Ransagning
Fra : jpo

Dato : 30-01-02 20:07

Er her nogle jura-genier der kan svar mig på følgende:

Har politiet ret til at ransage på bopælen efter en person, der er udeblevet
fra et
retsmøde, og hvor fogeden har afsagt en kendelse efter retsplejelovens §
494, stk. 2 om politifremstilling, eller retten efter § 757 har besluttet,
at en sigtet kan anholdes.
§ 759 omhandler ransagning for at eftersøge en mistænkt, og § 761 omhandler
fuldbyrdelse af en straffedom eller forvandlingsstraf for bøde.

mvh.
jpo

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-01-02 20:36

Scripsit "jpo" <pregeh@mail.dk>

> Er her nogle jura-genier der kan svar mig på følgende:

Det vil nok forbedre dine chancer for svar hvis du fortæller en smule
om anledningen til dit spørgsmål. Konkret sag, almindelig nysgerrighed
eller bare lektier?

> Har politiet ret til at ransage på bopælen efter en person, der er udeblevet
> fra et retsmøde, og hvor fogeden har afsagt en kendelse efter
> retsplejelovens § 494, stk. 2 om politifremstilling,

En *sigtet* der udebliver fra et retsmøde skal anholdes (§757). Kan du
se grunde til at §759 ikke kan bruges til den slags anholdelser?

Skyldnere i fogedsager samt vidner bliver ikke anholdt men blot "taget
i forvaring" af politiet. Måske er det med vilje at §759 kun taler
om anholdelser - fordi ransagning er et forholdsvis stort indgreb og
fordi vidner og skyldnere ikke har så påtrængende grunde til direkte
at skjule sig for politiet som forbrydere?

--
Henning Makholm "Det er du nok fandens ene om at
mene. For det ligger i Australien!"

Fra : jpo

Dato : 31-01-02 08:20

> En *sigtet* der udebliver fra et retsmøde skal anholdes (§757). Kan du
> se grunde til at §759 ikke kan bruges til den slags anholdelser?

I §759 står mistænkt og ikke sigtet.
Og §761 omhandler dømte.

> [...]
> fordi vidner og skyldnere ikke har så påtrængende grunde til direkte
> at skjule sig for politiet som forbrydere?

Personer der næsten dagligt har fogedersager på halsen, kan nok føle det
lidt belastende hele tiden blive afhentet af politiet. De kender systemet og
trækker den lige så langt ud de kan.

- - -

Lad mig tage et eksempel:
Politiet ringer på døren hos skyldneren/vidnet på dennes bopæl. Hustruen
lukker op og ser det er politiet. Inde fra stuen spørger skyldneren/vidnet
hvem det er. Hun fortæller ham det er politiet. Dyb davshed -
skyldneren/vidnet kommer ikke. Hvad nu?

mvh.
Jpo

Fra : boe

Dato : 31-01-02 08:44

"jpo" <pregeh@mail.dk> wrote in message

> I §759 står mistænkt og ikke sigtet.

En sigtet er i høj grad også mistænkt - må man da håbe! Derfor kan man altid
ransage efter personer der skal anholdes. Og der *er* tale om en anholdelse,
når fogedretten beder politiet om at afhente en skyldner.

Politiet kan ikke tilbageholde personer mod deres vilje uden at anholde dem.

> Personer der næsten dagligt har fogedersager på halsen, kan nok føle det
> lidt belastende hele tiden blive afhentet af politiet.

Det er da synd for dem, hva' De kunne jo vælge at møde i retten
frivilligt, hvis belastningen ved afhentning bliver for voldsom.

> [...]
skyldneren/vidnet
> hvem det er. Hun fortæller ham det er politiet. Dyb davshed -

Så går politiet ind og slæber gutten ud af huset og kører ham til opbevaring
i detentionen indtil han skal fremstilles for dommeren i fogedretten.

Mvh Bo