Bonus og udlæg ved fyring (Novo sagen)
Fra : Karl Dait

Dato : 30-01-02 16:29

Hej NG

Jeg er i en situation, hvor jeg er i tvivl om mine rettigheder.

Firmaet er et dansk datterselskab, chefen sad i hovedkontoret i Norge.

Jeg er funktionær og blev ansat pr. 1-8-2000.
Jeg fik ordnet ansættelseskontrakt første primo september, skyldes min chef
var bosat i Norge.
Før ansættelse og i løbet af august og september, drøftet jeg rammerne for
aktieoptioner og bonus ordning sammen med min chef. Vi aftalte mundtligt,
at privat telefon og Internet omkostninger dækkes af firmaet. I øvrig, fik
jeg skrevet i kontrakten følgende klausul:

Tillægsaftaler:
Aktieoptioner og bonusaftaler skal fastlægges senest 31. oktober.

En Internet og en telefon regning (forholdsvis aug.-sep-) blev betalt under
ansættelse.

Jeg og min chef blev fyret d. 29-10-2001 pga. dårligt økonomi i firmaet,
sidste arbejdsdag d. 30-11-2001. Der var ingen skriftlig aftale på plads
mht. aktieoptioner eller bonusaftaler.

En Internet regning er blev betalt efter fyringen (forholdsvis oct.-nov.).

Firmaet mener, jeg ingen rettigheder har mht. hverken aktieoptioner eller
bonus, og henvender sig til Novo sagen.

Firmaet nægter nu at betale sidste telefon regning (forholdsvis oct.-nov.)
og mener "Hvad angår [din chef], er han ikke længere ansat i [firmaet]"
after jeg har nævnte vor mundtlig aftale og praksis.

Jeg vil vær meget taknemmelig hvis nogen kan sige mig, om jeg er berettiget
aktieoptioner, bonus eller tilbagebetaling af telefon regning?

Fra : Karl Dait

Dato : 30-01-02 17:49

Jeg er funktionær og blev ansat pr. 1-8-2001.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-01-02 01:22

On Wed, 30 Jan 2002 16:29:20 +0100,
Karl Dait <kjdait@post1.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg og min chef blev fyret d. 29-10-2001 pga. dårligt økonomi i firmaet,
> sidste arbejdsdag d. 30-11-2001. Der var ingen skriftlig aftale på plads

Men bare det at det står i din tillægsaftale gør at virksomheden
skal dokumentere den aktie/bonus ordning du har fået, ellers må
man antage at du skal have hvad der er normalt.

> En Internet regning er blev betalt efter fyringen (forholdsvis oct.-nov.).
>
> Firmaet mener, jeg ingen rettigheder har mht. hverken aktieoptioner eller
> bonus, og henvender sig til Novo sagen.

Der skete der vel netop at det blev vurderet til at udgøre en del
af lønnen, og man skulle have sin forholdsmæssige andel.

> Firmaet nægter nu at betale sidste telefon regning (forholdsvis oct.-nov.)
> og mener "Hvad angår [din chef], er han ikke længere ansat i [firmaet]"
> after jeg har nævnte vor mundtlig aftale og praksis.

Dette kan de ikke. Og da du har fået flere regninger betalt, og at det
vel er normalt at man på en hvist niveau har dette betalt, så er der
intet at komme for virksomheden. Du har et krav du kan gøre gældende.

> Jeg vil vær meget taknemmelig hvis nogen kan sige mig, om jeg er berettiget
> aktieoptioner, bonus eller tilbagebetaling af telefon regning?

Ja. Jeg er lige stoppet i mit job, og havde nogle gamle
internetregninger liggende (2001 + en enkelt 1999) som jeg ikke havde
fåret indleveret. Først mente firmaet ikke at jeg kunne gå tilbage til
et lukket regnskabsår, men da de fandt ud af at jeg mente det, så
fik jeg mine penge.

Jeg har en del andre krav jeg også kunne gøre gældende, men agter
ikke at gøre det, når jeg ikke har fulgt dem op i et par år. Men
man kan gå 5 år tilbage.

Fra : Karl Dait

Dato : 31-01-02 11:24

> [...]
>

> Der skete der vel netop at det blev vurderet til at udgøre en del
> af lønnen, og man skulle have sin forholdsmæssige andel.

Firmaet mener mht. Novo sagen det var en klar beslutning, at hvis der er
ingen afgjort eller dokumenteret aftaler, så betragtes henvendelse til
aktieoptioner eller bonus aftale i ansættelseskontrakt IKKE som en del af
lønnen. Men måske skal jeg bede om firmaets mening på skrift. Det har jeg
ikke fået endnu.

> Dette kan de ikke. Og da du har fået flere regninger betalt, og at det
> vel er normalt at man på en hvist niveau har dette betalt, så er der
> intet at komme for virksomheden. Du har et krav du kan gøre gældende.

Hvad kan man så gøre hvis de stadig væk nægter at betale?

venlig hilsen, Karl.

Fra : Stine

Dato : 31-01-02 20:27

"Karl Dait" <kjdait@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Firmaet nægter nu at betale sidste telefon regning (forholdsvis oct.-nov.)
> og mener "Hvad angår [din chef], er han ikke længere ansat i [firmaet]"
> after jeg har nævnte vor mundtlig aftale og praksis.

Hej Karl

Jeg har for nylig været igennem en lignende sag. Jeg havde heller ikke noget
på tryk omkring min aftale om, at firmaet betalte mine telefonregninger, men
jeg havde mine lønsedler, hvoraf det jo klart fremgår, at jeg hver måned er
blevet beskattet af fri telefon. På den baggrund blev virksomheden pålagt at
betale for min telefon i hele opsigelsesperioden.

Mon ikke den også holder i din sag?

/Stine