Spørgsmål om privat ejet virksomhed!
Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 30-01-02 23:41

Hejsa,

Jeg har en stribe spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med at
svare på.
Her først lidt information om den virksomhed som jeg tænker på at
starte.

Privat ejet, en ejer.
Sælger tekstiler online, sendes med post danmark.
Alt indkøb sker i Danmark, hvor virksomheden også er placeret.

Skal en privat ejet virksomhed være moms registreret? Hvad er fordele
og ulemper ved dette?
Skal der betales skat af virksomhedens omsætning? (Hvis ja: Hvordan?)
Hvordan forholder det sig med salg til andre nordiske lande?
Skal man bruge en advokat til godkendelse af salgsbetingelser etc.?
Skal man bruge en revisor til revidering af regnskab etc.?
Alt overskud i virksomheden, er det "løn" til ejeren.?
Er min, ejerens, løn alm. b-skat på min selvangivelse?

Er der noget jeg skal være opmærksom på i forbindelse med sådan en
virksomhed, ud over jeg selv, personligt, hæfter for evt. underskud?

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej :)

/Thomas Løjmann :)

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-01-02 00:54

Scripsit Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk>

> [...]
> Alt indkøb sker i Danmark, hvor virksomheden også er placeret.
>

> Skal en privat ejet virksomhed være moms registreret?

Ja, medmindre omsætningen er under en bagatelgrænse på vistnok 25.000
kroner om året.

> Hvad er fordele og ulemper ved dette?

Fordele: Hvis du er momsregisteret kan virksomheder blandt dine kunder
trække momsen fra i deres eget momsregnskab. Det giver dig bedre
muligheder for at sælge til erhvervslivet.

Ulemper: Momsen er ret beset en skat på 20% af din profit, så hvis du
sælger til private og ligger under bagatelgrænsen kan det betale sig
ikke at være momsregistreret.

> Skal der betales skat af virksomhedens omsætning?

Nej, men der skal betales skat af overskuddet. Det tæller som ejerens
personlige indkomst.

> (Hvis ja: Hvordan?)

Mest praktisk er at sørge for at forskudsopgøre det forventede
overskud i forvejen. Så får man enten tilpasset sit skattekort

> Skal man bruge en advokat til godkendelse af salgsbetingelser etc.?

Det er ikke et formelt krav, men det kan stærkt anbefales.

> Skal man bruge en revisor til revidering af regnskab etc.?

Der er vist ikke noget lovkrav om statsautoriseret revision af
enkeltmandsvirksomheder. Men der skal føres regnskab, og med mindre
man kan det på fingerspidserne, er professionel revision en god
sikring mod at man pludselig står med en skattebøde flere år tilbage i
tiden fordi man har gjort noget forkert.

> Alt overskud i virksomheden, er det "løn" til ejeren.?

Kun i temmelig kraftige gåseøjne (ejeren regnes ikke for lønmodtager,
og der skal fx ikke betales ATP-bidrag for ejeren). Man kan enten
opgive hele overskuddet som B-indkomst eller anvende specielle
skatteregler for selvstændigt erhvervsdrivende
(virksomhedsskatteordningen), som giver mulighed for at opspare
overskud i virksomheden uden at der betales fuld personskat af det.

Tal med en revisor om detaljerne.

> Er der noget jeg skal være opmærksom på i forbindelse med sådan en
> virksomhed, ud over jeg selv, personligt, hæfter for evt. underskud?

Vær opmærksom på at der gælder ret skrappe forbrugerbeskyttelsesregler
ved internethandel, herunder en automatisk ubetinget 14 dages returret.
Husk at kalkulere med en vis mængde returvarer i din prisfastsættelse,
og sørg for personligt at læse de nye fjernsalgsregler i dørsalgsloven
(lov nr 442 af 31. maj 2000 §1 nr 6) igennem før du går i luften.

--
Henning Makholm "This imposes the restriction on any
procedure statement that the kind and type

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 31-01-02 19:28

"Henning Makholm" skrev:

> Ja, medmindre omsætningen er under en bagatelgrænse på vistnok 25.000
> kroner om året.

Grænsen er 20.000 kr. Momsloven § 49.

> Der er vist ikke noget lovkrav om statsautoriseret revision af
> enkeltmandsvirksomheder.

Der er ikke noget krav om en revisorpåtegning på regnskaber for
enkeltmandsvirksomheder.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Såfremt bedækningen af hoppen sker ved, at en hingst bedækker hoppen
naturligt, er det Told- og Skattestyrelsens vurdering, at ydelserne er

Fra : Erik G Christensen

Dato : 31-01-02 21:12

"Thomas Løjmann Jørgensen" wrote:
klip
> [...]
> Alt indkøb sker i Danmark, hvor virksomheden også er placeret.
>
> Skal en privat ejet virksomhed være moms registreret? Hvad er fordele

Ja, hvis du sælger mere end for 20.000 pr år.
Forslag pt om at det skal være 50.000.

Du kan ikke fratrække moms på indkøb, og ikke kræve moms på salg.
Og dermed ikke give køber et momsfradrag.

> Skal der betales skat af virksomhedens omsætning? (Hvis ja: Hvordan?)

Ja, alt udover hobbyvirksomhed er skattepligtig.
Og vurderingen af hobby er grundlæggende, tjener du, skal du
beskattes, taber du, er der ingen fradrag, men med en dygtig revisor,
og de rigtige forhold, er der mere vide rammer.

Og du skal betale skat af overskud som B-indkomst.
Har du en god revisor, og er din bogføring i orden, kan du
bruge flere skatteopgørelser, så søg råd før du starter.

> Hvordan forholder det sig med salg til andre nordiske lande?

Afhænger af, om det er Sverige -EU, eller Norge, Island.
Lidt for kompliceret at beskrive, næ, forudsætningerne mangler,
så det bør du få svar fra revisor om.

> Skal man bruge en advokat til godkendelse af salgsbetingelser etc.?

Ja, ubetinget.
Der er pt ingen gennemskuelig Inet ret, så en alliance med en
velrennomeret advokat vil være en fordel.
Jeg har spurgt flere af mine lokale forbindelser, og de tør / vil
ikke acceptere risikoen, så betal lidt her.

> Skal man bruge en revisor til revidering af regnskab etc.?

Jeg er revisor !
Det er en ubeskyttet titel, og derfor har den ingen værdi, så gå efter
en lokal regnskabskyndig, kunne være en landboforening

> Alt overskud i virksomheden, er det "løn" til ejeren.?

Ja, hvis du bruger det - hæver det, men der bruger du et budget, og en
rådgiver.

> Er min, ejerens, løn alm. b-skat på min selvangivelse?

Tja, du bliver regnskabspligtig, og så er der andre felter, der skal
udfyldes.

> Er der noget jeg skal være opmærksom på i forbindelse med sådan en
> virksomhed, ud over jeg selv, personligt, hæfter for evt. underskud?

Produktansvar, er min umiddelbare indskydelse, men generelt,
forsikringer.
Også dagpenge, mv.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Brian Lænø

Dato : 02-02-02 05:48

"Erik G Christensen" skrev

> Ja, hvis du sælger mere end for 20.000 pr år.
> Forslag pt om at det skal være 50.000.
>
> Du kan ikke fratrække moms på indkøb, og ikke kræve moms på salg.
> Og dermed ikke give køber et momsfradrag.
<snip>

Pas på hvis du ligger omkring grænsen.
Overskrider du grænsen, så skal der betales moms for hele omsætningen, også
selv om du ikke har opkrævet den hos dine kunder.

--
Brian

Fra : Klaus

Dato : 02-02-02 11:17

"Brian Lænø" <brian-la@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
også
| selv om du ikke har opkrævet den hos dine kunder.

Kan købsmomsen for det hele så også fratrækkes?
Klaus

Fra : Brian Lænø

Dato : 02-02-02 18:12

"Klaus" skrev

> Kan købsmomsen for det hele så også fratrækkes?
> Klaus

Det kommer an på hvad du mener med det hele
Moms på varer og den slags kan trækkes fra, men hvis man køber en dyr pc, så
er det ikke sikkert at man får lov til at trække hele momsen fra.

--
Brian

Fra : Jørgen Larsen

Dato : 07-02-02 23:23

"Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> wrote in message

> [...]
> Alt indkøb sker i Danmark, hvor virksomheden også er placeret.
>
> Skal en privat ejet virksomhed være moms registreret? Hvad er fordele
Ja al erhvervsaktivitet er momspligtigt. Der er en bagatel grænse på
omsætning 20.000

> Skal der betales skat af virksomhedens omsætning? (Hvis ja: Hvordan?)
Nej der skal betales skat af overskudet, opgjort som indtægt minus
udgifter og med korrekt opgørelse af afskrivninger, det vs. udskudt
udgift på kapital køb.

> Hvordan forholder det sig med salg til andre nordiske lande?
Man sælger uden moms uden for EU.

> Skal man bruge en advokat til godkendelse af salgsbetingelser etc.?
Nej selvfølgelig ikke. Købelov og aftale lov gælder allerede.

> Skal man bruge en revisor til revidering af regnskab etc.?
Nej ikke lovbundet, men du det svært med T&S.

> Alt overskud i virksomheden, er det "løn" til ejeren.?
Nej det kan indestå i virksomheden hvis du vælger virksomhedsordningen.

> Er min, ejerens, løn alm. b-skat på min selvangivelse?
Ja,

> Er der noget jeg skal være opmærksom på i forbindelse med sådan en

> virksomhed, ud over jeg selv, personligt, hæfter for evt. underskud?
Du hæfter for underskud , ansvar for 3. person, for skyldige skatter og
moms og told til myndigheden, indberetninger
til statistik i alt ac, 38 indberetninger.

> Håber i kan hjælpe mig lidt på vej :)
>
> /Thomas Løjmann :)

Du skal studere en del inden du kaster dig ud i det.Se for eksempel
hvordan man bliver forfulgt af T&S.
www.skatteborgerne.dk

hilsen Jørgen Larsen.

og held og lykke med foretagendet.