Cole Clow
Fra : Ruth

Dato : 30-01-02 16:05

Hej Gruppe!
Jeg er ny her, men mangler en opskrift på Cole Clow, jeg ved ikke om det er
rigtig stavet, men det består bl.a, af hvidkål og gulerødder. Er der nogen
der kan hjælpe??
På forhånd tak.
Venlig hilsen Ruth

Fra : Hanne Christensen

Dato : 30-01-02 17:30

Det staves coleslaw. Der er en opskrift f.eks på www.appetit.dk
hilsen Hanne

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 31-01-02 05:59

"Ruth" <rj@post10.tele.dk> skrev följande i meddelandet...

> Jeg er ny her, men mangler en opskrift på Cole Clow, jeg ved ikke om
> det er rigtig stavet, men det består bl.a, af hvidkål og gulerødder.
> Er der nogen der kan hjælpe??

Coleslaw (engelsk) = råsalat, råkostsalat af kål, -til tider også kaldet
Cole Slaw, især i dansk oversatte kogebøger.

Her er 2 opskrifter fra Cajun & Creolerkøkkenet..

Cole Slaw:
(Hvidkålssalat)
4 pers.

200 g hytteost
½ lille hvidkål, revet groft
½ liter vand
1 dl rosiner
1 mellemstor gulerod, revet fint
2 spsk mayonnaise
½ tsk salt
hvid peber

Purér hytteosten i en køkkenmaskine eller blender, og stil den i
køleskabet mindst en halv time.
Kom hvidkålen i en skål og hæld koldt vand over. Læg en tallerken over
med noget tungt ovenpå for at holde kålen nede. Lad kålen stå 10 min.
Skyl kålen i koldt vand. Lad den afdryppe i en si nogle min. Kom kål,
rosiner, gulerod og den purerede hytteost i en skål og bland det godt.
Tilsæt mayonnaise, salt og peber.
Serveres straks eller stilles i køleskabet indtil servering.

-oo-

Gammeldags Cole Slaw:
6-8 pers.

500-750 g hvidkål, meget fint revet
3 mellemstore gulerødder, meget fint revet
3 forårsløg, fint hakket
½ grøn peber i tynde strimler
1 dl mayonnaise
1 dl creme fraiche 18%
½ dl hvidvinseddike
1 spsk fint hakket persille
1 tsk sellerisalt
½ tsk salt
peber

Bland hvidkål, gulerødder, forårsløg og peber i en stor skål.
Pisk mayonnaise, creme fraiche, eddike, persille og sellerisalt i en
lille skål. Smag til med salt og peber. Bland dressingen med
hvidkålsblandingen og stil den kold indtil servering.

-oo-

Her er 1 opskrift fra et andet køkken..

Cole Slaw:
4 pers.

½ hvidkål eller savoykål
6 spsk olie
4 spsk vineddike
1 tsk kommen
salt, peber
--
100 g majonæse (mayonnaise)
1 spsk fløde

Befri kålen for stok og de yderste blade, skyl den, lad den dryppe af og
snit kålen fint. Bland olien og 4 spsk vineddike i en gryde, tilsæt
kommen, salt og peber, og varm det til kogepunktet. Hæld den varme
olie-eddike over kålen, og lad den blive kold.
Rør imens majonæsen (mayonnaisen) med 1 spsk vineddike, eventuelt fløde,
krydr med paprika, en anelse tabascosauce og tilsæt finthakket
peberfrugt. Hæld majonæsedressingen (mayonnaisedressingen) over den
kolde kål.

PS: Udover som tilbehør til kylling.. smager salaten også godt til fx
retter med flæskekød og pølser. Salaten kan yderligere tilsættes
finthakket løg og/eller fintreven selleri eller blegselleristrimler.
Salaten kan også laves på en lidt enklere måde. Bland fintstrimlet
hvidkål med grofthakket løg og dryp med citronsaft. Rør majonæse
(mayonnaise) med kommen, salt og peber og bland det med hvidkålen.
... Og til sidst, - den aller enkleste og nemmeste måde er at gå hen til
den nærmeste "KFC Original Fried Chicken Restaurant" fx (Rådhuspladsen
Kbh.) -og købe en stor box Coleslaw fix og færdig.

Thanks for reading!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Først en halv time på den ene side,
så en halv time på den anden,
så på ryggen en time til halvanden.
-Niels Hausgaard

Fra : Thomas Martin Widman~

Dato : 31-01-02 13:20

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> writes:

> "Ruth" <rj@post10.tele.dk> skrev följande i meddelandet...

> Coleslaw (engelsk) = råsalat, råkostsalat af kål, -til tider også kaldet
> Cole Slaw, især i dansk oversatte kogebøger.

Ordet siges at komme fra hollandsk _koolsla_ "kålsalat".

/Thomas
--
cand.mag. Thomas Widmann Tlf.: +45/7028 4406
Universitetsparken 8, 2., -333 viralbus@daimi.au.dk

Fra : KA

Dato : 01-02-02 15:21

Hej Ruth !

Jeg bruger denne blanding,
- måleforholdet er en smagssag, så prøv dig frem.

Med venlig hilsen
Kirsten
http://hjem.get2net.dk/Jullemor_And

Coleslaw.

Fintrevet hvidkål & gulerødder
( evt. spidskål istedet for hvidkål )

Dressing :

Creme fr. 18 %
Lidt mayonaise -
endelig ikke for meget, så dressingen kommer til at smage
af det, mayo´en skal bare give den lidt "fylde" !!!
Hvidvinseddike -
heller ikke for meget, så dressingen bliver for syrlig.
Sukker
salt & peber

Lad salaten trække koldt nogle timer, og rør den igennem inden den serveres.

Fra : Ruth

Dato : 03-02-02 13:41

Mange tak for hjælpen allesammen, nu kan jeg igen lave min Colslaw salat .
Venlig hilsen Ruth