Kreditforeningslån til andelsbolig
Fra : Martin Lorentsen

Dato : 30-01-02 19:38

Hejsa Alle

Er ovenstående muligt.

MVH.
Martin

Fra : Erik G Christensen

Dato : 30-01-02 21:13

Martin Lorentsen wrote:

> Er ovenstående muligt.

Muligvis, har du spurgt en kreditforening, fx Nykredit ?

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Enforcer

Dato : 31-01-02 19:47

On Wed, 30 Jan 2002 19:37:57 +0100, "Martin Lorentsen" <mbl1@mail.dk>
wrote:

>Hejsa Alle
>
>Er ovenstående muligt.

Det kommer lidt an på, om du mener:

1. låne til indskud (dig selv)
2. andelsboligforeningen optager et lån

Hvis du mener 1., er jeg ret sikker på at det ikke kan lade sig gøre
pga. lovgivningen på realkreditområdet (sikkerhed i boligen, som i
princippet ikke ejer. Det gør foreningen)). Men du kan sikkert få et
billigt andelsbolilån (banklån) i stedet, fx hos Nykredit.

Hvis du menert 2., kan det godt lade sig gøre. Vi er f.eks. ved at
optage et lån til forbedringer i vores forening.

Hvis det er i forbindelse med stiftelse af en forening kan I typisk
opnå et samlet løsning, hvis foreningen optager et realkreditlån, mens
mens medlemmerne får finansieret indskuddet via et (bank)
andelsboliglån.

Mvh.

enforcer

Fra : Henrik A

Dato : 31-01-02 20:56

Jeg vil lige tilslutte mig de to ovenstående: man kan ikke låne penge i et
realkreditinstitut til køb af andelsbolig.

Dog kan man i et pengeinstitut (og jeg skulle da være et skarn hvis jeg ikke
lige nævnte Nykredit BANK! ) dette.

Sikkerhedsstillelsen er normalt transport i andelsbeviset, noteret af
andelsboligforeningen, men långiver kan med denne sikkerhed ikke fremtvinge
et salg af andelsboligen, hvis lånet misligholdes.

I "lov om andelsboligforeninger" er der dog vedtaget, en garantibestemmelse,
hvor låntager kan forlange kaution af andelsboligforeningen for 60% af den
del, der overstiger 40.000 kr. Desuden skal lånet iflg. loven maks. løbe 15
år med månedlige betalinger.
Hvis man misligholder et garanteret lån, kan foreningen ekskludere een.

Håber det var lidt forståeligt.

Mvh
Henrik