Cikane
Fra : Niels Henriksen

Dato : 30-01-02 22:31

Hejsa

Jeg har en ven der har et problem. Hun får hacket sin icq og bliver forfulgt
af en idiot. Han er over dobbelt så gammel som hende. Hvad kan man gøre?

--
Niels Henriksen

Fra : Moller

Dato : 30-01-02 22:54

"Niels Henriksen" <new@biggs.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> Jeg har en ven der har et problem. Hun får hacket sin icq og bliver
forfulgt
> af en idiot. Han er over dobbelt så gammel som hende. Hvad kan man gøre?

500 bobs nede på den lokale, og hans adresse... så er det løst med et
par brække riben :)

Eftersom den slags ikke tages særligt seriøst at politiet eller
lignende.

VH
Lars Molnit

Fra : Niels Henriksen

Dato : 31-01-02 15:57

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message news:a39q17$agm$1@sunsite.dk...

> 500 bobs nede på den lokale, og hans adresse... så er det løst med et
> par brække riben :)

hm.. hvad mon man så kan få for en tusse

Niels

Fra : Moller

Dato : 31-01-02 17:24

> hm.. hvad mon man så kan få for en tusse

Knæskallen, gå efter knæskallen :) så er han også lettere at fange hvis
han tags på fersk gerning igen efter første advarsel :)

VH
Lars Molnit :)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-01-02 01:25

On Wed, 30 Jan 2002 22:31:01 +0100,
> [...]
> af en idiot. Han er over dobbelt så gammel som hende. Hvad kan man gøre?

Melde ham til politiet når han har forgrebet sig på hende.

Du kan muligvis få noget ud af at melde ham til politiet nu,
men det er langt fra sikker.

Ellers må man ty til marginalt illegale metoder. F.eks.
skræmme ham, opsætte plakater med hans billede, melde hende
ind i den lokale HA supporter gruppe (jeg tror dog ikke det
er godt for hende :) etc.

Fra : Poster

Dato : 31-01-02 02:13

> Jeg har en ven der har et problem. Hun får hacket sin icq og bliver
forfulgt
> af en idiot. Han er over dobbelt så gammel som hende. Hvad kan man gøre?

Er hun mindreårig? I så fald vil jeg næsten vædde med at politiet vil tage
det meget alvorligt.

Hvis ikke, så er det vel en "almindelig" sag om chikane. At det foregår på
Nettet bør ikke gøre anden forskel end at det er vanskeligere at bevise.
Skynd jer at anmelde idioten. Og gerne i flere omgange. Det er godt at have
den slags beviser i baghånden hvis han senere skulle foretage sig noget mere
ubehageligt. Husk også at samle alle tænkelige beviser mod ham: logfiler,
chat-beskeder, emails, o.l. Hav derudover også klare beviser for at hun har
bedt ham om at holde op med chikanen.

Jeg er ikke jurist. Kan denne form for chikane ikke sammenlignes med en
(tidligere) ægtemand der chikanerer sin (tidligere) kone? Så kan der vel
gives et polititilhold.

-- Poster

P.S. Prøv i øvrigt at henvende dig i dk.edb.sikkerhed for at høre mere om de
tekniske muligheder for dels at samle beviserne, dels at beskytte sig mod
hackere i fremtiden.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-01-02 09:38

In article <a39o7n$10f7$1@news.cybercity.dk>, Niels Henriksen wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har en ven der har et problem. Hun får hacket sin icq og bliver forfulgt
> af en idiot. Han er over dobbelt så gammel som hende. Hvad kan man gøre?

Jeg savner lidt oplysninger. Har han hacket sig ind på hendes
computer, eller har han bare udgivet sig for hende på icq
over for andre ??

JonB

Fra : Niels Henriksen

Dato : 31-01-02 15:54

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg savner lidt oplysninger. Har han hacket sig ind på hendes
> computer, eller har han bare udgivet sig for hende på icq

Han har knækket hendes password og slettet hele hendes liste....

--
Niels Henriksen

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-01-02 15:59

"Niels Henriksen" <new@biggs.dk> writes:

> Han har knækket hendes password og slettet hele hendes liste....

I så fald er der tale om en overtrædelse af Straffelovens paragraf 263
om at sakffe sig adgang til en andens oplysninger eller
programmer. Hvis han tillige har opnået en uberettiget vinding (det
tvivler jeg dog på) er der også tale om en overtrædelse af paragraf
279a om databedrageri.

Det er noget mere konkret end 'chikane' som jeg formoder kun kan
straffes efter straffelovens paragraf 265, hvilket forudsætter at
politiet allerede har meddelt en advarsel.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-01-02 17:26

In article <87pu3qo9cm.fsf@xyzzy.adsl.dk>, Peter Makholm wrote:

> [...]
> programmer. Hvis han tillige har opnået en uberettiget vinding (det
> tvivler jeg dog på) er der også tale om en overtrædelse af paragraf

Hvad er straf rammen ??

> Det er noget mere konkret end 'chikane' som jeg formoder kun kan
> straffes efter straffelovens paragraf 265, hvilket forudsætter at
> politiet allerede har meddelt en advarsel.

Dvs. de vil hjælpe den stakkels pige ??

JonB

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-01-02 17:37

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) writes:

> Hvad er straf rammen ??

For §263 er strafferammen bøde eller 6 måneders fængsel. For
overtrædelse af §279 straffes med indtil 1 år og 6 måneder.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix