget i overskud skal du ikke bekymre dig, mail mig og jeg
> kommer straks.

Jeg kan da også lige slæbe et par stykker med

--
Niels Henriksen

Fra : Henry Vest

Dato : 31-01-02 15:51

Kåre Weng Madsen wrote:

> 20 kg pasta (250 g til hver)

Hvis der er tale om vægten af pasta i "tør" tilstand, så synes jeg det
lyder af meget. Men naturligvis hellere for meget end for lidt.

/Henry

Fra : Bettina Madsen

Dato : 31-01-02 16:11

> Hvis der er tale om vægten af pasta i "tør" tilstand, så synes jeg det
> lyder af meget. Men naturligvis hellere for meget end for lidt.

Jeg ville kun beregne 150 g pasta pr. person, især når du serverer brød til.
Normalt beregner man 80 g pasta/person, men det er ikke så meget for store
mænd, det er vist kun til mindre damer.

Desuden synes jeg det lyder af meget med 100 g kød/person, når det er
kødsauce. Det fylder på en helt anden måde, og der er jo også champignon og
løg. Jeg vil mene 6 kg hakket oksekød er rigeligt. Det er ærgeligt at have
for lidt, men det er jeg sikker på du ikke får.

Håber det kan hjælpe lidt - meld gerne tilbage hvordan det strakte - og hvor
meget du valgte at lave.

Bettina

Fra : sune vuorela

Dato : 31-01-02 17:19

On Thu, 31 Jan 2002 16:11:02 +0100, "Bettina Madsen"
<bettina@cyberdude.dk> wrote:

>Jeg ville kun beregne 150 g pasta pr. person, især når du serverer brød til.

Det ville jeg også betegne som et fornuftigt mål - med mindre at det
udelukkende er store skovhuggere der skal spise. Til en flok
gennemsnitsmenensker er 150 g passende

>Desuden synes jeg det lyder af meget med 100 g kød/person, når det er
>kødsauce. Det fylder på en helt anden måde, og der er jo også champignon og
>løg

100 g per person lyder som meget fornuftigt. Det er 5 personer om et
pund hakket kød. Det er vist ok.

--
Sune

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-01-02 16:33

Kåre Weng Madsen <kwma00@hum.auc.dk> wrote:

> [...]
> altså have denne klassiske storkøkken gryderet....
>
> Spørgsmålet er hvor meget jeg skal lave?

Man beregner normalt ca. 100 gr. tørpasta pr. person. Det rækker når jeg
spiser og jeg er ofte sulten.

Irma har i denne uge tilbud på De Cecco - den er godt nok dyrere end
stort set al anden pasta, men når du har smagt den, så ved du
hvorfor............

Resten synes jeg er svært at vurdere, men når jeg laver den italienske
udgave af millionbøf til frysning, beregner jeg 225 gr. færdiglavet pro
person og sammen med 100 gr. pasta giver det en flot stor portion.
Umiddelbart vill jeg ikke kunne spise både salat og brød til det !

Husk at øjet kan meget mere end maven.

Efter at jeg begyndt at veje maden, så har jeg både tabt mig samt bruger
en del færre penge på mad, hvilket jeg så har konverteret i bedre
råvarer.

--
Ciao Jesper ) http://www.gylling.net/
How do you tell a communist? Well, it's someone who reads

Fra : Sofie

Dato : 31-01-02 18:10

Jeg har været på intro tur hvor vi også var i sammen aldersgruppe - der fik
vi samme menu og havde regnet med 100g pasta pr. person og det var ALT for
lidt tros vi også både havde salat og flute. Flere nåede slet ikke at få
noget pasta - så mit råd er hellere for meget end for lidt!!!!

--
Besøg www.Familiemad.dk

Fra : Mikkel Trolle Larsen

Dato : 29-01-02 17:01

Hej Kåre
Bare læige for at høre ?? Hvorfor har i valgt at lave noget med pasta ??
det er noget af det sværeste og koge pasta til så mange mennesker !!!! (jeg
talet lidt af erfaring, det kan være svært bare til 30). Det er lettere at
lave noget med ris Det er utrolig nemt man tager ca 1½ dl. ris pr. mand og
dobbelt vand (3 dl) bringer det i kog og når i nu aligevel skal på hytte tur
er der sikkert mange der har en sovepose med (eller en dyne) så når det
koger er det ind på en sovesal med det og så pakke det ind i lidt aviser
(mest for soveposerne skyld) og så bare pakke dem godt ind og lad det stå
der og passe sig selv. risene er fædige efter ca. 45 min. til en time og de
er stadig varme, de er ikke brændt på, de klistre ikke og der er ikke noget
vand der skal hældes fra. Det er MEGET nemere ind pasta Der hurtig klister
eller ikke bliver helt kogt. man skal virkelig have et seriøst godt kogeka
der kan vippes for at det kan lade sig gøre. Til risne kan man jo lave en
gang sammenkogt med svinetern, karry bønnespire ag andet godt (jeg kan godt
skaffe noget mere præcist hvis det er). og så lige .... når du skal lave mad
i de mængder skal du nok begynde et par timer før end hvis du skal lave det
hjemme i dit eget lille køkken. sådan en gryde ret kan man godt lave efter
morgenmaden eller frokost og så varme den det sker der ikke noget ved.

Men eller så er det rimelig fornuftigt med de mængder du har skrevet.

God tur og det ....

Mikkel

Fra : Heidi

Dato : 31-01-02 17:10

"Mikkel Trolle Larsen" <mtl@person.dk> skrev i en meddelelse news:a3bpl0$s2s$1@news.cybercity.dk...

[snip]

Befinder du dig i en anden verdensdel? Eller måske en anden planet?
Ellers skulle du nok lige kigge på din datoindstilling...

--
Mvh. Heidi
SVAR VENLIGST I GRUPPEN, OG IKKE PR. MAIL!!

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 31-01-02 17:11

"Mikkel Trolle Larsen" skrev i en meddelelse

> Bare læige for at høre ?? Hvorfor har i valgt at lave noget med pasta ??

[snip]

Jeg er enig i dine betragtninger - personligt ville jeg ligeså gerne spise
en gryderet f.eks. som den du nævner, og ris er da klart lettere at lave
lækre til så mange.

Desværre var jeg ikke alene om at bestemme, og flere andre mente klart, at
pasta og kødsauce ville falde i flere menneskers smag end en gryderet.
Derfor... men tak for dine forslag alligevel.

Kåre

Fra : Lars Spicker Olesen

Dato : 01-02-02 10:06

"Kåre Weng Madsen" wrote:

> Her er hvad jeg har regnet med:
>
> 20 kg pasta (250 g til hver)

Jeg mener nu også, at 250g pasta til hver er mere end rigeligt... 125g
tror jeg er nok, når der er to minflutes mm. til hver. Holder du fast
ved de 250 gram, så husk at pasta som grundregel skal koges i en liter
vand pr. 100g pasta... en gryde på omkring 200 liter burde altså være
nok

Spicker

Fra : Rasmus Thalund Mølle~

Dato : 02-02-02 13:40

Hej Kåre

Det lyder sgu da for fedt med sådan en hyttetur!!
Nå, men hvor meget skal du lave:
250 g. pasta pr. pers. lyder af meget - mon ikke 180-200 g. kan gøre det?
100 g. kød pr. person lyder meget fornuftigt!
2 kg champignon lyder af meget hvis det er friske champignon - der vil jeg
nok vælge dem i glas og nøjes med lidt færre, til gengæld vil jeg måske tage
et par peberfrugter mere.
Jeg tror godt du kan beregne ca. 45 dåser hakkede tomater til 8 kg kød.
120 flütes = 2 pr. mand lyder også meget "rimeligt"....eller!? læser du et
eller andet humaniora-pjat??

Ses vi? - det tror jeg nok direktør!!

/raz

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 02-02-02 23:17

"Rasmus Thalund Møller" skrev i en meddelelse

> læser du et
> eller andet humaniora-pjat??
>
> Ses vi? - det tror jeg nok direktør!!

Jow, den er god nok - der er humaniora på drengen.... hvor vidste du det
fra?

Og til Rasmus og alle jer andre - pastaretten er nu blevet erstattet af en
paprikagryde med ris - især på baggrund af Mikkel Trolles indlæg...tak for
det.

Så nu kommer den til at stå på Paprikagryde med champignon, løg, rød peber
og masser ar god sauce med fløde, creme fraice og masser af tomat. Et drys
frisk persille på toppen og så ellers flüte og salat til....

Og til Rasmus - hvis du vil med på hytteturen er du velkommen - nu ved du
hvad vi skal spise....

Kåre