Ammitz <Ammitz.news@kandu.dk> wrote:
> > Kurt ja. Men jeg vil tro der er brug for at bruge alle 3 process-farver
> > i dette tilfælde da billedet under sandsynligvis indeholder alle tre.
Det er nu ligegyldigt. Du kunne sådan set nøjes med at komme 0,1 % cyan
i den sorte og farven vil blive opfattet som "andet" end sort, og vil
derfor spare ud i den underlæggende for ikke at ødelægges af billedet,
og diffusiere i kanten mod det underlæggende billede.
> Det er rigtigt at bruge en pyntet sort, - men når der er tekster
> placeret i de sorte bokse, står disse jo på een eller anden måde i en
> lysere farve (negativt), - hvorfor jeg stadig mener at det må være bedst
> slet ikke at have det trykte billede under boksene - kun rent hvidt
> papir, - dog med en lille overlapning i kanterne til den sorte boks.
Billedet skal bare blive liggende, det er den sorte der skal gøres noget
ved. Enten ved at komme en farve i eller tvinge den til overprint og
diffusiering.
En overprint eller udsparing og diffusion retter sig kun mod det der
ligger umiddelbart under. Den kan ikke tolke ned igennem lagene.
En negativ eller lys farvet tekst på sort baggrund vil/skal derfor altid
spare ud i den sorte og vokse lidt ind under den sorte +diffusiere.
I de fleste DTP-programmer i dag klares det korrekt af programmerne.
> Dette med mindre billedet skal ligge i teksternes typer.
Det vil du vist ikke ku' klare uden at bruge teksten som maske på
billedet - teksten vil ikke ku' slå hul i den sorte og lade det nederste
billede titte igennem - hvis det er det du forestiller dig.
> Og husk så at tjekke separationerne ved at printe dem ud.
Nemlig. På en postscriptpriner. Det kan gi' overraskelser.
Endelig har mange moderne trykkerier i dag overprint/udsparing og
diffusion som en del af RIP-processen (InRip), så manuelt foretagede
indstillinger kan blive overskrevet.
Derfor - snak med trykkerier om hvad de gør, så du kan vide hvad du skal
gøre.
- Uden kendskab til InDesign men med en god portion erfaring i emnet
--
Venlig hilsen Nina