Retten til et domænenavn
Fra : Esben

Dato : 31-01-02 10:31

Hvordan skal man gå frem/ henvende sig til hvis:

1. Man har en virksomhed med et bestemt navn, fx "bongo".
2. Man ønsker at virksomheden er præsenteret på internet.
3. Men, bongo.dk er allerede optaget.
4. bongo.dk er dog ikke ejet af noget der har forbindelse med navnet "bongo"
overhovedet.
5. Derfor ønsker man selv at overtage domænet bongo.dk

Jeg spørger her fordi jeg ikke ved hvor jeg ellers skal spørge.

--
Esben

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-01-02 10:37

In article <98868.2505$us4.497670213@news.orangenet.dk>, Esben wrote:
> Hvordan skal man gå frem/ henvende sig til hvis:
>
> 1. Man har en virksomhed med et bestemt navn, fx "bongo".

Er det et familie navn, eller et andet beskyttet navn?

> 2. Man ønsker at virksomheden er præsenteret på internet.
> 3. Men, bongo.dk er allerede optaget.

Surt show, skift firma navn.

> 4. bongo.dk er dog ikke ejet af noget der har forbindelse med navnet "bongo"
> overhovedet.

Det er stort set lige meget, med mindre det er et stærkt
beskyttet navn.

> 5. Derfor ønsker man selv at overtage domænet bongo.dk

Tilbyd ejer af bongo.dk penge.

> Jeg spørger her fordi jeg ikke ved hvor jeg ellers skal spørge.

dkhostmaster ??

Anyway, for rigtigt at hjælpe dig bliver vi nød til at
vide hvilket firmanavn der er tale om.

JonB

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 31-01-02 11:46

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

> Er det et familie navn, eller et andet beskyttet navn?

Der er ingen navne der er beskyttede er en myte, firmaer kan
varemærkebeskytte men et efternavn kan man ikke.

Fra : Unique

Dato : 31-01-02 15:48

Dertil bør jeg måske pointere at mit mellemnavn - Dencker - er beskyttet for
vores slægt! Alle og enhver kan i hvert fald ikke få lov at benytte det. Det
ved jeg med sikkerhed idet min storebror - af private årsager - fik et andet
mellemnavn, men ønskede ved sin konfirmation at få Dencker som mellemnavn.
Det var ikke muligt medmindre vi havde underskrift og accept fra 3
generationsled (så vidt jeg husker). Dvs. Forældre, bedsteforældre og
oldeforældre.

Mvh
Dan Frederiksen

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 31-01-02 19:48

"Unique" <info@NOSPAMuart.dk> wrote in message
> Dertil bør jeg måske pointere at mit mellemnavn - Dencker - er beskyttet
for
> vores slægt!

Det er ikke mere beskyttet en Jensen er Der er bare færre der hedder
det. Dog kan et mellemnavn jo ikke umiddelbart bruges som efternavn (dog med
undtagelser). Der er forresten ikke noget officielt der hedder et
mellemnavn, i dit tilfælde Dencker er dit andet fornavn.

Mvh

Flemming

Fra : Jan Eliasen

Dato : 31-01-02 16:00

> Der er ingen navne der er beskyttede er en myte, firmaer kan
> varemærkebeskytte men et efternavn kan man ikke.
Navnet eliasen er nævnt i en eller anden bekendtgørelse om forbeholdte
personnavne der begynder med "E". Søg på retsinfo.dk på "forbeholdte
navne" - Så skulle der dukke 48 dokumenter op. Hver især med en hel række
forbeholdte navne.

--
Eliasen Jr.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 31-01-02 19:47

"Jan Eliasen" <i_hate_spam_jan@eliasen.com> wrote in message
> [...]
> personnavne der begynder med "E". Søg på retsinfo.dk på "forbeholdte
> navne" - Så skulle der dukke 48 dokumenter op. Hver især med en hel række

Vil ikke tro at den holder jeg kan garanteret komme til at hedder Elisasen
hvis jeg måtte gifte mig med en med det navn, eller i så fald fik børn med
en Eliasen, ligesom med alle andre efternavne i dette land...

(der faktisk kender nogle eliasen'er

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-01-02 16:30

"Flemming Lynggaard" <edbmongol@edbmongol.dk> skrev:

> Der er ingen navne der er beskyttede er en myte, firmaer kan
> varemærkebeskytte men et efternavn kan man ikke.

Jo da. Du kan eksempelvis ikke komme til at hedde Bjergstrøm, da det er
et forbeholdt navn ligesom dit efternavn er det. (Medmindre man giftes
til det)

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 31-01-02 19:46

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message

> Jo da. Du kan eksempelvis ikke komme til at hedde Bjergstrøm, da det er
> et forbeholdt navn ligesom dit efternavn er det. (Medmindre man giftes
> til det)

Netop, ingen er beskyttet, alle er dækket af samme sæt regler, er bare en
generel misforståelse..

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-01-02 10:41

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> writes:

> 4. bongo.dk er dog ikke ejet af noget der har forbindelse med navnet "bongo"
> overhovedet.

Så længe ejeren af domænet ikke krænker dit varemærke kan du ikke gøre
andet end håbe på at du kan overtale ejeren til frivilligt at overlade
dig domænet.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-01-02 11:21

On Thu, 31 Jan 2002 10:31:16 +0100,
Esben <sordiahp@hotmail.com> wrote:
> [...]
> overhovedet.
> 5. Derfor ønsker man selv at overtage domænet bongo.dk

Kontakter ejeren af navnet, og tilbyder ham overpris.

En af mine bekendte solgte et domænenavn for 10.000 kr som han har
brugt de sidste 3-4 år. Og firmaet der overtager videresender mail
på den gamle adresse i et år.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 31-01-02 12:52

wrote:

>Jeg spørger her fordi jeg ikke ved hvor jeg ellers skal spørge.

Afhængig af de konkrete omstændigheder:

1) Domstolene
2) Klagenævnet for domænenavne under DIFO (Dansk Internet Forum)
3) Ingen steder (hvis det "kun" er irriterende at navnet bruges af en
anden).

For at have en sag kræves nok en eller anden varemærke-agtig konflikt.

Men kontakt DIFO for at høre nærmere om fremgangsmåden mv.

--
Jakob Paikin

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-01-02 16:18

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) writes:

> Er det et familie navn, eller et andet beskyttet navn?

Der er, som andre antyder, noget der hedder forbeholdte
navne. Begrebet stammer tilsyneladende fra Navneloven af 19/4-1981
paragraf 7. Der er for mig intet der tyder på at denne beskyttelse
gælder ud over hvad folk kan tage som efternavn og er altsa derfor
irelevant for en diskussion om domænenavne.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Carl Lorberg

Dato : 31-01-02 17:16

> [...]
"bongo"
> overhovedet.
> 5. Derfor ønsker man selv at overtage domænet bongo.dk

Hej.
Jeg ejer bongo.dk og jeg tror godt Esben og jeg kan finde på et eller andet
hvis han virkelig gerne vil have dette domain.
Så vidt jeg ved skulle der ikke være firmaer som hed noget i retning af
bongo da jeg købte det.

m.v.h.
Carl

Fra : Esben

Dato : 31-01-02 19:06

"Carl Lorberg" <lorberg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis han virkelig gerne vil have dette domain.
> Så vidt jeg ved skulle der ikke være firmaer som hed noget i retning af

Jeg burde måske have understreget at "bongo" blot var et eksempel :)
Virksomhedens rigtige navn er "Netfax".

--
Esben

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-01-02 20:10

"Flemming Lynggaard" <news@edbmongol.dk> writes:

> det. Dog kan et mellemnavn jo ikke umiddelbart bruges som efternavn (dog med
> undtagelser). Der er forresten ikke noget officielt der hedder et
> mellemnavn, i dit tilfælde Dencker er dit andet fornavn.

Jo, Navneloven nævner faktisk mellemnavne i §11, mens fornavne bliver
behandlet i §10. Man skal have et eller flere fornavne og kan have et
eller flere mellemnavne. Forskellen er tilsyneladende at fornavne skal
være egentlige fornavne (hvad det så end vil sige, mon ikke det er
Kirkeministeriets liste der gælder) og mellemnavne enten er faderens,
moderens mellemnavn eller noget personen kan erhverve som
efternavn. Man kan kun have et efternavn.

Spørgsmålet er om et navn automatisk bliver betragtet som forbeholdt
såfremt det bliver brugt som mellemnavn eller det skal være i
brug/brugt som efternavn.

Nu når vi har fat i Navneloven, så forstår jeg ikke helt §13:

§ 13. Navngivning ved dåb kan uden for de sønderjyske landsdele ske
i folkekirken eller i et anerkendt trossamfund.

De sønderjyske landsdele er ellers ikke nævnt i loven. Hvad betyder
det egentligt?

Resten af loven bruger hele tiden variationer over 'ved dåb eller ved
anmeldelse til ministerialbogen' når den omtaler navgivning og
navneændring. Betyder det så at man i Sønderjylland kun kan blive døbt
i folkekirken?

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-01-02 20:17

Scripsit Peter Makholm <peter@makholm.net>

> [...]
> i folkekirken eller i et anerkendt trossamfund.

> De sønderjyske landsdele er ellers ikke nævnt i loven. Hvad betyder

Normalt betyder det den del af der 1864-1920 var tysk. I Tyskland
var det ikke kirken der stod for personregistreringen, og efter
genforeningen har man aldrig taget sig sammen til at harmonisere
den sønderjyske personregistrering med resten af landet. Det skyldes
at der hele tiden har spøgt planer om at gøre det modsat - ved at
koble kirken ud af systemet i resten af landet i stedet for at koble
den ind i Sønderjylland.

--
Henning Makholm "Hører I. Kald dem sammen. Så mange som overhovedet
muligt. Jeg siger jer det her er ikke bare stort. Det er

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 31-01-02 20:17

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> [...]
> moderens mellemnavn eller noget personen kan erhverve som
> efternavn. Man kan kun have et efternavn.

Ok så er det bare i det offentligt, fx folkeregisteret at et mellemnavn ikke
findes.

Mvh

Flemming

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-01-02 22:20

On Thu, 31 Jan 2002 20:10:29 +0100,
Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:
> Nu når vi har fat i Navneloven, så forstår jeg ikke helt §13:
>
> § 13. Navngivning ved dåb kan uden for de sønderjyske landsdele ske
> i folkekirken eller i et anerkendt trossamfund.

Det er fordi man i Sønderjylland får både en fødselsattest og
en dåbsattest (såfremt man døbes). I resten af landet får man
vist ikke papir på at man er født :)